Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettallmänt-viktsnack
Läst 3103 ggr
Lilis74
0

Gott o bra snacks

Någon som har något bra tips när sötsuget sätter i. Räknar points efter VV gamla pointssystem.

Marshmello
0

Nu kan jag ingenting om points,  för jag äter inte enligt någon "metod" alls. Men jag kan komma med några tips ändå.

Ta ett glas vatten, borsta tänderna och gå ett varv runt huset!

När jag är riiiktigt chipssugen, och verkligen vill äta "mycket" (och det inte "går" att stå emot, för det försöker jag i första hand). Då tar jag en hel gurka och skivar i lagon stora bitar som jag sedan dippar.
Det blir mycket att käka, det är nyttigt, det är inte alls mycket kalorier, man blir mättare än om man hade ätit chips och det känns fräscht. :)

Annars är ju gurkstavar, morotsstavar, paprikastavar och selleri en vanlig grej att dippa. Också gott!

Fruktsallad.

Några nötter som är saltade och rostade stillar suget väldigt bra tycker jag (här får man ju dock se upp, eftersom dom är kaloririka).

jagga-ewe
1

Jag upprepar det bästa rådet jag fått.

När suget sätter in, fråga dig själv "Skulle jag vilja äta ett kokt ägg nu?" Om svaret är ja är du hungrig på allvar, ät ett ägg! Om svaret är "näe, men gärna en vetelängd!" är du bara gotta-sugen, drick ett glas vatten o tänk på nåt annat.

Gurka o minitomater är annat som funkar bra som plockgodis, när ovanstående inte hjälper. Men oftast funkar det faktiskt. När jag inser att det bara var gottegrisen som sticker fram trynet brukar det gå att tänka bort suget. Den där fula grisen vill jag ju inte se i spegeln mer!

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

TjockaBerta
0

Riskakor med smak är en bra ersättningen för chips. Jag bryter dem i små bitar. De är bra för de är knapriga och det är det man vill ha.

>>>Malum domesticum<<<

[Devya]
0

Jag har varit utan godis, glass, chips och allt sådant där i över en månad och jag har inte varit sugen på något sådant på väldigt väldigt länge.

Det jag unnar mig en gång om dagen är ett glas cappuccino. Det är var jag ser fram emot om dagarna. På det viset så äter jag inga snacks eller något liknande för jag har gjort min kopp cappuccino så pass eftertraktad. Svårt att förklara…. :)

[shuffle]
0

#1 Vad dippar du i för nåt? Glad

Marshmello
1

Det är olika, hur nyttig jag ska/vill vara, och om jag behöver få i mig mer kalorier den dagen. :)

Men t ex:
Dipp gjord på sån där dippmix/kryddor man blandar ihop själv med lättfilmjölk, lätt creme fraiche eller gräddfil. Beroende på hur onyttig jag vill vara, och vad man känner för just den dagen.
Eller guacamole (jättegott! och så får man i sig lite nyttigheter). Eller tzatziki, som är megagott. :)

Karmatarerskanise
0

Ooh ja, guacamole är sååå gott att göra själv :)
Bara mosa en avokado, finhacka vitlök och ha i, lite citronsaft för färgens skull och havssalt. Mumma!

jagga-ewe
0

Glöm inte tabascon i guacamolen, utan tabasco är det ingen riktig gucka! =) Mosad avokado, finhackad vitlök o så tabasco, allt som behövs.

Finns ingen mat som inte blir bättre av lite, eller massor, chili i nån form. =D

Ebmfh
Trollcaféet

Karmatarerskanise
0

#8 Då hoppas jag du menar Habanero tabascon. Den andra är ju menlös :P

jagga-ewe
0

Hera: Finns det annan? ;) Skämt åsido, vanlig tabasco funkar oxo, man får bara ta mer. Eller sambal oelek, om tabascon är slut o ingen tänkt på att köpa ny.

Habanero är bra att ha i kolan till julgodiset. Chilikola är så förbaskat gott! Hmmm, får nog låta bli den i år…

Ebmfh
Trollcaféet

Hyrrokkin
1

Torka egen frukt! http://iform.se/fragor-om-kost/kan-jag-torka-frukt-sjalv

Att strö på lite kanel på äpplena innan de åker in i ugnen är jättegott!

Annars är grönsaksstavar med dipp (göra egen dipp är nyttigare än de färdiga kryddblandningarna) en klassiker.

Rostad fänkål är jättegott! Smakar lite åt lakritshållet.

Är jag sugen på något lite "mer" än bara snask så gör jag en skål med keso, lite vaniljpulver (äkta, ingen sockerblandning) och valfri frukt. Clementiner är jättegott, så blir det som ris a la malta!

