Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettallmänt-viktsnack
Läst 1760 ggr
Bine93
0

Motivation till träning?

Hej!

Jag är 19 år och har alltid varit lite mullig sådär. Jag tycker inte det är något fel alls med det men jag flera gånger tänkt att jag ska börja träna lite, både för att gå ner lite i vikt och för att det det är bra. Två gånger försökte jag börja gymma, en gång skulle jag börja jogga…

Men jag hittar inte riktigt motivation till att fortsätta… Jag tycker det är lite kul ibörjan, men jag tröttnar oftast och slutar…
Någon som har tips på hur jag ska hålla motivationen och känslan av att det är roligt kvar :)?

[twtw]
0

hmm, ett tips är kanske att tänka på vad som händer med din kropp. du vill ju gå ner lite, bli lite smalare (?), så tänk på det! men man kan inte tvinga sig till att jogga, för att komma i form, man får hitta något som passar en helt enkelt.

Tycker du det är trist att jogga, kan du ju alltid ta promenader, cykla, dansa. Jag gör alla dom fyra sakerna, det är kul. til allting av dom kan man ha musik också, och musik är ju bäst!

[Devya]
0

Det kan ta en stund innan man hittar något som passar en själv. Jag trodde t.ex att jag absolut inte var en person som skulle hålla på med att jogga och nu älskar jag det. Då jag väl började så var jag fast.

Tidigare hade jag testat magdans, zumba, yoga, gym etc. Inget av dem passade mig.

Det som håller upp ens motivation - den sorts träning som passar dig! Samt att du ser till att hålla på en stund så att du märker skillnaden. Jag blev peppad då jag redan efter en vecka började se resultat. Nu kan jag inte sluta jogga även om jag skulle vilja. :) Det är underbart att se hur mycket muskler man börjar få och hur fastare formerna bli!

Så lite samma sak som #1 har sagt. Musik tycker jag är jätteviktigt för mig att ha med mig då jag är ute och joggar. Jag skulle inte orka utan den!:)

Bine93
0

#1 Har försökt med att tänka så men ibland funkar inte det heller :P

#2 Jag tror jag behöver lite bättre tålamod ;). Gymma tycker jag är kul, jogga är helt okej sen har jag provat något yoga pass från internet som jag gillade. Så jag vet lite vilka träningsgrejer jag gillar men jag har nog lite dåligt med motivation och tålamod :P.

Håller med er båda, musiken är jätteviktig :)!

Karmatarerskanise
0

Det gäller först och främst att hitta något som man tycker är riktigt kul, det underlättar. Sedan gäller det att bita ihop och gå till träningen även de dagar då man hittar en massa anledningar till varför man inte kan, vill eller bör gå just den dagen. Pushar an sig dit kommer man till slut över den där farliga tröskeln som kommer ibland och allt flyter på och träningen blir rutin.

jagga-ewe
0

Fast ibland är det bättre att låta bli träningen om det inte känns bra. Dels kan det ge skador om man tränar med smärta, dels är det svårare att gå tillbaka till träningen om allt gick åt skogen senaste gången man va där. Jag hoppar över min styrketräning ikväll, för jag har sån värk i nacken. Jag kan säkert göra en del övningar, men får jag mer ont kommer jag inte kunna göra nåt imorrn eller torsdag, o kanske inte simma på fredag. Bättre hoppa över en kväll än tre.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Karmatarerskanise
1

#5 Syftar självklart inte på smärta. Det säger ju sig självt att man inte ska träna med skador.

Syftar på undanflykter som vi är så bra på att komma på i perioder.

"Det regnar ute, jag väntar till imorgon", "Jag ska ändå träna 2 gånger till den här veckan, jag kan träna lite hårdare", "Jag är för trött", jag var så duktig på jobb idag", "Jag har ju ändå skött maten så bra idag så det gör inget om jag stannar hemma en gång", "Jag har så mycket annat som måste göras" osv osv.

jagga-ewe
0

Jo, jag trodde du menade så. Men jag ville klargöra det så ingen annan läser o tänker "jag måste träna fastän det gör ont, smärta är bara en ursäkt som hindrar träningen från att bli en god vana!" Och jo, det finns vi som tänker så. Jag är en av dem. Jag har lättare att intala mig själv att smärta bara är en känsla som kan förträngas än att lyssna på när kroppen säger nej. Va sjutton, min kropp har motarbetat mig så länge så varför skulle jag lyssna på den dumme fan?

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

[Devya]
0

#3 Visst tyckte jag även om zumban, magdansen och yogan men int tillräckligt mycket för att faktiskt fortsätta med det. Det jag menar är att då man faktiskt hittar den där träningen som man tycker extra mycket om som leder till att man även blir mer motiverad.

Motivationen kom lite automatiskt då jag hittade det som passade mig. Men sen var jag även trött på att vara så jäkla lat också så det pushade på en hel del.

Motivationen måste komma innifrån och den kan du oftast int tvinga fram om den ändå inte finns där. Den dagen du faktiskt beslutar dig för att ta itu med motionen ordentligt så brukar motivationen finnas där. Se bara till att gör som Hera föreslog - skippa ursäkterna och gå och träna fast du i början inte skulle känna för det.

Det finns flera ggr jag har känt nej… jag orkar inte. Men sen stiger jag upp och bara går ut och joggar. Efteråt känner jag mig så nöjd och stolt över mig själv så det gäller bara att komma ihåg den känslan så håller jag mig själv motiverad.