Mathjälp :(
Jag är 154 lång och väger det chockerande 64 kilo nu. på två veckor har jag gått upp 3 kilo. Jag ska börja på gym i januari för har julklappar och köpa nu, men börjat lite med att hålla koll på maten. Jag spelar en heel del spel. så att sitta med coca cola är en livsnjutning för mig, för fem dagar sen bytte jag ut coca colan till coca cola zero. jag kunde dricka 1,5 liter om dagen. nu dricker jag zero, två små glas om dagen eller bara en. Jag äter nu brunt bröd med prickigkorv gurka och tomat.( ost känns fel prickig korv också men typ det enda pålägg jag gillar som alltid finns hemma) och till middagen åt jag kött lite ris och majs,tomat och massor med gurka. och detta är grejjen. Jag älskar såser och potatis,ris:( vilket det står att man absolut inte ska äta.. Jag vet inte ens vad jag ska byta ut potatisen till för sallad och bara kött det skulle inte jag gilla då jag älskar potatis och speciellt ris. såklart ska jag äta det ibland men jag behöver tips på - såser och vad man kan byta ut potatisen till och ris. Ni kommer antagligen säga, coca cola zero är inte rätt det är fel etc. Men jag tycker det är bra för mig för jag har inte tänkt på att vilja dricka coca cola och är mindre läsksugen nu.
Du verkar ha kommit en bit på väg redan. Två små glas cola Zero är ju mycket bättre än 1,5 l vanlig cola. Du har ju heller inte så stor övervikt. Vad man ändrar är individuellt men ska ge resultat och kunna användas även i framtiden. Man kan inte ändra allt på en gång. Jag tog t ex lite ris eller potatis till mina måltider i början plus grönsaker. Jag gillar heller inte allt men det viktigaste är faktiskt vad du INTE äter. Jag har en blogg om min resa här http://zondell.bloggspace.se/ Välkommen in
Blir man sugen på ris kan man riva blomkål och koka en stund. Då påmminer det om ris.
Annats finns det ju massor av rotgrönsaker som man kan äta. Ovanjordsgrönsaker finns det också hur mycket som helst att välja mellan.
Shiratakenudlar är också ett alternativ om man känner sig sugen på något nudel eller pasta liknande. 0 kolhydrater och 5g kalorier/100g.
tack så jätte mkt för era tips:) Har laddat hemmet med både grönsaker och frukt. ÄR jag småsugen på något tar jag apelsin eller äpple ist för godis tex:) Vägde mig fölr skojs skull och jag blev chockad… aldrig hört maken faktist men sen ja slutade med cola..5-6 dagar sen nu så har jag gått ner från 64,5 till 62.1 :P var en stooor suprise för det brukat tar längre tid och man ska gå efter cm säger många ju:O
Ska och ska.
Jag använde mest vågen när jag gick ner mina 35 kg. Men måttbandet visar ju mer säkert eftersom man varierar stort i vikt från dag till dag.
Det gäller dock att man verkligen mäter på samma ställe var gång.
jag vet varför jag gick ner så mkt nu, jag väger sen förra veckan nu från 64 kilo till 59 kilo. Visade sig att jag har diabetes. Då jag inte får äta socker etc så antar jag att mitt viktproblem löst sig endå:( men ska hålla koll på kolhydrater också. får veta mer imorgon. Tack för era svar som sagt<3
#5 Tråkigt att du har diabetes, men tur att ni hittade det så du kan börja med medicin och äta rätt.
Många diabetiker slipper sina diabetesmediciner helt om de äter LCHF. Kanske kan vara något att fundera på som alternativ till en massa mediciner, speciellt som många av medicinerna har oönskade bieffekter.
OBS! Se i så fall till att du får hjälp med det av en kunnig läkare (alla läkare är tyvärr inte kunniga på detta)!!!