Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettallmänt-viktsnack
Läst 3215 ggr
[TheMiko]
0

Så trött på detta!

Hej!

Är en glad tjej som "bantar" genom att räkna kalorier, använder shape up på mobilen för att enkelt hålla koll.

Men mitt problem är att jag trots att jag bara ätar 1200 kalorier om dagen inte tappar mer än 200-300 gram i veckan. Kommer ta för evigt att gå ner allt jag behöver.

Håller verkligen stenkoll och fuskar aldrig. De enda gångerna jag ätar mer än 1200 kalorier är när jag tränat vilket jag gör varannan dag sedan 9 månader tillbaks. Lägger även in träningen i shape up och räknar den alltid i underkant så inte heller där fuskar jag till mig så att jag äter för mycket.

Men varför tappar jag inte mer i vikt??? Borde tappa mellan 0.5-1 kilo med det underskott jag ligger på.

Ledsnar snart på allihop och ger upp!

Grodan
0

Hur äter du då? Hur ofta, hur mycket och VAD?

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[TheMiko]
0

Frukost: fullkornsmacka med skinka, en kopp te. 150 Kcal

Mellanmål: frukt eller grönsak 50 kcal

Lunch: typ fullkornsflingor med mjölk. 350 kcal

Mellanmål: Frukt eller grönt 50 kcal

Middag: vanlig middag… 600 kcal

Kvällskaffe. 5 kcal

Brukar ligga så här under en dag utan träning. Med träning blir det ofta pasta till lunch.

Grodan
0

Ok. Ser bra ut. Jag tänker nu mer på hur ofta du äter.

Är det något du undviker, t ex vitt mjöl, vitt socker? Vad använder du för smör på smörgåsar och vad steker du mat i osv?

[TheMiko]
0

Tror det blir var tredje timme en vanlig dag. Drar ut på det när jag jobbar långa pass. Använder vanligt lättmargarin på mackan. Steker oftast inte mat överhuvudtaget men de gånger jag gör det använder jag mig helst av olja.

Undviker inget speciellt, väljer dock fullkorn framför ex. vitt bröd, utan ätar av det mesta men håller alltid koll på kalorierna. Låter givetvis bli godsaker, alkohol mm

Grodan
0

Jag skulle vilja tipsa att du slutar äta mat gjort på vitt mjöl och vitt socker. Skulle även vilja tipsa om att ta bort margarin och köra med smör istället. Och äta mkt mer animaliskt protein. Börja läsa på innehållsförteckningen över maten. Vetemjöl, nope. Socker, nope. Vegetabilisk olja, nope.

Du bör bli mätt varje måltid dock. Fett mättar bra. Bra och nyttigt fett som har animaliskt ursprung. (Tyvärr, jag själv äter inte kött och inte så mkt animaliskt som jag borde…)

Skogshumblan
0

Om jag inte blandar ihop dig med någon så tränar du på gym? Min spontana tanke är att kolla hur du äter var dag, kanske behöver din kropp lite mer för att känna att den inte måste hålla i det den får. Sen väger muskler så om du tränar på gym så som jag tror du gör blir minskningen kanske inte mer för att du får muskler. Hur har du kommit fram tillden mängd kalorier du äter?

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Zadeira
1

Jag lutar åt samma håll som #6.

Du skrev att du äter mer när du tränar, hur mycket mer äter du då? Och hur har du beslutat dig för att du bara behöver äta 1200 kalorier? Om du tränar så mycket så låter 1200 väldigt lite.

Sen väger ju muskler mer än fett. Om du ökat din träning och bygger muskler så blir viktminskningen på vågen mindre än om du bara bränt fett. Tar du det i beräkningen? Mät dig istället och ta foto för att dokumentera kroppens förändringar. Du kan gå ner flera klädstorlekar men ndå bara tappa ett par enstaka kilo om det är så att du får muskler istället.

Jag hade dragit ner på kolhydraterna och ökat på protein/fett. "Vanlig middag" skriver du att du äter, men du skriver inte om du tex äter pasta/potatis till.

Lunchen hade jag bytt ut mot riktig mat istället.

[TheMiko]
0

Jo jag tränar på gym men har gjort det i snart nio månader varannan dag så jag lägger inte på mig mycket mer muskler. Plus att jag kör 25-30 min kondition i samband med detta. Sen går jag minst 4 promenader på 30 min om dagen iom hunden (fortfarande valp annars kommer någon av dem bli minst en timme).

1200 kalorier är det minsta man får äta med shape up, ligger på 1300 om jag inte själv bestämmer mängden så att säga.

De dagar jag tränar blir mellanmålen utökade med knäckemacka eller fullkornsmacka. Samt att jag gärna äter fulkornspasta till lunch de dagarna.

Middag blir vanlig mat, potatis, ris eller pasta med tillbehör. Plus sallad och grönsaker.

