Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettrecept
Läst 1779 ggr
jagga-ewe
0

Müsli-recept

Är det nån som har förslag på hur jag blandar till egen müsli? Jag vill ha proportioner på det som ska va med, inte bara uppräkning av saker. O gärna låg energimängd o mesta energin från protein. Ja, det är inte helt självklart att det ens går, men…

Nån som har ett recept på "mirakelmüsli"?

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Karmatarerskanise
0

Hoppas någon har ett bra recept till dig.
Men funderar lite på var proteinet i musli skulle komma från?

Hyrrokkin
1

Jag tror det är svårt att få till en hög proteinmängd i müslin, det är nog snarare vad du äter den till som är den stora proteinkällan. Cottage cheese och kvarg är bra alternativ :)

jagga-ewe
0

Jag sa inte att jag visste var det skulle komma från, bara att det vore bra om det finns! :D

Mandlar har tex 13% protein, solrosfrön har 15% o pumpafrön 16%. Visserligen har de betydligt högre andel fett, men jämfört med cornflakes som har 4% protein o resten kolhydrater är det ju rena proteinbomberna!

Keso o liknande muminfärs är lunchmat, inte frukost. Jag vill ha nåt som går att koka gröt på, eller strö på filmjölk.

Ebmfh
Trollcaféet

Hyrrokkin
0

Jovisst är det protein i både frön och nötter, men eftersom man inte brukar ha någon större mängd blir antalet gram ändå inte så många. Inte jämfört med kvarg och dylikt (som jag inte alls håller med om är lunchmat, för mig är det mellanmål ;D ) Men ja, som du sa mer än flingor iaf ;)

Vet inte om det finns någon "mirakelmüsli", den hade nog sålts för dyra pengar i affärerna vid det här laget i så fall ^^

Den här müslin har jag själv tänkt att testa. Man kan nog utesluta stevian om man inte vill ha det sött.

jagga-ewe
0

#4 Muminfärs o nötfärs är en suvve lunch, har jag levt på hela veckan nu. :)

Müslin du länkar kan va vettig, fast jag skulle stryka stevia, kanel o kardemumma. Jag har väldigt svårt för kak-kryddor i frukostmat. Ja, kardemumma har jag svårt för öht, så den går fetbort. :D Förstår inte helt varför äggen ska vara med, är det om man vill ha kaksmulemüsli?

Ebmfh
Trollcaféet

Hyrrokkin
0

#5 Ja det är väl om man vill få till den där "crunch"-känslan och inte bara ha rena frön och nöter. Själv älskar jag crunchmüsli, och även kardemumma, så det är ju en smaksak :) Men det går ju också att ta bort och lägga till vad man vill, det är nog bästa sättet om man är kräsen med recept ;)

jagga-ewe
0

Maken äter sån där crunch-müsli, jag kallar den för kaksmulor. Det ser ut som nån hade tappat en låda med havrekakor. Visserligen gott men för sött för min smak. Jag brukade äta F-musli Gold med filmjölk, men det blev på tok för mycket kalorier i förhållande till mättnad. Men den är såååå god o jag längtar efter fil med müsli ibland. Tänkte jag skulle kunna lyxa till med sånt nån dag i veckan, när jag ska träna extra eller så. Men vill hitta en bra variant.

Ebmfh
Trollcaféet

Hyrrokkin
0

Ja, det är verkligen kaksmulor! Jag kunde äta det som godis Skrattande Äter det dock inte alls längre, men i den här formen i receptet med bara lite sötma och blandat med resten tror jag det kan bli gott. Jag gillar att ha lite sött i form av banan eller vaniljproteinpulver i keson som bryter av mot resten. Likadant med något lite sött (lättsockrade bär, mums!) i havregrynsgröten som är salt. Men som sagt - smaksak - och tycker du det är jobbigt att ändra recept, för i så fall kan du ju bara ta bort stevian?

jagga-ewe
0

Asså, jag tycker keson är godast med citronpeppar i, nåt som bryter den söta keso-smaken. Skulle nog ha svårt att ha i nåt sött i den, men kanske ska testa nångång. Men så äter jag ju helst keson som tilltugg till lunchen. Alternativ till ris eller potatis eller så. Istället för spagetti o köttfärssås blir det keso till köttfärsen. :) Överdrev lite när jag sa att jag levt på det hela veckan, det var faktiskt en grillad lövbiff igår. O så keso. Bubblar snart muminfärs ur örona på mig…  *skratt*

Jag brukar ha osötat äpplemos på gröten just nu. Körde på egengjord aprikospuré ett tag. Blötlagda torkade aprikoser som kokas o sen tjoffas med mixerstav. Typ som barnmat. Passade till gröt tyckte jag, men det tyckte inte resten av familjen, så det blir sällan. Under plommonsäsongen blev det färska plommon på gröten. Röda vinbär funkar oxo. Passerade krusbär är jättegott till, behöver inte sötas om man inte är väldigt sötsugen. Dvs jag sötar inte men maken tycker det är surt så tungan krullar sig. :D

Jag ska helt klart testa det där receptet, men utan stevia, kryddorna o äggen.

Ebmfh
Trollcaféet