Äter för mycket
Till mellanmålen blir det alltid för mycket att äta. När jag tex tar en macka så räcker inte det utan jag är fortfarande hungrig trots att jag åt okej till huvudmålen. Blir då en macka till. Andra gånger tar jag ett ägg och sojayoghurt men jag blir hungrig så fort efter dessa mellanmål så det rubbar ju min varma måltid.
Nu åt jag tex ett äpple, 2*3 smörgåsrån av fullkorn, en stor hönökaka och en kopp te. Lite mycket för att vara ett mellanmål.
Hur gör jag bäst att minska på dessa mellanmål? Mellanmål skall ju vara något litet tycker jag och sedan äta lite mera till huvudmålen.
MVH Ylva 
* Bloggen om mitt liv *
så blir det för mig också ibland, men tänk på hur du vill se ut, att du vil gå ner i vikt, att du SKA inte falla för en jäkla macka eller vad det nu är. om det inte funkar så vet jag inte, du kanske ska ta ett äpple och ge dig ut på en promenad i typ en timme, du rör du på dig och du kan inte ta mer att äta, iaf för stunden. när du kommer hem kan du börja förbereda för maten.
Tack för tipset. 
MVH Ylva 
* Bloggen om mitt liv *
Hur mycket vatten dricker du? Det har hjälpt mig att hålla mig mellan måltiderna. Det mättar en del åtminstone. Druckit drygt 2 liter vatten/dag. Och har haft loka hemma någon dag, och det kan ibland mätta lite extra tycker jag, men jag vet inte om jag inbillar mig :P
Och så har jag försökt sysselsätta mig med något för att inte gå och småäta så fort jag känner mig minsta hungrig. Städat, tagit en promenad.
Jag dricker inte så mycket vatten faktiskt. Jag är dålig på det. 
MVH Ylva 
* Bloggen om mitt liv *
Vet hur det är, jag är i vanliga fall riktigt dålig på att dricka vatten. Har jag fått i mig 2 dl har det typ varit bra. Känner mig aldrig törstig direkt men har försökt tvinga i mig vatten nu.
Och för mig hjälper det lite mot hungern. Så det kanske vore något att testa? :)
Jo jag skall försöka.
MVH Ylva 
* Bloggen om mitt liv *
Vatten i flaska till hands hela tiden är ett måste för mig annars finns det ingen hejd på mitt småätande.
Ställer en 2 literskanna i kylen med lite citron eller lime i och fyller på min flaska under dagen. Så att jag vet att jag får i mig vattnet.
Dricka med sugrör hjälper också av någon konstig anledning.
Du måste ju äta för lite till huvudmålen om du kan äta så stora mellanmål, tror jag.
När jag äter lunch så håller jag mig mätt till middagen. Ett äpple max mellan lunch och middag äter jag. Tror du ska prova att äta lite mer lunch om du brukar bli hungrig fort på eftermiddan
Jo det har blivit lite så att jag äter för lite till huvudmålen.
MVH Ylva 
* Bloggen om mitt liv *
jag är så ibland men ibland känner jag att jag vill äta mindre för att gå ner i vikt
Försök äta lite mer till huvudmålen, lagom då förstås. :) Men drick! Massa vatten. Själv föredrar jag kolsyrat vatten. Det ger lite mer mättnadsskänsla. Testa att dricka ett glas vatten om du är mer hungrig. Då kanske det dämpas. Ibland kan vi missta törst för hunger.
//Ylva-Li
|| Studio Li (foto) ||
Det där har jag också hört att man misstar sig för hunger fast man kanske behöver vatten.
MVH Ylva 
* Bloggen om mitt liv *
Hej,
Du kanske behöver hitta andra mellanmål? Det kan ju vara så att brödet och yoghurten t ex, triggar igång dig?
Jag slår ett slag för mer grönsaker. T ex broccoli tycker jag mättar bra. Eller ärtor. Eller morötter.
Men alla är ju olika, men om jag skulle äta sådana mellanmål som du skrev här, så skulle det bara trigga igång mig. Ägg är ju bra, men då skulle jag välja ägg och grönsaker, det fyller upp lite och mättar (om man väljer grova grönsaker och inte vattengrönsaker).
Och ofta kan hunger vara sug, fast man tror att det är hunger. Ett sätt att göra då är ju att t ex dricka ett glas vatten, ta ett varv runt huset och sen äta en bit grönsak långsamt. Vänta 5 minuter. Är du fortfarande hungrig? Ät något/vänta om du straxt ska äta middag. :)
Sedan har det ju faktiskt med magsäckens storlek att göra också - man måste ofta trappa ned ätandet succesivt och inte tvinga sig själv att "nu ska jag bara ha en macka" och lida. Lägg hellre till så du hinner äta mellanmål två gånger mellan lunch och middag då.
