Ner i vikt snabbt
Hejsan!
Vad är det snabbaste sättet att gå ner i vikt på?
Är det snabbast att nästan sluta äta helt, dvs äta ca 500 kcal/dag, och träna lite. Träningen hade jag tänkt skulle vara i forma av 1,5 timmar promenad och kanske simma eller köra på roddmaskin lite.
Har inte problem med att knappt äta.
Skulle vilja gå ner 7 kg på 1 månad. Är det möjligt?
Hallå! ibland tror folk att mina inlägg inte är seriösa. Det är seriösa inlägg, skulle inte driva med er. Kram
Att äta så lite kalorier om dagen och träna så pass mycket lär du inte klara av länge. Kroppen tar stryk.
Att gå ner snabbt är inte bra, och man går ofta upp det igen efter man slutat med den "dieten".
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hmm.. okej. Så jag ska öka kalorimängden? 1000 - 1200 kcal?
Hallå! ibland tror folk att mina inlägg inte är seriösa. Det är seriösa inlägg, skulle inte driva med er. Kram
Är du kvinna eller man? Hur mycket rör du dig i vardagen?
Träningen du tar upp, är den meningen att du ska göra varje dag i veckan eller hur många dagar?
Äter du vanlig mat?
Är kvinna. Promenaderna gör jag varje dag och simmning/roddmaskin kommer bli några dagar i veckan (3 kanske)
Jag rör mig nog ganska mycket i vardagen. Men inte mer än normalt skulle jag gissa.
Vanlig och vanlig, jag äter vegansk kost
Okey, känner inte till vegetarisk kost så mycket.
Men jag skulle råda dig till 1700-2000cal om dagen. Mer de dagar som du tränar mycket, och lite mindre de dagar som du inte tränar.
Förresten, glömde du fråga om din ålder :)
7 kg på en månad är definitivt möjligt =) När jag precis börjat försöka gå ner i vikt gick jag ner 6 kg på en månad! =)
#5 Äter redan nu 1700-2200 kcal/dag men går inte ner nåt, snarare upp..
#6 Okej, vad bra :) Tiden får utvisa om jag lyckas!
Är 18 år
#7 Då kanske du ska lägga om kosten.
Jag gick ned genom att ta bort en stor del av kolhydraterna.
Jo, det är sant.. Har inte världens bästa matvanor.
Då är det nog det du ska se över till att börja med. :)
Har ätit ca 600 kcal idag och 650 igår.. Känns stabilt än! Får se hur länge det håller
Hur går det?
#11 Alldeles för lite.

#11 Det kan få motsatt effekt, att du går upp för att kroppen sätter sig på sparlåga och tar till sig all mat du äter. Ät istället flera små mål om dagen och varierat. Som Hera även sa så kan mycket förbättras genom att man utesluter kolhydrater
#12 Sådär.. Heheh, har väl inte följt planen direkt :/
#13 mja, må så vara men jag ville ju gå ner i vikt snabbt. Och att få i sig ett underskott av kalorier sägs ju vara det bästa sättet
#14 Har hört att ''svältläge'' är en myt.

#15 Pja, det beror på vilken man frågar ;) en person som svälter sig tror säkert på att det är en myt, dock har svältläget tagits upp i många (typ alla) program som fokuserar på viktminskning
#16 Men hur kommer det sig att folk som får lite mat blir smala/undernärda? Finns ju massvis med bevis för det.

#16 Det är troligen för att de har gjort det längre än att göra ett ryck en månad. Om du vill ha en hälsosam viktnedgång som du inte äter upp vid månadens slut så är det mer nyttigt att ändra sin kost och hur mycket/när man äter på längre sikt.
#15 underskott är skillnad mot svält. Man behöver inte svälta sig för att gå ner i vikt.
Du vet väl att du kommer gå upp i vikt sen igen om du svälter din kropp nu. För så fort kroppen sen får lite mer näring så sparar den på allt den får. Och du kommer inte kunna äta så lite kalorier resten av livet.
Så varför inte göra det ordentligt?
Vad jag har läst så behöver organen i kroppen minst 1000 kcal om dagen för att ens fungera som de ska. Om du sen inte planerar att vara sängliggande hela tiden så bör du i alla fall äta MINST 500 kcal till. Lite beroende på din vikt och längd och på hur mycket du tränar.
Ja okej… Jag får väl ta tag i det på riktigt istället 
Jag är inte speciellt tjock, ville bara se hur snabbt man kan gå ner i vikt, hehe

#21 Det finns inte riktigt snabba sätt som fungerar i den långa längden.
#21 Låter inte riktigt bra.
Näe, bra är det inte… Men vad gör man inte när man har tråkigt
Då kommer man på dumma ideér…
#21 Det är väl inget fel i att vilja ta redan på saker och ting.
Det finns en amerikansk studie på en man som var grovt överviktig och fastade bort ca 360 llbs dvs 180 kg på ett år! Han tog näringsersättningar med minimalt med kalorier och var noga studerad av läkare. Så längre räckte hans fettreserver! Det kan vara ett exempel på den snabbaste viktminskningen någonsin. Vi talar grov obesitas här.
Man kan gå ner sju kilon på en månad. Absolut. Man lär inte gå ner i fettvikt enbart. Man kanske kan uppnå en varaktig viktminskning på det sättet men då måste man antagligen lägga om din livsstil och kanske riskera att blir sjuk om man är mkt smal redan.
Jag skulle personligen inte ägna en diet någon energi som bara ger viktminskning. Jag är intresserad enbart av fettminskning. Jag vill säga några ord om svält och normalt ätande här:
Om man avser att "svält" innebär en viss minskning av den fettfria massan, dvs. skelett och muskulatur, så inträder först efter minst 72 timmar, efter att man gått in i fastande tillstånd, en liten minskning av den fettfria massan, och därmed en liten minskning av ämnesomsättningen.
"Svält" är ett ord som ibland associeras till den sociala eller intränade hungern. Vi lär oss att äta vid vissa tidpunkter på ett visst sätt och en viss mat. VI är till stor del tränade att äta som vi gör.
I Sverige äter vi frukost i form av bröd och gryn och frukost anses vara den viktigaste måltiden. I många länder på kontinenten äter man knappt frukost och om man gör det är det ofta ngt kakliknande. Där anser man kvällens måltid vara den viktigaste och ska vara stor. I Sverige anser vi att man ska äta frukost som en kung, lunch som en greve (el liknande) och middag som en fattig man. Det gäller inte alls i andra länder. Så vad är normalt? Svaret beror på vem man frågar.
Nu går jag tillbaka till kaloribehovet:
Vad gäller kaloribehov, så är det avgörande vad man gör under en lång period och äter de kalorier kroppen behöver, om man sen äter 500 kcal en dag och 2500 en annan så har det ingen betydelse. Det är vad man gör under en längre period som är avgörande.
Näring, är en annan fråga och viktminskning handlar inte om hälsosam mat. Äter man för mycket "hälsosam mat" i förhållande till kaloribehovet går man upp i vikt. Kroppen tar ingen hänsyn till att man äter "rätt" mat.
VIll på detta sätt svara lite på din fråga.
#25 Tack för ditt långa svar! Väldigt intressant.
Har dock inte gått ner mer än 1 kg (!), trots lågt kaloriintag. Är nog pga halsfluss och öroninflamation. Som antagligen beror på undernäring och sämre immunfösrvar :/ Jag har även druckit en massa tomma kalorier, värdelöst, måste sluta med det.
#25 Det stämmer inte riktigt… alls, faktiskt. Kroppen har dagliga behov av olika näringsämnen. Den tar definitivt skada mycket tidigare än efter 72 timmar. Kroppen behöver dagligen få i sig protein, annars kommer den börja bryta ner muskelmassa. Det kanske du inte tycker är så viktigt, men vill man ha hälsan kvar bör man nog se till att fylla på med protein varje dag. Fett finns lagrat på kroppen, även hos väldigt smala människor, så energi finns för en hel del dagar även om man inte äter så mycket. Kolhydrater behövs inte alls.

Emel - Hur mycket vill du väga? Ta din "önskevikt" och multiplicera med 30 så får du ut hur många kalorier om dagen du bör äta för att nå dit. Viktigt att tänka på att äta direkt efter träning så att din kropp har något att arbeta med.
Kolhydrater (såsom pasta, potatis, ris, bröd mm) kan du ju försöka skippa. Ät varma och grova grönsaker istället och sallad samt proteiner.
Lycka till och God Jul 
Jag blev som jag blev när jag blev som jag inte skulle bli!