Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettallmänt-viktsnack
Läst 1779 ggr
Pelle Långlös
0

Bestämt mig

Jag börjar komma övermin svältperiod som varade i fyra veckor, dubbelt så länge som de tidigare gångerna. Jag har börjat äta mat igen men känner att jag bara vill hetsa i mig en massa saker. Hur länge tar det för magen att inse att den fått mat och kan sluta skrika efter mera? Åt en portion bantarmat nyss och jag är fortfarande hungrig. Det jag har bestämt mig är att jag skall följa kostplanen som jag fått av personalen. Hoppas att den håller. Jag brukar tröttna rätt så fort när det inte händer något samt att det är tråkigt att göra allt själv.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Zadeira
0

När man svälter, hetsäter eller på annat sätt utsätter kroppens hungersystem för stress så är det inte lätt för kroppen att hitta rätt balans igen. Det kan ta upp till veckor av ordentligt ätande innan hunger och mättnaskänslor faller på plats.

Det viktiga är att du följer en regelbunden och fullvärdig kostplanering och inte avviker från den oavsett om du anser dig fortfarande vara hungrig, eller äter upp även om du upplever dig som mätt innan portionen är slut.

Jag går på dagvårdsbehandling för bulimi nu och de är noga med att påtala att det kan ta flera veckor av ordentligt ätande innan kroppen funkar som den ska igen hungersmässigt. Du har ju fått en kostplan skriver du, så följ den.Vad du än känner så lita på din kostplan och låt det ta tid.

Dessutom så ska du vara medveten om vad som fysiskt kan hända med kroppen när du börjat äta igen efter svält! Förmodligen sväller magen upp, du blir uppblåst, känner dig pluffsig och större, lägger på dig vätska osv. Månhga blir avskräckta av just detta och tror de blir jättetjocka, men det är bara kroppens sätt att hantera när den plötsligt får näring igen. Det balanserar också ut sig så småningom.

Pelle Långlös
1

Tack för ditt svar. Jag har inte fått höra detta så det var bra att veta det där med att det kan ta veckor innan magen stabiliserar sig. Tur att jag inte gick till butiken och köpte mig en massa onyttigt igår kväll. Samt att jag höll mig till kostplanen igår kväll och inte föll för att äta mera än vad det stod.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

OlgaMaria
0

Har varit inne och läst på din blogg där du berättar dig själv. Usch så jobbigt du har det! Kan du inte testa Lchf-kost? Socker och gluten är väldigt beroendeframkallande och får man bort det ur sin kost så mår man så mycket bättre psykiskt. För vissa är mjölk lika beroendeframkallande också. Jag äter LCHF sen fyra år och fortsätter år efter år framför allt pga att det är en sån befrielse att inte känna ett tvingande sug efter olika saker och för att jag inte går upp i vikt så länge jag inte gör stora avsteg under längre tid. Mitt förra liv var så jobbigt då vågen hela tiden kröp upp fast jag åt normalt och att jag var tvungen att banta ner mig hela tiden.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Pelle Långlös
0

Har försökt det några gånger. Inga längre perioder dock. Jag har så dålig fantasi gällande recept så det blir enformigt.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

OlgaMaria
0

Okej =)

Ett annat tips är det här preparatet. Tarmhälsan har stor påverkan på neuropsykiatriska diagnoser.

http://www.biotekdetox.com/wordpress/?wpsc-product=omxtra

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Karmatarerskanise
0

#4 Det finns massor av recept på nätet som man kan få inspiration av. Även kokböcker att köpa.

Emmsa
1

Det tar 20 min för hjärnan innan den inser att den är mätt, så håll dig till din kostplan och sitter hungern kvar prova att dricka lite mer vatten.

Lycka till!

Jag blev som jag blev när jag blev som jag inte skulle bli!

Karmatarerskanise
0

Att äta sakta, på liten tallrik och att dricka mycket vatten är bra knep.

Pelle Långlös
0

Tack för tipsen. :-)

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

ManU77
0

Alltså, man måste komma ihåg att vi inte bara äter för att få i oss energi. Vi äter också för att förse kroppen med näring. Har man svält sig i flera veckor har kroppen en otrolig brist på näring. Protein får den från musklerna så där klarar den sig (vilket dock är idiotiskt att utsätta kroppen för eftersom man vill behålla musklerna och gå ner i fettvikt istället), energi får den från fettcellerna så det borde inte vara några större problem där heller. Vitaminer och mineraler däremot… där har man ett klockrent problem med att svälta sig i längre perioder. Det är inte det minsta hälsosamt.