Är det här ett dåligt matschema?
Jag har nu i över en månad trappat ner på maten. Jag har tidigare kunnat äta hur mycket som helst utan att känna att jag någonsin blir mätt. Jag kunde äta en hel familjepizza och efterrätt för att sen gå och äta mera mat en timme senare. Med andra ord hade min mage ingen botten. Visst kände jag att jag fyllde magen men hur än mycket jag åt så blev jag aldrig "full".
Nu har jag blivit sträng och äter bara så pass mycket att jag inte är hungrig. Jag äter inte heller något om jag faktiskt inte är hungrig. Det här är för att jag inte ska överäta vilket jag är expert på.
Det här har resulterat i:
Frukost- Två matskedar med grekisk yoghurt blandat med massor av linfrökross, pumpafrön och solrosfrön. Brukar ta en skiva fullkornsbröd eller ett kokt ägg till.
Mellanmål - Ett äppel eller så dricker jag en massa vatten. Det här bara om jag är i skolan annars skippar jag äpplet och dricker bara vatten istället.
Middag - Lasagne, pasta carbonara etc.
Kvälls"mat" - En kopp cappuccino och sen ett par glas med vatten.
Resultatet av det här mat-schemat är att jag har mycket mera energi över plus att sockermagen har i princip försvunnit. Nu upplever jag heller inget sug efter godis eller andra större onyttigheter vilket är otroligt skönt.
Men är det väldigt dåligt att äta så sällan som jag gör? Anledningen till att jag frågar är för att min vän tyckte det var helt galet. Men jag försöker lyssna väldigt mycket på kroppen och vad den vill ha och då har det blivit på det här sättet. Vad tror ni? Tar kroppen stryk i längden av det här?
Jag har gått ner 2kg på två månader vilket jag tycker är helt ok eftersom det är sockermagen som har blivit mindre och inte så mycket annat. Jag vill inte rasa ner i vikt utan jag vill må bättre och sluta överäta hela tiden (vilket är dyrt i längden).

Det här med att man måste äta si och så många mål mat om dagen är en myt. För en del fungerar det jättebra, för andra sämre. Kroppen säger till när den behöver något, och äter man bra så klarar sig blodsockret från större svängningar också. Dessutom är den här bilden av blodsockerkurva som åker bergochdalbana ganska felaktig. Visst ökar och minskar den, men inte så extremt hos en frisk människa som det gärna låter som när man pratar blodsockerfall. Egentligen handlar det bara om att förstå vad det är kroppen behöver. Vätskebrist kan t.ex. visa sig som sötsug, det är en av anledningarna till att alla snackar om att man bör dricka vatten när man är sugen på något :)
Det jag funderar på är middagen. Är det vit pasta? I så fall bör du byta ut den mot fullkornsvarianten. Och gärna bara ta en liten mängd och fylla ut resten av tallriken med grönsaker. Men det kanske du redan gör :)
Dock tycker jag det låter som en rätt låg kalorimängd med bara de två målen per dag. Har du räknat på vad du kommer upp i?
Det låter väldigt lite tycker jag. Du kan nog inte få i dig all näring med denna matlista.
MVH Ylva 
* Bloggen om mitt liv *
#1 Det var faktiskt skönt att höra. För jag tycker ju att jag mår riktigt bra, speciellt då jag har mera energi över nu än tidigare då jag åt mycket mer. Jag orkar t.om. gå ut på morgonen och powerwalka/jogga.
Tyvärr har det de senaste dagarna blivit vit pasta pga att sambon köper hem det. Då jag köper hem pasta så blir det fullkornspasta. Jag brukar oberoende ta en mindre mängd med pasta. Grönsakerna är jag lite dåligare med men ska definitivt ta och öka på den mängden. Bara tråkigt att grönsaker kostar så mycket. Måste också hitta något som jag kan äta eftersom de flesta grönsakerna tvingar fram kräkreflexerna hos mig.
Jag brukar inte räkna kalorier så jag vet faktiskt inte hur mycket jag får i mig. Jag kanske borde kolla upp det.
#2 Brukar förstås ta vitamintillskott och järntabletter (fast jag har ett hb på 145). Mat innehåller mindre med näring nuförtiden om man ska tro de undersökningar som har gjorts om det så därför brukar jag ta lite hjälp av tabletter.
Brukar tänka så att om jag känner att jag blir tröttare nu med det här matschemat så måste jag ändra på måltiderna.

Jag roade mig med att försöka räkna ut hur många kalorier du äter om dagen utifrån vad du skrev här ovan, och då kom jag fram till att frukosten ligger nog omkring 300, ett äpple (OM du äter) runt 70, middagen ca 550 och kaffet 70. Det blir alltså inte ens 1000 kalorier om dagen. På tok för lite. Du bör öka på med ett par hundra kalorier till, jag tror inte att din kropp kommer må bra av den låga kalorimängden i längden.
Frukosten uppnår knappast 300 kalorier om det gäller två matskedar yoghurt. Tycker det låter alldeles för lite för en vuxen kvinna att äta under en dag. Du borde öka på med mer mat, om du inte vill äta oftare så borde du lägga till saker till frukosten. Tex fler ägg och kanske räksallad.
Tycker också att du istället för ett ällpe på dagen lägger till något mer ordentligt att äta.
#4 Oj, det lät ju väldigt lite. Så fast jag har mycke energi över just nu så kan det då ändras efter en längre tid..? Hur mycket kalorier borde man få i sig? Spelar det någon roll hur lång man är och hur mycket man väger?
#5 Ja, men efter att jag har lagt allt det där extra till i yoghurten så blir det mycket mycket mera än bara två matskedar. Jag brukade lägga i mycket mera yoghurt men då brukade det ta över 15min för mig att äta upp det för det blev så mycket.
Jag gillar verkligen inte skolmaten och dessutom avskyr jag att vänta i köer. Därför har det blivit bara någon frukt som jag köper och äter istället. Men jag kan säkert ordna ihop något hemma som jag kan ta med mig och äta i skolan. Borde inte vara så svårt.
Det är som sagt knepigt att veta hur mycket man ska äta om ens mage inte har en botten. =/ Så då går jag efter hur mycket jag behöver äta tills jag inte är hungrig längre.
#6 Tänkte inte på att frön är feta :)
Men i vilket fall som så sägs det att en kvinna som rör sig normalmycket behöver ca 2000kalorier om dagen. Men det gäller självklart inte alla, utan det kaan variera ganska stort. Tror man kan räkna ut det om du googlar på tex mitt dagliga kalori behovs eller något sådant. Sedan när du räknat ut hur mycket du behöver dagligen så kan man dra av några 100 kalorier om dagen.
#7 Åhja, de innehåller helt sjukt mycket fett. Men det är ju nyttiga fetter så det tycker jag är bara bra.
Kalorimängden i de där fröna är över 2000 kalorier per 100gram - och då varje sort förutom solrosfröna som innehåll färre kalorier. Så jag tror att jag får i mig ganska mycket kalorier ändå. :)
Ska dock försöka kolla upp på nätet hur mycket kalorier jag behöver få i mig så får jag lite bättre koll på det.
Kan hända att jag räknade fel men kom fram till 1219 kalorier per dag…
#8 Det stämmer inte. De fröna du skrivit om innehåller mellan 400 och 600 kalorier per 100 gram. Inte i närheten av 2000g ;)
#10 eh, det var ju förstås kJ och inte kalorier. Tyckte det verkade konstigt mycket kalorier i dem! Så går det då man annars inte brukar kolla sådant där.:)