Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettallmänt-viktsnack
Läst 1952 ggr
Pelle Långlös
1

Godisdag

Jag försöker att sluta med godis och att säga att jag aldrig mer skall äta gör det bara svårare att hålla igen. Så tanken var att jag skulle ha det på söndagarna för att göra det lite mysigt sista dagen på veckan.

Så iväg till kiosken och köpte mig godis. Åt medan jag väntade på bussen och nu när jag kommer hem och det är middagstid så är jag inte hungrig så detta med att ha en godisdag tror jag inte är så bra i slutändan ändå.

Har ni någon godisdag? Hur har ni det resten av den dagen med maten och så?

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

[twtw]
0

tänk inte såhär, jag ska inte äta godis. om du inte klarar att motså blir du bara besviken på dig själv.

jag har ett tips. godis innehåller socker och massa konstiga medel. om du istället som godis äter t.ex gurk- och morotsstavar, äppel/päronbåtar eller nån annan frukt/grönsak. om du har en skog nära dig kan du gå ut och plocka blåbär också. jag tycker iallafall blåbär är jättegott. dessutom får du röra på dig när du plockar.

jag har ingen godisdag för jag äter inte godis. men på helgerna brukar man ju äta lite gott. ikväll ska jag skära upp kiwi, morotsstavar, gurkstavar och äppelbåtar för att njuta lite. ska nog gå ut i skogen och plocka lite blåbär

intala dig själv att godis inte är bra, för det är sant. det innehåller saker som gör dig "beroende"

Pelle Långlös
0

Japp beroende är vad jag är. Gråter

Söker liksom "kicken" av det söta och inget motsvarar ju godisets socker men visst kan jag äta äpplen och annan frukt. Skog har jag visserligen inpå knuten men jag vågar mig inte in i den.

Godis ÄR verkligen inte bra, inte för nån. Männsikan borde aldrig ha uppfunnit godis enligt min mening. Tungan ute

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Pelle Långlös
1

En fruktsallad kan jag göra istället och bara ha det på söndagar så det inte blir allt för mycket socker på en gång. Låter bättre tycker jag.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

[Devya]
0

Det är just det där som de flesta människor inte klarar av - alltså att ha en godisdag och det att man bara smakar lite. Det är då bättre att hålla sig borta från det helt och hållet.

Köp inte hem något så behöver du inte äta det heller. Så gör åtminstone jag och det fungerar. Nåja, min sambo köper ibland hem godsaker samt bakar paj och kakor men jag ser till att jag är sträng mot mig själv och smakar inte ens. Jag vet att om jag skulle tillåta mig själv att smaka så skulle jag bara ta lite mer och lite mer under hela dagen.

Nu ska jag snart dricka en kopp cappuccino som är den enda "synden" jag brukar unna mig. Man måste ju hitta något som man kan unna sig själv så man inte tröttnar och en kopp cappuccino är något som jag belönar mig själv med en gång om dagen. Annars skulle jag inte stå ut för jag dricker annars bara vatten om dagarna - alltså jag har uteslutit all läsk, juice och andra drycker som är ohälsosamma (äter förstås mat också även om det lät som om jag bara dricker vatten!)

Pelle Långlös
0

Precis. Det är lättare att inte ha något sånt hemma. Jag har ingen bil längre så jag är beroende av buss som inte alltid går så bra och på helgerna blir det inga resor precis.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

[twtw]
0

ja om du inte köper hem godsaker så har du ju inget att äta

Liss
0

Jag har inga godisdagar. När man inser hur dåligt godis är och helt enkelt håller sig ifrån det, märker man senare hur tillgjort det smakar.

Sist jag köpte lite godis så var det verkligen jätte äckligt. Det enda jag inte kan komma ifrån är lakrits. Det innehåller väl något min kropp anser att jag behöver mer av, när jag väl börjat äta av det. (beroende) Jag håller mig ifrån det helt då i stället, då det inte är hälsosamt alls.

Men visst finns det dagar då jag unnar mig (oftast inte godis då dock). Men det kan vara varannan månad eller så.

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

[Devya]
0

#7 Jag har hört att lakrits är hälsosamt faktiskt.

http://mabra.com/lakrits-%E2%80%93-lackert-och-nyttigt-pa-flera-satt/

Det är nu kanske inte den bästa källan men det går lätt att googla.

[Emma--]
0

Jag har funderat hur jag själv ska göra, men inte bestämt något än. 
Känner att jag bör nog hålla mig undan hela tiden, men annars kommer jag eventuellt att man får äta något gott en gång/månad eller något.

Men tror det kan vara bättre att försöka hitta alternativ till det goda. Som fruktsallad, eller grönsaker och dipp istället för chips osv. Och ändra vanorna även när det gäller vad som är "godis".

Så det kanske beror lite hur man klarar av det.
Men att man ser till att äta maten innan, och inte äta för mycket gott bara för att det är godisdagen.

Liss
0

#8 Ja, riktig lakrits har säkerligen en bra egenskap. Det är ju "rent". Men när det formas till godis är det en hel del tillägg och prudukter som inte alls är lika hälsosamma :) Och vissa lakrits godisar är nog bättre än andra.

Zadeira
0

#10, Bara tänk på att äter man mycket lakrits så kan man få högt blodtryck!

[Devya]
0

#11 Jag borde då äta lite lakrits. Jag har otroligt lågt blodtryck…

Liss
0

#11 Ja, det med :)

taggigarosen
0

Ja jag har godisdag. Men jag äter det inte istället för mat utan på kvällen efter middagen lördagar

Pelle Långlös
0

Inte jag heller den bara störde min hunger men jag åt maten trots att jag var full på snask. Tungan ute

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *