Träningen
Jag har nyligen börjat med styrketräning igen efter några månaders uppehåll. Nu är det ett annat billigare gym jag går på men det är bättre än inget alls.
Att konditionsträna är inget för mig men jag undrar hur det går med viktminskningen om jag bara gymmar? Målet med träningen är att gå ner i vikt och bygga muskler. Visst är det så att fettförbränningen blir högre ju mer muskler man har? Eller har jag missuppfattat detta?
Jag cyklar/crosstrainar innan jag börjar med vikterna och maskinerna så att jag blir varm i musklerna.
MVH Ylva 
* Bloggen om mitt liv *
Styrketräning bygger muskler. Muskler förbränner mer fett jämnt fördelat över dygnet eftersom det krävs mer energi att hålla igång mer muskelmassa. Muskler väger också mer och därför kan viktminskningen upplevas som långsammare i kombination med att man ökar sin muskelmassa.
Kondisträning bränner mer effektivt och snabbare större antal kalorier under den effektiva tiden man tränar.
Det bästa är att kombinera så att du har något styrkepass och något konditionspass i veckan. Men givetvis är all träning bättre än ingen, så om du endast vill styrketräna och bygga muskler så gör det! Men var medveten om att viktminskningen kan gå långsammare.
Jo det vet jag.
Jag har bara en sån dålig motivation när det gäller kondition. Tyvärr finns det inga grupper på det gymmet jag är på nu utan den lokalen är liten. Inte som de riktigt stora gymmen som har både pass och styrketräning. Finns inget löpband som jag tänkte att jag skulle springa på. Finns cykel och en trasig crosstrainer. Den ger inget motstånd.
MVH Ylva 
* Bloggen om mitt liv *
För kondisträning behövs ju inget gym eller grupper! Bara ut och promenera en ordentlig power-walk, eller ta en cykeltur där du får upp flåset rejält!
Det är sant.
MVH Ylva 
* Bloggen om mitt liv *
#1 Visst förbränner mer muskler mer energi. Det är dock inte alls så säkert att det är just fett de förbränner, speciellt inte om man konsumerar mycket kolhydrater.
För att verkligen förbränna fett som energi behöver man konsumera minimalt med kolhydrater och komma in i ketos, ett tillstånd där kroppen förbränner fett som energi och biprodukten är just ketoner.
Inte kört någon form av konditionsträning förutom kanske 3-4 HIIT pass på roddmaskinen sedan i mars och har tappat 30 kg.
Jag har sagt det förr och säger det igen, hitta den träningsform som fungerar för dig. Gillar du inte att köra kondition så kommer du ju såklart tröttna på att köra kondition, gillar du att styrketräna så lär du inte sluta ;)
Kondition är bra om mna vill äta mer också måste jag tillägga :)
http://gosmagen.wordpress.com