Eftersom jag lägger in allt jag äter i shape up så har jag full koll på allt jag stoppar i mig, lägger in precis allt. Och jag kan inte se att jag gör något fel.

Är bara trött på att min kropp inte vill som jag vill… Tungan ute

Skogshumblan
0

Oki, ja kroppen gör ju itne som man vill alltid…

Har du funderat på att skita i shapeup och söka dig till en dietist som är kunnig inom sport ock kost? Jag har lagt ner en slant på det vid ett tillfälle i livet och tyckte det var väl värt pengarna för jag fick ett program som passade mig utifrån min kropp och de önskemål jag hade.

/ Skogshumblan

[TheMiko]
0

Är klart något att fundera på men som det ser ut nu har jag helt enkelt inte vare sig tid eller råd med det. Programet jag tränar efter är från en sjukgymnast så det är anpassat till mig så att säga.

Kör shape up mest för att det är så lätt att hålla koll på kalorierna…

I slutänden bör det ju ändå vara energi in och energi ut som ger resultat. Tycker bara det är så tröttsamt eftersom det går så sakta.

Har tom börjat fundera på "piller" trots att det är emot min natur och jag egentligen inte tror på det alls…

Fy vad jag är gnällig Tungan ute

Men tackar för tankarna och ska se om det är något mer jag kan förändra.

Skogshumblan
0

Nä du är inte gnällig, tycker inte jag. Man får bli deppig och tappa ork och "glada pepphumöret" när viktnedgången inte blir vad man önskant.

Men som någon skrivit så ta kort, mät med måttband på arm, byst, midja, höft och lår de tjockaste partierna och se skillnad där för som skrev syns det inte alltid på vågen.

Sen är ju våra kroppar sådana att det som funkar för ena funkar inte för andra.

Hoppas allt löser sig för dig och ge inte upp!

/ Skogshumblan

[Devya]
2

Jag tror inte det är alltid så bra att fokusera på den där vågen. Den säger ytterst lite om hur kroppen mår ändå. Det finns också en stor risk att man blir alltför besatt av att hela tiden kolla på vågen.

Då jag tränar och äter nyttig så syns det sällan på vågen men jag mår mycket bättre och känner mig hälsosammare. Så jag har börjat med att fokusera på den känslan mera än vad en våg säger mig.

[TheMiko]
0

Ser resultat gör jag ju så helt kört är det inte… Sen har jag trots det långsamma tempot tappat 7 kilo. Men har eländes 11 kvar och det känns som ett evighetsjobb med en minskning på 200-300 gram i veckan.

Egentligen skulle jag kasta min våg då jag väger mig 100 ggr per dag eller i varje fall varje gång jag går inom toaletten Tungan ute. Hmm inte så sunt troligen.

Skogshumblan
0

Men du, sluta väga dig varje dag! Jag skulle sätta en dag i veckan då du väger dig först av allt på morgonen och samma gäller mäta med måttband för det där kan gå upp och ner hej vilt….

Jag gick för många många år sedan på viktväktarna och då var det rätt skönt att ha torsdag som väg och mätdag för att kunna unna sig lite extra på helgen men ändå kunna gå ner i vikt resten av dagarna.

Och de sista kilona är svåra att gå ner, man får kämpa som skam har jag märkt. Har själv ca 5-7 kg för mycket och inte sjutton rinner de av lika lätt som de kom dit.Obestämd

/ Skogshumblan

[Devya]
3

#13 Inte undra på att du blir trött på eländet om du väger dig själv flera gånger på en dag! Nu måste du väl ändå ta och sluta innan du blir helt galen. :)

Om du ser resultatet i spegeln men inte på vågen så tycker jag att du bör slänga vågen åt helsicke och lita mer på spegeln.

Det är ju bra om du skyndar dig långsamt istället för att rasa ner i vikt. Det sägs ju att det är lättare att gå upp i vikt igen om man har tappat de där kilona väldigt snabbt.

Jag blev beroende av den där vågen en gång och aldrig mer säger jag bara. Hamna inte i det där eländiga hålet du med.

[Emma--]
0

Sen kan det väl bero lite på vad för vikt man har. Och det kan ju finnas annat som gör att det går sakta.

[TheMiko]
0

Är 152 kort och väger en bra dag 67.5 kilo så det finns gott om att ta av om man säger så…. Har som mål 57 kilo vilket enligt BMI är ganska högt men har vid tidigare tillfälle gått ner över 30 kilo till 50 och kände då att jag inte orkade med någonting. Min kropp trivs mellan 55-58 och det gör jag också.

Är ganska musklad så det är säkert därför jag inte trivs med en lägre vikt.

[Liinda]
0

Som dom andra säger, när man gymmar så bygger man också muskler och då tappar man fortfarande i fett procent men det syns inte lika bra på vågen!

