Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettkost
Läst 1854 ggr
Nitro
0

äter så dåligt!!

Har lagt mig till med dåliga matvanor på sistone, och måste ju få ordning på det på nåt vis. Tips?

Äter en omelett med lite broccoli och ca 40gr bacon i till frukost/lunch ca kl 11.
Sen äter jag inget mer förrän till kvällen då det blir antingen tonfisksallad eller nån form av ca 200gr kött/fisk/fågel + grönsaker eller rotfrukter.

Dricker i genomsnitt 2 burkar energidryck om dagen också.

Äter jag något mer än det ovanstående, är det oftast en morot eller två.
Går ju ner en del i vikt på det så det är ju inte fel, men känns som jag äter så lite? hur många kcal upskattas de här till om dagen?

Har hästar och rör mig därför en del, plus ca 5 mil i veckan pw med hunden.

Karmatarerskanise
0

Ser väldigt lite ut. Hur många ägg har du i omeletten? Har du i grädde?
Vet inte heller hur mycket kalorier energy dryck innehåller, men de innehåller massor av onyttigt socker.

Går inte heller att säga hur många kalorier ditt kvällmål består av eftersom det är skillnad på vilket kött du äter.

Med tanke på att du både rider och går mycket med hunden så behöver du mer enegi. Du kommer gå ner i vikt ändå.

Nitro
0

Ja alltså planen var inte ens att gå ner i vikt. Jag bara blev sånhär…

Omeletten är på 3 ägg och en skvätt grön mjölk.

Ja energidryckerna är dåliga och det vet jag, men jag är seriöst beroende av dom. Ganska sjukt!

Brukar vara fläskfilé eller kyckling, eller torsk för det mesta. ca 200gr.

Men vet lixom inte hur jag ska motivera mig att äta mer, jag kommer mig lixom inte för. Och VAD ska man äta?

Hyrrokkin
1

Kan du byta ut energidryckerna mot tex en smoothie? Om du inte har hungerkänslor och det känns jobbigt att tugga kanske det är lättare att få i sig något drickbart.

Nitro
0

alltså.. de där energidryckerna är min last. Vet verkligen inte hur jag ska kunna sluta med dem Förvånad

Karmatarerskanise
0

Tycker du kan lägga till lite mer fett, tex cremefraishesås, gräddsås och liknande. Försök lägga in fler mål på dagen också. Tex keso blandat med frukt eller grönsaker och kött. Grekisk eller turkisk yoghurt är också bra mellanmål.

Vanliga ovanjordsgrönsaker ger inte speciellt mycket energi, men du skriver att du äter rotgrönsaker också, och det är bra :)

De där dryckerna är inte bra, så jag skulle råda dig till att ta i tu med det beroendet. Byt ut det till tex citronvatten.

Lägg gärna till något glas mjölk om dagen också så du får i dig kalk.

Låter inte bra alls att du inte ens vill gå ner i vikt och ändå nu har börjat göra det. Ibland kan man behöva proffessionell hjälp för att få bra råd om kosten, tex av en dietist. Är det djupare än så kan man behöva prata med kurator eller psykolog.

Karmatarerskanise
0

#4 Det går, men det gäller att ha stålvilja!

Nitro
0

tack för bra tips! Ska verkligen försöka ha en flaska vatten att dricka ur som jag kan ta med mig, istället för de där satans energidryckerna. får hjärtklappning av dem ändå.

Keso brukar jag ha till tonfisksallad. Det är min dressing lixom.
Kan man få i sig kalk från nåt annat än mjölk? Jag var mjölkallergisk tills jag var 12 så det kan jag bara inte dricka. smakar grädde… 

Ja alltså det är inte så att det inte finns att ta av så att säga Flört. är ca 174cm lång och väger kanske, 68-70 kg? vägde nog ca 75 innan detta började.
Men jag vill inte vara ohälsosam, som jag blivit på slutet…
Brukar inte äta värst mycket kolhydrater, blir trött och får ont i magen men att försöka äta lite grönsaker och keso mitt på dagen var ett bra tips!

Karmatarerskanise
0

Keso innehåller också kalk, precis som de flesta mjölkprodukter.
Låter som du har en ganska bra vikt faktiskt :)

Det är bra att du inser att du får i dig för lite just nu och att du vill göra något åt det! Tummen upp!

Jag äter själv inte helelr speciellt mycket kolhydrater, mår bäst utan.

