Långa människor o vikt .....
Hej jag har funderat på en sak hur är det egentligen med långa människor o vikt?? Jag e 185,5 cm lång o hamnade för 3 år sedan på uppivikt diet. Då vägde jag runt 63-65 kg o har aldrig mått bättre min energi var på topp o mitt hår, mina naglar o min hud hade då aldrig varit bättre - Allt var perfekt. Mina föräldrar gnällde då ofta på att jag åt som en häst. Sen kom hälsovåradren i yrkesskolan o satte mig på uppivikt diet för att hon tyckte att jag var underviktig enligt nåt BMI system. Dieten skulle vara i 1½år. Under den tiden skulle jag äta mer o fler måltider mat medan jag skulle regelbundet smått motionera. Min vikt blev 85 kg. Min energi for o där med även mina dagliga motions rundor ( springa power walk etc.) Min hy, hår, naglar allt blev sämre. Min rygg, knäskålar o höften blir ofta sneda viket de aldrig tididgare blivit.
Min syster är 180 cm lång och hade förrut exakt samma problem fören hon gick ner i vikt. Nu väger hon runt 56 kg o är fylld med energi ( hon e lika vild som vår hund ) hennes hår o hy har inte varit lika bra på över 7 år!!
Så jag har funderat på är de bättre fö långa människor att väga mindre o vara väldig smala?? Borde jag fara ner tillbaka till min gammla vikt efter som jag mådde mycket bättre då?? För det där BMI systeme verkar inte funka på mig eller min syster…..
Tack på förhand för alla svar!! ^^ KRAM ^^
Alla har ju en trivselvikt och den är olika på olika människor.
MVH Ylva 
* Bloggen om mitt liv *
#1 De är ju faktiskt sant ^^
BMI är ett bra riktmått, men absolut inget som stämmer på alla. Om du äter tillräckligt, näringsrikt, ordentligt och mår bra så kommer din kropp naturligt hitta vikten den trivs bäst med. En del väger naturligt mindre precis som en del naturligt väger mer. Jag tycker du ska fokusera på hur du mår och inte vad du väger!
Du skriver att när du gick upp i vikt blev din hy sämre, dina naglar och hår också. Din kropp fick mer problem. Jag funderar på om det var så att du kanske år sämre för att gå upp i vikt? Alltså att kvaliten på maten försämrades och inte bara att du åt mer.
Ät en kost som du mår bra av, som du känner funkar för dig. Det är trots din hälsostatus som ska styra din vikt, inte tabeller som säger att "enligt listan ska du väga si eller så". Den som är extra noga när man är underviktig är att hålla koll på sina näringsvärden så att man faktiskt får i sig tillräckligt. Men om allt sådant är bra så får man faktiskt acceptera att människors idealvikt inte alltid är där den "borde".
#3 neh ^^ jag har alltid ätit hälsosamt…. jag har alltid vari noga med att kvaliteten på maten sak vara bra……..
Men tack för tipsen, det får mig att tänka klarare XD