Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikett: recept
Läst 3475 ggr
teadrinker7
0

Laga mat tar tid... här är ett knep

Ibland tror jag att jag spenderar halva mitt liv i köket… Vill man göra det lite enklare för sig så lagar man 2 rätter på en gång. Här är ett bra tips:
http://www.atmervegetariskt.se/2-i-1-recept-rostade-gronsaker-pa-sidan-och-hostig-gronsakssoppa/
Har ni några bra knep för att göra det hela mer effektivt?

Karmatarerskanise
0

Tycker det är bra att göra mycket när man lagar mat. Då kan man frysa in det i portioner. Grytor av olika slag går att göra nyttiga och sköter sig själva.

[MollBarn]
0

laga mat på helgerna och frys in i lagom portionsförpackningar som man bara kan ta fram när man ska äta. för på helgerna brukar de flesta ha mer tid över, då kan man göra roligare och viktigare saker under veckorna :)

Fridaaaa
1

Jag lagar mat dag för dag.
Jag gillar inte lagad mat som man gjort själv och fryst. Blir liksom "blaskigt" eller vad man ska säga osv. Vill ha det nylagat helst :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[MollBarn]
0

#3 skulle säga att det beror på vad man fryser in oxå, jag gillar att frysa in olika grytor, och så kokar jag tillbehöret färskt. Älskar potatis, men det blir aldrig bra som fryst.

Fridaaaa
0

#4 Inte för mig. Jag vill ha det nylagat eller max från dagen innan. 
Jag har testat att frysa gryta, korvgryta, kött och mycket annat men blir blaskigt osv :/

[Devya]
1

#5 Håller faktiskt med dig. Det blir liksom inte lika gott. Är man kräsen av sig så är man. :D

Fridaaaa
0

#6 Ja jag är ganska kräsen med mat :)

[MollBarn]
0

och jag är extremt kräsen, kanske vegetariskt klarar sig bättre i frysen?

inisklo
0

Obestämd…man kan vara kräsen ang.om mat .Maten ska smakar gott o se bra ut för,man äter med ögonen oxå.

Jag tycker,att det är extra viktigt om man vill gå ner i vikten,att det är gott var man äter osv.man ska  ta bara mindre o riktigt njuta av det.

Det stämmer kanska så bra,att maten är int lika god om man har den i frysen,men…Tungan utedet gå,att ätaFlörto beror på hur mycke is man har i frysen osv.Vissa mat rätter går helt enkelt int lika bra,att frysa.

Jag lagar mycke mat ibland o vill gärna frysa dom till såna potions lådor.Jätte bra,att ta därifrån om man är lat,att laga mat nån dag osvGlad

Fridaaaa
0

#9 Vi har inte mycket is men när det har varit fröset förlorar det en den smak tycker jag och då blir blaskigt osv hehe :P

inisklo
0

#10…Joo jag förstå,men jag menar allment,att vissa  typ gamla frys kan vara mer si o så än nya.

Jag håller med om,att smaken är int det samma om den har varit i frysenFlörtGlad

Fridaaaa
0

#11 Vi har ny frys, runt 2 år gammal tror jag den är :P

inisklo
0

# 12…joo Fridaakersson nu för min del i detta ämnen håller jag TystSkrattande

Fridaaaa
0

#13 hehe :D

Pelle Långlös
0

Har läst har inne på någon ifokus-sajt att micron förstör näringsämnerna när maten micras så därför är jag inte så förtjust i fryst och micrad mat. I och för sig har jag aldrig varit det.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Fridaaaa
0

#15 Jag brukar ta upp maten dagen innan, så det hinner tina själv, men tycker det smakar likadant oavsett hur man tinar upp det hehe

jagga-ewe
0

Ni som inte vill frysa maten, hur gör ni på jobbet? Äter ute, eller har alltid matlådor från dan innan? Om ni har aktiviteter efter jobbet så det inte blir tid för matlagning, hur får ni ihop det? Jag är uppriktigt nyfiken på hur era vanor är!

För min del är frysta matlådor enda lösningen att få nån form av lagad mat som jag inte köper "på stan" när jag jobbar. Måndagar har jag stallet efter jobbet, kommer hem vid 8. Då är det kvällsmacka o duscha, sen sova. Tisdagar kommer jag hem vid 17:30, onsdagar ska barna ha sina aktiviteter o vi är hemma vid 19:30, kvällsmacka o sen göra nån nytta hemma. Torsdagar är som onsdagar, fast hemma lite tidigare. Men inte så det finns tid att laga mat! Fredagar kommer vi faktiskt direkt hem, då brukar vi baka nåt till "fredagsmys". Typ scones eller liknande. Men då behövs ju ingen matlåda dan efter heller. Så det är lördag o söndag vi lagar mat hemma, då blir det matlådor till frysen. Dessa ätes sen under veckan, för att äta på stan har vi varken råd eller lust med.

