Har problem
Jag har perioder då jag äter lite och då menar jag lite. Denna period äter jag lite mer än de förra perioderna men håller mig mellan 600-800 kalorier per dag. Jag väger mig morgon och kväll, räknar och väger min mat och jag klarar inte av att gå in en butik och handla mat för allt jag ser är kaloribomber. Äter bara lunch, inget överdrivet mycket men det är min portion mat om dagen.
Kan inte få mig att äta mera för jag mår dåligt då. Har dessvärre fått problem med magen (troligen magkatarr) så jag får knappt behålla något som jag äter.
Vågar inte prata om detta eller skriva om det på nätet (förutom nu). Jag tar en stor risk i och med detta inlägg. Har ingen inom psykiatrin just nu och jag är för gammal för TREAT och jag har inte haft denna period så länge (tre veckor, längre än normalt). Såna perioder tar verkligen på kroppen och den tar över med 110%.
Men jag vet inte om jag är villig att ge upp denna viktminskning för jag går ner i vikt vilket jag gör.
MVH Ylva 
* Bloggen om mitt liv *
Men kroppen går ju in i svält. Orkar du göra något alls? Jag hade en kort sån period (fast uppdelat på 2-3 mål) och har insett att det gör att jag inte orkar träna. Och träning känns mer långsiktigt än få kalorier, så då äter jag hellre lite fler kalorier och orkar gå varje dag. Hjälper det att tänka så?
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus
Jag orkar inte träna längre. Än så länge orkar jag jobba. Tar inte på mig saker som jag inte orkar fysiskt. När jag kommer hem om dagarna så blir det oftast sängläge.
MVH Ylva 
* Bloggen om mitt liv *
Men kan du inte gå den vägen då? Att du vill ha ett långsiktigt välmående, och det går inte när du inte tränar. Och du kan inte träna om du inte äter mer. Börja morgondagen med frukost. Kanske en frukt, lite keso eller ett ägg? Eller bara ett glas juice eller mjölk så att det kommer igång lite.
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus
Nu har jag gått upp i vikt så det kommer bli svårt med maten idag. :-(
MVH Ylva 
* Bloggen om mitt liv *

Har du inget stöd alls inom psykiatrin?
Mitt råd är att du väger dig 1 gång i veckan, varken mer eller mindre. Så som du väger dig idag gör bara att du blir stressad och du försätter dig själv i en ohållbar situation. Kroppen, framförallt den kvinnliga, är expert på att lagra vätska och fett i olika omfattning från dag till dag.
Istället för att äta en gång om dagen, kan du inte försöka dela upp till minst 3 och att du då äter mindre istället? Magen blir inte glad av att få mat så sällan och speciellt inte om man då har perioder då man kanske överäter eller iallafall äter mer. Äter du lite men ofta så kommer magen att må mycket bättre.
Styrkekrama!
Jag blev som jag blev när jag blev som jag inte skulle bli!
Nä ingen hjälp. Inte än iaf. Väntar på en kbt-psykolog men som allt annat så tar sånt tid. Hade ett långt samtal med min underbara chef idag om att jag inte orkar så mycket på jobbet. Vi satt och pratade i 1,5 timme. Vi skrev en plan och uppföljning till nästa vecka men jag vet inte om jag klarar av det. Vill bara gå ner i vikt.
MVH Ylva 
* Bloggen om mitt liv *

Jag förstår dig, verkligen! Ibland vill man så mycket men man måste börja i rätt ända. Jag lyckades gå ner 23kg för ett par år sen men då var jag inte stabil i mitt mentala och jag gick upp allt igen och lite till.
Nu denna gången är jag mycket mer mentalt förberedd och kan hänga med på ett annat sätt. Visst, jag vill gå ner i vikt snabbt nu….helt igår
Psykiatrin är ett aber att ha att göra med, tyvärr måste man vara såpass frisk att man orkar tjata, tjata tjata! Så mitt råd är att TJATA, se till att du får hjälp! Kan du inte få kbt så börja iaf med samtal med "vanlig" psykolog…får nånstans måste du börja och på så sätt kommer du också så småningom klara av att ta itu med din vikt.
Jag hejjar på dig!!
Pratade med en personal på psykavdelningen igår som känner mig. Hon tyckte kanske att det var bra att läggas in igen. (kom ut för två veckor sen)
Jag åt middag igår. En liten skål med tacofärs och ris. Inte så mycket men fy vad illa jag mådde och vilken ångest jag hade (det var därför som jag riingde psykjouren igår). Hon sa att jag inte fick spy men jag försökte ändå men lyckades inte.
Nu på morgonen hade jag bara gått ner 0,3 och jag är så besviken på mig och vill helst gråta för att jag inte gick ner mer.
Det var middagen som gjorde att jag gick ner så lite, helt säkert.
MVH Ylva 
* Bloggen om mitt liv *

0,3, det är ju ändå en viktnedgång. Hur mycket hade du velat att vågen visade då?
Många tror att svälta sig ner i vikt är rätt väg, men det är så fel…för att gå ner i vikt behöver kroppen bränsle.
Minst ett kilo hade jag hoppats på.
MVH Ylva 
* Bloggen om mitt liv *
Ylva, för att gå ner 1 kg fett behöver kroppen bränna 7500 kcal. Man går inte ner 1 kg på en natt, om man inte tappar i vätska. Tycker det låter bra om du får hjälp. Du måste (precis som jag) lära dig att äta rätt och bra och motionera varje dag. Alla människor måste röra på sig varje dag - så är det bara (gym, simma, promenera osv). Man går inte ner i vikt av att svälta sig själv (i sinom tid ja, men man mår väldigt dåligt under tiden och det är ingen hållbar lösning). Man måste verkligen ge kroppen bra näring regelbundet under hela dagen, helst mellan 4-6 ggr om dagen OCH motionera. Det finns inga andra sätt.
Föder upp:
Eurasier
www.godmode.se
Birma och Perser
www.minitassens.se