Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettoff-topic
Läst 2427 ggr
Karmatarerskanise
0

Var handlar du mat?

Vi hamnade lite OT i tråden "Vegoburgare gör mej smal!" så jag startar en ny tråd om detta intressanta ämne.

Var handlar/skaffar du din mat?

En del säger att de inte handlar i vanliga affärer för att de inte vill stödja dålig djurhållning. Jag undrar var ni skaffar ert kött? Nu syftar jag såklart på de som faktiskt äter kött.

Själv handlar jag i de stora butikskedjorna helt enkelt för att det är lättast för mig som är utan körkort att ta mig dit. Hade jag kunnat hade jag gärna handlar på gårdar som föder upp djur i midre skala. Likaså hade jag gärna handlat torrvaror hos bönder om jag kunnat.

Nu försöker jag hålla mig till svensk kött och svenska varor så mycket jag kan. Fast vid extrapriser blir det även utländskt.

Fisk har jag numer tur att antingen ha fiskat upp själv eller så blir det fisken som killen har fiskat. Det är härligt.

[twtw]
0

svarar här

jag köper inte kött, kyckling eller något sånt. fisken fiskar jag själv. kött har jag förut ätit från fabriker, men det är inte bra för djur eller miljö så det är lika bra at sluta med det. får börja jaga själv om jag ska ha kött.

[Devya]
0

Jag köper nog kött från vanliga butiker - speciellt då det är på rabatt. Jag vet att det annars kastas bort en hel del kött vilket är synd..

jagga-ewe
0

Jag handlar på Ica o Coop, men köper kött från vårt lokala slakteri och från ett gårdsslakteri som ligger i trakten. Slakteriet inne i stan har bra kött och hårda krav på sina leverantörer. Gårdsslakteriet (som ligger i den kommunen där jag växt upp) är ännu hårdare och jag tror de främst har KRAV-godkända leverantörer. Därifrån köper vi alltid skinka till jul, och saltar in själva, det är godast så. Inget insprutat nitrat som gör skinkan knallröd och osmaklig. :D

Godaste köttet är alltid sånt man vet kommer från lyckliga djur. När mormor o morfar hade egna grisar o slaktade hemma var köttet godare. Det var ju grisar jag hade hjälpt till att föda upp, som jag kliat på ryggen med piasavakvasten, som jag smörjat med solkräm bakom öronen när de gick ute. Jösses vad gott det köttet var! Inga stresshormoner där inte. Det samma gäller nötköttet hos kompisen vars farsa var ko-bonne. Han slaktade själv för husbehovet.

För egen del skulle jag inte köpa Irländskt nötkött, eftersom jag tycker det är onödigt att frakta kött från Irland, och jag vet från min tid i Dublin att djurhållningen i Irland är lite sisådär med svenska mått mätt. Det må va billigare men är inte värt att lägga pengar på ändå.

Kyckling är jag väl inte lika konsekvent på, då jag inte har några kontakter inom fågelbranchen, och dessutom tycker genuint illa om alla fåglar. Men jag köper bara svensk fågel, aldrig utländsk. Det är annars tumregeln, aldrig nåt utländskt kött.

Fisk köper jag i fiskdisken. Ofta blir det "torskblock" av nån sort, men försöker kolla efter MSC-certifierad fisk. Kan ibland köpa fisk i fiskbilen, och det är ju godare med färsk fisk, men ofta blir det fryst. Saknar delikatesser som ray (rocka), catfish och monkfish (minns inte de svenska namnen) från tiden i Dublin, men sån fisk finns sällan här. Det blir mycket rödspätta och sej istället. Och löja eller sik på sommaren, har så nära till Hjo.

Generellt sett betalar jag gärna för ekologisk och närproducerad mat. Men hellre en vanlig gurka odlad i kommunen än en ekologisk gurka från Holland. Så här års köper jag inte äpplen när det finns i trädgår'n. Mjölk ska vara ekologisk, det är bara ett halv-lokalt mejeri som gör ekologisk minimjölk och de har oss som trogna kunder. Köper dock Arlas keso då den tillverkas här i kommunen. Synd att inte deras minikeso finns som ekologisk variant, minikeson är sååå mycket godare än den vanliga. Havregryn o sånt väljer jag det ekologiska alternativet, typ Änglamark, I love Eco och Saltå kvarn mfl. Oliver är ju inte helt okej att äta längre, men de ska vara gröna och ekologiska med kärnan kvar. Bregott ska vara ekologiskt. Smör ska vara smör och inte margarin. Tyvärr är det ekologiska smöret alltid i så små förpackningar att det inte förslår att köpa det. Ägg ska vara lokalt producerade. Inga artificiella sötningsmedel i nåt, socker är bättre för det vet vi vad det har för effekt även på lång sikt.

