Hjälp mig gå ner 8 kg!
Vill ha hälsosamma och rimliga tips på hur jag kan gå ner 8 kg, jag är vegetarian och äter redan ganska hälsosamt men känner att det verkligen är dags att ta tag i allt nu. Jag vill helst ha mattips och småknep, inte träning då jag är en någorlunda aktiv person i vardagen. Den här gången ska jag lyckas, hjälp mig :D
Hur gammal är du, längs oc hur mycket väger du om man får fråga?
Det är svårt att råda dig till vad du ska äta, dels för att jag inte vet vilka mängder du redan äter och dels för att du äter veg mat. Det känner jag ine till :) Sedan spelar ålder och sådant också in.
Om du dricker mjölk/juice/läsk varje dag så byt till vatten.
1 dl mellanmjölk = 45 kcal
Säg att man dricker 2 glas mjölk om dagen på totalt 6 dl, då blir det 270 kcal bara från mjölken. Antalet kcal i juice (fruktjuice i alla fall) är lite olika beroende på vilken sort och sådär så klart men det är ofta runt 40-50 kcal där med.. Coca cola innehåller 42 kcal/dl.
Menar inte att man aldrig mer ska dricka annat än vatten men det kan vara ett lätt sätt att skära ner på kalorierna, i alla fall om man som mig hellre äter än dricker kalorier ^^.
tack vilket bra tips! men jag dricker varken juice,läsk,oboy,mjölk eller nåt i den stilen.. bara vatten :)
jag är 173 och väger 68
Och hur gammal är du?
Redan nu ser jag att du är inom normalvikt och att gå ner 8 kg låter lite mycket.
16, inte långt kvar t 17!
Eftersom du redan har normalvikt och eftersom du är så ung så anser jag inte att du ska banta alls.
Om du redan äter hälsosamt så tycker jag att du ska fortsätta med det.
Det är inte bra för kroppen att banta när man växer. Och växa kommer du göra några år till. I samband med detta kommer din kropp förändras en del också.
Som #7skriver, du är normalviktig i det undre segmentet med ett BMI på 22,7. BMI är en skala som man bara ska använda på vuxna egentligen och som knappa 17 år är din kropp inte vuxen. Du växer fortfarande.
Fortsätt äta nyttigt. Vill du förändra någonting så hoppa över chips, läsk, godis och kakor 5 av veckans dagar. Drick inte juice, ät en frukt istället.
Gå en promenad om 30 minuter varje dag som är så rask att du knappt kan tala så omvandlar du eventuellt fett till muskler.
Du behöver inte minska i vikt. Motion kan hjälpa dig att bygga muskler och då kommer du se smalare ut, vilket jag misstänker är vad du vill. Mitt bästa råd till dig och alla andra är släng vågen!
Medarbetare Hittekatter iFokus
tack så mycket, precis såna tips jag vill ha :)