Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettallmänt-viktsnack
Läst 1702 ggr
[Emma--]
0

Träna med ryggvärk

Jag vill så gärna gå ner i vikt och jag har svårt att hålla i motivationen och att hitta träning som funkar. Jag har i snart 1 års tid haft problem med ryggen och ska få röntga nästa vecka. Och det är skönt för ryggen att motionera. Men det kan samtidigt göra ont. Sist hann jag vara ute och gå varje dag i 2 veckor. Gick då mellan 5km-1 mil. Men med min värk klarar jag inte av den längden på promenaderna. Och har jag då dagar jag arbetar (lokalvård) är ryggen ofta slut när jag kommer hem. Blir då tyvärr ofta att jag ger upp. Har gått hos sjukgymnast i flera månader men är paus tills jag röntgat ryggen eftersom sjukgymnasten inte visste vad mer hon skulle göra. Jag kände att styrkan ökade i ryggen, men problemen stod kvar. Och det blir tyvärr lätt att det blir för lite motion och samtidigt fel mat. Jag vet att jag gör fel, men ja,..det blir så ändå. Men ikväll har jag seriöst gråtit av smärta för allt jag gör hugger till i ryggen. Dock inte samma problem som jag brukar ha så misstänker att det blivit såhär pga spända muskler pga den andra smärtan jag haft dagligen sen september/oktober förra året. Så skulle gärna vilja få tips från andra som tränar trots värk. Vad funkar för er? Har andra personer tips så skriv på :) Jag vill bli hälsosam. Jag vill kunna söka jobb utan att fundera om min rygg kommer hålla, jag vill må bra och kunna ha en normal fritid igen. Mycket begränsas pga min värk. Kände bara att jag behövde skriva av mig lite. Ska i alla fall försöka börja dagen imorgon med en promenad hur liten den än blir.

Karmatarerskanise
0

Hoppas de hittar vad som är fel så du kan bli fri från smärtan. Hoppas någon medlem har några bra tips!

[Emma--]
0

Jo hoppas. Man blir lite less. Trodde inte det skulle vara såhär fortfarande när det bara skulle vara överansträngda muskler enligt första läkaren och första sjukgymnasten. Hoppas på det :) Tror ju bara det skulle vara positivt för ryggen om resten av kroppen mår bra :)

Ylva-Li
0

FÅr jag fråga vart det gör ont och hur?
Jag har nämligen också problem med min rygg sen ett halvår tillbaka. Var ute på jobb och fotade på marknivå och låg väl på marken lite halvtaskigt. Morgonen efter kunde jag knappt komma ur sängen. Ryggskott tänkte jag. Det blev bättre men aldrig bra. Det liksom hugger till som en kniv på höger sida (min) nära ryggraden mitten ner mot svanken typ.
Börjar fundera om jag ska uppsöka naprapat eller liknande.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

[Emma--]
0

Just nu är det som i mitten av ryggen, främst på höger sida. Hugger till när jag rör mig. Men idag känns det bättre så jag hoppas det försvinner nu. Men värken jag i normala fall har är i övre delen av ryggen. Är spänd och stel och har värk. Och ibland får jag även ischias-liknande symptom med smärta ner mot benen. Och att det då kan hugga till när jag går. Blir det aldrig helt bättre kan det ju vara värt att kolla upp det lite helt klart.

[Missya]
0

Har själv problem med ryggen ibland. För min del handlar de om svag muskulatur. Brukar hålla de i schack med motion och träning och de hjälper. Tar jag uppehåll för länge så känner jag det direkt och då i värsta fall så kan jag få värk upptill i ryggen eller liknande ischias. Ibland kommer man knappt upp ur sängen på morgonen och man känner sig som en gammal stel tant.

[Emma--]
0

Är det någon särskild träning eller?

[Missya]
0

På mitt gym så sa de att ryggresningar kan vara bra om man är svag i ryggen. Så de brukar jag alltid köra när jag är där. Sen är det ju bra att träna upp själva bålen sk coreträning. Annars så brukar jag oftast gå eller cykla vart jag än ska här i stan där jag bor.