Bröd är nog det jag är minst noga med, shame on me. Där kollar jag bara energiinnehåll och inte alls var det är bakat. Finns tyvärr väldigt få sorters eko-bröd med vettigt innehåll. Lokala bagerier är dessutom dåliga på att ange näringsvärden, så de går tyvärr bort.

Glass är gott men onyttigt, men när jag äter det ska de helst vara från ett lokalt bolag. De är dock elaka skurkar, för de har inga näringsvärden på sina paket, så jag har varit sur på dem hela sommaren. Det är ohyffsat att ha den godaste glassen som finns men inte ange näringsämnen! Så egentligen är jag arg på dem, men har inte karaktär att stå emot kaffekonjak-glassen.

Har säkert glömt massor varor jag köper regelbundet, men… Huvudregeln i det här hushållet är lokalproducerat och ekologiskt. Sen spelar det ingen roll om det är ICA eller Coop eller en handelsträdgård som säljer det.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

[Emma--]
0

Håller mig till svenskt kött. Nu äter jag dock bara fisk själv, men sambon äter kött och så har vi ju råttor också som ska ha sin del. Fisk blir lite olika vart vi får det ifrån. Affär och ibland från mina föräldrar.

[Hildegrim]
0

Jag handlar i vanliga butiker. Fast jag äter inte kött och jag försöker undvika mejeriprodukter (fast det blir en del fuskande i form av natudiet, choklad, chips och lite andra grejer som innehåller mjölk).

Ägg däremot köper jag då och då från en gård som ligger i närheten av mina föräldras sommarstuga. Det är långt dit så jag brukar köpa på mig rätt mycket ägg åt gången men däriemellan så får jag leva utan. Vägrar köpa ägg från affären. :)

Karmatarerskanise
0

#5 Innehåller chips mjölk?

[Hildegrim]
0

#6 Ja dom flesta chipssorter innehåller mjölk som krydda. Det är nästan bara lättsaltade och grill som är helt djurfria.

Efter många år med nästan bara grillchips så kan jag numera inte äta dem, haha.

Karmatarerskanise
0

Innehåller dullchips, pepparchips och sådant som inte innehåller sourcream också mjölk? Skulle jag aldrig gissat.

Fridaaaa
0

Köper mesta i köttväg på Citygross, Börjes eller så får jag av min morfar (närslaktat,och närproducerat, dock ej uppfött av honom).

På Börjes är det mesta närproducerat, vilket jag tycker är jättebra.
Och Citygross har bara svenskt kött (eller ja det mesta i alla fall).
Köper ej utländskt, mer än danskt ibland.

Vi handlar annan mat på Maxi, Willys, Citygross och Börjes för det mesta:P

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Liss
0

Jag köper nötfärs/kött på Citygross. Allt annat köper jag uppdelat på ICA och Citygross. Vad som är mest tillgängligt för stunden.

Jag försöker köpa så bra mat som möjligt. Fisk har jag lite svårt för i butiker sådär. Men jag fiskar inte och känner ingen som gör heller, som skulle kunna bidra. Så det får bli att köpa det ändå. Ägg köper jag från frigående. Kyckling blir det som finns.

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Pelle Långlös
0

Eftersom jag inte har någon bil längre så kommer jag inte ut till de större och billigare matställerna så det blir affärerna inne i stan och de är ju dyrare än stormarknaderna.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

brusida
0

Jag äter oftast bara älgkött som kommer från jaktlaget i byn, sen oldar vi potaris och sånt. Sen kalv får vi också från byn om vi vill ha och får.

men vi äter mest älg, ibland fläsk från en vanlig affär då blir det den närmsta :)

Zadeira
0

Här hemma handlas det mesta på de större kedjorna som City Gross och Coop Forum. Svenskt så långt det går, men ekonomin gör att man ibland väljer andra alternativ när det är billigare.