När jag har min magsäck som minst så räcker det med en näve nötter som mellanmål för mig, men det tar väldigt lång tid att komma dit om det ska göras hälsosamt.
Och, som redan nämnts - vatten, vatten, vatten! Personligen åt jag ofta när jag hade tråkigt förut, nu försöker jag smutta på en vattenflaska istället :)
Min blogg; http://www.nattstad.se/Varganess
Jo det där med tråkigthet har jag också svårt för. 
MVH Ylva 
* Bloggen om mitt liv *
hur går de då? och du tränade väl?
Tränat har jag gjort, igår. Nästa träning blir på onsdag. Älskar att träna på gym.
Skrev ett inlägg om att jag aldrig kommer att gå ner i vikt. Så känns det nu iaf. Har inte de rätta redskapen heller verkar det som. Jag vill så mycket i början men sen faller jag tillbaka till det där ***** godiset igen. Är skithungrig på eftermiddagarna. vet inte vad jag skall göra.
MVH Ylva 
* Bloggen om mitt liv *
jag ska träna imorgon det är bara tt jag inte gillar att åka buss
Jag hörde av någon att man förbränner mer kalorier än man får ut av att äta morötter, kanske det kan vara ett alternativ till godis? Jag försöker dippa morötter eller äta nötter om jag "måste" äta när det blir tråkigt :)
Dippa med morötter är gott men numera kan jag inte äta eller dricka något med komjölk i så då faller gräddfilen bort. :-(
MVH Ylva 
* Bloggen om mitt liv *
#19 Hur kan man förbränna mer än man stoppar i sig?
Pelle Långlös; När du blir godissugen måste du ta något annat än godis. Du måste vara noga med att äta flera små mål om dagen så du inte faller i blosockret och får ditt sug.
Hm, men det finns väl mjölkfria produkter? Personligen tycker jag inte om dem direkt, men med rätt krydda borde det ju gå ändå :) Eller äta morötter och gurkstavar naturella? :)
Hera: Ja jag måste försöka att äta ännu mer regelbundet. Det är bara lite svårt med jobb och sånt när jag är i stan. Kan bli långa stunder mellan måltiderna. Som förmiddagarna så äter jag frukost 0720 och sen lunch mellan 11-12 beroende på vilken dag det är. Det är nästa fyra-fem timmar mellan.
Slutar 11 när jag jobbar och då skall jag ta mig in till stan och det tar ju lite tid. Känns som om jag måste släpa med mig massor utav mat och frukt om dagarna. Men jag brukar försöka att ha med ett äpple när jag går till bussen efter jobbet. Skulle egentligen äta den lite tidigare så att det inte blir ett så långt hopp.
MVH Ylva 
* Bloggen om mitt liv *
Du kanske kan ta ett proteinbar eller något med dig, jag körde ett tag med modifast som finns på apoteket.
Det är säkert mjölk i såna bars. 
MVH Ylva 
* Bloggen om mitt liv *
Jag läste ganska nyligen om en studie. Två grupper; den ena åt två gånger/dag, den andra sex gånger/dag, totala mängden mat/dag var densamma. Gruppen som åt sex gånger per dag kände sig hungrigare. Jag vet inte vad de åt.
Själv äter jag numera LCHF, men om jag förr i tiden hade ätit ditt mellanmål är jag inte säker på att jag blivit mätt av det. Särskilt frukt, minns jag, blev jag bara hungrigare av. Och Hönökaka kan man väl äta hur mycket som helst av..(åtminstone jag, då)
Jag tror att det kan vara individuellt också - vissa människor blir mätta av frukt. Men protein och fett brukar mätta bättre än kolhydrater, speciellt när det gäller att hålla sig mätt. Att mättnad skulle ha att göra med volym - äta mat som "fyller" - det tror inte jag på. Det gäller inte för mig, i alla fall.
Vatten håller jag med om - man ska testa om det är törst som man tolkar fel.
Det här är mina erfarenheter. Du måste testa vad som passar dig bäst.
Visst går det. Om inte annat, så går det galet
#26 Usch, två gånger på en dag då hade jag varit en surkärrning hela dagen av hunger :P
Själv äter jag nu ca 4 gånger om dagen, och då undviker jag sådant som påverkar blodsockret mycket. Fungerar bra.
Och jag äter två gånger per dag (lunch och middag), och det passar mig, för jag har aldrig gillat att äta frukost. Men då äter jag förstås ganska mycket varje mål. Men det tog mig många år innan jag insåg att man faktiskt kunde göra så.
Visst går det. Om inte annat, så går det galet
Jag har testat äta så få gånger, men det passar inte mig, hur mycket jag än stoppar i mig av proteiner och fett.