Omeprazol=viktuppgång?
Jag mår förjävligt i dagsläget rent ut sagt.
I september fick jag reda på att jag hade magsår+en känslig mage. Jag fick då omeprazol utskrivet och den har hjälpt något otroligt. Hur som helst så har den inte direkt hjälpt mitt självförtroende. Jag har haft ätstörningar i nästan fem år och jag har alltid mått dåligt över hur jag ser ut, och tack vare min omeprazol tror jag, så mår jag sämre än vanligt. Jag är säker på att jag har gått upp i vikt, jag vågar inte väga mig men jag är bara helt hundra på att jag faktiskt har lagt på mig något kilo eller två. Hur detta skulle vara möjligt vet jag inte eftersom att jag bara äter frukt, grönsaker och laktosfri lättmjölk. Ibland äter jag lite müsli eller gröt, men aldrig någon riktig mat. Inga övriga kolhydrater, inte heller proteiner, jag vet, dåligt.
På en dag kanske jag äter:
2-3 äpplen
6 clementiner
en del pepsi max
någon dl laktosfri lättmjölk
tuggummin
hericot verts
och ibland ½port-1 port havregrynsgröt eller 5 msk müsli med 1 dl laktosfri lättmjölk.
Så är omeprazolen boven i det hela? Hur kan jag annars gå upp i vikt? Jag känner mig helt "puffig". Mitt ansikte är rundare, mina lår är rundare, min mage är.. fluffigare, mina armar är som korvar.. och ja, hela jag är som en levande sittpuff.

Tror inte det beror på omeprazolen. Men däremot kan magsår/magkatarr göra att man blir uppsvälld. Sen kan dina kost också leda till att du blir lite uppsvälld, du bör se över din kost och kanske kontakta en dietist för att få lite hjälp.
Lycka till
Jag blev som jag blev när jag blev som jag inte skulle bli!
#1 Problemet är dock att jag brukar gå ner i vikt ganska snabbt när jag äter som jag gör nu :/ och det enda annorlunda som har ingår i min kost nu är omeprazolen. Sökte lite om det på internet, fast på engelska, och där hade flera skrivit att dem har gått upp i vikt pga omeprazol. Och självklart blev jag helt förtvivlad och fick utbrott på mig själv, grät som bara den i ungefär två timmar tills jag somnade.

Men du säger att du äter mycket äpple och clementiner och dricker en del pepsi? Sånt är ju ett big no no när man har magsår/katarr. Det irriterrar en hel del och kan leda till svullnad.
Stressar du mycket?
Jag vet att man absout inte ska göra det, och visst är jag korkad som gör det ändå. Jag borde sluta, men frukt och grönsaker är ungefär det jag kan äta utan att få ångest. Pepsin håller mig full och det är helt enkelt en vana och ett beroende, jag har dragit ner på det en hel del dock, och gick ungefär en månad utan någon pepsi alls.
Jag känner mig stressad väldigt ofta, trots att jag inte har mycket som pågår i mitt liv just nu. Min mormor gick bort för nästan 4 månader sedan, och det har varit ganska hårt. Men ja, jag känner mig stressad, men mitt liv är inte stressigt.

Inte korkad, lite oaktsam kanske
Om du nu tvunget måste (och om du har ett tvång om det, så bör du söka professionell hjälp) äta frukt och grönt enbart, så försök äta sådant som är snällare mot magen.
Pepsin är ju rena döden mot ditt stackars magsår, kan du inte försöka dricka någe annat för att känna dig mätt? Vanligt smaksatt vatten mättar också
Man behöver inte ha yttre stresspåverkan för att vara stressad. Men stress gör att man kan må bajs, rent ut sagt! Och det kan även göra att du känner dig svullen.
Men mitt stående (i all välmening) råd är att du försöker prata med någon. Antingen via vårdcentral eller sjukhus.
Ta hand om dej!
Nej, omeprazol har inte viktuppgång som biverkan.
I övrigt håller jag med Emmsa, låter som att du inte direkt hjälper din mage att läka och att du känner att du bestämt gått upp något kilo känns som ÄS pratar? Får du hjälp med din ätstörning?
Med vänliga hälsningar
Chess
Jag säger samma som troligen redan har sagts.
När min läkare upptäckte att jag har magkatarr så sa han att jag helst inte ska äta för mycket kolhydrater, sura frukter (apelsin, mandarin, clementin) och inte dricka kolsyrat.. Så du borde nog se över din kost om du har sådana problem med magen.
Och ja.. din mage blir uppsvälld när den får i sig sådant som skadar den.. och din diet är inte att rekommendera för någon med magkatarr eller magsår.
Mvh. Sanne & Djuren
Har du testat dimetikon?
Det är mot väderspäning/uppsvälldhet.. även så kallad ballongmage.
Mvh. Sanne & Djuren
"Jag vet att man absout inte ska göra det, och visst är jag korkad som gör det ändå. Jag borde sluta, men frukt och grönsaker är ungefär det jag kan äta utan att få ångest."
Jag skulle säga att du behöver hjälp, helst av en psykolog/kurator. Att få ångest över det man äter är inte bra.
Lycka till! 
Föder upp:
Eurasier
www.godmode.se
Birma och Perser
www.minitassens.se
Tack för era svar!
#5 & #6 Jag har gått på bup i fyra år, varit inlagd på sjukhus flera gånger pga min ätstörning, och även ett behandlingshem där jag var i 3 månader utan att bli bättre. Min ätstörning går väldigt djupt, jag har haft ätstörda tankar hela mitt liv, bara inte ett ätstört beteende mer än ungefär 5 år, och därför är min kost väldigt ensidig. Jag äter det jag kan äta eller så äter jag inte alls, alternativt så äter jag men kräks efter. Jag har försökt att hålla mig ifrån att spy upp maten eftersom att jag gissar att det är väldigt dåligt för magen det med, men ibland så händer det ändå. Jag vet att jag borde ändra på min kost nu när jag har fått magsår, men det är så mycket lättare sagt än gjort. Det lättaste för mig vore att bara låta bli att äta, men då blir jag bara sjukare i min ätstörning istället. Jag sökte på engelska och då kom det upp en massa om omeprazol och viktuppgång, så därför blev jag väldigt orolig.
#8 Det har jag inte testat nej, finns det receptfritt på apoteket?
Japp det finns receptfritt på apoteket :) värt att testas!
Mvh. Sanne & Djuren