Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettbantningsmetoder-och-preparat
Läst 3769 ggr
Kprinsessan
0

Dukan!

Någon här som går på dukandieten?
Jag gick på dieten under en månad ca förra året. Gick ner 8kg men blev gravid så jag fick sluta. Nu under mammaledigheten har jag desvärre gått upp ännu mer… Jag har aldrig vägt såhär mycket och mått såhär dåligt över det, så nu är det dags att börja med Dukan igen.

Jag ska gå ner 20 kg och tänkte börja denna veckan. Jag har väldigt svårt att kontrollera mitt ätande då jag mest är hemma själv med barnet medan mannen jobbar.

Någon som hänger med mig? Kanske till och med någon som bor i Helsingborg som drar med mig ut på promenader?

/Jeanette

Karmatarerskanise
0

Berätta gärna lite om Dukan. Vet inte riktigt vad det är.

jasmina.p
1

Jag skulle också vilja höra, hur såg måltiderna ut samt motioneringen om så fanns :)

http://liveforthemoment-jasmina.blogspot.com/
Bloggen om kaninerna, hunden och hästarna även allt omkring!

Kprinsessan
1

Hej! Ledsen att jag dröjt med mitt svar :)

Dukandieten är fyra olika faser. Första fasen äter man högst 7 dagar, det beror på hur mycket man vill gå ner i vikt. Detta är som en avgiftning från kroppen och efter man har kämoat sig igenom detta så minskar sötsuget rejält! Fasen kallas Attackfasen: Kött, fisk och lätta mejeriprodukter! All typ av fisk, skaldjur. magert kött, tillagat utan matfett. Kallskuret kött med lite fett t.ex. skinka/kalkon. Kyckling och kalkon utan skinn. Ägg, keso, naturell yoghurt, lättmjölk etc. Du får dricka kaffe/te, äta vinäger, kryddor, citron, örter och senap i lagom mängd! Det bästa är att man får äta obegränsat tills man blir mätt! grin Man ska dricka minst 1½l vatten om dagen och promenera 20 min om dagen under denna fasen.

Cruisefasen: Äter man precis efter man har avslutat attackfasen tills du har nått din målvikt. Varannan dag äter man som attackfasen (bara proteiner) och varannan dag äter man proteiner + grönsaker. Grönsakerna du får lägga till är: All typ av sallad, aubergine, bönor, fänkål, gurka, kål, mangold, paprika, rädisa, spenat, sparris, svamp, selleri, tomat och zucchini. Du får dessutom äta morötter, rödbetor och kronärtskocka men inte till varje måltid. Fortfarande får du äta tills du blir mätt!
Här är det många som väljer att avsluta dieten eftersom de nått sin målvikt, men det är viktigt att fullfölja alla faser. 30 minuters promenader varje dag denna fas.

Sammanslagningsfasen: Äter man från att man har nått sin målvikt. Längden beror på hur mycket man har gått ner i vikt. Har man gått ner 5 kg äter man denna fas i 50 dagar. 10 kg = 100 dagar osv smile Man får äta proteiner, grönsaker och kolhydrater. En dag i veckan ska man fortfarande bara äta som attackfasen (bara proteiner). Det är viktigt att det är samma dag varje vecka! Första halvan av denna fas har man en dag i veckan när man får äta VAD MAN VILL. Andra halvan av fasen har man TVÅ sådana dagar!
Förutom som i cruisefasen och attackfasen får man äta: 1 portion frukt/dag. 2 skivor fullkornsbröd/dag. 40 gram ost/dag. 1 portion av t.ex. pasta, potatis ris en gång i veckan. 1 glas vin i veckan.
Under denna fas börjar man vänja kroppen långsamt vid normal kost. Man ska promenera 25 min varje dag.

Stabiliseringsfasen: Äter man efter man avslutat sammanslagningsfasen och livet ut. Sex dagar i veckan får man äta vad man vill. Den sjunde dagen (Dr Dukan rekommenderar torsdagar) får man bara äta som i attackfasen (proteiner). Man ska ha maten från sammanslagningsfasen som bas.
Ät dessutom tre msk havrekli/dag (stabiliserande fiber). Försök behålla de goda matvanorna du lärt dig under dieten. Lev som om rulltrappor och hissar inte existererar dvs. rör på dig! Minst 20 minuters promenad varje dag!

Förlåt för att det blev långt :)

/J

jasmina.p
0

Skriver du någon matdagbok, blogg där du skriver ner allt du ätit på en dag så vore jag väldigt intresserad av att läsa den dagligen :) jag tycker det verkar intressant, jag är själv en "kött"människa så jag skulle absolut vilja se hur en månad går till :)

http://liveforthemoment-jasmina.blogspot.com/
Bloggen om kaninerna, hunden och hästarna även allt omkring!