Praefatio
0

#7 Klassisk guacamole "som de äter den i norra sydamerika" ska bestå av avocado, lite väldigt finhackad gul lök, lite färsk chili (går att byta mot tabasco), lite finhackad tomat, vitlök, en rejäl skvätt lime, en stor nypa spiskummin, en lite mindre nypa koriander och så salt. Jag lovar att om du gör din variant men har i lite spiskummin och koriander så kommer det att göra all skillnad i världen! Testa :)

Guacamole är som sagt inte så dumt för kroppen, gör man den dessutom lite kryddig med mycket chili och vitlök så ger den förbränningen en rejäl skjuts. Har man en gång ätit det med paprika- och gurkstavar eller klickat det på uppskuren tomat så vill man aldrig mer ha majschips att doppa i. Det är så himla mycket godare och fräschare att äta med krispiga grönsaker!

Mot chokladsug är magnesium väldigt bra, det beror nämligen i många fall på magnesiumbrist som är väldigt vanligt i Sverige. Det är kliniskt bevisat, inga dumheter med andra ord.

jagga-ewe
0

Låter illa att förstöra nåt så gott som guacamole med nåt så hemskt som koriander, men… ;) Det är väl med den som med mycket annat, var familj har sitt eget recept som är det "äkta". Kanske som vi svenskar o våra köttbullar. Men visst låter det godare att dippa grönsaker än sånna där nacho-chips.

Om man aldrig har chokladsug, kan det betyda att man har bra nivåer av magnesium då? Jag avskyr nämligen choklad, eftersom jag inte tål eländet o mår dåligt av det. Kan inte förstå det där som alla pratar om, att de inte kan tänka sig leva utan choklad.
Kan du länka eller på annat sätt hänvisa till den där studien där de påvisat detta? Vore intressant att läsa.

Ebmfh
Trollcaféet

Praefatio
0

Det är inte färsk koriander jag menar utan sån man köper på burk. Den smakar inte alls som färsk, utan lika annorlunda som ingefära på burk smakar jämfört med färsk ingefära :) Så prova du ändå!

Njä, inte nödvändigtvis, men det är ju positivt att inte känna chokladsug oavsett vad det beror på :) Jag har alltid varit en extrem chokladälskare och ätit choklad i alla former, varit konstant sugen på choklad jämt, inte kunnat sova utan att dricka varm choklad innan osv… Ett dygn efter att jag ätit mitt första magnesiumpiller, så var allt sug borta. Har inte känt mig sugen på choklad sedan dess. Faktum är att när jag blir bjuden på choklad så tackar jag nej! För det lockar inte alls. Här om dagen petade jag i mig en liten bit bara för att jag blev trugad att göra det, och det var inte alls speciellt gott. Helt underbart att slippa det beroendet!

jagga-ewe
0

Koriander är släkt med persilja. Färsk eller torkad är lika illa. ;)

Jag var en riktig chokladgris som barn. Och kroniskt dålig i magen. Ingen fattade vad det berodde på, det testades laktos o gluten o massa sånt. Jo, åt jag ingen mjölk gick ju chokladen bort oxo, men sen tålde jag ju att dricka mjölk, så det var ingen reson i det hela. Sen, vid 15 nångång, bestämde jag mig för att sluta äta godis. O jag började med att lägga bort all choklad. Efter några nätter med abstinens-mardrömmar om chokladkakor som jagade mig var det inga problem. Efter två veckor insåg jag plötsligt att magen inte krashat på riktigt länge. Det var förvånande. Slutade sen succesivt med allt godis o höll mig helt från godis ett år. Puckat, ja, men det var ett experiment. Jag blev inte smalare. Efter det året gått började jag äta godis igen. Drog mig för chokladen eftersom jag hade haft sånna mardrömmar. Men så testade jag, o tjong så satt jag på muggen igen. Kaiko-mage. Lät bli allt med kakao o klarar mig bra, testar nåt o åker dit. Bara att konstatera, det är kakao som är boven. Jag tål inte eländet. En av de mer ovanliga allergierna, men sån är jag. :)
Men gissa om jag får kommentarer om hur hemskt det måste vara, o hur synd alla tycker om mig. Det är inte synd om mig för att jag inte kan äta kakao, det vore synd om mig om jag åte det, däremot.

Jag har mitt beroende i popcorn istället. Jösses vad jag kan längta efter popcorn ibland!

Ebmfh
Trollcaféet

Praefatio
0

Slipp då Flört Men prova lite spiskummin i alla fall, det är ruskigt gott!

Choklad är en bov för många, det ger mycket problem, är väl en typisk sån där växt som faktiskt inte är menad som människoföda egentligen. Jag har haft väldigt mycket problem med acne även i vuxen ålder, men sedan jag slutade med chokladen så har jag märkt en jättestor skillnad som blev ännu större med hjälp av lite zink-tillskott. Har så gott som inga problem alls! Och gissa vad jag vaknade till morgonen efter att jag blivit itrugad choklad… jo, tre nya finnar.

Folk blir nästan irriterade på mig när jag inte vill äta choklad om det bjuds. Antar att det är deras dåliga samvete över att sitta och äta, men jag lägger ju ingen värdering i det, jag vill ju bara inte ha. Knäppt det där.

Åååhh, popcorn… Det äts mycket här hemma också :) Riktigt bra popcorn är så mycket godare än chips.