Snabb storleksminskning
Hej!
Jag är en tjej på 23 år, 170 lång och väger 69kg. Vikten i sig är inget jag stör mig på, så länge jag håller mig under 70kg känns det ok. Men jag vill bli av med en del fett! Jag har stora bröst och de har växt mer och mer tillsammans med magen sedan studenten och framförallt efter lumpen. Detta har lett till att jag inte kan använda framförallt klänningar som jag har kunnat ha tidigare.
Den 1a december ska jag på en sittning. Tills dess behöver jag komma i någon av mina klänningar!
Så nu har jag börjat ändra mina vanor. Jag är en sötsaksberoende typ, hela förra veckan smaskade jag mjölkchoklad och jordnötter (med ursäkten att jag var sjuk, då får man ju det…). Jag brukar alltid bli sugen på kvällen, efter något att tugga på framförallt. I söndags kväll bestämde jag mig för att det måste bli bantning. Så igår åt jag: frukost 1 kokt ägg. Lunch 1 bit kyckling, lite grädde och några huvuden broccoli. Middag: sallad på bladspenat, tomat, basilika, salt. Sen satte sötsuget in på kvällen… Så då åt jag en macka (av ett väldigt sött vitt bröd) och smaskade i mig mandlar. Tänkte att det var någorlunda ok…
Idag har jag ätit ett av de där söta bröden med ett stekt ägg på. Och druckit en massa vatten. Tänkte ta samma sak som igår till lunch, kanske middag också för jag upplevde att det mättade mer än middagen igår.
Hellst skulle jag vilja ut och gå ett par mil varje dag, men jag har åkt på någon konstig allergisk reaktion eller virusutslag med följden svullna leder som gör ont när jag rör dem. Fötterna är svullna också så att gå är välsigt smärtsamt just nu… Så innan detta gått över (äter medicin) så kanske jag inte kan träna.
Någon som orkade läsa och har lust att komma med tips på hur jag ska gå ner fort???
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

Jag får samma sötsug på kvällen som du beskriver när jag har ätit för lite mat under dagen. Ett ägg till frukost skulle jag svälta ihjäl på
…. (Jag äter i bland ett ägg som mellanmål under dagen. )
För att jag ska kunna gå ner i vikt så måste jag räkna kalorier eller på annat sätt veta hur mycket jag får i mig. Har du någon uppfattning om hur många kalorier/dag du behöver?
Hur mycket vill du gå ner till den 1:a dec? 
#1 Eftersom jag är helt stillasittande nu (plugget gör att jag inte ens behöver ta mig dit just nu: föreläsningar streamas på nätet och vi har vårt seminarium där också) pga ledvärken så kan jag nog inte unna mig den lyxen att vara mätt… Jag äter tills magen inte kurrar längre.
Hur mycket kalorier jag går runt på eller behöver? Jag har aldrig testat så jag vet inte nåt av det faktiskt…
Ett par centimeter runt bysten och hellst också magen behövs nog… Jag vet inte om det ens är möjligt att gå ner så mycket på 2 veckor?
/Karin
Du äter alldedes för lite till frukost… Ät en större frukost med tex. havregrynsgröt eller grovt bröd så att du håller dig mätt längre. Välj fiberrik mat som hjälper mot suget :)
Mitt tips är att öka på matintaget under dagen, för du får i dig för lite och antagligen är det därför du blir sugen på kvällen.
Ett ägg innehåller ca 75 kalorier, kycklingen vet jag inte men en bit låter som lite och det är magert kött så där får du inte i dig mycket heller, salladen på kvällen innehåller i princip ingenting den heller. Så därför får kroppen sug.
Ska du dessutom gå en mil om dagen behöver du mer för energi.
Även om du sitter stilla hela dagarna behöver vi få i oss näring och energi. Att svälta sig ger ingenting positivt i slutenden.
Ja, om du har gått in på att banta - att äta så lite som möjligt - är det inte speciellt konstigt ifall du faller tillbaka ganska fort och bara vill äta massor med sötsaker på kvällen. Du får liksom inte i dig det du behöver, då tar kroppen igen det med sötsuget.
