Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikett: allmänt-viktsnack
Läst 4712 ggr
LindaV-norr
0

Måste jag vara hungrig resten av livet?

Jag känner mig riktigt deppig. Är 35 år men har redan testat många
viktminskningsmetoder och kan konstatera att jag går ner i vikt när jag är
hungrig.
Ja, det är inte så konstigt att om man äter mindre så är man hungrig och går ner i vikt. Nu ligger jag "runt" min målvikt och har ingen panik över att gå ner en massa kilon. Vill gärna stå still i vikt ett tag nu.

Men till mitt stora problem!!!!
Så fort jag inte "bantar" och äter så jag inte är hungrig så blir mitt kaloriintag ca 2000-3000 kcal/dag. (Enligt matdagboken är mitt Energibehov 1817kcal.) Detta innebär att så fort jag inte svälter mig så kommer ju kilona tillbaka Skrikandes

Detta gör mig så frustrerad och ledsen. Nu kör jag liberal LCHF så det är inte att jag börjar frossa i pizza och godis.
Snälla är det någon som har några uppmuntrande ord eller förslag
på hur man bryter denna onda cirkel av kilon som hoppar upp och
ner.

Linda

jagga-ewe
0

Hmm, skumt. Du har inte vant dig vid att äta mindre medan du nått din målvikt? Det känner jag att jag har gjort, även om jag ändå känner att jag kunde äta mer. Men jag är inte utsvulten längre, som jag kände mig i början med små portioner.

Kan det va så att du likt mig äter för fort? Och därför hinner få i dig för mycket innan du känner dig mätt? För det är mitt stora problem, det vet jag ju. Alltså måste jag bestämma vad jag ska äta först, och inte tillåta mig ta mer. Är inte mätt när jag ätit upp, men en stund senare känner jag mig nöjd. Kanske har ovanligt långsamma mättnadskänslor, jag vet inte…

Det vanligaste rådet är ju att man ska dricka vatten en kvart innan man ska äta, för att lura magen att man inte är så hungrig. Har aldrig funkat för mig, men kanske gör det för dig. Testat?

Spelar det nån roll vad du äter? Jag känner mig ju mer mätt av ägg än mycket annat. Kan äta ett ägg o känna mig nöjd ganska direkt, men annat kan jag äta tills jag svälter ihjäl. Ost mättar inte mig alls, tex.

Jag vet inte vad jag ska säga för uppmuntrande ord, men jag tror säkert att du kan hitta en metod som funkar. Det gäller att orka vara enveten även efter att målvikten är nådd. Jag är snart där, o det känns som det kommer vara väldigt jobbigt att orka fortsätta trilskas. Hoppas du har gott stöd hemma, som kan hjälpa dig kämpa.

*kram*

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Gia91an
0

Har du kollat sköldkörteln och levaxinvärdet?

Har man levaxibrist så är ett av symptomen att man ALLTID är hungrig, och inte kan känna mättnadskänsla… Jag tar levaxin så det var mest därför jag tänkte på det.

Karmatarerskanise
0

Frågan kam vara vad du äter. Är det mycket tomma kalorier bli man fort hungrig. Sedan måste man bestämma sig innan för hur mycket man ska äta och just vad. Viss mat mättar sämre. Sedan vänjer dessutom kroppen sig om du äter det kroppen behöver. Du kanske är hungrig i början, men jag tror mycket sitter i huvudet.

Goseflir
0

Hungerkänslor är ju direktrelaterat till huvudet. Som tidigare poster frågat. VAD äter du? Äter du mycket protein? Kött, fisk, kyckling osv?

Led av extrema hungerkänslor min första månad men sa till min hjärna att det kan du glömma för jag ska nå mitt mål och skiter i om du är hungrig. Nån timme efteråt släppte det.

Dricker du kaffe? Kaffe brukar stilla hungerkänslor mycket bra också faktiskt, det kan man också testa. Inga kalorier i det heller sålänge du dricker det svart.

Och jag lovar att du inte svälter dig på 1800 kcal om dagen, det är vad jag normalt ligger på och jag väger 120 kg och är 179 cm lång.

Hoppas du hittar någon bra lösning och jag försöker gärna hjälpa till så gott jag kan med dom råd jag själv kan komma med!

http://gosmagen.wordpress.com

LindaV-norr
0

Tack alla för era svar.

jagga-ewe: Att jag äter för snabbt vet jag att jag gör, så det är något jag fortsätter att jobba på. Vatten är jag duktig på att dricka så där tror jag inte att jag kan ändra mig. Mat som mättar har jag ganska bra koll på och tror det är lite där kalorierna springer iväg. Jag blir mätt på ost,,, om jag äter 200 g,,,, Skäms Att bli mätt på ett ägg förstår jag inte hur folk kan bli??? Jag behöver 3 iaf för att känna mig mätt på ägg. Att äta en sallad till lunch gör jag sällan då jag är vrålhungrig efter en timme.

