Tips på matschema?
Vill gå ner några kilon i vikt… Förra året gick jag ner 14 kg, men gick tyvärr upp 5 kilo igen.
Nu känner jag att jag måste gå ner i vikt igen. Känner mig väldigt uppblåst hela tiden, samt att jag börjar få dubbelhaka och sådär…
Har ni något tips på ett bra "matschema"? Eller måltider? Frukost, middag, mellanmål. Äter nämligen lunch i skolan.
Hur gjorde du senast? Hur gammal är du?
Kan du köpa mat själv eller det är föräldrarna?
Senast minskade jag på kalorierna, men efter ett tag ville jag att det skulle gå forfare och fortare, så jag försökte ligga på 400 kalorier om dagen osv. Men nu är jag helt "återställd" och vet om att det inte är någon lösning. Vill gå ner på ett bra sätt, alltså under en längre period, inte att behöva gå ner så fort som möjligt.
Jag är snart 18 år och köper väl maten själv, bor borta under veckorna eftersom jag går skola i en annan stad.
Finns det ingen typ av diet som lockar dig? Är svårt att ge tips och så bara sådär :) Eftersom kaloriräknandet inte gick bra så låter det bra att skippa det.
Kan GI vara något kanske?
Jag har börjat en ny livsstil, och jag kör på den som de hade på sjukhuset då jag låg där i fem dagar. Det ser ut ungefär såhär för mig:
8:00 Frukost.
12:00 Lunch
17:00 Middag
20:00 kvällsmat
sedan går jag ut och går en lång prmoenad. Dock så fuskade jag lite idag, genom att äta lite för mycket kolsoppa till kvällsmaten, men imorgon hoppas jag att jag går ner det igen. =)
Jag brukar äta lättfil med skivad banan och pauluns supermusli till frukost. Sedan är det mycket olika till lunch och middag. Men kvällsmaten och frukosten brukar vara ganska så lika.
#3 Helst skulle jag vilja räkna kalorier, eftersom det funkar bäst för mig. Jag känner nu att jag har koll och inte kommer minska kalorierna, mådde jätte dåligt då när jag minskade till 400kcal/dag, plus att jag ju gick upp i vikt igen när jag började äta normalt, så jag vill inte må så dåligt igen :)
#4 Det lät ju bra! Ungefär hur stora portioner äter du? Äter du pasta/ris/potatis och räknar du kalorier eller kör du på bara på att hålla dig till 4 mål/dag? :)
#5 Brukar försöka följa tallriksmodellen, men eftersom jag är lite osäker på hur det ser ut, så brukar jag försöka ta mindre portioner, så att jag inte töjer magsäcken.
om jag tar lite mer, så brukar jag försöka lyssna mer på kroppen. När jag känner mig mätt så slutar jag äta, helt enkelt. Vilket känns lite svårt för mig, jag brukade alltid äta tills jag var proppmätt förut. Maten välde över tallriken, och nu är det mycket mindre.
Dock så åt jag mer igår, så jag antar att jag töjde ut magsäcken lite igårkväll. Men det var så gott med kålsoppa. :P
#5 Okey, jag rekommenderar dig att låta bli kalorierna. Det är inte att rekommendera om man redan haft ätstörningar.
Vad är det du kommer göra annorlunda den här gången?
#6 Det krävs mer än en måltid för att töja ut magsäcken!
#7 Tycker dock inte du bör kalla det ätstörning, för det är mer än att bara sänka kalorierna, och man måste gå lite djupare än den text jag har skrivit. Ja, jag har haft en ätstörning, men bara därför betyder det inte att jag är ostabil nu. Den här gången vet jag att jag klarar av det på ett säkert sätt, jag vill ju knappast tillbaka i min jobbiga period. Och om jag väljer att räkna kalorier nu så kommer det bara vara på ett ungefär, kommer aldrig orka väga eller så.
Menar inget elakt, men jo, äter man endast 400 kalorier on dagen har man fått en störning med maten, det är nämligen svält. Säger inte heller att du ör ostabil. Men risken att du faller tillbaka i samma tänk är överhängande. Men jag hoppas det går bra :)

Hur mycket väger du nu, och hur lång är du?
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Väger ca 59-60 kg och är 167 cm lång.

Så tror jag du har svårt att gå ner i vikt, eftersom du är helt normalviktig. Titta inte för mycket på modebilder, de är retuscherade i efterhand.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
#12 Självklart vet jag det :) Vill inte se ut så. Vill bara gå ner mer, för när jag tidigare vägde mindre var jag nöjd :)
Vad vill du väga?
#14 Mellan 52-55 kg vill jag väga.
Det är väldugt lite för din längd och inget jag rekommenderar. Du är redan smal och bör absolut inte banta!