Ät ordentligt i stället, med en ordentlig frukost, middag, lunch och kvällsmat så du står dig. Ta in mindre än du förbrukar, men ändå inte för mycket i underskott. På kvällarna har du med all säkerhet ett invant beteende från att äta något till en film eller till ett tv-program etc. Försök vänja dig med något annat. Sysselsätt dig i stället för att tänka över sötsug hela tiden.
Ta bort allt sött! Vissa saker triggar antagligen ditt sötsug ännu mer. Så förslagsvis, ta bort allt vitt bröd också. Tänk också på vad du dricker.
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆
Igår kväll när suget kom var det inte lika starkt, förmodligen för att jag åt kyckling och stekt zuccini till middag = lite mer än sallad. Sen när suget kom var det framförall för att sambon lagade mat ;) Så jag tog en tugga av hans köttbit och åt låååångsamt samt lite keso. Det var super!
Jag har valt att i stort sett svälta mig själv för att klara av att gå ner i portioner osv. Jag är van vid att stoppa i mig mycket så det känns lättare att verkligen göra det ordentligt nu. Ska ju bara göra det 1,5vecka till, sen tänkte jag börja äta mer igen.
Det enda jag dricker är vatten och te (utan mjölk eller socker) så där borde inte vara någon fara. Mycket vatten dessutom, för att minska hungern.
Planen för idag är: frukost: keso mini. Lunch: en bit rostbiff (tjocka skivor, inte de som t.ex. Subway har) och salad, tomat och skivad broccolistam. Middag: en bit av samma kött och något till. Kanske zuccini eller nåt. Och maaaassa vatten! 
/Karin
Det är bättre att minska portionerna gradvis för att vänja kroppen. Jag har gjort samma sak som du flera gånger, det har inte funkat. När jag drog ner saktare klarade jag av att hålla det.
Gurka och tomat kan du äta nästan obehindrat av, de innehåller mindre än 20kcal/100g båda två. Kan vara bra som substitut när suget sätter in.
I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet
#7 Bra tips med tomat och gurka! För övrigt tror jag att jag klarar den här tiden. Har en kompis som körde liknande så jag har bara bestämt mig för att klarade hon det så klarar jag det! Har aldrig tidigare försökt gå ner. Några gånger har jag och sambon bestämt oss för att vara nyttiga och sluta med godis, men det går attid åt pipan direkt ;) nu är jag verkligen bestämd!
/Karin
Det blev ett ägg också till frukost, keson mättade inte alls :(
Vägde mig också. Igår kväll (med kläder) 71kg. På morgonen idag (efter toa, före mat, inga kläder) 68 kg :) Får se vad jag landar på efter 2 veckor av den här matmängden!
/Karin
#9 Jag varierar mellan 2 och 3 kg från dag till dag. Speciellt om man ätit lite mat. Äter jag sedan mer går jag upp lika mycket igen.
Det är riskfullt att svälta sig dom du gör, risken för att man utvecklar en ätstörning är stor.
#10 Tack för omtanken! Men jag är i vanliga fall en väldigt vettig människa. Mamma har uppfostrat mig till att äta allt i måttlig mängd, jag har bara inte följt det. Så nu försöker jag minska magsäcken lite så att jag inte stoppar i mig såna mängder, samt skära socker helt. Och stå ut med att vara hungrig. Förut åt jag så fort det fanns risk att jag skulle bli hungrig.
Nu till lunch blev det en köttbit (glömde väga men normalstor för en portion) och till det bladspenat, två mellansmå tomater och några skivor broccolistam.
Gick en promenad före lunch på 30min, skönt att kunna röra på sig igen! Imorgon är planen att gå en liknande promenad före frukost.
/Karin
Hmm. Provade en klänning som borde passa för sammanhanget, och gick i den utan problem… Antingen så har brösten försvunnit VÄLDIGT fort eller så var inte klänningen så liten som jag mindes ;) Problemet kvarstår dock: BHn jag kan använda till klänningen är något för liten. Så fortsätter som tänkt!
/Karin
Har startat en blogg för att kunna följa mig själv, vad jag äter och väger och hur jag känner mig!
/Karin