Sen får alla säga vad dom vill nu men min åsikt är iallafall att man behöver inte äta pasta/potatis/ris/bröd till varje måltid. Jag skulle rekommendera dig att ta bort kolhydraterna från din sista måltid varje dag.

Det gör inget om man äter lite "lättare" på kvällen och låter kroppen varva ner och jobba med det den redan har kvar sen tidigare på dagen. Istället för att fylla på med massa energi som blir liggande i kroppen under natten och hamnar i "reserven", man fyller ju ändå på direkt när man går upp så att man får ny energi =)

[Liinda]
1

Jag har gått ner 20 kilo utan att räkna kalorier, eller ja jag gjorde det dom första veckorna. Men sen insåg jag att man blir för manisk av att hela tiden hålla koll och räkna så jag plocka bort onödiga kolhydrater och ersatte med massa protein, och sen var det inga problem att starta nedgången =)

Karmatarerskanise
0

TS; har du varit hos läkare och kollat upp dig så det inte är något fel på ämnesomästtningen?

[TheMiko]
0

#20 Nej så långt har jag inte kommit än…

Skulle dock inte förvåna mig eftersom jag äter väldigt lite och ändå lägger på mig, eller tappar otroligt lite med tanke på det underskott i kalorier jag ligger för tillfället.

Karmatarerskanise
0

#21 Då borde du genast kolla upp det.

[TheMiko]
0

#22 Borde kanske ta tag i det Obestämd hatar sånt bara…

Karmatarerskanise
0

#23 Hatar sånt?

[TheMiko]
0

Vårdcentraler mm Obestämd knas jag vet.

Karmatarerskanise
1

#25 Nej, inte knas. Det är ganska vanligt att man inte gillar att gå dit.
Men ibland måste man. Skulle det visa sig att du har fel på ämnesomsättningen kan du ju få medicin och då kanske du går ner dom du bör.

[Kermit96]
0

Det kan också vara så enkelt att du äter för lite kalorier. Ett dagsbehov ligger i genomsnitt på mellan 1500-2000kcal, beroende på kroppstyp/genetiska förutsättningar, per dag. Detta är endast beräknat på vardagsmotion, alltså ej någon fysisk aktivitet utöver detta. När man tränar så ökar det dagliga kaloribehovet eftersom man gör av med mer. Kroppen, i total vila, behöver mellan 500-1000kcal för att fungera optimalt, så att träna regelbundet och bara äta 1200kcal tycker jag låter väldigt lite. "Less is more" stämmer inte alltid. Det har jag själv fått erfara när jag deffade förra sommaren för att försöka få mer tonasynliga magrutor. Jag åt endast 1200kcal/dag, då jag egentligen hade ett dagsbehov uppåt 2000, kanske t.o.m mer, men fick inte de resultat jag önskade, samtidigt som jag inte orkade på samma sätt längre. Fick sämre löpartider, etc. Jag lade på ett par hundra till att börja med, jag låg alltså på 1400-1500kcal/dag, och då började jag verkligen se resultat. Jag fick mycket mer energi, jag tappade inte muskler längre och siffrorna på vågen började röra på sig mer. I somras slutade jag räkna kalorier och åt "på känsla" eftersom jag var less på detta eviga jobb, och då uppnådde jag mina drömresultat. Har aldrig mått så bra som då eller fått så bra träningsresultat eller form, trots att jag åt ca 2000kcal, t.o.m mer än så vissa dagar. Så du kan prova att lägga på lite i taget och se om det fungerar för digFlört Beträffande vad jag åt/äter, så följde jag ingen speciell diet. Jag åt massor av frukt, nötter, mörk choklad, musli, naturell yoghurt, fisk/kyckling, rågbröd. Ekvationen är ju "kalorier in - kalorier ut", så man behöver ju verkligen inte utesluta något om man inte känner att man inte vill. Visserligen så åt/äter jag inte pasta/ris/vitt bröd(med undantag för fullkornspasta någon gång ibland) av den anledningen att det inte direkt faller mig i smaken, men det skall ju inte ha någon betydelse för viktminskning. Hoppas att min text var till någon hjälpFlört

[TheMiko]
0

Jag äter inte 1200 kalorier de dagar jag tränar då sätter jag i mig 1200 plus de jag tränat bort så att säga, annars hade nog ork och muskler tagit slut Tungan ute

Tror uträkningen på 1200 kalorier, i programmet, är för att jag är så kort och ska väga ganska lite om man jämför med någon längre än mig, har ju ett lägre dagsbaehov överhuvudtaget.

Jag kämpar på ett tag till, hittade ett foto på jobbets mobil igår tagit i maj-juni och fy för den lede vad jag såg ut. Såg verkigen för första gången att de där 7 kilona verkligen försvunnit.