Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikett: kost
Läst 13582 ggr
gaabriellaaa
0

kan man dricka ramlösa/loka?

Hej på er Glad Jag bantar inte direkt, men försöker gå ner i vikt eller åtminstone vara nyttig och hälsosam. Läsk dricker jag aldrig längre, men vatten smakar så tråkigt så jag dricker alltid loka/ramlösa (smaksatt.) Jag har svårt att se att detta är onyttigt men jag känner att jag måste kolla ändå, hur är det? går det bra om jag fortsätter dricka det? 
Potatis, ris och pasta äter jag inte längre (förutom på skollunchen då det typ inte finns något annat, men hemma undviks det) och jag äter istället fullkorns bulgur/cocos. Hur är det med detta, går det bra att äta? tack för svar!

Chieko
0

Så länge det inte är socker eller sötningsämnen i går det väl bra. Jag har hört att sötningsämnen som är i lightdrycker kan få en mer sötsugen även om det inte i sig gör något för vikten. Men tror inte att så mycket kolsyra är bra för tänderna ;) Vanligt vatten är nog bäst, och så festa till det med annat.

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

Fridaaaa
0

Dock är kolsyran itne bra för tänderna :) Så inte bra för tänderna att dricka var dag :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Karmatarerskanise
0

Läs innehållet, innehåller det socker är det inte bra. Sedan är det inte bra med för mycket kolsyra heller, så prova smaksätta vanligt vatten.

tankgirl
1

Kolsyra är surt så du blir lite surare i magen och följaktligen kanske dra på dig mer infektioner pga. fria radikaler.

gaabriellaaa
0

tack för era svar! Då får det blir mer vanligt vatten nu då. Bulgur och coscosen, hur är det med den? Kan jag äta det?

Fridaaaa
0

#5 Bulgur äter jag, gott tycker jag. Hört att det är bra, men det beror på vilken kost man väljer att äta :)

Karmatarerskanise
0

Själv skulle jag inte äta något av det eftersom det är gjort på vete. Men det bästa av de två är isåfall bulgur eftersom nästan hela kornen är kvar och således innehåller de mer näring och fiber.

gaabriellaaa
0

tack för svaren Glad
Finns det egentligen något nyttigt man kan äta som "tillbehör"? Tillbehör för mig är typ pasta, potatis, ris, coscos osv. Jag tycker det är så tomt att bara äta typ en köttbit och sallad, men det är kanske så man borde göra då.. ? Tungan ute

Fridaaaa
0

#8 Jag äter fullkornspasta, potatis och bulgur. Allting handlar om mängden, hur ens kropp fungerar och träning :)
Vissa mår bäst utan sånt andra med :)

Karmatarerskanise
0

Det finns ju många andra grönsaker än just sallad :)

Minisen
0

Det är väldigt lite kcal i kokt potatis :)

Föder upp:

Eurasier
www.godmode.se

Birma och Perser
www.minitassens.se

Karmatarerskanise
0

#11 TS skriver att hon inte längre äter potatis.

Fridaaaa
0

#11 Kokar man dem oskalade är det ännu bättre:P

#12 I skolan äter TS det står det :)

Karmatarerskanise
0

Jo, jag antog nu att TS menade hemma eftersom det ju tyvärr inte går att välja så mycket i skolan annat än sallad eller det som serveras :)

Fridaaaa
0

#14 Beror på lite på skolan men ja överlag finns det bara sallad och det som serveras. Vi hade olika alternativ på högstadiet :)

Karmatarerskanise
0

Ja, var ju rätt längesdan jag gick i skolan, så jag har ju egentligen ingen koll på hur många alternativ som serveras idag :) Då jag gick i skolan fanns det salladsbord med grönsallad, majs, gurka och tomat, samt då antingen potatis eller ris beroende på vilen rätt som serverades :)

Är ju super om det serveras mer val idag!

Fridaaaa
0

#16 Allting beror på skolan idag :) Vissa skolor har många alternativ, andra inte :)

Galopptjejen_98
0

I min skola så har dom tre alternativ men något av dom måste vara vegetariskt Glad

Det du gör idag kommer du vara tacksam för i framtiden

Minisen
0

#12, antog att hon undvek det för att folk säger att man "borde" göra det. Men det är ju mindre kcal per 100 g potatis än bulgur, kanske inte TS visste och därför skrev jag det :)

Föder upp:

Eurasier
www.godmode.se

Birma och Perser
www.minitassens.se

jagga-ewe
3

Som tillbehör kan man äta andra rotsaker än potatis, de flesta har lägre kcal än just potatis. Du kan även äta zucchini (Ser ut som en gurka på steroider, men är jättegott!) eller kanske haricot verts. Broccoli vet jag en del som äter, likaså blomkål. Det är lätt att man fastnar i att "tilltugget" är pasta/ris/potatis/bröd men det behöver det inte vara.

För egen del har jag nyss lärt mig äta rotsaker, efter att ha avskytt det sen jag var liten. Lutar dock åt att köra mer zucchini framöver, och haricot verts. Men rotsakerna är billiga som skam just nu, så passa på. Ugnsbakade är de inte alls dumma, även om jag inte är så mycket för dem kokta. Än, det kanske kommer det med.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

gaabriellaaa
0

tack för svaren!

Min skola har god mat men ett väldigt litet utbud tyvärr. Vi har en rätt (+ en rätt för vegetarianer.) Salladsbordet är väldigt litet och själva salladen blandas med meloner som jag inte äter så för att "klara mig" måste jag äta något av det jag inte äter hemma också (pasta och sånt dvs.) Glad

#19 det visste jag inte, tack för tipset Skrattande
#20 Jag är (tyvärr) ganska kräsen och har inte vågat prova zucchini, men om det är gott så är det kanske värt ett försök Gladharicot verts har jag aldrig hört talas om, hur smakar det?

Fridaaaa
0

#21 Du kan inte äta vegetariskt då? :)

Chieko
0

#21 hur skulle det hjälpa? Skillnaden blir väl att man får en biff på grönsaker istället köttfärs, men fortfarande potatis till?

TS Annars kanske du kan ta med eget? Keso eller något annat som gör att det känns lite trevligare. Vet inte om det är tillåtet dock… Finns så mycket hygienregler i skolorna! 
Jag har själv nyligen lärt mig äta zuccini och broccoli, när jag bestämde mig för att gå ner var det liksom bara att börja äta sånt för att få i sig näring. Och när man tuggat dem några gånger är det helt ok! Zuccini kan man till exempel hyvla med osthyvel, koka bara någon minut och ha istöllet för pasta. Fick också tipset att riva blomkål och koka kort, funkar istället för ris!

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

gaabriellaaa
0

#22 jo men det är ju ofta som #23 säger, att det är en biff gjord på typ quorn eller nått istället för kött och då spelar det ju inte så stor roll… Glad

#23 Tack för tipsen. Jag vet inte om det är OK att ha med sig något eget, kan ju kolla upp det. Men jag tycker det är så äckligt när maten ligger i skåpet hela dagen utan kyl eller så haha. Att få plats med kylväska i mitt skåp är en omöjlighet tyvärr Rynkar på näsan Zucchini åt jag för första gången igår och det smakade mycket bättre än jag trodde! Synd bara att det verkar som om man måste använda typ hela zucchinin för att få en hel portion, igår tyckte jag att jag kokade mycket men det blev typ inget Obestämd Broccoli kan jag inte äta men blomkål äter jag och tycker det är gott!