Liss
1

Jag kör Dukan :) Började inte för att gå ner i vikt, utan för att bli hälsosam och äta ordentligt. Gillar upplägget, då det är mer utav en livsstil och inte en tillfällig diet.

Har övergått mycket till att äta väldigt nyttigt överlag. Så kallat "eat clean" och mår otroligt mycket bättre. Det var Dukan dieten som fick igång mitt nyttiga ätande och intresse för mat igen. Mår väldigt bra av protein-dagar. Och havrekli gör nog sitt med. Man behöver aldrig gå runt och vara hungrig i alla fall.

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Kprinsessan
1

Hej igen! Har inte mycket tid över till att sitta vid datorn ;)

Min bloggadress från förra gången: http://du-kandiet.blogspot.se/
Kommer fortsätta att uppdatera där även denna gången.

Jag har nu kommit fram till att min mage säckar ihop totalt av gluten (troligtvis). Stod i valet och kvalet mellan att utreda eller bara köra på som vanligt. Kom fram till att jag bara kör på Dukan, finns inget gluten ju och en diagnos är inte så viktig för mig om jag nu ändå ska köra på denna livsstilen!
Har beställt boken nu också, 164:- kostar den på adlibris så det är rena fyndet! Har ni funderingar på att bli dukanare så köp den!

Jag älskar upplägget på Dukan. Hur man först blir rensad på allt skit och sockersuget minskar enormt under attackfasen (så även energin…) för att sen stabiliseras och sen mår man toppen! Synd att jag bara kunde följa det i en månad, denna gången ska det hålla ett bra tag åtminstone!

/J

Kprinsessan
0

Om intresse finns kan jag tänka mig att öppna Dukan.ifokus :)

Karmatarerskanise
0

#7 Tror det kan vara svårt att hitta medlemmar till en sådan sajt som är så smal. Hur många i Sverige äter enligt dukan kan man fråga sig?

Kprinsessan
0

Det blir ju ständigt fler eftersom fler får höra talas om den. Men är det någon viss gräns användare man måste ha för att ha en iFokus sajt då? :)

Karmatarerskanise
1

Nej, ingen gräns. Men man ska ha chans till att få aktivitet också.
Men har du en plaan på hur du ska få medlemmar, på hur sajten ska se ut osv så kan du alltid kolla om du får starta den. Tror killarna på din ide så kanske det går.

Kprinsessan
0

Tack för dina åsikter :) ska iallafall börja med bloggen igen sen får vi se vad det leder till :)

Kprinsessan
1

uppdatering: -1,7 kg och det är dag 5. Dag 7 påbörjas nästa fas :)

taggigarosen
0

-1,7 kg på bara 5 dagar. Är det hälsosamt? Jag har hört att 0,5-max 1 kg på en vecka är ok.

Karmatarerskanise
0

#13 I början tappar man mycket vätska.

När jag drog bort kolhydrater så gick jag ned 3kg första veckan. Sedan jämnade det ut sig och det blev ca 1 kg i veckan.

Sedan kan man gå ner mer i vikt om man har stor övervikt, och mindre om man har mindre övervikt.

Liss
0

Jag går ner och upp 2kg under en och samma dag ibland. Det är oftast vatten.

Karmatarerskanise
0

#15 Ja man kan variera stort från en dag till en annan beroende på vad man ätit, vätskan och om man har gjort nummer två ;)

Liss
0

#16 Precis. Nummer två har en ganska stor roll det med. ^^

Karmatarerskanise
0

Tungan ute

jagga-ewe
1

Ja, ett längre besök på holken kan ge bra effekt vid invägningen på måndagmorron. :)

Inte sällan det diffar ett halvkilo på när man lägger sig o efter "möra-pinken" dan efter. Måste va den där koppen kvällste som rinner ut o tar med sig lite sällskap. ;)

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Karmatarerskanise
0

#19 Precis ;)

Liss
0

#19 Haha. Och jag har ganska kul med det också och brukar väga mig innan och efter. :D

Kprinsessan
0

Ja, det är ju bara vätska men ändå, den väger ju också ;) fas 2 börjar idag så jag ska koka en riktigt god mexikansk köttfärssoppa med grönsaker :)

Kprinsessan
0

Hej! Gått på dieten i 3½veckor nu, -5,7kg! Har aldrig mått bättre :D

Ingen som vill hänga med??

Pelle Långlös
0

Vad är dukan för nåt?

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Karmatarerskanise
0

#24 det står i #3