Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikett: kost
Läst 1496 ggr
[Synnerlig]
3

Hur sjutton ska man äta egentligen?

Alltså jag börjar seriöst bli förvirrad över hur och vad man ska äta!

Ska man räkna kalorier, ja då blir det svårt att äta mycket fett t.ex. då det innehåller mycket kcal. Så då tar jag fettfria produkter istället. Men sen får man höra att ca 30-40% av ens dagliga intag ska bestå av nyttiga fetter och att det inte är bra att äta fettfria produkter. Det är inte bra att få i sig socker och kolhydrater är socker så då struntar jag i pasta, potatis, ris m.m. för det är ändå ingenting som jag tycker är så gott. Men då får man höra att kroppen behöver en viss del kolhydrater. För mycket kött är inte heller för bra och bla bla bla.

Man säger ju att det är kalori in och kalori ut som gör att man går ner i vikt. Men om man ska äta fett och kolhydrater så blir det svårt känner jag.

Så vad sjutton SKA man äta för att gå ner i vikt och samtidigt må så bra som möjligt? Vad är mest naturligt för kroppen?

[silkesnosen]
2

Ät så att du får i dig näring och energi till det du ska göra. Jag  menar jag är emot bantning. Ät frukost, lunch, kvällsmat, med mellanmål emellan. Skippa snabba kolhydrater och värsta fettbomberna. Givetvis strunta i läsk godis, ja du fattar. Sedan RÖR på dig!!!! Kropp och själ mår bra, ta alla chanser att storstäda, gå långpromenad, jaga barn, vad tusan som helst, låt det ta sin tid,  då sker det automatiskt och det blir hållbart. Kroppen hittar sin idealvikt)

[silkesnosen]
0

så mycket grönt på tallriken för mättnad och näring :)

[Synnerlig]
0

#1: Jag har ett program som heter Hälsovakten som gör att jag kan hålla koll på hur mycket jag får i mig. Jag äter frukost, lunch och middag och kanske 1 mellanmål om jag är hungrig :) Så det är inte så att jag bara äter ett äpple om dagen :P

Men ja, jag skippar kolhydrater till lunch och middag. Men på frukosten så bara måste jag ha min rostade macka :D Det får ju inte bli tråkigt att gå ner i vikt om det ska hålla :)

Men då behöver man kanske inte tänka på vad man äter när man går ner i vikt? Bara man inte äter godis såklart.

[silkesnosen]
0

nej, så länge man äter fullkorns varianter, när man äter kolhydrater och i mindre mängd och ser till att röra sig orderntligt. Jag åt tidigare mycket kolhydrater och då givetvis inte godis, läsk och så vidare, men gick minst en timma om dagen, power-walking.. Du går ner, men på ett hälsosamt vis, det tar tid, men det gör ju att det blir hållbart. Det är en livsstil!

Zondell
2

Vad som passar att äta är nog individuellt. Vissa tål mer kolhydrater än andra för att klara vikten. Inspireras av det du läser men lyssna ännu mer till dig egen kropp. Gillar du inte potatis, pasa eller ris kan du få kolhydrater från frukt och grönt istället.

Lycka till :-)