Väger jag för lite?
Hej, jag är 13 år och 157 cm lång och väger 42 kg. Jag rider och har egen häst så är därför mycket fysiskt aktiv. Jag är kortare än dom flesta och mycket tunnare. (Har bla. svårt att hitta kläder som sitter åt) Alla mina kompisar och vuxna säger att jag har anorexi och måste gå upp i vikt. Men jag upplever inte att jag mår dåligt eller nånting sånt…
Tycker ni att jag måste gå upp eller är dehär normalt?
-Bättre ökänd än okänd
Anorexi kan inte bedömas på hur lite du väger utan på hur du äter och ser på dig själv. Äter du mycket mat och inte hetsar över din vikt så har du inte anorexi.
Du är bara 13 år så du kommer med största sannolikhet att gå upp i vikt när din kropp börjar utvecklas mer. Du får större rumpa, bröst, höfter mm. Många kan också ha svårt för att lägga på sig några extra kilon i ung ålder vilket kan stabiliseras med åren.
Det kan också vara så att du har hög ämnesomsättning så kroppen inte kan ta upp det du äter.
Trivs du som du är så ser jag inga problem med din vikt - men du "ska" enligt läkartermer väga runt 50-55 kg.
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
Om du mår bra och har rimlig muskelmassa i förhållande till hur mycket du tränar, så är det inget fel. För dig som rider är det ju en stor fördel att väga lite, då kan du rida många fler hästar
. Men om du har svårt att bygga muskler, så att du känner dig för svag för att orka med din hobby, kan det finnas anledning att fundera om du behöver mer fett och protein i din kost.
Om du bara är 13år, äter normalt och mår bra så skulle jag inte säga att det är något problem! Om du däremot ofta känner dig trött och håglös, tappar mycket hår eller mår allmänt dåligt så bör du såklart uppsöka läkare.
Jag märker inte av att jag är trött eller så. Jag har jättesvårt att lägga på mig, en gång när jag varit sjuk i 3 dagar så hade jag gått ner 8 kg och vägde därmed 34 kg. Jag är ganska så muskulös och har inga problem att rida min unghäst som är ett halvblod som jag ridit in själv. :)
-Bättre ökänd än okänd
Hur mycket äter du?
Anorexia är en ätstörning och kan inte bedömas av enbart din vikt! Om du äter normalt och har ett normalt sätt att se på mat och din egen kropp så är det inte ätstörning som är ditt "problem".
Det finns många orsaker till att en del människo har svårt med vikten, och jag skulle råda dig till att kolla upp din sköldkörtel hos läkare! Många med sköldkörtelproblem har svårt att hålla och lägga på sig vikt, både fett och muskelmängd! Be din mamma om hjälp med tid hos läkare och få kontrollerat så att det inte är något fel på sköldkörteln!
#5 Normlat skulle jag tro, Frukost: Ett glas juice, en talrik fil och flingor och en macka (oftast) Lunch: Vanligtvis pasta med något kött till och middag lika så. Sen äter jag kvällsfika och de brukar bestå av o´boy och nån macka. :D
-Bättre ökänd än okänd
Och ibland också nån måltids ersättning, tex nutrilett om jag har träning i stallet och jag inte hinner äta eller så.
-Bättre ökänd än okänd
Så länge du äter normalt och vet att du är smal och inte försöker gå ner i vikt så tror jag allt är bra. Men är du orolig kan du som Zadeira skriver kolla dig hos läkare.

Är man naturligt smal så är man, äter du så är det knapast ngt problem. Jag låg på ca 45kg till mina nästan 170 cm (var nog kortare då iofs) i din ålder. Åt massor och tränade mycket. Mådde bra och har mått bra sen dess.
Då jag var 13 så var jag också 157cm lång och vägde 40kg. Alla klagade på hur smal jag var men det var inget jag kunde göra åt. Men att folk går omkring och säger att man har anorexia är ju hemskt. Det tycker jag att folk gott kunde låta bli att säga.
Nu verkar du ju t.om. äta normalt så jag tycker inte att det verkar finnas något som tyder på att du har en ätstörning.
Du är väldigt liten och smal men det är väl inget fel på det så länge du inte försöker gå ner i vikt.
#11, Härligt att höra att de inte bara är jag är jag som är (du var) som är så liten (kort och smal). Jag tycker inte att jag är "stor" eller hur man ska säga, jag är nöjd över mig själv helt enkelt.
-Bättre ökänd än okänd

Du som håller på med hästar känner säkert igen att unghästar kan se väldigt långbenta, smala och rangliga ut medan de växer, men att det "jämnar ut sig" när de blir lite äldre. Det är likadant med människor, och du är ju fortfarande en "unghäst" som växer :)
Sedan är det ju även så att en del människor helt enkelt har högre ämnesomsättning och håller sig smalare än andra även i vuxen ålder.
Samma med mig typ, jag är längre än dig och jag väger mindre än dig. Folk säger så till mig med och tror det är snällt, men det är ju samma som att säga att nån är tjock faktiskt! I alla fall, om man inte gör nåt för o bli smalare är det ju vanligt :)