Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettallmänt-viktsnack
Läst 2069 ggr
skippy
0

Imorgon kör jag igång igen...

Baaah, sedan jag var 12 år har jag försökt att gå ner i vikt.  Jag lyckades att gå ner i vikt en gång, till en relativt bra vikt, men sedan fick jag datorn och internet och kilona började rulla på igen.

Jag har idag fått diabetes typ 2 och måste börja med en ny livsstil, dock har jag slarvat en del den senaste månaden.  Men nu, har jag bestämt mig att köra igång igen.

Idag är jag 1.67 cm lång.

Och väger: 92.0 kg.

Jag vill försöka gå ner till 60 - 65

Men mitt första mål är att gå ner till 80 kg.  När jag har passerat 80 kg sträckan, ska jag belöna mig själv med ett fint klädesplagg.  Eller vad tycker ni andra?

Jag behöver verkligen erat stöd och eran peppning.

Love Skippy!

jagga-ewe
1

Jag har gjort en väldigt lik resa. Fast jag är i andra änden nu, börjar skymta målet. Det har tagit mig ett halvår och det har varit jäkla tufft. Men det går om man är enveten och konsekvent.

Bra att du sätter upp delmål, men är du lik mig ska du belöna dig själv oftare. Små belöningar, men ändå nåt som ger dig lite glädje och som du vill ha. Jag har följande lista:
90 - deckare
-5 - turritt
85 - turritt igen
-10 - klippa mig 16 aug
80 - prenumeration på e-Bead
- 15 - nya byxor
75 - äta lunch ute 1ggn/mån
-20 - årskort på badet
70 - kökspryl
-25 - köpa nya underkläder
65 - ta nya hål i öronen
-30 - åka nånstans m älsklingen
Hållt vikten under 65 tre månader = shopping!

Dvs, jag belönar mig själv när jag passerat en 5- eller 10-kg gräns samt när jag gått ner jämna 5 o 10kg. Sen har listan ändrats under resans gång, jag har kommit på nya saker jag vill ha hellre än nåt annat. Köksprylen för 70kg är inte köpt ännu, men det är med på veckans "to-do"-lista. Hålen i örona kan komma att ändras, jag har inte bestämt mig helt där.

Jag tror du kan fixa det, jag kunde ju. Vet inte hur gammal du är, men själv är jag 38 nu, o har varit mullig hela livet och fet i många år. Men nu kommer jag i kläder jag hade på gymnasiet, och balklänningen från studenten är faktiskt för stor! Jag minns inte när jag vägde under 70 sist, men det lär varit 20 år sen iaf. Det är en skön känsla att ha nått dit nu.

Säg till om du har några frågor, jag peppar dig gärna.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

skippy
0

Tack för ditt svar Jagga-ewa! =)

Ja det var en väldigt bra ide, att belöna mig efter varje 5 kg viktnedgång.   Det ska jag ta till mig. =)

Idag börjar jag.  Började dagen med att inte sova alls, vilket inte är bra. Det vet jag.  Men kunde inte sova, så jag har suttit framför datorn inatt. Jag åt frukost förut, Pauluns musli och lättfil.  Sedan ska jag gå ut och gå, men inte riktigt än. :)

Jag kommer att äta på bestämda tider:

Frukost vid 8

Lunch vid 12

Middag vid 17

Kvällsmat vid 20.

