Hjälp med viktminskning
Jag är född 1998, och är alltså 14år. Många i min ålder har kroppskomplex och är endå normalviktiga. jag dock är överviktig, jag är ca 155cm lång och väger ungefär 58 kg. Jag skulle gärna vilja tappa flera kilon, jag skulle vilja tappa cirka 10. Eller måtten är viktigare än kilon. Jag vill få väck låren som går ihop, kuddarna mellan armarna, den lilla dubbelhakan. Och såklart benen, armar, mage och allround. Och sen har jag väldigt runt huvud, och det vet jag inte hur man får bort, är det kosten eller träning?
Jag skulle vilja ha er hjälp nu, vilken diet skulle passa, gärna med träning, för det har jag inget problem med. Jag skulle gärna vilja gå en snabb viktminskning, och antaglingen intensiv träning och hårda kostvanor. Min kompis går på en diet och äter inga kolhydrater, inget godis och onyttigheter. Och tränar varje dag. Och jag undrar om det är en bra diet? Jag har ävon kollat på ''New York dieten'' och ''Bikini dieten''. Jag har även läst om en diet då man åt fyra bananer varje dag och dricka vatten. Även då man äter vid bestämda tider varje dag.
Det finns så mycket olika, vad skulle ni rekommendera till min åder, vikt och önskemål?
Snälla inga hatkommentarer, om att jag är ung osv, det vet jag redan. Men jag vill inte ha en diet som är farlig eller något. Men intensiv och ganska snabb.
Tack på förhand
Tycker inte du ska dieta utan det är bättre du pratar med skolsköterskan. Tycker inte du verkar vara överviktig med tanke på din längd och vikt. Är du mot förmodan överviktig ska man inte banta utan hjälp av någon kunnig som tex skolsköterskan.
#1 Jag har pratat med skolsköterskan, hon sa bara att ändra mellanmjölk till lättmjölk (vilket jag gjort) och marabou till kexchoklad. Men jag vill gå ner i vikt, och jag vet inte vad skolsköterskan skulle tycka om det..
#2 Då kanske du inte är så överviktig som du tror? Hade hon ansett att du låg i farosonen så hade hon nog gett dig lite mer tips. Men tycker du kan gå och berätta för henne hur du känner.
Problemet är att du fortfarande kommer växa i flera år, och kroppen kan förändras väldigt mycket. Du håller på att bli kvinna nu, så att hålla på med bantning kan skada dig.
#3 Det var mer en chansning med vikten, men jag vill få bort låren som går ihop, och det är mycket som tyder på övervikt. Och på kurvan ligger jag en bit över medelmåttig vikt, och det är tillochmed för dom som är äldre,
Tyvärr ser den kvinnliga kroppen ofta ut så att vi har lår som går ihop. Det går inte att banta enskilda delar av kroppen. Så risken finns att brösten slutar växa eller blir mindre istället för att fettet går bort där du verkligen vill det.
#5 Ja, detta med brösten har jag tänkt på, mina bröst är inte så stora, har 75A för det mesta.
Men om jag tillexempel har new york dieten (som jag tyckte var ganska rimlig) kan det väl inte påverka min ''bröstväxt''? detta är taget från en hemsida
Fas ett:
Fast ett pågår i två till fyra veckor. Under denna fas ska man träna 45 till 90 minuter per dag. Träning består av styrketräning med hantlar, medicinboll eller prommenader. Under fas ett ska man äta en proteinrik och kalorifattig kost.
Följande ska undvikas under fas ett* Alkohol i alla former
- Allt bröd
- Pasta och andra stärkelserika kolhydrater
- Kaffe
- Alla mejeriprodukter
- Godis i alla former
- Frukt
- Begränsa mängden fett
Exempel på mat som är bra att äta under fas ett är:
Lax, Äggvitor, Mandlar, Tonfisk, Proteindrinkar, Grönsaker i alla former, Kycklingbröst, Magert nötkött
Fast två: Fas två pågår i två till fyra veckor. Fas två liknar fas ett men det är tillåtet att äta mer kolhydrater. Lägg till frukt och fullkornsprodukter till måltiderna.
Fas tre: I fas tre tränar och äter man som i fas två men får ibland unna sig något gott. Som till exempel ett glas vin, en efterrätt eller något annat. Fas tre ska man fortsätta med resten av livet.
Som sagt, prata med skolsyster och se om hon kan hjälpa dig med mer konkreta tips. Jag vågar inte rekommendera dieter och bantning till någon så ung.
Det skrämmer mig att du tror att du är överviktig. Vart har du fått för dig det? Och att du bryr dig så mycket om att dina lår går ihop, trots att du bara är 14 år.
Jag gillar inte dessa dieter då man knappt äter, och samtidigt tränar hur mycket som helst. Jag anser att man ska äta nyttig mat, ordentliga portioner (utan att det blir för mycket) och inte gå och små-äta mellan måltiderna. En frukt då och då kan vara bra, eller fruktsmoothies om man föredrar det. Man kan samtidigt träna och gå ner i vikt.
Skippa godiset, läsken, chipsen och hämtmaten (ex strips, pizza, friterat). Vill du unna dig något gott ibland - så gör det. Men att sluta äta totalt och träna som en galning är inte hälsosamt.
Och jag vet inte hur brösten påverkas av olika dieter, men om du har mens så kan den bli oregelbunden om du är stressad, äter dåligt etc.
Hoppas du tar åt dig av mina råd. Kram!
Först och främst, vem säger att du är överviktig? Du ligger i överkant av normalviktig, men eftersom att du är en tjej i början av puberteten kommer du att växa och utveckla helt andra kroppsformer ett par år till. Vikten är inget du behöver oroa dig för nu.
Vad gäller kost och motion är det svårt att som outbildad ge råd åt en som är så ung. Att banta genom att dra ner på mat och träna som en tok är inget bra alls. Det försötr din kropp mer än hjälper den att bli hälsosam. Men det som inte skadar är ju att dra ner på godis, sötsaker och onödigt ätande. Se till att äta regelbundet. Rör mer på dig genom naturlig motion, dvs promenader, cykla och vardagsmotion.
Om du går ner i vikt genom svältdieter med överträning så kan brösten försvinna helt och mensen upphöra/bli oregelbunden osv. Detta kan leda till stora komplikationer längre fram i livet. Och för att inte tala om alla andra faror med svältdieter kombinerat med överträning.
Om du verkligen är orolig och lider av din vikt så prata med någon seriöst kunnig vuxen.
#8 #9 förlåt för missförståndet, jag tänkte lite och har förstått att jag sagt fel vikt hela tiden, plussa på 10 kilo så får ni fram min vikt. Så jag är ganska överviktig. Och jag har nog bestämt mig för att inte ha någon speciell diet eller något. Jag ska äta nyttigt, inte sötsöker, visst kan jag unna mig med det ibland. Sen äta lite mindre kolhydrater. Sen daglig motion, vilket fotbollsträning, idrott, springning mm ingår. Detta var kanske inte vad jag tänkte mig från början eftersom jag skulle vilja gå ner tio kilo till sommaren då jag ska konfirmera mig, och det skulle vara kul att vara i form då. Kanske kan gå ner något kilo med min "normala diet". Och jag har en fråga till, ska jag äta mycket frukt? För min kompis som är på diet med inget bröd, inga kolhydrater, vatten, inga sötsaker och vardaglig motion (riktigt mycket) säger att jag inte ska äta frukt, för det innehåller mycket fruktsocer, men liksom det är ju frukt? Och hur länge/långt/ofta bör man springa för att det ska påverka och synas att man tränar?
#10 Jaha, då var det ju en helt annan femma. Ja, men det är ju inget fel med att vara mullig eller tjock så länge det inte skadar hälsan. Men det låter bra att du satsar på en mer naturlig "diet", dvs äter ordentligt men nyttigt istället.
Ja, frukt innehåller ju fruktsocker och alltför stora mängder av det gör ju att du kan gå upp i vikt eller få svårare att gå ner i vikt. Men en frukt lite då och då varje dag är ju bara hälsosamt. 
Hade du bara tänkt springa/jogga som träning? Om du tänkt träna hemma istället för att gymma så kan du googla på "träning hemma övningar", då kommer det upp massor av tips. Och sen kan du t.ex köpa ett hopprep, då tränar man ju också.
Lycka till! Jag körde igång med min träning idag.
#11 jag har ju redan träningstider för fotboll och sånt, men ska springa när jag har tid över såklart! Tack för råden :)
Du är ju normalviktig:O
På en vuxen kvinna så ska låren gå ihop, vill jag bara inflika. Det var en chock för mig också, när jag kom in i puberteten ;)
Prata med dina föräldrar och se till att de peppar med rätt mat hemma och kanske ändrar helgmyset till grönsaker och frukt. Ät färre kolhydrater som pasta, ris och potatis och mer grönsaker istället.
Självklart ska du unna dig ibland men då blir det också svårare att låta bli senare.
Gå ut och gå med kompisar eller hitta roliga gruppträningar på gym om du gillar det.
Snälla svält dig inte eller tänk för mycket på vikten. Ta det från någon som varit överviktig hela sin barndom till att bli underviktig och ha ätstörningar vid 14 års-ålder.
#14 Det stämmer inte riktigt, innan jag gick upp dessa kilorna gick inte mina lår ihop och jag var inte för smal då :P Så stämmer inte på alla ;)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#16 Nej, säkert inte, men jag tycker att det är en god måttstock i alla fall. Alldeles för många vill banta bort det fettet, när kvinnokroppen faktiskt är byggd med lite tjockare höfter bland annat :)
#17 Ja många kvinnor har ju kurvor vilket ju är naturligt :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#14, Fast att säga att "på en vuxen kvinna SKA låren gå ihop" är faktiskt inte korrekt. Alla är byggda olika och beroende på hur ditt höftparti (alltså benen inuti) och dina lårben är konstruerade så finns det dem som har glappet mellan låren oavsett ålder och fettmängd. Precis av samma anledning KAN INTE alla få det där glappet mellan låren hur smala de än blir.
Däremot kan man säga att "det är helt naturligt OM låren går ihop".
Ska man vara noga är nog det rätta "På de FLESTA vuxna kvinnor går låren ihop, men det gäller inte alla." Det är helt enkelt inte ett bra mått att avgöra eventuell övervikt eller inte.
I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet
Har en fråga till alla som går på inge kolhydrater eller lite utav dem. Vad äter ni till frukost? Jag tycker det är svårt att få till en frukost som inte är mackor, gröt, eller fil med flingor och frukt. Jag vill inte äta för mycket fett heller så ägg och bacon funkar inte riktigt.
Lita aldrig på pannkakor i luften.
#21 Keso med skinka eller grönsaker, ägg o olika former, turkisk eller grekisk yoghurt är några av de saker jag äter på morgonen.
men låt göra som hon vill, det är väl hennes val. jag vet att ni bara uppmanar henne, men det är ändå hon som väljer, och då får hon också ta det som blir om det skulle bli dåligt sen. bara hon fått uppmaningen, men låt henner själv välja. tvinga ingen att låta bli något.
1998tjej, jag tycker att om du är trött på ditt fett så ska du äta rätt mat (ta mycket grönsaker/bönor osv) och utesluta det goda (ostbollar, godis, tårta, bakelser mm), sen kan du ta promenader och/eller jogga några gånger i veckan, du väljer själv. jag är säker på att det är skillnad om några veckor. pma mig om du vill prata eller något.
att äta fyra bananer och dricka vatten på en dag är så himla fel. du förstör dig själv. idag åt jag inte på sju timmar, hade inte tid, och jag fick skitont i magen, så att bara äta fyra bananer hade jag aldrig själv gjort.
Diet är fel tyckker jag. iallafall för barn, och såna som inte är kraftigt, ohälsosamt överviktiga. vill man bli mer vältränad ska man bara se till att få motion, röra på sig, och äta nyttig mat.
Tycker vi skall låsa denna tråd eftersom hon bara är 14 år och det ju en gräns på 16 år numera så det vore fel att fortsätta diskutera detta.
MVH Ylva 
* Bloggen om mitt liv *
#24 Vadå för gräns?
Hera bestämde att alla under 16 år inte fick skriva här
Låser tråden då TS är under ålderagränsen. Råder TS till att prata med skolsyster.