Vill gå ner i vikt
Jag är 22, är 175 cm lång och väger dryga 100 kg. Har dock kurvor så det skriker om det och kilona sitter på rätt ställen, om man säger så.
Men jag vill väldigt gärna komma ner till 60-63 kg så snart som möjligt, men har väldigt svårt att hålla mig borta från godis och läsk. Nån som har några tips? Tränar dock inte mycket, vilket jag vet att jag borde göra.
Kanske nån som bor i Göteborg som vill träffas och gå ut och gå regelbundet? Hjälpa varandra och liknande
Memento mori ~ Memento vivere
Låter för lågt att satsa på 60kg till din längd, då kommer du gränsa till undervikt.
Bäst att att sätta upp flera olika delmål, annars kan det känns för mäktigt.
Det man måste göra är att verkligen bestämma sdig för att inte äta dessa saker och att inte dricka läsk. Läsk är verkligen en stor bov.
Testa smaksätta vatten med citron, gurka eller olika bär.
SOm alltid då det gäller att lycaks med något är det stålvilja som gäller. Och om man faller tillbaka till gamla vanor en gång gäller det att man inte fortsätter så. Tänket "nu har jag redan ätit dessa kakorna, då kan jag lika bra ta några till" är vanligt och farligt. HAr man ätit några kakor eller druckit läsk får man acceptera dom,men se till att inte fuska mer.
#1 : Om jag ska följa bmi, och om jag går ner till exakt 60 kg så hamnar mitt bmi på 19.6 och det är inte på undervikt, utan normalvikt. Min tanke med att sätta ett lågt är på grund av att då kan jag ändå känna mig lyckad om jag bara komma ner till 64 kg.
Jo, har bestämt att jag ska byta ut all läsk mot bubbelvatten. För har insett att det är onyttigheter som sötdricka, godis och liknande, jag behöver sluta med.
Men tror att mitt problem också ligger i att jag inte motionerar tillräckligt.
Under 19 är undervikt, alltså på gränsen till undervikt som jag skrev.
Jag tror det stjälper mer än hjälper att sätta ett lågt mål, det bli jobbigt om man inte når dit. Och att sätta ett så lågt mål är onödigt tycker jag då du kan väga flera kilon mer och vara i bra vikt.
Man kan gå ner i vikt utan motion, men självklart är det alltid bra att röra på sig. Både ur hälsosynpunkt och i viktminskningsynpunkt.
60-63 kg tror jag blir för lite för din längd. Jag är 165cm, och runt 58-60 är lagom till min längd enligt BMI :)
Du får mäta istället för att kolla vikten, lättast, då vikt kan skilja till samma längd. Men under 65 kg till din längd skulle jag inte satsa på :)
Gör upp matschema, och veckohandla. Köp inte hem godis och läsk, handla när du är mätt :) Så har jag gjort, och jag har börjat gå ner nu sedan jag började med det :)
Powerwalking är bra. Hopprep. Cykla på sommaren.
Kanske köra zumba eller liknande hemma :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Att träna i viktminskningssyfte är i princip helt meningslöst. Dock är det bra för hälsan. Det finns en dokumentär av BBC på Youtube som tar upp just träning i viktminskningssyfte ochn i den visade det sig att förbränningen ökade väldigt marginellt.
LCHF är mitt självklara tips. Om du vill få bukt med ett sockerberoende är det en riktigt bra metod. Det kan vara jobbigt i början när kroppen ställer om sig från att primärt förbränna glukos till att primärt förbränna fett istället. Den omställningen brukar ta mellan 4-6 veckor, men det är individuellt. För en del går det fortare och för andra tar det längre tid.
Att försöka räkna kalorier är bara onödigt krångligt. Dessutom fungerar det dåligt. Många som svälter sig ner i vikt, vilket man gör när man ger kroppen mindre än den behöver, tappar mest muskler och inte fett. När man sedan inte orkar hålla emot hungern längre och börjar äta igen går man oftast upp all vikt igen, och kanske lite till, men denna gång som fett. Man har alltså tappat muskler och lagt på sig fett. Man är alltså i en sämre situation än när man startade.
Så… testa LCHF! 
#5 Det är inte krångligt att räkna kalorier om man har en miniräknare och en våg. LCHF är ju i såfall lika krångligt om man ska hålla koll på hur mycket protein, fett och kolhydrater man får i sig under en dag.
Att det fungerar dåligt håller jag inte heller med om. Man behöver inte svälta sig för att man räknar kalorier. Man behöver inte heller gå runt hungrig.
Det är samma sak med LCHF, de jag känenr som gått upp vi vikt (av de få som gick ner med LCHF, så har de definitivt gått upp i fett igen. Så är det ju för alla osm går upp i vikt efter en viktnedgång. Eller menar du att LCHFare skulle gå upp i muskler ;)
Äter man det man behöver förlorar man inte muskler. Jag låg på kaloriunderskott under ett år, och byggde muskler och fick bra kondition.
