Rätt mängd kalorier?
Jag har laddat ner en app till telefonen där jag skriver in allt jag äter, den är jättebra för det mesta går att läsa in genom att scanna sträckoden och det finns en hel del och hittar man inte det man ätit så går det att skriva in själv. Trivs jättebra med den.
Jag är 161cm lång och väger 65kg, jag har lagt in i appen att jag vill gå ner 0,5kg/vecka till min målvikt 54kg och att jag är mestadels stillasittande. Mitt största mål med det här är att få bättre matvanor och att må bättre och lära mig vad som är bra att äta, viktminskningen är liksom inte huvudmålet men en trevlig bonus då jag vet att jag mår bättre vid den vikten än jag gör nu.
MEN, när jag skriver in vad jag äter så lyckas jag inte få i mig den mängd kalorier jag ska enligt appen (1358 kalorier/dag). Appen ger mig inte godkänt om jag inte äter ungefär den mängden kalorier utan jag hamnar på en gul uppåtpil som betyder att jag har kalorier kvar att stoppa i mig.
Vad händer om jag äter för lite kalorier? Är dessa 1358 kalorier för mkt för mig? Räknar appen fel, ska jag äta mindre?
Ett problem till är att när jag lägger in att jag tränar så dras kalorierna bort som jag stoppar i mig så minsta lilla jag tränar så måste jag äta ännu fler kalorier vilket jag absolut inte lyckas med.
Enda gången jag lyckades komma upp i rätt mängd enligt appen var i lördags då vi var på middag och jag drack lite vin och käkade choklad och lite andra sådana godsaker.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Misstänker att det är shape up du laddat ner. Jag har samma problem och hamnar så gott som alltid på gult har tappat 9 kilo på 22 veckor så jag tror inte det spelar någon större roll. De dagar jag tränar ligger jag nästan 1000 kalorier under de 1200 jag ska äta, träningskalorier behöver man inte äta upp så att säga.
#1 Japp det är shape up. Men det svåra med att inte äta upp sina träningskalorier är ju att jag inte var hur många jag då ätit utan att sitta och räkna på det. Träningskalorierna äts ju upp utan att jag "ser" det om man säger som så.
Men det är inte farligt att äta för få kalorier på en dag då?
Hade Shape Up förut o hamnade varje dag på över 500kcal i underskott utan träning och med min träning hamnar den på minus istället vilket gör att jag får ännu fler kalorier att äta… Har fastän detta ståt still i vikt så tror det är appen som är lite missvissande
Alltid Oavsett
För mig visade det sig att jag faktiskt gått ner 1,6kg på en vecka. Så ptja…
Det är ju alltid ett plus (:
Alltid Oavsett
#5 Jo absolut ;P Dock vet jag inte att jag ännu har gjort någon förändring i mitt matintag. Har ätit det jag brukar och tänkt nu att första veckan kan det vara intressant att se hur många kalorier jag brukar äta. Fast, joo, kanske at tjag inte ätit lika mkt snask på kvällen och tänkt på att ta normalstora portioner (fast det började jag nog med lite innan appen).
#6 Hehe socker binder fett sägs det ju så uteblivet snask gör nog en hel del (:
Alltid Oavsett
#7 Jo fast det har varit mörk choklad och nötter som är mitt kvällssnask. Så det är ju inte såå mkt socker vi pratar om som jag minskat på, har ju ändock ätit det. Inte så att jag tycker att jag borde gått ner så mkt på så kort tid av bara det iaf.
#8 Det har du rätt i, kanske undermedvetet mindre portioner, sköt mattider bättre eller liknande när du "bokför" dem som gett resultat, ibland kan lite göra mycket (:
Alltid Oavsett
#9 Jo det är så jag tänker att det kanske är. För nu har jag ju på ett helt annat sätt tänkt på varje portion jag stoppat i mig.
#3 Du skriver att appen kanske är missvisande, frågan är hur isf? Min sambo var också inne på det. Men jag scannar min mat för det mesta och om jag inte kan scanna den så räknar jag ut eller på annat sätt tar reda på innehållet så att jag kan få så korrekt siffra som möjilgt och skriver in den manuellt. Det är bara om jag inte kan få reda på innehållet som jag använder deras egna databas (som jag förövrigt har kollat upp att den stämmer ganska bra, iaf för det mesta). Men frågan är då, är det uträknade kaloriintaget som är missvisande då? Det borde ju gå att räkna ut någon annan stans hur mkt kalorier man bör få i sig. Vad kan annars vara missvisande?
Bland annat hur mycket kalorier man bör få i sig då detta är väldigt inviduellt, samt att mängderna lätt kan uppfattas fel om man ej väger maten
Är sedan väldigt skeptisk till den delen där man för in träningen då varje person kräver olika mycket arbete för att bränna kcal osv :)
Alltid Oavsett
#11 Jo men när jag kollat andra sidor så bör jag ligga på omkring 1500-1700kalorier/dag, så det är ju ändå mindre. Sedan har jag ju mätt maten antingen genom att väga eller räkna för att få fram rätt siffror. Träningen är ju lite si sådär eftersom det är svårt att veta exakt, men jag har kollat upp flertalet olika källor för att ta fram hyfsat rätt.
Sedan, visst, det är alltid lite si så där med det här med kaloriräkning, men det ger ju ett hum iaf. Om jag nu bör äta omkring 1500-1700 enligt många uträkningar (och dessutom räknas en ung kvinna ska äta mellan 2000-2500 om man inte vill gå upp/ner), appen säger 1300 och jag har svårt att komma upp i den mängden mat. Ptja.. Frågan är ju då hur tokigt det egentligen är?
Okey, jo huvudsaken är väl att man har ett hum som sagt, du ser ju om du äter alldeles för mycket exempelviss vilket du just nu inte gör (:
Skulle rulla fram om jag trök i mig mer än 800kcal/dag(svullnar upp) så förstår ej hur folk kan äta så mycket o stå stilla i vikt utan träning
Alltid Oavsett
#13 Hur många kalorier äter du om dagen då?
Under tiden jag använde den appen, allt från knappt 200-800kcal innan träningen las till då gick jag minus som sagt tidigare (Har haft början till ätstörningar under en period förra hösten då mitt dagliga intag låg på en rågrutmacka med ost och flera liter vatten så är på återgång efter detta med mitt matintag)
Alltid Oavsett
#15 Okej, lycka till =)
Funderar på att sluta lägga in träningen.. Men känns så trist för då ser man ju inte att man faktiskt rört på sig, men vill ju ha lite belöning liksom.. Men jag skulle vilja kunna spara dom som någn form av bonus (typ som en veckobonus att det man tärnat under veckan sparas som bonuskalorier eller nåt). Så om jag vill äta lite någon dag så vill jag kunne plocka fram dom där intjänade kalorierna.
Tack (:
Hm, får ladda ner två olika appar, en för träning och en för kalorier, kan bli lite väl invecklat dock
Alltid Oavsett
#17 Ja man vill ju ha allt samlat. Vännen min hon är medlem på viktväktarna och den appen är lite mer välutvecklad och "smart" planerad. Dock kostar det ju 170:-/mån =S
Jag brukar slänga in träningen som det sista jag gör under dagen - då ser jag först att "aha, nu har jag ätit så och så mycket" och slipper blanda ihop det man äter med det man förbränner. Fast jag har en stegräknarapp också, så jag ser via den hur mycket jag förbrännt på att gå. Så lägger jag bara in de minuters promenad sombehövs för att mätaren ska bli balanserad, så har jag ätit till "grönt" en dag så struntar jag i att lägga in promenaden. Bonuskalorier! :D
Sedan är det ju så att förbränningen är olika från person till person, och det är därför man inte går ned slaviskt korrekt si och så många kg i veckan som man skrivit in att man vill göra. Men jag känner att den ändå hjälper mig att fundera över vad jag äter och framför allt fundera över storleken på mina portioner.
Jag vill ju gärna hinna minska 7 kg till jul vilket jag ställt in appen på, men eftersom jag har väldigt seg ämnesomsättning tror jag inte att jag kommer klara riktigt det. Men sedan jag började med appen (16 oktober) så har jag gått ned 0,7 kg i alla fall. Återstår att se om det håller i sig eller bara är "den bra tiden i månaden" :P
Tidigare hade jag lite svårt att äta upp i "grönt" på appen (utom dagen då jag åt godis och fick kasta mig ut på en extra promenad ;) ), men sedan jag ställde in den på 0,9 kr/veckan istället för 0,8 så brukar det landa ganska precis, igår fick jag till och med lägga in lite av promenaden för att balansera mätaren.
För övrigt är den "enda" träning jag gör just nu mina rekomenderade 10.000 steg om dagen. :)
Min blogg; http://www.nattstad.se/Varganess
Träningen är anpassad efter längd och vikt. Jag och mannen går på gym ihop och han bränner bra mycket mer kalorier än vad jag gör på ett en timmes pass.
Jag lägger alltid in träningen direkt och äter "lagom" ändå efter som de kalorierna inte måste ätas upp.
Tycker appen är jättebra även om man får kolla upp så att kalorierna i databasen stämmer med verkligheteh för det händer att det är helt åt skogen fel.
#20 Jo min kille bränner ju bra mkt mer på samma aktivitet som jag gör. Men hur gör du för att hålla koll så att du inte äter upp dom kalorierna då? För det står ju inte hur mkt du har ätit, det står ju bara hur många du har kvar på dagen. Har du tränat så ser det ju bara ut som om du inte ätit lika många och alltså har fler att äta den dagen.
Äter som vanligt. Bryr mig inte så mycket om jag äter någon mer kalori de dagar jag tränat.
Bränner över 1000 kalorier de dagarna och så många äter jag aldrig extra