Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettallmänt-viktsnack
Läst 1171 ggr
ManU77
0

Kalorireducering... fallgropar.

Jag har personligen inte mycket till övers för det där med att räkna kalorier. För mig verkar det krångligt, onödigt och… omöjligt (mer om det senare). Här kommer i alla fall ett resonemang till varför jag tror så många som räknar kalorier håller ut ett tag, men sedan oftast misslyckas (åtminstone verkar det vara det som händer de flesta).

Det finns ett glapp i energitillförseln som kan uppkomma om man försöker äta kalorisnålt. Ett exempel taget från boken The Art and Science of Low-Carbohydrate Living, av Stephen Phinney och Jeff Volek:

En kalorireducerad diet som förespråkar högt intag av kolhydrater kan vara svår att följa. Om man t ex väljer att äta 1 200 kcal/dag, fördelat på 25% protein, 25% fett och 50% kolhydrater, blir ens dagliga intag av kolhydrater endast 600 kcal. Det är mer än tillräckligt för att hindra levern från att producera ketoner, men precis tillräckligt för att förse hjärnan med energi. Sedan kan levern också tillverka extra glukos (ca 200kcal/dag) via glukoneogenesen. Så, denna 1 200 kcal/dag diet borde förse hjärnan med tillräckligt mycket bränsle för att fungera bra.

Men vad händer om man får för sig att jogga ca 8 km (5 miles) på 50 minuter (vilket kommer att konsumera ca 500 kcal)? Ungefär hälften av bränslet till musklerna kommer från glukos eller glykogen, så man bränner ca 250 kcal kolhydratsbränsle. I detta scenario, under de 24 timmar som inkluderar denna löprunda, kommer de 600 + 250 kcal glukos som används att överstiga de 600 + 200 kcal glukos som är tillgängligt. Det som händer då är att man börjar må dåligt (ökad puls, skakningar, oro och kraftiga sug eller hungerkänslor). Kroppen kan kompensera med att dra ner på sin begränsade glykogenreserv eller genom att bryta ner muskler för att öka leverns glukoneogenes. Om man håller fast vid denna diet och fortsätter motionera dagligen kommer något att falla. Det som förmodligen kommer att hända är att instinkter (endast en masochist klarar av att må dåligt dag efter dag) får övertaget över ens intentioner och manar en att antingen äta mer eller motionera mindre.

I denna situation vore det bra om detta bränsleproblem kunde lösas genom att levern producerar ketoner från kroppsfettet för att hjälpa till att fylla gapet i hjärnans bränsletillförsel. Detta verkar dock vara en miss i kroppens bränsleproduktion eftersom ketonproduktion inte går igång ordentligt om kolhydratintaget konsekvent är över 50g/dag. Detta verkar vara ett funktionellt glapp i kroppens bränslehomeostasis när kolhydratintaget är mellan 600 och 200 kcal/dag.

Nu tänker vi oss en alternativ diet, säg 1 200 kcal bestående av 30% protein, 15% kolhydrater (dvs 180 kcal eller 45g), och 55% fett. Efter ett par veckor då kroppen fått tid på sig att anpassa sig (under tiden kan man uppleva dessa bränsleproblem som just beskrivits), stiger blodketonnivåerna till en nivå (ca 1-2 Mmol) där de kan tillfredsställa åtminstone hälften av hjärnans energibehov. Nu, om man tar en joggingrunda på 8 km, kommer nästan allt muskelbränsle komma från fett, vilket lämnar kolhydratintaget plus glukoneogenesen från protein till att möta det lilla energibehov hjärnan inte fått från ketoner. Och dessutom, när man joggar på en lågkolhydratdiet, kommer ketonnivåerna stiga en bit till (dock inte till farliga nivåer), vilket ytterligare föder hjärnan med energi.

Ur boken The Art and Science of Low-Carbohydrate Living, sid 67-68

Karmatarerskanise
0

För mig har det aldrig varit svårt eller krångligt. Har inte heller ätit kolhydratsbaserad kost.

[TheMiko]
0

Tycker inte det är ett dugg krångligt att räkna kalorier, finns suveräna sidor på nätet med kaloriinnehåll i olika grejer samt appar till mobilen.

De dagar jag tränar och förbränner kalorier ersättar jag också dessa med att öka kaloriintaget.

Summa 1200 kalorier en vanlig dag.

1200 + de jag har förbränt när jag tränat en dag med träning. När jag tränar väljer jag också att ersätta de flesta kalorierna med proteinrika kalorier för att gynna muskeltillväxt.

Har gjort detta sedan i slutet på maj och har tappat 12 kilo, sakta men det går neråt för det mesta. Och har inga som helst problem att hålla räkningen. Har idag 6-7 kilo kvar och hoppas vara klar till beach 2013 Glad

[Qimsid]
0

Jag räknar inte, jag äter nyttigt med massor av grönsaker och ger min kropp det den behöver. Det räcker långt.

[Devya]
0

Man behöver ju inte vara så noga då man räknar kalorier utan bara sådär ungefärligt. Så gjorde jag då jag ville gå ner lite i vikt - råkade dessutom gå alltför mycket ner i vikt. Men jo, jag kolla bara sådär halvt på hur mycket kalorier vissa varor innehöll och det var ju typ allt. Men det är ju också olika från person till person. Vissa vill vara väldigt noga med den exakta mängden kalorier de får i sig och de kan även tycka det är kul att räkna.

Vare sig det handlar om att räkna kalorier eller hålla koll på kolhydratsmängden och liknande, så behöver man inte överdriva. Så länge man har lite sunt förnuft så brukar det gå bra oberoende. :)

Jag fortsätter att jogga och äter normalt. Då jag har ätit lite mer än vanligt så tar jag och joggar lite snabbare osv. Jag behöver egentligen inte räkna kalorier längre då jag vet vad det mesta innehåller och kan uppskatta den mängd jag får i mig. :)