Hyrrokkin
1

Ah, men då är det mer rutinerna att få in maten i vardagen som är svårt, inte ätandet i sig? :)

Ja för i så fall handlar det nog mer om att bara se till att äta, och inte hitta på ursäkter eller så. Få in rutinerna. Jag vet många som äter LCHF som bara äter två-tre gånger om dagen, men då får de i sig allt de behöver vid de tillfällena också. I ditt fall känns det som att det saknas lite.

Vad gäller energidryckerna är det bara att bestämma sig. Har du svårt att bryta helt på en gång, så minska åtminstone ner det. Bäst är det väl förstås att inte dricka alls, men jag har full förståelse för att vi funkar olika och att total brytning inte funkar för alla. :)

Jag hade testat att först när suget kommer så tar jag något att äta, ett mellanmål. En smoothie på kvarg, spenat och bär tex. Eller ett ägg, eller lite keso med frön och frukt. Har du däremot ätit nyss räcker nog ett glas vatten.

Nitro
0

Nej precis, när jag väl har maten framför mig så äter jag ju och tycker det är gott, men jag kommer lixom inte mig för att äta förrän det gått alldeles för många timmar.
vad sjutton är kvarg?

På helgen äter jag fruktsallad ibland, det är inte så nyttigt men det är typ, enda jag äter som är onyttigt. får stå ut med lite ont i magen :)

Ang energidryckerna så kan det ibland gå en dag utan att jag dricker nån, men sen när jag är på trav och åker långt i bil kanske det blir 6 st på en dag istället. så det är så jäkla dumt de där…

Hyrrokkin
0

Kesella är Arlas märke för kvarg, men det finns andra märken också.

Fruktsallad behöver ju inte alls vara dåligt. Kan du inte ta en klick kvarg, turkisk youghurt eller grynost till det då? Kanske smaksätta med en nypa äkta vaniljpulver om du vill ha det lite sötare.

Ah, den där klassiska fällan, lite som att man "måste" äta snacks på bio? Om du vet att du ska sitta länge i bil eller andra tillfällen då du normalt dricker energidryck, då är det dags att planera lite. Fixa i ordning lite gott citronvatten och ta med lite nötter exempelvis :)

Nitro
1

Åh satan kesella är det värsta jag vet. Konsistensen klarar jag bara inte av, och jag är inte kräsen i vanliga fall. Turisk yoghurt är samma, sån där tjock konsistens får jag bara inte i mig… Finns det nåt annat man kan ha istället? Ja precis det skulle man kunna säga, plus att jag ofta kör på natten så jag måste bli pigg.. Kanske ska göra iordning små flaskor med vatten och ställa i mugghållarna iaf på ditvägen, kanske man glömmer energidrycken! :)

Hyrrokkin
0

Ah, ja jag har själv svårt för viss kvarg, men jag smaksätter den med proteinpulver eller lyxar och blandar ut med lite yoghurt så blir den godare! :) Gillar du grynost (keso) då? Gör du smoothie så får du ju dock inte den där tjocka konsistensen eftersom du blandar ut med frukt och dessutom kan spä med vatten eller mjölk om du vill ha den rinnigare.

Nitro
0

keso går finfint!

en smoothie låter faktiskt ganska gott, om man spär ut det lite och har i frukt! kanske vore nåt att få i sig mitt på dagen! :)

Hyrrokkin
0

Jag älskar smoothies! Skrattande Brukar dessutom ha i lite spenat i. Påverkar inte smaken nämnvärt men blir lite nyttigare :)

Praefatio
0

Åhh, smoothies är så himla gott! Och det är toppen när man behöver smyga ner saker som man kanske inte gillar, för smak och konsistens blandas ju ut. En till sak som man kan ha i utan att det märks är lite kli eller havregryn, bara någon matsked. Linfrön är väldigt nyttigt att ha i, bra för magen. Söta inte med socker bara, utan ha i någon söt frukt istället. Banan eller ett mjukt päron är bra sötningsmedel.

Nitro
0

joho, igår va en ganska bra dag tycker jag! Åt min vanliga omelett, sen lite fruktsallad mitt på dagen. Sen åt jag ca 200gr fläskfilé, rotfrukter och en creme fraiche sås. endast 1 energidryck också Skrattande

idag va en sämre dag. åt omelett vid ca 15.00 som frukost Obestämd och sen har det blivit en liten tallrik me grönsaker och keso. 3 energidrycker…

meeeen wellwell, är en ny dag imorn så då ska de gå bra hoppas jag!

Nitro
0

dagen idag är väl okej.

en omelett till frukost med lite mer bacon i än vanligt.
en energidryck.

middag blev kycklingfärsbiffar ca 200gr, en gräddsås och kokt blomkål.