Bra sätt att gå ner i vikt på?
Hej!
Nu är det så att jag vill gärna gå ner i vikt och skulle behöva lite motivation och tips,idéer etc.
Jag tränar väldigt ofta, ca varannan eller varje dag mitt träningsprogram ser ofta ut så här.
Måndag: Idrott
Tisdag; Core & Spin eller Gym på kvällen
Onsdag: Vila eller om jag inte tränat under tisdagen så tränar jag under kvällen
Torsdag:Idrott, sen dans 1h, boxning 1h eller gym 1h på kvällen
Fredag: Någon form av dans eller fysisk övning (dock är det speciellt nu under November)
Lördag: Vila
Söndag: SkivstångSpin 90 min
Som ni ser är jag väldigt aktiv dock har det inte resluterat till så mycket som jag vill, jag har blivit starkare och fått synligare former, det syns nog mer på måttbandet än på vågen. Jag vill dock fortfarande gå ner ganska många kilon till då jag är överviktig så ni får gärna ösa på idéer med motivation eller kaloriintag etc.
Jag vet inte om detta är bästa sättet (förmodligen inte), dessutom så fungerar det ju olika bra för alla. Jag slutade äta bröd, godis och fikabröd på vardagar. Minskade mina enorma portioner till mer normala portioner och dricker ingen läsk alls (varför få i sig massa kalorier på något som inte mättar). Dricker som max mjölk. Förutom att lägga om vad jag äter så går jag alltid en liten promenad på lunchen samt att jag motionscyklar, simmar eller går en längre promenad minst 2 gånger i veckan. På lördag och söndag får jag äta hur mycket jag vill och vad jag vill. Jag gick ner 20 kg på nästan ett år, kanske en något långsam viktnedgång, men jag tror att eftersom min "diet" är ganska enkel och inte har så många tvång och förbjudna saker, så orkar man hålla den längre och då gör det mig inget att jag går ner långsamt i vikt, bara jag inte blir större än vad jag var då, när jag började.
Det låter väldigt bra, bröd är dock en stor del av min vardag. Mina föräldrar är från Bosnien och där nere äter man allt med bröd. Mjölk brukar jag bara dricka/äta på morgonen när jag äter en halv tallrik med cornflakes annars dricker jag vatten hela tiden. Läsk är något som inte finns så mycket i min vardag.
Godis och fika kanskejag ska börja hålla koll på jag fikar inte eller äter så mycket godis heller men kan bli att man tar en kaka/havreflarn eller chokladbit i förbi farten hemma. Portionerna har jag försökt minska ner till normala så mycket som möjligt dock brukar jag äta gröt eller frukt efter jag tränat då det är viktigt att få i sig något efter träning.
Att skriva ner vad man äter och sätta upp mål för t.ex. vid 75 kg får jag köpa en klänning, är det bra saker? eller blir man för fixerad då?
Jag beslutade mig för att sluta med bröd för att det är väldigt onyttigt. Tro mig, det är inte lätt för mig som är brödälskare. Jag skulle kunna leva på bröd! Hade en klasskompis ifrån Bosnien när jag vår mindre, jag älskade att få äta hemma hos henne för hennes mamma gjorde nästan alltid soppa med tillhörande underbart gott och nybakat bröd. Därav, för att kunna hålla en diet, släpper jag på alla regler på helgerna och äter bröd, fika och allt annat jag tycker är gott. Ja, varför inte köra med ett belöningssystem? Tycker jag låter som en bra sak! Kanske hitta en kompis som du kan träna med?
#3 Tack för tipsen! =) Träningsvänner har jag redan men ska absolut prova det där med bröd och belönings system :)
Låser tråden eftersom vi har en åldersgräns på 16 år.
Det finns att läsa här; http://viktminskning.ifokus.se/articles/504e37c5d4ebea60ac001d2a-sajtregler-pa-viktminskning?discussions-1