De veckor jag inte tränade gick jag ned mindre i vikt och vise versa.
Hur ska man räkna? Du, jag eller vem som helst har ju faktiskt ingen som helst aning om vad våra kroppar förbränner från en stund till en annan.
I de studier som gjorts där man jämfört en svältdiet, vilket det är att räkna kalorier och försöka stoppa i sig mindre och förbruka mer, med en LCHF-diet där man får äta hur mycket kalorier som helst, har LCHF (eller Atkins) visat sig mer effektiv varenda gång.
Funkar det för dig och du trivs med det och mår bra så ska du fortsätta med det. Jag vill absolut inte tracka ner på andra som hittat sin grej.
För många människor med överviktsproblem är det dock andra faktorer att ta hänsyn till. Jag till exempel bråttas med ett sockerberoende. Om jag inte begränsar mitt kolhydratintag kommer suget efter socker alltid finnas kvar och tillslut orkar jag inte hålla emot längre. Att kämpa mot ständig hunger är även det en kamp jag så småningom förlorar. Bättre då att alltid äta mig mätt och ändå gå ner i vikt.
Vad som funkar är individuellt, jag skulle inte ge mig på LCHF. Men man ska göra det som funkar för en själv, det kan ingen annan säga. Jag räknade kalorier, det är inte krångligt. Det låter krångligt, men det är inte det. Man behöver inte gå hungrig. Man kan äta allt, men inte alltid. Kort sagt, man lever som vanligt fast äter mindre. Jag har gått ner 25kg på ett halvår utan att följa nån fix diet, bara ätit mindre o rört mig mer. Det har inte varit lätt, det har inte varit kul, men det har gett önskat resultat.
Dock, räkna med att de fina "kurvorna" kommer försvinna. Jag hade inte fina kurvor, men jag hade iaf "feta lökar" som killkompisen imponerat sa en gång. Det har jag inte längre. Har inga boobs kvar alls känns det som. 89cm runt bröstkorgen, inte mycket fett där, men A-kupa. Försök hitta stl 90A i vanliga butiker…
I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet
#8 Det är INTE en svältdiet att räkna kalorier. Man räknar på så många kalorier kroppen behöver på en dag i förhållande till hur man tränar och rör på sig. jag svälter då inte min kropp på länge vägar.
Ja jag har med sockerberoende, men begränsar det bra nu som tur är :)
Alla är vi olika och fungerar på olika saker.
Det jag inte gillar rä att en del försöker få LCHF till att vara någon universal lösning. Det är det inte eftersom det inte passar alla.
Självklart kan man prova och se om det passar en.
Tabeller som visar hur mycket kroppen behöver på en dag är en otroligt godtycklig uppskattning. Behovet är otroligt individuellt. Dessutom återkommer vi till det faktum att ingen riktigt kan veta vad kroppen förbränner från en stund till en annan. Undersökningar har visat att många som tränar hårt och äter mindre för att gå ner i vikt har en lägre förbränning under vila. Kroppen försöker behålla en balans mellan energi in och energi ut just genom att dra ner på viloförbränningen. Om viktminskning till varje pris är målet kanske det funkar bra, men som sagt… man tenderar att i huvudsak tappa muskler istället för fett.
#12 Ja men det finns riktmärken som är väldigt bra. Och man märker själv hur mycket man behöver på en dag, det lär man sig fort.
Det är därför man ska äta regelbundet under hela dagen, ca var 3-4 timme ;) för att hålla jämn energinivå och hålla igång magen bland annat :)
Man tappar inte mer muskler osv bara för att man räknar kalorier.
Jag har testat LCHF, men det funkade definitivt inte för mig. Har dock kvar LCHF-pasta då den var god. Så jag har tänkt försöka dra ner på allt socker som jag är så allvarligt beroende av.
Har även fixat så jag har en träningskompis till gymmet, och när jag tänker träning så är det inte styrketräning ute i gymmet jag tänker på. Utan snarare zumba och andra dansbaserade träningar. Även yoga, då det är riktigt härlig träning.
#9 : Jag tror dock inte det är någon risk att mina "fina kurvor" försvinner, då jag hade dom innan jag gick upp i vikt. Allt har bara blivit mycket större under de senaste tre åren då jag började gå upp i vikt. Sen skulle det inte skada om mina flickor blev lite mindre då jag har 75-80H på bhn och det är lite jobbigt att köpa dyra bhar en gång i halvåret, istället för att kunna gå till en vanlig butik och få tag på en bh för en tredje del av priset.
#14 LCHF-pasta är inget man ska stoppa i sig när man äter LCHF. Tyvärr finns det en hel hög med produkter som utger sig för att vara LCHF-vänliga, men det är bara smart marknadsföring.
Att dra ner på sockret är alltid en bra idé, så kör hårt på den linjen. Det är ju faktiskt ett sätt att minska på kolhydraterna. 
Vill du berätta för mig hur du gjorde när du åt LCHF? Jag är sjukt nyfiken.
#15 : Jag åt shiratakinudlar, och gör det fortfarande emellanåt när jag vill variera från vanliga pasta.
Jo tänkte det. Samt tänkte dra ner på pasta mer och mer och istället ha mer stekta grönsaker och liknande i mina matlådor (pluggar heltid)
Jag började med att läsa noga på deras hemsida och sedan följde jag riktlinjerna. Gjorde inte deras recept visserligen, utan höll bara hårt på riktlinjerna. Men jag är en sucker för pasta och pommes och liknande, så kunde inte hålla mig borta i mer än… 4 månader.
#16 De där nudlarna gillar jag :) Synd att dom är så dyra.
#17 : Ja tyvärr är dom dyra. Men känner att det är värt emellanåt. Äter dom inte varje dag som sagt, utan är oftast när jag äter köttfärssås eller nån annan pastasås.
#16 Hm… nudlarna har någon form av mjöl först i innehållsförteckningen. Jag har inte facit, men jag är skeptisk. Detta skulle kunna vara ytterligare en sådan där dold bov när man vill äta LCHF.
Var det allt du åt? Det står att de är näringsfattiga och bör ätas tillsammans med något näringsrikt.
Anledningen till varför jag är så otroligt nyfiken är att när jag hjälper människor med sin viktminskning (med LCHF) och det inte fungerar, går det alltid att hitta en bra förklaring till det. När man hittat den och gjort något åt den kan personen oftast utan problem använda LCHF som en metod för viktminskning och god hälsa. Vill du inte svara på mina frågor är det såklart helt ok …men du får gärna berätta mer! 
#19 : http://www.fitnessbutiken.se/mirakel-nudlar.html?gclid=CKWF5-fan7QCFfJ2cAodqHQA3Q - Där kan du läsa vad dom innehåller, men dom är nyttiga och väldigt mättande. Dessutom är dom bättre än vanliga pasta.
Nej jag åt inte bara det. Åt alltid något till och då var det alltid någon form av sås (köttfärssås eller liknande) samt grönsaker.
Alltså… Jag slutade med LCHF bara för att det inte gav mig något efter fyra månader, trots att jag följde det strikt och rörde på mig regelbundet, då jag måste gå uppför en helvetisk backe + en helvetisk trappa för att komma upp till skolan.
Så nu är jag helt enkelt ute efter något nytt.
#19 Det är inget konstigt med dessa nudlar. De är goda och innehåller ytterst lite kolhydrater och kalorier. De är självklart inget man lever på, utan tillbehör.
#20 Det där var dyrare och mindre i var påse. Jag köper från bodystore.
#20 : Jo, men ville bara hitta vad det består av och mirakelpasta är samma sak som shiratakinudlar :)
#23 : Vet inte om jag missade att skriva det, men jag åt inte nudlarna varje dag. Var kanske en gång i veckan. Så vet inte varför LCHF inte fungerade för mig. Men alla kroppar funkar induviduellt och det får man acceptera.
Träningen imorrn är i alla fall bestämd; ut med syskonbarn och därmed knuffa en barnvagn i snön =)
#23 Men de innehåller inte mjöl av spannmål utan av konjakväxten. Som innehåller glukomannan som jbestår av kostfiber.. De sägs vara bra för diabetiker, så jag tror inte du har rätt.
#25 Det finns mycket som sägs vara bra för diabetiker, som kanske inte alls är bra för diabetiker. Bland annat har jag hört en dietist rekommendera en liten bakelse till en diabetiker för att den innehåller mindre socker än en stor bakelse. Med samma logik kan man rekommendera en som röker filterlösa cigaretter att röka cigaretter med filter istället och hävda att det är bra. Att röka är fortfarande dåligt oavsett om det är med eller utan filter.
#26 Så du påstår att dessa nudlar inte är bra? Att bara för att det finns mjöl av en sort så är det dåligt?
Njä, mer än så behöver jag veta. Innehåller har jag kollat upp även inne på kolhydrater här inne och där skriver dom att glukomannan inte är något dåligt.
#27 Nej, jag säger inte att de är dåliga. Jag säger att de kan vara dåliga. Jag vet inte om de är ok eller inte. Jag behöver hitta någon som har testat att äta nudlarna och som kollat blodsockret före och efter för att veta.
Fast i mitt inlägg #26 säger jag ju egentligen att det finns en hel del som sägs vara bra för diabetiker fast det inte är det. Och det är ju sant, även om det inte skulle gälla just dessa nudlar. 
#28 : Jag vet bara att dom var grymt mättande. Åt knappt 25 gram till en portion köttfärssås och jag blev proppmätt. Behövs alltså inte mycket för att bli mätt på dom nudlarna :)
#28 Fast om du kollar innehållet så kan du väl se om det påverkar blodsockret eller inte.
Har nu efter en snabb koll på kolhydrater och på flera olika LCHF sidor sett att dessa nudlar, de som är äkta, inte påverkar blodsockret negativt, tvärt om.
#29 Oj, jag äter 150 gram när jag äter sådana.