Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettallmänt-viktsnack
Läst 1098 ggr
Lonely Moonchild
2

Nu ska det bort.

Hejsan allihopa!

Jag är en tjej på 18 år som under min värsta pubertets tid gick upp ganska onödigt mycket i vikt. När jag var ungefär 15 lade jag om mina matvanor en aning (slutade äta så mycket godis och annat basic), då tappade jag ca 7kg ganska fort utan att egentligen försöka. Därefter har några ganska turbulenta år följt och jag har velat mellan att ge upp och ge gärnet. Tidigare i år skaffade jag gymkort och började träna mina muskler rätt frekvent (upp till 6 gånger i veckan), därefter har jag gått upp nästan 10 kilo (!!!!)
Jag förstår ju att det är muskler jag har gått upp i, men samtidigt är jag rätt trött på att musklerna inte syns eftersom jag fortfarande har ganska ordentligt med fett som täcker dem.

Nu väger jag 70kg, är 166 cm lång. Jag äter väldigt nyttigt, tränar 4-6 gånger i veckan, går i skolan, cyklar eller promenerar till och från skolan (2km x2 varje dag), och nu jävlar ska fettet bort. Problemet är bara att jag tror att felet är att jag faktiskt äter för lite för min aktivitetsnivå.

Finns det någon som kan ge mig råd om hur mycket jag bör äta? Vilken typ av träning jag ska syssla med? Ska jag sluta lyfta vikter? Träna oftare/mer sällan? Allt uppskattas! Tack på förhand.

Alla råd är välkomna!

LindaV-norr
0

Hejsan

Nej sluta inte träna. Tycker du det är kul så ska du fortsätta lyfta vikter. Muskler bränner fett.

Det är lättare att ge råd om du skriver ner hur mycket du äter. Använder du någon matdagbok? Jag använder Matdagboken.se och Dumbbell.se för att se hur många kalorier jag får i mig. Du behöver inte registrera varje dag men det kan vara bra att se på ett ungefär hur mycket man äter en vanlig dag.

Det kan vara som du skriver att du äter för lite.

Lonely Moonchild
0

Hej!

Okej, tack det var bra att veta.

Jag har skrivit matdagbok till och från, men slutat när jag inte sett resultat.
Jag brukade ligga på en 900 kalorier net, och när jag förstod att det var för lite så lyckades jag dra upp det till 1400. Nu när jag börjat gissa att jag fortfarande äter för lite försöker jag sikta på 1700 net, eftersom mitt BMR är 1500, och jag behöver en del extra för att orka med mina träningar och att prestera på topp i skolan. Men det är ett jävulskap att få i sig så mycket, åtminstone för mig. Eftersom jag tränar bort en 3-400 kalorier så måste jag ju käka över 2000. Och om man försöker äta bara nyttig mat så är det inte det lättaste att uppnå!

Låter mina beräkningar rimliga?
Och i så fall, har du eller nån annan något tips på nyttig mat som är kaloririk möjligtvis?

Tack så mycket för hjälpen!

Nali
0

Jag är rätt aktiv, tränar ca 6 pass i veckan som är en timme eller mer, jag har fått reslutatet att jag ska äta ca 2119 kalorier varje dag så jag chansar att du kanske också ska ligga där någonstans.

http://aktivtraning.se/tester/rakna-ut/test-sa-manga-kalorier-behover-du

själv knappade jag in

hur aktiv är du under tiden du jobbar : Lättare aktiv

Hur aktiv är du under fritiden: Ganska aktiv (mycket aktiv är typ elitnivå enligt den där räknaren).

Ålder: 18-30

Vikt: …..