Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikett: allmänt-viktsnack
Läst 15625 ggr
JaneCaterine
7

-20 kg på 5 månader ?

Hej jag är 22 år gammal, väger 99,8 kg och är 176 cm. Jag har försökt gå ner i vikt sen jag var 15 år men alltid misslycklats. Jag ser inte stor ut pga min längd men jag har en riktigt stor hängmage som sänkt mig rätt mycket. Jag har nu fått upp hoppet om att gå ner i vikt och mitt mål är -20 kg på 5 månader. Är det möjligt att gå ner så mycket under denna tid ? Jag har lärt mig att kunna avstå från läsk lite mer än förut men jag har svårt med maten. Är det någon som har tips på hur jag kan äta för att lyckas ? Jag gymmar också, dock inte ofta men ska dra mig dit om 20 min. Denna fråga har väl skrivits hundra ggr här men ville skriva en egen tråd :)

Kan jag äta tonfiskröra utan att hamna på pottan ? (Kör med tonfisk i vatten + kvarg och rödlök)

hoppas ni kan komma med tips! =) Mvh // Jane

Fridaaaa
2

Det är inte bra för kroppen att gå ner mycket i vikt fort.
Ca 0,5-1kg/vecka max är det bästa för kroppen.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

jagga-ewe
2

Fast fem månader är drygt 20v så det är ju rimligt om inte särskilt lätt. Fem månader från nu är lusseafton, dit är det 22v enligt min kalender.

Ät mindre än du gör av med, det är enda tips jag kan ge.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Fridaaaa
0

#2 Ja rimligt är det, men bättre att ha delmål :)

jagga-ewe
1

#3 Ja, men det skriver ju TS varken bu eller bä om. Jag ska själv gå ner 30kg, det är mitt huvudmål. Jag har delmål på vägen, men det är -30 som är målet. Skulle jag vara TS hade jag inte sagt nåt om mina delmål.

Ebmfh
Trollcaféet

Fridaaaa
0

#4 Jag ser inget fel med att skriva upp sina delmål?
Varför ska/bör man inte det enligt dig?

jagga-ewe
4

#5 Nej, det är väl inget fel, men om JAG hade frågat det TS frågar, dvs "Här är mitt mål, hur ska jag göra för att bäst nå det?" så hade jag inte rabblat upp delmålen om att komma i just den kjolen/skjortsen/klänningen eller vad delmålen nu är. Men bara för att jag inte nämner dem betyder inte att de inte finns. De är bara inte relevanta för det jag frågat. Precis som inte mina belöningar till mig själv, vid uppnådda delmål, är det. TS säger inget om sin anledning att gå ner just den angivna vikten på den angivna tiden, men det spelar inte heller nån roll. Det är inte relevant för frågan.

Att skriva en massa som inte är relevant är att försvåra för läsaren. Vill man ha ett sakligt svar tar man med det som är av betydelse, men utelämnar oviktiga saker. Överdrivet mycket information förvillar mer än det klargör.

Om den som ska svara tycker sig sakna information får h*n ställa följdfrågor, för att få fram den önskade informationen. Det är därför det måste bli en dialog.

På vilket sätt hade det hjälpt dig att besvara hennes fråga om du hade vetat hennes delmål?

Ebmfh
Trollcaféet

JaneCaterine
0

Okej nu vart de lite rörigt här hehe. Självklart har jag delmål men känns lite onödigt att skriva ut dom då jag ej är säker på det ännu. Jag har träffat personer som rasat 20 kg på ca 3 månader men aldrig fått ett svar på hur, vilket låter lite surt. Jag vill mest ha tips från er som har lite erfarenhet av hur man kan klara av att komma på rätt band. Folk som gått ner 10-20 kg får gärna skriva tips på hur man kan övervinna sötsuget osv :) jag har gymmat idag och ätit gröt hitills vilket jag är nöjd med. Min mamma har köpt hem Gojibär till mig som jag eventuellt ska testa för att få bort sötsuget mer. hoppas det har någon effekt Men typ tips på hemmaktiviteter som förbränner, fredagsmys,tips som är nyttigt eller vad som helst som kan funka för att tappa lite vikt :)

Fridaaaa
0

#7 Jag går promenad eller cyklar nu när det är sommar och bra väder :)
Då bränner man en hel del :P

JaneCaterine
0

#8 ja det är ju två alternativ som funkar men ibland vinner orken över hjärnan men kör cykel på gymmet :) promenader är lite då och då men ska börja göra det oftare. Mitt ex gick ut 3 timmar varje kväll i 2 månader och pratade med mig i telefon sen nästa gång vi träffades så var han riktigt fit (han bor i gbg) Men jag skulle aldrig kunna gå 3 timmar själv men iafl 60 min :) Måste ha motivationen bara

Fridaaaa
0

#9 Man får ju börja lugnt :P 3 timmar hade jag inte heller orkat haha 60 min är ganskalagom :)

IaMiaMaria
2

Jag gick ner 20 kg på fyra månader genom att minska mina portioner, äter bara på assiet. Mycket grönsaker och rena proteiner som kyckling, fisk och kött. Drog ner på gratänger och gräddiga såser, men ibland blev det det också men då i mycket mindre mängd än tidigare. Nu har jag stått still i fem månader fast jag fortfarande äter lika, har dock 20 kg kvar =(

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

marie---louise
0

Hej!

Klart du klarar det :)

jag gick själv ner 18kg på 18v nyligen. Hållt det nu i 11v och ska på börja dem sista 10 kg nu.

Man/du måste ha ngt sätt att mäta ditt matintag, kcal, viktväktare vad som ….

Jag använder mig av "hälsovakten.se"

Jag har Ätit MASSA men ren, fin mat. Äter var tredje timme. Mycket vatten, styrketränat 50 min varannan dag.

skaffa kunskap och TRO både på dig själv och det du gör!

…. en sak… finns ingen anledning att äta mat som inte fanns  för 100 år sen  Flört

Lycka till

JaneCaterine
0

# Det gick åt pipen för 2 månader sen men för tre veckor sedan började jag cykla varje dag 1-2 timmar ute och tog mig en fisketur emellan och har ätit mycket hemma (mer grönsaker) samt tränat lite och har gått ner 5 kg sen dess, jag vägde 100 kg och när jag vägde mig idag så visade vågen 95 kg!!! :D Blev jätte glad. Frukost har jag aldrig ätit men varje morgon gör jag mig en smoothie med följande;

Youghurt
banan
2 tsk gojibär
frysta bär (havtorn,hallon,björnbär och jordgubbar)
Riven kokos
krossade linfrön
**sojamjölk 
**

UNDERBART GOTT (Rekomenderar!)

Aa okej :) vad kul! Jag använder mig just nu av shape up och har koll på mitt kaloriintag, ska försöka gå ner 5 kg till mitten av oktober. Sen till nyår vill jag ha nått mina -20 :) Hejja mig!

ElusiveSmile
0

När man får ett s.k. Sötsug, är det ett ämne som kroppen söker. Ämnet är KROM som då är för låg i kroppen. Billiga krom-tillskott finns på apoteket, LIFE och andra hälsokostbutiker. 90tabletter för ca 80kr!
Jag började med två sådana tabletter om dagen och efter en vecka hade jag inte minsta lilla sötsug! Jag har fortsatt med dessa och äter nu bara en tablett om dagen, och mitt sötsug är och förblir borta.

Så för att bli av med sötsuget - ge kroppen vad den kräver - KROM!
Fråga någon som vet om det funkar - mig! Jag är sockerberoende (bokstavligt talat) och har inte ätit godis eller druckit en cola (största viktboven för mig) sedan dess!

ManU77
0

#14 Det där var ett tips jag definitivt ska testa. Jag är otroligt sockerberoende, vilket lett till att jag som mest vägde 135 kg. Jag gick ner från 125 kg till 95 kg på sex månader med LCHF och hade inget sötsug då. Sedan började jag slarva, fick tillbaka sötsuget och har på ett par år gått upp 10-15 kg igen. Den största anledningen till varför jag inte orkat börja om är just sötsuget. Jag orkar inte hålla emot, helt enkelt. Men det där med krom ska definitivt testas. Vore ju underbart om det fungerade.

Karmatarerskanise
1

#14 tilläggas bör att det absolut inte alltid är krom kroppen behöver vid ett sötsug. Kron hjälper en del, men ofta sitter suget i huvudet.

dramanda1
0

det bord ju kunna gå men det vet man ju inte om man prövar.

jag har ju gått upp 16 kilo på 7 månader