Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikett: allmänt-viktsnack
Läst 6303 ggr
[chriistina]
0

Måste ha något att tugga på...

Jag har gått upp runt 10 kg bara på ett halvår och mitt problem är att jag måste ha något att tugga på hela tiden. Jag blir lätt stessad och så. Och då hjälper det att tugga på saker. Dock slinker det lätt ner godis, chips, bullar och annat som ligger framme hemma och lätt går att få tag i. jag har testat tuggummi men min mage mår inte bra av det. Även testat äpple som tar lite tid att äta och är rätt nyttigt, men min mage reagerar på det också.
Jag kan tugga på glasspinnar, sugrör m.m. också. Men det blir lätt mat och jag tror att detta har gjort att jag gott upp i vikt.
Så jag undrar om någon har tips på något som tar tid att äta och är nyttigt som jag kan stoppa i mig på dagarna?
Äter liksom inte onyttigt annar och motionerar genom riding ett par dagar i veckan. Så allt småätnde pga av mitt "tugg-behov" måste ha lett till viktuppgången.

Chestnut
0

Morot kanske? Gurka?

Sen tror jag att det är viktigt att du hittar grundorsaken till beteendet och jobbar utifrån det.

Med vänliga hälsningar
Chess

LinaN
0

morötter är ett bra alternativ, det krasar tillfredsställande mellan tänderna och även riskakor är bra iom att de innehåller väldigt få kcal per kaka… om man sätter i sig icas egna (tror jag det var) på 300g nånting så fick man i sig säg knappt lika mkt kalorier…. o riskakor tar man två åt gången ett par gånger om dagen så håller man sig knaprande speciellt om man "mus-biter" i dem.

jag känner igen det där med tuggbehovet. har cokså det bekymret men om jag har en 500ml flaska vatten med mig så hålls tuggbehovet faktiskt gansak så lågt.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Zaphix
0

Granatäpplen!

Jag är typ beroende av dom, svindyrt, men sååå gott.

Tar tid att pilla ut det man äter också, kan hålla på länge med att äta en fjärdedel. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Helajna
0

Jag hade också tugg-behov förut.
Helt sjukt,,, jag kunde inte göra någoting utan att äta på något, titta på tv- något snacks eller macka.
och definitivt koncentrationssaker så som plugg godis och bullar var inte ovanligt!
Det jag gjorde var att som de andra redan tipsat om, mörätter, gurka, och annan frukt som jag tärnade och åt med gaffel under tiden, sedan drack jag massa vatten!

Sedan försöka hitta alternativ att "pilla" med så som stressbollar och liknande.

Och sist men inte minst, tålamod! Det tar tid att bli av med men det går över :)

LinaN
0

JAg tror att mycket av mitt småätande har försvunnit i takt med att jag börjat handarbeta mer och mer…. jag handsyr mina vikingakläder, jag nålbinder mössor, vantar och strumpor, jag stickar, spinner garn mm mm. Jag har inte tid att stoppa saker i munnen ^^

jag finner mig till och med ofta i situationen "jag ska bara göra klart den här sömmen/ulltussen sen kan jag gå och kissa…"

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Helajna
0

#5 hihi men det är ju jätte bra :)
att hitta ett alternativ och se att "allt hänger inte på mat" :)

[chriistina]
0

Tack för alla tips!
Vet att det vore smart att gå till botten med det och ta reda på orsaken, och ska försöka göra det. Men behöver något till jag kommer till den punkten.
Men morot var vädligt bra, det har vi dessutom alltid hemma till djuren, så de får väl dela med sig lite. Granatäpple håller jag med om att det är gott, men svårt att få tag i här, även i de större butikerna.
#5 Det låter bra. Jag gillar virka, kanske ska börja med det igen. Kvällarna är värt när det kommer till allt tuggande. Så då kan man ju tex virka ist, blir billigare i längen än att äta i stället.

Halvdansken
0

#3. Jag har aldrig begripit mig på granatäpplen, det är ju bara jättestora kärnor. Vaddå - sväljer man dem hela?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Zaphix
0

8: Man tuggar på kärnorna, men saften är så god, alltså det som är runt omkring, smakar som röda vinbär. Mums! :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Lorita
0

Drick mycket vatten, jag tuggar tuggummi när jag är på jobbet det är lättare att avstå godis och kakor på en godistokig avdelning om man fört måste spotta ut tuggummit Flört

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Aetlun
0

Kom in till oss på amigurumi.ifokus.se om du inte har gjort det redan. Jag håller på med ett jätteprojekt nu, och har samma syndrom som #5 beskriver i sitt inlägg. Kan sitta och vara kissnödig i evigheter, just bara för att "lite till sen går jag…" ;)

Jag tuggade en del luft en period, blev ju så sörens gasig i magen. :P satte igång med handarbetande igen, och tuggandet försvann när jag satt och koncentrerade mig.

lycka till!

[twtw]
0

tuggummi, då måste du tugga på det ett tag och kan inte äta