Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettträning
Läst 3600 ggr
[Sweetdelight]
0

Låren!

Hej :)

Jag är en tjej som har vägt rätt mycket i vikt. Men för två årsen va jag nere i normal st ;)

MEN har nu tatt mig lite igen :( Håller på med att rocka rockring, hoppa hopprep och gå.

Men jag har alltid problem med att gå ner om låren. Något som vet hur man gör det? Några tip? :)

Karmatarerskanise
0

Tyvärr går det inte att punktförbränna fett.

[Sweetdelight]
0

Så där är inget bättre sätt som fokuserar mer på låren "benen"?

Karmatarerskanise
0

Träna benen kan man ju. men risken är ju att dom blir större då musklerna växer :)

[Sweetdelight]
0

Ja det är ju klart :/

Aja får fortsätta promenera ;)

Karmatarerskanise
1

Ja promenader är bra :)

Ninja
1

Du kan ju alltid få fastare lår om du tränar dem/benen överlag.. bara för att man får muskler behöver man inte bli biff. Muskler är ju dessutom fastare i stället för dallriga, som fett, och formbara så vill du ha långa, slanka kan du ordna det med träning..
Samt, ju större/fler muskelgrupper du tränar desto mer ökar förbränningen och du ökar chanserna för att gå ner i vikt. Men som sagt kan man inte punktförbränna fett, och för en del är låren extra svåra, så man får ha tålamod.

Liss
2

Kör viktträning och benövningar. Att isolera muskelgrupper är inget bra ändå, desto bättre att träna mer av hela kroppen. Då följer ofta resten med.

Tjejer tror att så fort man tränar på gym etc. så kommer man bli ett muskelberg. Vi har inte lika mycket testosteron som killar, så det finns inte en chans. Om du tränar benen, kommer dem bli fastare och snyggare. Självklart, om du håller på ett bra tag (något/några år) så kommer de bli större. Men på tjejer formas muskler till fördel efter ens kropp. Man kan få väldigt fina former med muskler.

Sen, om man vill förbränna mer fett och inte bygga lika mycket muskler - kan man slänga in cardio.

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Karmatarerskanise
1

#7 "Tjejer tror"

Nej, det tror jag inte!

Däremot så växer lårmusklerna väldigt snabbt, även på tjejer om man tränar ordentligt som tyvärr inte alla gör. En del går på gym utan att svettas en droppe och är där för att visa upp sig.

Tränar man benen i benövningar tar det inte lång tid innan musklerna växer. Men nu snackar jag ju förståss om hård träning.

[Sweetdelight]
0

#6 Tack för tipsen! Ja tålamod måste jag ha. Har alltid haft problem med låren ^^

#7 Så som promenader då? :) Springa/jogga kan jag inte. Får ont rätt fort och andas nog inte rätt när jag gör det :/ (Röra hela kroppen menar jag)

Kan knäböj vara bra att göra några per dag?

Liss
3

#8 Det var ingen pik till dig? Tjejer tror oftast det :) Därför det är så många som är rädda för att börja träna ordentligt, och som du säger - går till gymmet utan att ens försöka. Eller rättare sagt, utan att ta sig utanför sin comfort zone.

De tjejer som ser riktigt biffiga ut, tar med all sannolikhet steroider. Men självklart växer och formas musklerna när man tränar ordentligt och blir större. Dock så har man väl olika uppfattningar på vad stora lår är också. Och det är inte som att man inte kan sluta, när man ser hur de utvecklas och man inte gillar det. Träning gynnar i alla fall till fördel kvinnans former.

Cardio kan vara allt från promenader, gå i trappor och cykla, till simning och hoppa rep. Det som tar mest är intervall.

Knäböj/squats är en av det bästa övningar du kan göra, då det tränar hela kroppen. Men då bör man kunna hålla formen också. Annars kan knän eller rygg ta stryk.

Zofia89
1

Kan tänka mig att det är bra att gå i trappor och uppförsbackar, tar ju på rumpan men måste ju träna låren också tycker man =)

Karmatarerskanise
1

#10 Tog det inte som en pik, däremot anser jag att det är felaktigt.

"De tjejer som ser riktigt biffiga ut, tar med all sannolikhet steroider."

Jag råkar ha många väninnor som tävlar i både bodybuilding och fitness och ingen av  dom tar steorider, Däremot spenderar de nästan all ledig tid på gymmet och fokuserar på dieter.

IzaEleonora
0

Nu är inte jag så insatt i träning men har för mig att det gäller att stretcha ut musklerna efter träning för att man ska få de mer slanka musklerna, att det minskar risken att man får de lite ner biffiga utseendet. Nu får någon mer än gärna säga om jag är helt ute och cyklar eller inte xD Sen stretcha för att slippa träningsvärk e ju självklart :)

Karmatarerskanise
0

#13 Streching påverkar inte musklernas utseende. Däremot så hjälper det till att få bort mjölksyran ur dom och man kan bli lite mer rörlig.

[Sweetdelight]
1

Ja då gäller det saker man gör i vardagen då :)

Gå i trappor, promenera mm. Det ska väl inte vara så svårt ^^ ;)

Tack tjejer! :)

Karmatarerskanise
0

Det är inte så svårt när man väl kommer in i det :)

Liss
0

#12 Och jag anser att det är sant. Men det är väl olika i olika umgängeskretsar då. Det är ju inte speciellt många tjejer som tänker på att bli bodybuilder.

Jag råkar ha vänner som tränar väldigt mycket också. Och jag råkar själv vara en människa som tränar väldigt mycket nu mera. Jag har inte någon plan på att ens vara i närheten av en bodybuilder, men jag tränar hårt för muskler. Och som jag sa, vad som anses stort och biffigt är nog olika från person till person. Jag menar de extrema fallen, som många tjejer är rädda för att åstadkomma. För som sagt, tjejer har väldigt svårt för att bygga muskler så som män. Stora lår och att bygga en stor rumpa, tycker inte jag själv är biffigt. :)

Karmatarerskanise
0

#17 Det ser bättre ut om man som du nu skrev "många tjejer" istället för "tjejer tror" ;)

Har aldrig stött på tjejer som inte vågar träna för att de är rädda för att råka bli bodybuilders, så det måste vara i din umgängeskrets hehe.

Och visst är det personligt vad man anser vara stort och inte. En vältränad person för mig kan vara väldigt stor för någon annan.

[TheMiko]
0

Det där med korta och långa muskler spelar stor roll när det gäller hur formen på dem blir.

Jag har själv korta muskelfibrer och blir snabbt ganska biffig när jag tränar. Jag gillar det så det gör inget.

Medans det finns andra som tränat lika länge och hårt som jag som aldrig blir biffiga då de har långa muskelfibrer.

Titta på ex. Angelina Jolie som har de långa muskelfibrerna och jämför med ex. Samantha Stosur som har de kortare muskelfibrerna.

Liss
2

#18 Fast "många tjejer" var ju i bemärkelsen - att bli bodybuilder ;)

Ja, det finns nog många i min umgängeskrets som är rädda att bli stora, bara genom lite träning på gym. Men det finns enormt många utanför min krets också, vad jag kan se. Jag kan förstås inte veta, men det är min uppfattning om saken. Då de allra flesta håller sig till cardio och gruppträningar :) Och neh, det är varken dåligt eller samma sak som att vara rädd. Bara en poäng.

Intressant är det i alla fall :)

Jag menade inte att dra alla tjejer, i den meningen, över samma kant heller. Det är bara väldigt många som inte vet, men många som också vet naturligtvis.

.m.m
2

Ts - du kan med fördel, gott samvete och helt utan rädslor köra styrketräning. Gärna helkropps, men vill du fokusera på lår så kör på det. Gärna många reps. Att du kommer se stor ut pga styrketräningen är sannolikt lika riskfyllt som att du skulle bli grön av grönsaker.

Bodybuilders tränar på ett speciellt sätt för ett visst ändamål och kosten har lika stor del i deras resultat om inte större. Det är helt onödigt att blanda in den minoriteten av träningsmänniskor i en tråd som denna. Kör så det ryker. :)

Kardio dvs konditionsträning är gynnsamt för förbränning. Både av fett, muskulatur och vatten. Styrketräning är gynnsamt av fettförbränning och kanon för formen.

*tillägg* Ang stretching som nämnts tidigare i tråden så är det mest för känslans skull. Det är skönt helt enkelt men är oerhört individuellt. Den kan vara nyttig för vissa och direkt skadlig för andra. Den har dock inte mycket att göra med mjölksyror. Påverkar utseendet till viss del men har nog ingen större effekt i detta sammanhang..

Hur mycket du ska/bör träna din ben beror på hur du kör. Hur många reps, hur tungt och vilka övningar. En bra "all for one grund" om man är helt novis, är att köra tre dagar i veckan. Men som sagt, utan mer information är det svårt att veta vad som är ultimat just i ditt fall.

:)

Karmatarerskanise
0

#21 Jag tränar inte som en bodybouildare, men tränar jag ben så växer dom fort.

.m.m
1

#22. Väldigt intressant. Det skulle vara spännande att se hur du tränar, vad som egentligen händer måttmässigt och kolla dina gener. För du är garanterat en intressant kvinna/individ för forskningen om det du hävdar stämmer i verkligheten. Dvs, det du påstår stämmer mycket sällan i verkligheten. Tillräckligt sällan faktiskt för att säga att ditt påstående i princip inte stämmer över huvud taget.

[TheMiko]
0

Säger igen att det inte har med träningen i sig att göra, det har med kroppstyp och längd på muskelfibrer att göra. Därmed inte sagt att man inte kan träna för att bli större men en del blir helt enkelt stora ändå. Precis som att en del inte blir det vad de än gör.

http://www.reps.se/cms/467/traena-efter-din-kroppstyp-foer-att-utvecklas-maximalt

Är själv typiskt endomorf och blir därmed stor när jag styrketränar, jag gillar det så det gör inte mig något.

Karmatarerskanise
0

#23 Jag är varken ovanlig eller speciell. Är inte ensam på mitt gym om att fort märka muskelväxt. Sen vad du tror på och inte spelar ingen roll för mig.

Jag vet sanningen, du tror. Att påstå att det jag skriver inte stämmer är faktiskt oförskämt.

.m.m
0

#25. Det gjorde jag aldrig. Flört

Och sanningen om vad? Forskning eller din egen kropp? Och jo, du hör till ovanligheterna utifrån sett vad den här tråden handlar om och förutsättningarna från den. Vill du ta det från ett annat perspektiv så kan det förslagsvis ta i en ny tråd för att undvika missförstånd. Att du fort märker muskelväxt rent generellt blir något ot i sammanhanget och inte vad som efterfrågades i tråden. Menar du att jag har missuppfattat det?

#24. Kul teori!

Karmatarerskanise
0

#26 "Tillräckligt sällan faktiskt för att säga att ditt påstående i princip inte stämmer över huvud taget." - Jo, det stämmer på mig med flera. Påstår du att jag ljuger eller var menar du?

TS ville gå ner om låren.  Mitt har i allra högsta grad med saken att göra eftersom jag med flera fort blir större om låten vid träning av dom. Sen hur vanligt det är vet jag inte, men så ovanligt kan det inte vara då en del av dom jag känner är likadana.

Nu vet TS om att det kan hända. Jag säger ingenstans att det måste hända.

[Sweetdelight]
1

Ok jag har nog med råd nu :)

Tack!

.m.m
0

#27. Ja… om du läser hela #23 stycket en gång till så kanske du kan se att det inte finns nån anklagan där i. Jag pratar utifrån forskning och om hur kroppen funkar. Det är ingen raketforskning. Det har inget personligt med dig att göra förutom det faktum om att ifall det du säger stämmer (vad vet  jag, jag sitter ju här :) ) så skulle du vara ett intressant forskningsobjekt om din omkrets på dina lår ökar i muskelmassa av några knäböj.

För jo, det är ovanligt med följande scenario. (forskning skulle säga omöjligt. se #23) Att en kvinna med önskan om att "gå ner i vikt", runt sina lår, skulle bli biffig för att hon kör några utfall och knäböj så att det är bäst hon passar sig. Det är bara inte troligt. För så vitt vad jag förstod det som så var det inte frågan om en önskvärd muskulär förminskning.

Med tanke på vad ts beskriver och de inlägg jag har gjort i tråden riktat till henne så verkar jag inte ha missat nåt?  tvärtemot din antydan? Men upplys mig gärna om du har konkreta invändningar på det.

Låter f.ö kanon att du har så lätt att bygga på dig. Jo det är väldigt ovanligt som kvinna. Jag vet killar som sliter sig blå och inte har de generna du verkar ha, som skulle ge vad som helst för dina.

[TheMiko]
0

#26 det där är inte en teori det är forskning. ;-)

Karmatarerskanise
0

#29 Orkar inte dividera. En sista gång, nej, det är inte ovanligt som du verkar vilja ha det till. Jag känner inte många människor om vi tänker på hur många som finns på jorden. Och att jag då känner flera som bygger lika lätt som jag, så säger det mig att det inte är så ovanligt som du vill få det till. Eller har alla som är som jag hamnat på en liten fläck? ;)

Jag snackar inte om "några" knäböj, utan om riktig träning. Där man tar i och bli svettig. Flera set och flera reps. Normal träning skulle jag vilja säga. Att halvfisa ger ju inget.

Men nu lämnar jag detta då TS är klar. Då är jag också det.

.m.m
1

#30. Forskning? Att det finns några få som ser så lika ut att man kan "klumpa ihop dem" sätta en etiklett på och kalla dem för ett namn när majoriteten av alla människor är ett slags mellanting? Mja… :P Men visst, jag har läst fler saker som får mig att lyfta på ögonbrynen ännu mer. ;) Att hitta sin egen metod och exprimentera vad som är bäst för just dig hävdar jag är det enda rätta. Inte att säga " du är dvärg/asiat/ giant - detta är det enda rätta för dig". Det är så stora individuella skillnader. Definitivt inom träning/kostförutsättningar. När man inser det så har man kommit långt. :) Fö, att att kalla det vetenskap och hänvisa till Fredric Paulun (som jag dessutom gillar) som "forskning" inom ämnet, när han ändrar ställning och vad som är bäst för "människorkroppen" för var bok han skriver, (och han är näringsfysiolog, ingen fysiker) , då är man ute på hal is. :)

#31. Hera, jag vet vad jag pratar om, det är allt jag har lust att säga om det hela just nu. Det handlar inte om mina uppfattningar eller åsikter. Utan om ren  anatomi. Jag tycker fortfarande att det skulle vara intressant att göra en studie på dig. Det glädjer mig att du tränar ordentligt när du väl tränar. Det är för mig enda sättet också. Jag trodde dock att vi utgick ifrån ts sits och hennes frågeställning när vi svarade i denna tråden. Jag har justerat alla mina svar därefter. Jag har inte sett att det vart prat om varken gym eller vikter/motstånd.

[TheMiko]
0

#32 Morfologi eller läran om människokroppens uppbyggnad är ett forskningsområde där forskning, av forskare på olika universitet och sjukhus, har visat att människan har tre grundtyper av uppbyggnad och att dessa reagerar olika på ex. träning men också olika sjukdomar. Majoriteten är en blandning ja det stämmer men om man snabbt märker tex. muskelökning vid träning så kanske en förklaring kan vara att man begåvats med den typen av muskler, om det är så är det inget man kan förändra utan det får man anpassa sig och sin träning till.

Klart det är bäst att hitta det som passar för en själv men ta inte bort den faktor att olika förutsättningar, såsom kroppstyp, ger olika resultat.

En glad, dvärgväxt MÄNNISKA av typen endomorf tackar för sig.

Karmatarerskanise
1

#32 Då har du inte mycket intressant att göra om du tycker att en studie av en fullt normal tjej är av intresse. Nogsnackat om det nu, för det är ganska obehagligt.

.m.m
0

* Justerar inlägg. *

Pga att det är fullständigt överflödigt. "Det går inte att odla tomater i sahara". Vill folk missförstå och banka huvudet i väggen så vem är jag att stoppa dem. Detta har hamnat på en nivå som för mig är ointressant and below. Nuff said.

Karmatarerskanise
0

#35 Obehaget ligger i att du finner en studie av mig intressant, och det tror jag faktiskt du förstod. Inget konstigt med det. Hade jag och mina vänner varit så unika som du vill få det till hade nog fler än du varit intresserade av en studie. Våra resultat är nämligen på intet vis hemliga på våra gym (där det faktiskt jobbar folk som har flera olika relevanta utbildningar)

Jag låser nu tråden eftersom TS känner sig nöjd.

Inlägget är låst för nya kommentarer