Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettkost
Läst 4152 ggr
proppis
2010-02-09 16:17
0

Basvaror

Hej, Jag är helt ny här på viktminskning, hoppas ni vill svara på några frågor =)

Jag måste gå ned 18-20 kilo för att komma ner på normalt BMI, och därmed må bättre.

Jag har tidigare försökt gå ner många gånger med olika metoder men det blir alltid mest halvdanna försök, mest tror jag pga brist på kunskap. Så denna gång tänkte jag förbereda mig ordentligt! Kommer inte att följa någon speciel metod utan bara se till att äta nyttigt, använda mig av recept från GI och viktväktarna osv tills jag lärt mig lite om vilka olika råvaror man kan blanda och så.

Motionsdelen kan jag, det jag undrar över är kosten.
Jag brukar månadshandla mina basvaror, och sedan veckohandla där emellan (mjölk tex är svårt att månadshandla). Men det innebär att det i slutet av veckan och framförallt i slutet av månaden blir att man rör ihop något av det som finns hemma i kyl, frys och skafferi.
Därför undrar jag om ni vill ge tips på vilka råvaror man bör ha hemma?

Kommer ju att handla mycket efter recept i början, men de skulle vara skönt att ha nyttiga råvaror hemma som man kan använda de dagar man inte hinner/orkar följa ett specifikt recept. Hoppas ni förstår hur jag menar.

Ge gärna exempel på både varor som går att månadshandla och veckohandla =)

Hoppas ni har orkat läsa allt!
Mvh Sophie

Zaphix
2010-02-09 16:55
0

Kan skriva en lista på de basvaror jag alltid har hemma:

Havregryn

Bulgur

Pasta

Ris

Potatis

Rotsaker (kålrot, palsternacka, rotselleri o.s.v)

Röda linser

Gröna linser

Olika sorters bönor

Kikärtor

Sojaprotein, qourn, alltså halvfabrikat

Tomatpuré

Passerade tomater

Cremé fraiche (med smak, typ franska örter, paprika chili)

Permesanost

Fryska kryddor (basilika, oreganor o.s.v.)

Vanliga kryddor

Grönsaksbuljong

Med de sakerna kan jag göra det mesta, sedan köper jag till om jag behöver nåt speciellt, eller mejerivaror.

Fast jag har väldigt tråkig matsmak, äter ofta samma sak i flera veckor..

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

IaMiaMaria
2010-02-09 18:42
0

Det jag alltid har hemma är

Skafferiet:

Fullkornspasta

Råris

Linser/bönor

Nötter/frön

Frysen:

Kyckling

Lax och annan fisk

Köttfärs

Kött

Bär

Grovt bröd

Kylskåpet:

Tonfisk konserver

Makrill i tomatsås

Påläggsskinka

Krossade tomater

Massvis med grönsaker och lök

Mjöl/fil/keso/mager matlagningsgrädde 4%/turkisk yoghurt

köksbänken står alltid ett välfyllt fruktfat speciellt med avokado.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

SaJo123
2010-02-09 18:47
1

FRYSEN är alltid bra att fylla med frysgrönsaker av olika sorter, kyckling, lax, fisk och kött m.

Skafferiet: Makrill och tonfisk, kikärter mm

Kylen: lök, paprika, ägg!

[[liden]]
2012-12-27 16:05
0

Fanta skall alltid finnas hemma. Blandas med tre till fyra delar vatten. En riktig smakförhöjare.

Karmatarerskanise
2012-12-27 21:00
3

#4 fanta innehåller inget bra, bara massor av socker. Så det är inget man behöver ha hemma!

Emmsa
2012-12-28 08:24
1

Grönsaker, rotsaker, kyckling, nötfärs, fisk, korv med högt köttinnehåll, KESO och KVARG Flört Bär, ägg, grövre grönsaker och alltid kallt vatten i kylen.

Jag blev som jag blev när jag blev som jag inte skulle bli!

jagga-ewe
2012-12-30 09:39
0

Frysen full av bra kött, ingen korv o sånt. Rena köttvaror. Toppa upp med fisk vid vart handlande, fisk är bäst! Ja, "seafood" öht kan man inte äta för mycket av, tror jag. Frysta grönsaker som ärtor o majs är oxo bra att ha, perfa att dryga ut grytor. Och så massor små matlådor, lagom att ha med till jobbet. Kesoburkar är perfa till små matlådor.

I skafferiet finns burksvamp, krossade tomater, kikärtor, basmatiris, rågmjöl, vetemjöl, havregryn, bikarbonat (till brödbak), te, kaffe.

I kylen finns keso, filmjölk, lchf-brödet "Nystart blåbär" (det enda LCHF-märkta jag äter, men det är snålt och underbart gott att rosta!), ägg, mager ost, osötad bärpuré att ha på gröten, rökt skinka.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet