Hur sluta med socker? Om sockerberoende
Ni som är sockerberoende, eller ni som på annat vis har erfarenhet inom området. Hur slutar ni bäst med socker? Trappar ni ner långsamt, eller slutar direkt? Ersätter ni sockret med något annat?
Jag är sockerberoende sedan barnsben. Kan vara sockerfri i långa perioder, men ibland åker jag dit igen. Den här gången känns det ovanligt jobbigt att lägga av. Så behöver alla tips och råd som jag kan få!
Att tvärt sluta funkar bäst för mig… När suget kommer(det gör det)håll emot i ett par minuter sedan är det borta för stunden… t.ex aktivera dig, gå och drick vatten, ring en kompis… vad som helst.
lycka till.
Jag är också sockerberoende och det är jäkligt svårt att sluta och jag har inga egna tips att komma med.

I dag går det bättre för mig. Jag brukar i regel sluta tvärt. men den här gången har jag köpt ett paket juice som jag kan dricka under en övergångsperiod. det som fungerar bäst för mig är att äta massvis med annan mat de första dagarna, så att blodsockret inte sjunker för lågt. varje gång jag blir lite hungrig eller sugen så stoppar jag i mig något. efter en vecka brukar jag kunna gå tillbaka till vanliga matvanor igen (nyttig mat och regenbundna tider).
jag tror att det finns bra och dåliga dagar att sluta på. för ibland (som häromdagen tex) är det totalt omöjligt. men andra dagar, som idag och i går känns det enklare. vet inte vad detta beror på.
jag är en "periodare" när det gäller socker. kan bli så arg på mig själv när jag fallit dit igen. men försöker tänka positivt, nu är det nya tag som gäller.

Jag slutade tvärt. Ersatte socker med fett.
#3 Jag är också en periodare. Jag är svag för choklad och vissa dagar är det lätt att stå emot men vissa dagar går det bara inte. Jag måste hålla mig sysselsatt med något annat, annars tänker jag hela tiden på att jag måste stoppa nått i munnen, helst onyttigheter. Just nu ska jag bli sambo och renoverar ett hus så jag har knappt tid att ens tänka tanken socker. Skönt! 
Ät mycket frukt och grönt och drick mycket vatten. Dricker 3 liter om dan minst och känner inget sockerberoende alls:)
Om man är godissugen eller sötsugen hjälper det att dricka citronvatten! :)
Sluta tvärt är det bästa. Du matar ju på "monstret" med socker även om du minskar på mängden och det gör det bara svårare. Visst får man abstinens men kommer man över den värsta tröskeln så blir det lättare sen. Sen är det bara att vara stark och stå emot suget när det kommer.
MVH Ylva 
* Bloggen om mitt liv *
Jag slutade direkt med att äta sötsaker och nu har jag varit utan sådant sedan slutet av juli. Om jag klarar av ett år utan sötsaker (och chips) så kommer jag att försöka vara utan sådant för resten av mitt liv. Godis är ju inget som tillför något nyttigt till ens liv, så det är väl lika bra att vara utan helt och hållet.
Jag har däremot gjort så att det finns något jag längtar efter varje dag och det är min kopp cappuccino med en tesked socker. Sött och gott! Jag tror att det är viktigt att på något sätt lägga in något som man längtar efter och unnar sig själv. Men kanske inte godis i sig utan något annat som minskar chansen för att falla dit igen.

Om du ska sluta med socker tvärt så tänk på att inte ersätta med massa fukt! Vill du äta frukt så ät det innan lunchdags, sen efter det är det bättre med bär för kroppen kan ta hand om fruktsockret bättre då
Har du funderat på om det är något som triggar ditt sockersug?
För min del så triggas jag mycket av pasta och framförallt av mitt humör.
Jag blev som jag blev när jag blev som jag inte skulle bli!
Jag slutar tvärt.
Sen väljer jag tillfälle att sluta, tex slutar jag inte mitt under eller i början av mensen för det är i stort omöjligt om jag redan är inne på socker, och jag slutar inte pecis innan jag har planerat filmkväll eller blivit bortbjuden.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.