Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikett: allmänt-viktsnack
Läst 1787 ggr
MBorglin
0

Idag börjar det¡ Och jag behöver tips:)?

Hej . För två år sedan bröt jag högra foten, skadade rygg och vänster knä. Det var nyårsafton och där slog mitt liv om från träning 4-5 dagar i veckan till aldrig. Det har tagit enormt lång tid att bli bra i foten då den bröts inuti fotleden. Men nu har jag kommit igång med övningar hos sjukgymnast för att "smörja" leder i fot, knä och rygg. Ser så mycket fram emot mitt första gympass ihop Med min sjukgymnast idag. Idag börjar det. :) men vill ha hjälp med kosten? För att komma i rätt fokus. Hur äter ni? Och vad? Jag har lagt på mig nästan 15 kg på dessa två åren som jag inte kunnat röra mig ordentligt. Dels pga att jag inte ens kunnat promenera eller rida ens. Men även för att jag deppat över det och ätit skitmat. Så nu från 63 upp till 75 och nu vill jag ner till 60-63 igen. Hjälp!?

Goseflir
0

Jag äter helt vanlig kost (ej skräpmat och sånt då) men jag räknar kalorier och det är inte så svårt som många tror. Väger maten och räknar, på så vis har jag koll på allt jag stoppar i mig och vet om jag kan unna mig godis eller liknande sen :)

När man räknar inser man hur mycket kalorier saker och ting verkligen innehåller och det gör det lättare att inte stoppa i sig onyttigheter också.

Testa vet ja :)

http://gosmagen.wordpress.com

jagga-ewe
0

Jag håller med Goseflir, jag har oxo räknat kalorier och det funkar bra. Väger allt och har lärt mig vad som är bra "bukafylla" och vad som är sämre. Det finns mycket som ger massor energi men liten mättnad, sånt ska man undvika. :)

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

MBorglin
0

Jag räknade också kalorier förr men åt väldigt dåligt ändå. Fastnar lätt vid saker som clementiner, lätt yoghurt, lax, kräftstjärtst ägg och keso . Sen äter jag endast det och sallad i flera månader. Behöver lära mig att variera. :/

MBorglin
0

2# vad har bra mättnads känsla? Tycker att allt försvinner snabbt och eller så jäser man upp som en boll :/

Goseflir
0

Protein, mycket protein, det mättar bra. Kycklingfile, lax, fläskfile, rostbiff, nötfärs, keso, kesella, räkor, torsk. Går att variera med mycket, potatis och ris som kolhydratskälla är att rekommendera men pasta fungerar dock mindre mängder.

Kör hårt, du ska se att du fixar det här! Om inte annat finns det stöd att hämta här :)

MBorglin
0

#5 tack:) och åter tack. Ska verkligen ta till mig av allt. Det gäller att bryta gamla mönster. Och framförallt kunna bli bra i kroppen igen tillsammans med att bli av med flerret :))

Goseflir
0

Ja men absolut, och kom ihåg, för viktminskning ligger 70% i kosten och 30% i träningen :)

jagga-ewe
0

Det är individuellt, men för min del står jag mig väldigt bra på havregrynsgröt. Gröt på ca 1 dl gryn ger ungefär 144kcal, ät med mjölk och osötat sylt så landar du på knappt 200kcal men står dig i flera timmar.

Ägg är oxo bra. Man står sig länge på ett ägg men det är knappt 80kcal i ett stort ägg. Perfekt mellis. Jag äter alltid ett ägg innan jag åker till stallet, eller efter att jag simmat.

Jag är dessutom totalt kär i Keso mini med citronpeppar i. Det är oxo sånt som jag står mig länge på. 2 dl keso med lite lagom citronpeppar är 150 kcal.

Pumpasoppa med räkor är gott och man står sig längre än man kan tro. Min soppa ligger på ca 70kcal/100g. Räkor med vitlök, chili, sugar snaps och kikärtor är gott i soppan, det ligger på 91kcal/100g o man behöver inte ha stor portion. Du står dig länge på ca 150kcal.

Eftersom jag inte kan leva utan mackor kollar jag alltid efter bröd med lågt energivärde, under 250 kcl/100g. Favoriten är Nystart! Blåbär, ett sk LCHF-bröd som mättar väldigt bra. Grovt o gott är det oxo. Äter två skivor utan smör men med mager hushållsost och en kopp te till kvällsmat. 235kcal.

Ovanstående är frukost, två mellisar, lunch o kvällsmat. Landar på ca 800 kcal vilket är minimum vad jag behöver för att orka med en dag. Men det där skulle jag stå mig gott o väl på! Jag brukar inte äta mellis alls, möjligen nån frukt.

Ebmfh
Trollcaféet

MBorglin
0

#8 tack kag gillar verkligen inte alls bröd. Men knäcke funkar . Ska prova soppan och ägg är jag redan tokig i. Brukar äta 1 dl keso med kräftstjärtar till lunch men har ingen koll på kcal där :/ får börja läsa på igen.

Goseflir
0

Uppskattningsvis ca 250-300 kcal för det dock i princip enbart protein så det är en fin lunch det!

För mig blir det 4 ägg, en burk tonfisk och rödlök till lunch :D

MBorglin
0

Tonfisk ja de e smarrigt. Det blir det nog fan för mig med idag:)

jagga-ewe
0

Jag ska lyxa till det med knäckemackor ikväll, efter ridlektionen. Det är gott värre, men massor kolhydrater.

Keso beror på vilken sort, men ligger mellan 70 och 110 kcal/100g o jag tror att en dl väger knappt 100g. Jag mäter ju sällan, jag bara väger. :) Men låter helt perfekt med kräftstjärtar till, om än dyrt i längden… :D

Ebmfh
Trollcaféet

MBorglin
0

Har ifs inte så många på . En 5-6 stycken . Och en burk räcker rätt länge :) men det är gott . Lycka till på lektionen :)

Nali
0

Frukost:

Havregrynsgröt. max 2 matskedar sylt och 2-3 dl mjölk

Youghurt,flingor (Müsli el. Cornflakes) + smörgås

Ägg + smörgås och té

(Själv brukar jag bara äta en halv tallrik Cornflakes med typ 3dl mjölk)

Förmiddag: Frukt eller en lättare macka (Brukar själv ta frukt eller ingenting)

Lunch: 2-3 stora potatisar eller motsvarande mängd ris el. pasta (Ej pasta mer än en gång i veckan.)

Kött eller fisk (Korv,bacon etc. inte oftare än 1-2 gånger per vecka.)

grönsaker

Kvällsmat:

2-3 stora potatisar eller motsvarande mängd ris el. pasta (Ej pasta mer än en gång i veckan.)

Kött eller fisk (Korv,bacon etc. inte oftare än 1-2 gånger per vecka.)

grönsaker

Kvällsmål: 1-2 smörgåsar med ost eller kött + té. mjölk eller liknande

Eller en frukt

Helst inte äta:
Pizza         Grädde
Piroger       Choklad
Kaffebröd   Chips
Oboy          Godis
Kräm

MBorglin
0

Tack :)