Pelle Långlös
0

När jag tränadepå gym och gick på olika pass så blev min rygg bättre men innan dess att jag fått upp styrkan så gjorde det ont. Skadade ryggen när jag var runt 15 år under ett simpass.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

[Emma--]
0

Okej. Bara att försöka stå ut med smärtan och göra den lilla motionen som går då :) Har ju kvar några övningar från sjukgymnasten som ska stärka ryggen.

Sarah
0

Gå till naprapat :) jag har haft smärtor i ryggen i 15 år men varit för envis för att gå till naprapat/ kiropraktor. Allt har kommit från gamla ridolyckor. För några månader sedan for jag av min unghäst och efter nårga veckor gjorde det så ont i nacken att jag mådde illa av smärtan. Kunde inte röra mig, inte sova etc. Hade domningar i armarna, ingen puls i vänsterarmen om jag vred på huvudet och smärtan strålade ut överallt. Två gånger hos naprapat och 7 knäckta kotor senare och jag var smärtfri för första gånegn sen jag var 15.

Sarah
0

Simma försiktigt? DÅ sliter man inte på samma sätt.

[Emma--]
0

Har funderat på saken, men har inte världens bästa ekonomi så har försökt avvakta. Men kanske börjar vara dags. Har funderat på att simma, men känns riktigt jobbigt att tänka tanken att ta på sig badkläder. Men kanske bäst att bara sluta vara rädd och utmana mig själv lite. Simmade för flera år sen och det är en ganska härlig träning även om den kanske är lite tråkig när man är själv. :) Kan försöka tvinga sambon att börja simma med mig men tror det kan bli svårt haha.

Ylva-Li
0

Simma är riktigt skonsamt för kroppen. Om du har möjlighet så gå sena kvällar eller tidiga mornar, då brukar det vara minst folk i bassängen, eller alternativt gamla damer som inte bryr sig ett skit om hur man ser ut. ;)

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

jagga-ewe
0

Jupp det stämmer! Jag simmar fredagmornar. Det är jag, några gubbar med simglasögon o ett gäng tanter. Alla utom jag har svarta badkläder. Gissa om min turkosa baddräkt sticker ut! :D Men, det är suverän träning. Första veckan gjorde jag 40 längder (1000m) på 38 min men sist hade jag sämre om tid så det blev bara 30 längder (750m) på 25 min. Vilket inte känns så dumt. På fredag ska det nog attans bli 40 längder igen. Ska fixa ett 5km-märke har jag tänkt. :)

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

[Emma--]
0

Ska gå förbi och kika hur det ser ut med simhallen här i närheten. :)

Ylva-Li
0

Måste ta mig en sväng dit också snart.. Jag har ju köpt simkort som räcker till slutet av året. Under sommaren har vi bara utebad i vår stad och det ville jag inte.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

[Emma--]
0

Baddräkt köpt så nu ska vi bara komma igång med att simma. Vi ska eventuellt dit ikväll.

[Emma--]
0

Ja då har vi simmat första gången. 

Gick helt ok för ryggen förutom att jag antagligen har någon nerv i kläm så det gör ont att röra ena benet.
Men det gick ändå ganska bra att simma, men det var lite värre att gå hem sen :P

Men ska till kiropraktor nästa onsdag så jag hoppas dom kan hjälpa mig en aning :)

Liss
0

Du har inte funderat på vattengympa också?
Det är nog bra med skonsam träning. Och att man framförallt styrker upp ryggen, då man har en dålig rygg.

Min mamma har opererat sig och har väldigt många fel med sin rygg. Hon fick dock träna upp sig lite, en tid efter operationen, för att styrka upp hennes rygg igen. Har man en svag rygg blir det värre. Så hon gick som sagt på gym hos hennes kiropraktor/läkare?

Sedan dansar hon Line dance flera gånger i veckan.

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

[Emma--]
0

Jo såg att dom skulle börja med det V40. Så funderar på att pröva. Man fick pröva gratis i 2 veckor så :)