Sedan ska jag gå ut och gå minst en halvtimme om dagen.  När jag får mitt löpband kommer jag promenera mycket mera. Säkerligen flera gånger om dagen.   Jag är ganska så säker på att det kommer bli denna som jag köper http://www.clasohlson.com/se/Motionsband-Attract/Pr314839000

Goseflir
0

Sätt ännu mindre delmål som t.ex 89 till att börja med :)

Små delmål leder till den stora vinsten dvs din drömvikt :)

Kämpa på ni Skippy, det här fixar du!

http://gosmagen.wordpress.com

skippy
0

Hej Goseflir och tack för ditt svar! =)

Jag känner mig riktigt taggad nu!=) Ja, ska försöka sätta mindre mål, till att börja med. Ska vi säga 88?:)

Jag vill verkligen fixa det här, en gång för alla! =)

Goseflir
0

Vill du så kan du, tänk på att det är DU som ska göra detta för DIG; och det är bara DU som sätter DINA egna gränser för var DU klarar av. Det är okej att vara "självisk" när man ska gå ner i vikt! Jag tror på dig till 100%!

jagga-ewe
0

Jag hade "bara" 2.5kg mellan mina delmål, eftersom jag började på 92.5 enligt den excel-fil jag följt. Eg började jag på 92, en fredag, men det är måndagsmätningarna som gäller, o då var det ÄL o jag la på mig ett halvkilo över helgen. Så jag har belönat mig ofta, men det har funkat bra. Okej, några saker blev lite av efterkonstruktioner, jag hade ju ändå turridningarna inbokade. O klipptiden oxo, fast jag lyxade till den med att klippa mig kortare än vad som var planerat.

För min del har det funkat väldigt bra att räkna kalorier. Sen är det många som tycker jag överdriver det hela, eftersom jag har vågen med mig hela tiden. Men om jag väger ALLT jag äter så har jag koll, och fuskar mindre. Det funkar så för mig. Jag har använt mig av en app som heter fatsecret.se och finns iaf för Android och på datorn. Kör båda varianterna. Mobilen är smidig att ha med, datorn är snabbare att skriva på.

När jag började höll jag mig på ca 1300kcal/dag, det drog sig sedan neråt men jag insåg att min smärtgräns ligger på 800kcal/dag. Mindre än det funkar jag inte med. Har tvingat mig att öka till 1000-1100 kcal/dag och nu, när jag kom under 70kg, försöker jag hamna mellan 1250-1300 kcal/dag för att plana ut och börja hitta en nivå där jag håller vikten hyffsat stadigt. Jag vill ligga mellan 60 o 65 kg när jag är klar.

Ebmfh
Trollcaféet

skippy
0

Jag har ännu inte läst alla inlägg, men vill tacka er för era svar.  =)

Uppdatering för dagen:

Jag har ätit Pauluns Musli med lättfil till frukost klockan 8.
Kycklingsallad till både lunch och middag klockan 12 och 17.
Nu blir det havregrynsgröt till kvällsmat runt 20 tiden.

Jag och mamma stack iväg och köpte det här löpbandet idag,  detta köpte vi

http://www.clasohlson.com/se/Motionsband-Attract/Pr314839000

Efter kvällsmaten skall jag gå i en timme ungefär, sedan vila.   Jag har funderat på att träna två timmar om dagen, vad tror ni andra om det?

Är det för mycket eller för lite att börja med?  Jag skall försöka att uppdatera varje dag, så att ni alla kan vara med mig helt och hållet på resan.  Ni får också vara med och uppdatera för mig, hur det går för er. =)

skippy
0

Jagga-ewa, du är jätteduktig.  Både du och Goseflir är en stor inspirationskälla för mig.  Du är en inspiration för mig eftersom du också började ändra livsstil vid 92 kg, liksom jag har gjort nu. =)  Och jag känner verkligen: Om du kan, så är chansen väldigt stor att jag också kommer lyckas och jag vill verkligen lyckas gå ner i vikt.

Goseflir, du är en inspirationskälla eftersom du har lyckats gått ner så mycket i vikt. Och det är väldigt inspirerande att se kort på dig, och se hur duktig du är.   Man känner sådan glädje med dig, verkligen. =)

Så fortsätt att visa bilder och berätta hur det går för dig.  =)

Det finns säkerligen fler inspirationskällor härinne, men jag är relativt ny och inte läst så mycket i det här forumet. =)

skippy
0

Jag har nu beställt lite matersättning som fettförbränner.  Jag köpte denna http://www.svensktkosttillskott.se/#!produkter/diet_shake

Jordgubb och banansmak valde jag.  Så jag funderar på att äta vanlig frukost och lunch, sedan äta denna Diet Shake vid middagen och kvällsmaten.   Sedan köpte jag även en shake, plus 120 kapslar som kallas för Burn.

Igår tränade jag en timme, skar upp fötterna för jag gick utan skor. Nu har jag lärt mig något, aldrig träna på löpband utan skor. :P

idag har jag ätit frukost, lättfil med Pauluns Musli och skivad Banan.

Goseflir
0

Jag skulle säga att du kanske ska börja med 1 timme 3-4 ggr i veckan till att börja med? Kör så nån vecka eller två och utvärdera efter det? Gå inte in för hårt med en gång bara, det är oftast det störta misstaget folk som vill ner i vikt gör.

Ta det från en som försökt gå ner i 15 års tid :)

skippy
0

Hej Goseflir!

Som jag gör nu så kör jag två pass om dagen.  Fast inte efter varann, utan vid olika tider om dagen.  Jag mår dåligt om jag inte kör de här passen, jag är lite av en tävlingsmänniska, och tävlar mot mig själv.

Och om jag skulle gå ner till tex. ett pass om dagen, så skulle jag känna mig lite som en förlorare.  Att jag liksom förlorar mot mig själv.  Förstår du hur jag menar?:P

jagga-ewe
1

Oj oj Skippy, vad jag känner igen mig själv i dig. Just det där tävlandet mot sig själv är inte bra, men svårt att bryta. På nåt vis kvittar det hur man gör, man kan inte vinna, bara nå en "okej" nivå eller faila. Kombinera med ett bekräftelsebehov och ett starkt kontrollsinne så är det inte lätt att hantera sen.

Ebmfh
Trollcaféet

skippy
0

#12 Ja det är verkligen svårt att bryta.  Sedan mår jag bra av att träna, och timmarna flyger fram. =)  Efteråt mår jag jättebra, och det är lite den känslan jag kämpar för att nå. =)

jagga-ewe
0

Mmm, den där kicken man får av ett bra träningspass är inte dum alls. Den klår det mesta av tröstätande och andra artificiella kickar.

Ebmfh
Trollcaféet

skippy
0

Ja verkligen. =)  Och sedan vetskapen om att det är nyttigt för kroppen gör det hela ännu svårare. :P

Goseflir
0

Då förstår jag precis :)

skippy
3

Jag vägde mig imorse och väger nu 87.9 kg.  =) Såå glad!=)

Emmsa
0

Bra jobbat Skippy! Glad

Jag blev som jag blev när jag blev som jag inte skulle bli!

jagga-ewe
0

Gött mos Skippy!

Ebmfh
Trollcaféet

Minisen
0

Grattis!

Föder upp:

Eurasier
www.godmode.se

Birma och Perser
www.minitassens.se

skippy
0

Tack mina kära vänner!=)

Goseflir
0

Grattis! Kör på nu så ska du se att du har målet bakom dig inom en snar framtid om man nu kan säga så :D

skippy
0

Goseflir, Tack Ja precis!=)   Jag ska köra på. =)

Har tränat en timme på löpbandet idag, ska träna två timmar imorgon, hade jag tänkt.  Dessutom har jag börjat lite smått med matersättning, dietshakes och modifast.    Otroligt gott är det.   Modifast (choklad) smakar som chokladpudding,  =)

ManU77
0

Har du diabetes typ 2 bör du absolut testa lågkolhydratskost, om du inte redan gjort det. Det gäller dock att hålla koll på blodsockret och att anpassa sin medicinering så man inte tar för mycket medicin.

OBS! Rådfråga din läkare hur du ska göra (om denne är kunnig på området. Om inte, hitta en läkare som kan det där med lågkolhydratkost).