Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettallmänt-viktsnack
Läst 1056 ggr
Pelle Långlös
0

Kalorier

Ja nu kommer jag med mina knäppa funderingar igen. Tungan ute

Satt och funderade på bussen härom dagen på det här med kalorier. Om man äter kalorier av mat eller om man äter godis för samma kalorimängd, går man då ner i vikt av båda?

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Zadeira
0

Ja. Men eftersom mat gör att man får i sig näring/mineraler/vitaminer/näringsämnen och dessutom mättar bättre och längre så är det lättare att gå ner i vikt genom att äta mat.

Men rent krasst så ja, vart kalorierna kommer från spelar mindre roll för just viktminskningen.

jagga-ewe
0

Kalorier är en enhet, ett mått, på energi. Om man tillför mer energi än som förbrukas binds den i kroppen i fettvävnad och man går upp i vikt. Om man tillför mindre energi än vad som förbrukas måste kroppen bränna av den lagrade energin, och man går ner i vikt. Men det som är bra mat ger mättnad länge och energi som bränns sakta, dvs man står sig på det länge. Godis å andra sidan ger massor energi i var liten bit - dålig mättnad och dessutom rusar det ut i blodet snabbt, man står sig inte på det.

Jämför med pengar. Om du får låg lön men handlar mycket måste du ta från sparkontot. Om du får ut hög lön men inte gör av med den blir det ett tillskott på sparkontot. Sparkontot är fettet i det här läget. Lönen är maten och handlandet är det du rör på dig. Konsumera mera helt enkelt! :D

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

ManU77
0

Enligt kalorihypotesen spelar det ingen som helst roll från vilken källa du stoppar i dig dessa kalorier (när det gäller vikten. Optimal hälsa är en helt annan sak).

Det är för övrigt en rätt tunn hypotes. Det enda den säger är att om du stoppar i dig mer energi (kalorier) än du förbrukar går du upp i vikt och om du förbrukar mer energi (kalorier) än du stoppar i dig går du ner i vikt. Hypotesen säger dock inte ett dugg om varför det sker.

Fridaaaa
0

Kalorier ska man fördela över dagen, så att äta godis för att få ihop kalorier är inte så bra. det ska vara bra kalorier så att säga :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Qimsid]
0

Du blir förstoppad och får känslan av att maggen gått upp några kilo istället :P

Pelle Långlös
0

Tack alla för svaren. :-)

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *