Gå ner i vikt utan att träna!
Hej.
Jag skulle vilja gå ner ca. 5-10kr utan att behöva träna hela tiden.
Visst ett tränings pass lite då och då går väll an.
jag är 16 år och skulle inte direkt kunna ändra maten på grund av att man äter det som föräldrarna serverar.
Jag har slutat äta godis och dricka läsk det enda jag dricker är Burn lite då och då.
Finns det några tabletter man skulle kunna ta (som inte är farliga) utan som bara hjälper en på traven?
tack i förhand
Som det har sagts i flera trådar tidigare, det finns inga genvägar om man vill gå ner i vikt. Man måste göra förändringar. Antingen får man träna mer eller ändra kosten på något vis. Det finns inga mirakelkurer eller piller som tar bort kilon utan att du gör någon förändring.
Träningen behöver inte vara sporta, gymma, löpträna eller så. Du kan nöja dig med att promenera i raskt tempo 30 minuter var dag så kommer du må bättre och hjälpa förbränningen.
Om du inte har möjlighet att ändra kosten så kan du i alla fall se över dina portions-storlekar så att du inte äter för mycket. Lägg till lite mer grönsaker och ta en potatis mindre kan exempelvis vara en bra sak.
Tack :)
får väll försöka fixa så jag har tid och träna mer då :)
Tabletter är ingen bra idé
Motionera. Gå en promenad på minst 30 min/dag är en bra start :)
Eller kanske cykla dit du ska (om det är möjligt).
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Motion har tyvärr en minimal effekt när det gäller att gå ner i vikt. Motionerar man samtidigt som man begränsar sitt kaloriintag kompenserar kroppen mad att förbränna mindre under vila.
Om du nu inte bestämmer själv vad som serveras hemma, försök ha en dialog med föräldrarna och fråga dem om de inte kan hjälpa till med att servera bra mat, som t ex någon form av lågkolhydratkost. Det skulle förmodligen hela familjen må bra av.
#4 Vad har du fått det infon ifrån?
Hur kommer det sig att folk går ner i vikt när dem tränar och äter rätt?
Muskler väger mer än fett, så man kan gå upp lite också efter viktminskning, pga muskler.
#5 De studier som gjorts på motion som metod för att gå ner i vikt visar att det har minimal effekt. Speciellt om man äter en kost med hög andel kolhydrater. Anledningen tycks vara två saker. Dels så förbränner kroppen inte så mycket extra för att man rör på sig och dels så verkar förbränningen under perioder av vila sjunka.
Jag tror att det som ger effekt är det du kallar "äter rätt", vad som nu menas med att "äta rätt". Motion kan dock vara hälsosamt ändå, även om det inte påverkar vikten i större utsträckning.
Att bygga muskler och därigenom öka sin förmåga att förbränna energi är nog den enda positiva effekt jag kan se av motion när det gäller vikten.
#6 Det tror faktiskt inte jag på, dem teorierna som de studierna gjort. För jag går ner mer när jag rör på mig och äter rätt. Och det är så för majoriteten.
Jag har testat att enbart äta rätt men inte gått ner för det.
#7 Har du funderat på VAD det är du går ner i? Fettvikt eller muskler? Träning kombinerat med en lågfett-högkolhydratdiet som dessutom är kalorireducerad tenderar att bryta ner mest muskler, inte fett.
Nåväl… om man tror på de studier som gjorts eller inte får man väl bestämma själv. De är gjorda med teknik som mäter kaloriförbrukningen, så jag tror i alla fall att de ganska lätt kan visa på hur effekten av träning är. Det man då kunde se var just de två sakerna jag nämnde… att träning inte ökar förbrukningen i någon större grad plus att förbränningen under vila sjunker.
Länka till de studierna du hänvisar till, så vi får en chans att kolla på dem!
I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet
#9 Jag ska sätta igång att leta reda på dem…
Denna studie är gjord på 91 feta (obese) kvinnor i 12 veckor.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed?Db=pubmed&Cmd=Retrieve&list_uids=9738131&dopt=abstractplus
I studien ovan visar det sig under en 12-veckorsperiod att skillnaden mellan att träna (45 min/dag, 5 dagar/vecka i 12 veckor) kombinerat med kalorireducering endast resulterade i 0,5 kg mer viktnedgång än de som gjorde samma kalorireducering men inte tränade.
Vi börjar här så ska jag fortsätta leta studier…
Den här studien säger emot:
"In nondieting, overweight subjects, the controls gained weight, both low-amount exercise groups lost weight and fat, and the high-amount group lost more of each in a dose-response manner. These findings strongly suggest that, absent changes in diet, a higher amount of activity is necessary for weight maintenance and that the positive caloric imbalance observed in the overweight controls is small and can be reversed by a modest amount of exercise. Most individuals can accomplish this by walking 30 minutes every day."
Det går att hitta studier som visar på det mesta. Men, jag hörde på radion för ett tag sen: Det har gjorts en meta-meta-metadatastudie (eller om det var 4 "meta" i början, osäker där) som efter två års forskande, med höga forskningsanslag, kom fram till att enda säkra sättet att förlora vikt är att göra av med mer än man sätter i sig. Oavsett diet man följer. Kul att de fick pengar för detta i två år, det trodde jag man kunde räkna ut själv. Sunt förnuft kallas det även.
Ebmfh
Trollcaféet
#12 Hehe… helt rätt. Att man ens gör en metameta… ja, du fattar, när slutsatsen är så otroligt uppenbar. Det är klart man går ner i vikt om man gör av med mer energi än man stoppar i sig. Det är så solklart att det blir bara löjligt att de fått pengar till att ta reda på det.
