Varning för falsk reklam
Jag har nyligen hittat denna reklam här på iFokus och vill upplysa er om att denna reklam är 3D-renderad och det betyder att kvinnan på bilden är långt ifrån äkta (de retuscherade fotomodellerna ni hittar i busskurerna är mer äkta).
Jag kan personligen återskapa bilderna på 5 minuter ifall jag vill och det är skapat i ett program som heter Daz3D Studio och 3D-modellen heter Victoria 4.2.
Jag hoppas att ni inte går på denna falska reklam.
Ni får gärna diskutera vad ni tycker om just den här reklamen.
Jag tror faktiskt att alla som ser någorlunda bra ser att det inte är en verklig person.
Det är ju ungeför som att folk skulle tro att människorna i "The sims" är riktiga de med.
Mmm, den som vill tro att det där är en verklig människa vill nog tro på vad det än månde vara som säljs oxo. Man kan inte hindra människor från att tro på reklam, tyvärr.
I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet
Nu blev det hela en ganska intressant historia.
Efter att jag publicerade denna tråd så skrev jag på Lipo-13 officiella (och enda) facebook sida och ifrågasatte varför de hade en 3D-modell som reklam för deras bantningsmedel. Jag länkade även till en bild med samma 3D-modell i Daz3D Studio.
De kontrade detta med att bilden var från BigStock.
Jag skrev tillbaka och sade att bilden fortfarande var i 3D och bifogade beskrivningen som faktiskt nämnde att bilden var gjord i 3D.
Hela inlägget togs bort efter det och resultatet här på iFokus just nu är att reklamen har ersatts med bilden som jag bifogar.
#3 Alltså vilken reklam du ser på iFokus beror ju på tracking av de sidor du besöker, den har ersatts för dig då du besökt företaget i fråga troligen - det du började med visas fortfarande här för mig (eller ja inte exakt samma, men med samma typiska 3d modell)
Men alltså…. vem skulle tro det var verkligt? Den är ju väldigt uppenbart mindre verklig och dessutom skapat med ett billigt automatiserat program, manuellt kan man ju dock göra det snyggt med lite kunskap. Så förstår inte riktigt varför varna just för den här billiga reklamen som nog inte ens försöker hinta att det vore verkligt, utan snarare en illustration, det är ju inte ens baserat på en verklig bild/människa (vilket de ju gjorde liknande illustrarande hafsjobb på något viktminskningsprogram på tv tidigare i år med illustrerat hur de kan komma se ut om de nu kör tränarens program och sedan om de fortsätter gå upp i vikt - men även där med användande av riktiga bilder är det ju uppenbart för vem som med normal intelligensnivå att se att det är ett fake för att illustrera skillnad).
Ska man varna på fejkreklam för bantningsklubbar och preparat (vilket gäller majoriteten av sådan web-reklam) kanske man mer ska varna för alla de som använder riktiga för och efter bilder på människors viktminskning men som inte har någon koppling alls till vad de vill sälja, sådana före och efterbilder "samlas" nämligen på för att användas i det syftet.
(om riktad reklam och iFokus - just idag har jag fullspäckat med reklam från olika mobilföretag då jag sökte viss information om detta igår kväll. När jag för längre sedan sökte information gällande norge fick jag massa reklam med one-piece overall av just originalmärket från norge :P Samma några år sedan när jag sökte information på olika ställen om skottland dök naturligtvis reklam för sidor relaterat till "visit scotland". Minns detta var uppe för en längre tid sedan någonstans på iFokus då en person som tyckte mycket illa om scientologerna ville att iFokus skulle blocka/byta den jäkla reklamen hen såg för en pro-scientolog sida hela tiden och var mycket upprörd över detta, grejen var att det var ju nästan ingen annan som såg denna, den dök helt enkelt upp då hen ju besökte många sidor relaterat just till scientologerna då hen tyckte så illa om dem, voila sökord för riktad reklam visar annonser med den taggen)
För egen del kör jag Firefox med ad blocker, så jag ser ingen reklam. Säkert surt för annonsörerna, men det gör att jag stannar kvar på iFokus. Det hade jag inte gjort om jag tvingats använda IE eller nåt som inte kan blocka reklam. Kunde jag inte blocka reklam skulle jag nog inte anävnda webben mycket alls.
Ebmfh
Trollcaféet
Hera - de förlorar bara på att jag inte klickar på reklamen, vilket jag inte hade gjort ändå. Reklamens kod laddas som en visning men syns inte. Nu har de en medlem mer, som kan dra in andra medlemmar eftersom jag är positiv till sajten. Hade jag behövt se all reklam… Nej, då hade jag inte varit här. Att en sajt kan existera öht med reklam är ett under, hur står folk ut?
Ebmfh
Trollcaféet