Gia91an: Sköldkörteln! Har läst om många som äter medicin för det men aldrig tänkt tanken på att man som "normalviktig" skulle ha problem med det. (Men då bantar jag hela tiden också). När jag läste om symtom så som trötthet och frusen så stämmer det verkligen Rynkar på näsan. Tack för rådet, ska kolla upp det.

Hera:Ja jag hoppas det sitter i huvudet och att man kan vara mätt och nöjd utan att känna att man måste svälta sig. Men usch för att man alltid måste bestämma sig innan vad man ska äta. Känns som om man aldig kommer att kunna slapna av med mat. Skrikandes

Goseflir: Grönsaker är jag så less på så det äter jag inte så mycket av. Protein äter jag antagligen för lite av just nu fast jag vet att det mättar bättre än andra produkter. Nu är jag inne i en period när jag äter mycket mejeriprodukter, ägg och nötter…..

Har väldigt svårt att få ihop LCHF med kalorier.

Nu äter jag liberal LCHF eftersom jag blir illamående av mycket fett samt att det är lättare att (försöka) hålla nere kalorierna. När jag äter mycket kolhydrater får jag ett väääääldigt socker sug…

Jag sliter med hur jag ska få till en kost som jag kan leva på resten av livet Gråter

Gia91an
0

Jodå man kan ha problem med sköldkörteln fast man är smal. Men bara gå och ta ett blodprov så får du reda på det enkelt! och är det det så blir det MYCKET bättre när du får medicin! :-)

Goseflir
0

Då skulle jag vilja slå ett slag för följande: Ät vad du vill men räkna kalorierna och väg din mat. Vill du äta kolhydrater så gör det, vill du äta lite fett gör det men lägg fokus på att få i dig en bra mängd protein för det är inte alls ovanligt att kolhydrater ökar sötsuget.

Vet iofs inte om du väger maten med tanke på att du uppskattade till 2000-3000 kcal?

http://gosmagen.wordpress.com

jagga-ewe
0

Jag tycker det låter vettigt att kolla upp sköldkörteln! Låter verkligen som den kan vara inblandad.

Att bli mätt på ett ägg handlar dels om att intala sig själv att man blir det, men även att vänta en stund efter att man ätit det. Jag kan moffa i mig tre ägg oxo, men jag vet att jag klarar mig på ett. Och precis som Goseflir skrev, man får säga åt magen att det inte lönar sig att knorra för det blir bara ett ägg så gilla läget o va glad för va du får. :D

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Karmatarerskanise
0

#5 Har man bantat sig ner i vikt så kan man aldrig gå tillbaka till samma vanor igen. Det är därför man under viktnedgång måste ändra livsstil. Gör man inte det kommer kilona igen. Och vi som varit stora har ju fler fettceller, vilket jag antar gör att vi lättare än smala människor går upp i vikt.

Men gör man det till en bra vana så går det av bara farten. Man lär sig vad som är bra och inte. Det är inte så svårt när man kommer in i det.

Minisen
0

Men ät 3 ägg då? 3 ägg är ju knappt 300 kcal?

Föder upp:

Eurasier
www.godmode.se

Birma och Perser
www.minitassens.se

Karmatarerskanise
0

#10 3 ägg är ca 223 kalorier.

Minisen
0

#11 Hm, ja mina ägg är ju lite större så det stämmer nog, men det är ju väldigt lite kcal i ägg så förstod inte TS argument ;)

Föder upp:

Eurasier
www.godmode.se

Birma och Perser
www.minitassens.se

OlgaMaria
0

Försök skippa nötterna och ät inte mejeriprodukter till varje mål. Försök äta lite mer riktig mat - kött och fisk. Testa att dricka lite citronvatten före feta måltider och se om det hjälper mot illamåendet. Du kan också köpa enzymer för matsmältningen på en hälsokost.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Pelle Långlös
0

Kolla på kaloritabell.nu och se vad varje livsmedel innehåller. Tex så är det 600 kcal för 100 gram cashewnötter. Skulle aldrig äta det nu när jag vet det. ;-)

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

OlgaMaria
0

För min del är det för mycket kolhydrater i nötter. :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Pelle Långlös
0

Ja det också. ;-)

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

ManU77
0

Precis som Hera sa i #9 så behöver  man göra en livsstilsförändring. Om man återgår till att äta som innan kommer man med all säkerhet gå upp i vikt igen.

Det är absolut inte lätt att hitta en kost man kan tänka sig att leva med resten av livet. Jag tror för egen del att en LCHF-kost kan vara min lösning. Den håller mitt sötsug under kontroll och ger mig möjlighet att äta mig mätt på riktig (och god) mat utan att behöva väga maten och räkna kalorier.