Motivation ?
Hur ska jag lyckas hitta motivationen att börja äta rätt och röra på mig ?
Jag har ätit väldigt onyttigt under ett tag nu så har blivit något extremt sockerberoende och vet inte hur jag ska lyckas bryta det.
Är 1-2 color och antingen en cholkadkaka eller bulle/kaka om dagen.. minst och sedan skräpmiddag på det >__<
Mycket har att göra med att jag har inte en aning om vad man ska äta istället. Vad som är rätt liksom. Har ny gått upp så jag kommer inte in i mina jeans, vilket jag inte märkt då jag till 90% går i mjukbyxor så har inte märkt kilorna komma smygandes.
Har testat pulverdiet men tycker det smakade skit så nu klöks jag bara jag känner lukten av det :p
Tänkt börja gå på LCHF då jag läst att det ska va väldigt bra med att bli av med sockersug och så.
men vad fick er till att ta tag i det hela från början och hålla fast vid det ?
http://minihingstar.n.nu
Vet inte vad det var som fick mig att ta tag i det, men jag tror det var att se min vikt hos läkaren. Det var då jag började.
Sedan finns det inget rätt eller fel i matväg, bortsett från det själv klara som socker.
LCHF är som du skrev bra för folk som har ett sockerberoende, eftersom även kolhydrater som pasta, ris, potatis och mjöl kan trigga suget.
Det var inte alltid lätt att hålla motivationen uppe, ofta var det ren stålvilja och tankar på målet som fick mig att hålla dieten och träningen igång.
Jag har börjat jämföra det som med att sluta röka. De som faktiskt på riktigt vill sluta röka så tar tag i problemet. De som vill sluta röka men orkar inte göra det som krävs, lyckas inte heller.
Med andra ord gäller det att faktiskt vilja gå ner i vikt och att hitta den där inre styrkan. Så var det för mig åtminstone. Tidigare så ville jag gå ner i vikt men gjorde inte allt jag kunde för att faktiskt gå ner i vikt. Till slut tröttnade jag på mig själv och gjorde allt jag kunde för att ändra på min situation.
En sak som hjälper mig lite är att skriva om det, typ en blogg eller en personlig tråd här på iFokus. Det är kul att skriva, men inte att erkänna "idag har jag inte ätit bra", så då får jag skärpa mig. Ja, LCHF hjälper mot sötsug - men man får ändå vara på sin vakt mot det. Det är så lätt att tänka "ja men bara en liten bit, nu har jag varit så duktig, man kan inte avstå jämt" - och det är inte alla som klarar bara en liten bit. Man måste lära sig sina begränsningar.
Visst går det. Om inte annat, så går det galet
Det bästa som funkar på mig mot sötsug är faktiskt att äta regelbundet och att planera mina måltider. Att äta med MAX 3 timmars mellanrum får mig att inte vara sugen alls på massa socker och annat skit.
Föder upp:
Eurasier
www.godmode.se
Birma och Perser
www.minitassens.se
#5 Mot sockersuget tror jag att Effie menar…
Jag bestämde mig när min fru blev gravid. Jag vägrade att bli en lat pappa som inte orkade busa med sitt barn pga övervikt. Nu har jag tappat 30 kg sedan i mars i år och fortsätter att tappa. Jag fann den träningsform som fungerade för mig dvs styrketräning. Många tror att styrketräning ska ge en enorma muskler men så är inte fallet, det bränner enormt bra med kalorier speciellt för överviktiga personer. Det är också roligt då många tröttnar på att gå på ett löpband.
Visst bränner man mycket av löpbandet men det styrketräningen gör är att den ser till att man fortsätter förbränna genom hela dagen.
Det handlar mest om att hitta ett träningssätt man tycker om.
Kosten är dock viktigast. Kosten utgör 70% av en viktnedgång medans träning utger 30%.
Vid viktnedgång så skulle jag säga att man också kan börja räkna kalorier, finns hjälpmedel i form av appar och hemsidor här. Många är rädda för detta då dom tror att det är svårt men jag fann det faktiskt väldigt roligt att börja få koll på vad allt verkligen innehåller.
Sätt mål, stora mål och små delmål, delmål som att du ska orka springa en viss distans eller orka lyfta en viss vikt. Stora mål som midjemått i byxor osv. Men sätt helst inga tidsgränser på detta då det kan leda till att du stressar upp dig över att du itne når ditt mål och därmed tappar motivationen.
Alla är däremot olika och du måste hitta din egna väg att gå, vill du testa LCHF så gör det absolut! Lyssna på dig själv och din egna kropp.
Lycka till med allt och fråga om det är någonting du undrar!
Med vänlig hälsning Thomas
http://gosmagen.wordpress.com
#6 Ok! Klockrent. Då missförstod jag helt…