Studien du citerar, om jag förstår rätt, jämför motion i olika former utan någon kostförändring. Efter 3,5 år har deltagarna i den högintensiva gruppen gått ner ca 3 kg i totalvikt och ca 5 kg i fettvikt. Det blir 850 g/år i totalvikt och 1,43 kg fett/år. Det är enligt mig en marginell effekt. Effekten minskar sedan tillsammans med intensiteten. Min poäng hela tiden har varit att det är kosten som står för de stora skillnaderna, och denna studie tycker jag bekräftar min ståndpunkt. Jag vet inte många som står ut med en sådan långsam viktnedgång, särskilt som den är ett resultat av en hel del timmar i motionsspåren.
Det jag tyckte var intressant var att man kan förhindra viktuppgång med ganska blygsam mängd motion. Det var faktiskt värdefull information.
Jag läste inte studien så noga, ville bara visa att man ganska snabbt kan hitta studier som visar att träning är bra. Jag sökte snabbt och hittade dessa direkt:
http://europepmc.org/abstract/MED/4033403/reload=0;jsessionid=U57tH4s5fmjdVUoxLsy0.12 http://europepmc.org/abstract/MED/2179147 http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/14718319 http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17557987 http://www.umm.edu/patiented/articles/what_effect_does_exercise_have_on_obesity_weight_loss_000029_7.htm
Varav jag valde att citera en slumpat vald. ;)
Ebmfh
Trollcaféet
http://europepmc.org/abstract/MED/4033403/reload=0;jsessionid=VRciezKZvbvv5nZzBQMz.14
Denna studie delar in 72 män i åtta grupper. Fyra grupper med olika dieter plus träning och fyra grupper med olika dieter utan träning. Tyvärr finns inte hela studien tillgänglig vad jag kan se, utan det som är tillgängligt är ett abstrakt. Det gör att man inte riktigt kan se hur utfallet blev av de olika dieterna, utan det enda man har att gå på är studieförfattarnas egna sammanställningar.
Denna hade varit intressant att läsa i sin helhet, eftersom det är den enda studie av de du länkar till som skulle kunna visa att man faktiskt går ner mer i vikt av att träna.
http://europepmc.org/abstract/MED/2179147
Denna studie är nästan inte värd att kommentera då deltagarna bara var fem stycken. Nåväl, dessa fem unga män (22-28 år) tränar ca 170 pass på 100 dagar (dock står det inte hur långa varje pass är). Det är ganska mycket om jag får säga det själv. Under dessa 100 dagar går de ner 8 kg i vikt, varav ca 6,5 kg är fett. Ingen uppföljning av kosten gjordes, vad jag kan se i abstraktet, utan man mätte under två veckor deras vanemässiga intag och sedan antar författarna att de följer det intaget under de 100 dagar som experimentet pågår. Det är såklart ett antagande man inte riktigt kan göra bara sådär. Studien saknar dessutom kontrollgrupp.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17557987
Denna studie gjordes under en 12-månaders period. Studiedeltagarna skulle träna 6 dagar/vecka, 60 minuter/gång. Männen tränade lite mer än det och kvinnorna tränade ca 5 timmar i veckan. Under denna 12-månaders period går männen ner ca 2 kg i vikt och kvinnorna går ner ca 1,5 kg i vikt. En marginell effekt igen. Dessutom har man inte kontrollerat på något vis hur deltagarnas kosthållning såg ut.
Detta är ingen studie utan en artikel.
Jämför man feta människors träning (som inte kan röra sig mkt pga risker för knäna och andra problem) med normala människor som tränar intensivt varje dag eller åtminstone 4 dagar veckan, såklart det ger resultat! Har man ju sett själv
#15 Jag började träna för ett år sedan, sjukgymnastik, som efter ett par månader gick över i ett mindre beroende
. Styrketränar idag ca varannan dag minst tre ggr i veckan kör även en del cardioträning mellan varven beroende på hur mitt schema på jobbet ser ut.
Har sedan i i slutet på maj levt på 1200 kalorier om dagen men äter fortfarande allt så att säga. Hamnar ofta högt på kolhydrater, tyvärr men äter väldigt lite fett och massa proteiner…
Jag har under samma tid sedan i maj ökat mina vikter på gymmet med närmare 3 ton!!! Räknat på antal reps per maskin och ökning av vikt på den samma. (tränar hela kroppen varje gång så det blir några reps
)
Enligt ditt resonemang borde det inte vara möjligt då du hävdar
"Har du funderat på VAD det är du går ner i? Fettvikt eller muskler? Träning kombinerat med en lågfett-högkolhydratdiet som dessutom är kalorireducerad tenderar att bryta ner mest muskler, inte fett."
Jag har trots att det går evinnerligt långsamt, enligt mig, tappat närmare 12 kilo på denna tid.
Så mig kan du aldrig få till att sluta träna och gå över på en LCHF diet, som jag ändå bara mår pest och pina av.
#17 Jag har aldrig haft som syfte att ta ifrån någon en metod denne upplever fungerar. Jag kan bara gratulera till dina resultat.
Kom de stora framstegen i gymmet i början av din styrketräningskarriär? Det är nämligen vanligt att man gör stora framsteg när man börjar styrketräna, inte för att man bygger så otroligt mycket mer muskler, utan för att nervbanorna fungerar bättre. Man tränar upp signalvägarna från hjärnan ut till musklerna och upplever därför att man gör stora framsteg.
Klart att det gick fortare att öka vikterna i början men jag ökar någon maskin varje vecka fortfarande och jag bygger muskler som bara den, har en tacksam kropp just när det gäller muskler mindre tacksamt om man vill se slank ut
.
Får se hur det går ett tag nu då jag dragit på mig världens dunderförkylning och inte kommer kunna träna på ett tag. Försöker dock hålla mina promenader varje dag, har inget annat val efterom hunden kräver dem.