För oss är den lilla fritid som finns på kvällarna, efter jobbet, värd så mycket till att kunna göra nåt vettigt på, att matlagning skulle bara bli frustrerande. Det tar för mycket tid från det man BEHÖVER eller VILL göra. Det är inte värt besväret att stå vid spisen en halv evighet för att äta på tre minuter. Tar det längre tid att förbereda maten än att äta den är den utesluten på en vardagkväll.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Fridaaaa
0

#17 Matlåda från dagen innan oftast :)
Studerar så behöver inte tänka på det.
Och som förskollärare sen, som jag blir, kan man ha med eget eller betala för att äta maten där, så mig kommer det inte spela någon roll :)
När jag sommarjobbade så hade jag mat från dagen innan med mig. Jobbade dock mest kväll, då blev det enklare med t.ex macka, yoggi eller liknande :)

jagga-ewe
0

#18 - trodde inte förskolelärare hade så fet lön att de kan köpa mat var dag.

Maten du ska ha med, ska du ju oxo laga nångång, kommer du hinna det varenda kväll efter jobbet? Det är just det där som jag inte kan fatta, hur i hela friden folk jobbar och lever som kan laga mat varenda kväll! När man har två timmar från hemkomst till ungarna ska i säng, hur har man tid att stå vid spisen? VI har det inte, det vet jag. O då är ändå maken hemma två timmar tidigare än jag. Men det finns ju så mycket som är både roligare och har högre prio än att laga mat.

Vardagar äter vi två mål hemma. Eller tja, trollen äter ett eller två. Frukost på morron, fast trollen äter på fritids tre dagar i veckan. Sen kvällsmat på kvällen. Frukost är gröt, kvällsmat är mackor. Innan vi åker till stallet på måndagar brukar jag o stortrollet äta ett kokt ägg var, men det räknas knappt som mellis ens. Då äter maken o lilltrollet kvällsmat i vanlig tid o jag o storan äter när vi kommer hem och har duschat. Ägget behövs för att orka med ridningen.
Lagad mat för mig o maken är matlådan på jobbet.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Fridaaaa
0

#18 Så dålig lön är det inte.
Plus att det kostar inte så mycket, beroende på förskola. ena stället där jag vikarierade kostade det 25-30 kr, inte direkt dyrt.
Och sa inte att jag skulle göra det varje dag heller :) Många dagar blir det rester från dagen innan.

Varför skulle jag inte hinna det? Jag har inga barn, visst har djur, men får prioritera det. Jag hann när jag sommarjobbade heltid i somras.

Kan man inte äta färdiglagad mat som varit fryst, ja då har man inte mycket till val. Sedan tar inget av det jag lagar jättelång tid heller,

Pelle Långlös
0

Ingår inte maten i förskolan? Det gjorde det på min tid. ;-)

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Fridaaaa
0

#21 Inte på alla förskolor :) Det är olika från kommun till kommun tror jag :D

Karmatarerskanise
4

#19 Jag har vuxit upp med två arbetande föräldrar och jag fick lagad mat varje dag. Jag förstår inte hur man INTE skulle hinna laga mat. Så lång tid tar det inte. Man behöver inte göra det svårt.

Men sen har vi alltid gillat matlagning i vår familj, och får jag barn kommer det vara viktigt för mig att man lagar mat till dom.

När jag blir sambo med killen kommer någon av oss att laga mat var dag.

meadow
1

Det beror ju såklart på vad man lagar… Men här hemma tar inte matlagningen på vardagarna särskilt lång tid.

Brukar bli någon köttfärsröra som kryddar olika, lite ris/pasta/potatis och grönsaker. Tar väl 30-40 minuter, max, samtidigt som man inte behöver stå och röra om, så diskas det. Det måste ju ändå göras. :)

Eller slänger ihop en gratäng, som sköter sig själv i ugnen medan jag städar (som ändå måste göras).

Jag gillar att göra saker effektivt, och då göra flera saker samtidigt när man kan. :)

slarvigt
0

Jag prioriterar också mat framför mycket annat, både tidsmässigt och ekonomiskt. Jag tycker om att laga mat och lagar gärna mat som tar lång tid, men köper också gärna god mat ute etc. Är då dessutom student som jobbar lite extra vissa helger, tycker att jag lever lyxliv rent ekonomiskt och lägger dessutom undan pengar varje månad (så på en förskollärarlön skulle jag helt klart klara mig också).

Har nu visserligen inga barn, så det är möjligt att skillnaden ligger där. Men också vad man har för intresse :)

slarvigt
0

Kan dock tillägga att jag sällan har tid att städa, diska etc till min sambos förtret :P

[Devya]
0

#17 Jag fryser aldrig ner färdiglagad mat. Jag har aldrig haft behov av det faktiskt.

Då jag arbetade så fick jag äta maten som serverades på jobbet. Jag arbetade då som ledare på en eftermiddagsklubb för barn i åldern 6-9 och vid ett annat tillfälle som vikarie på ett ålderdomshem.

Det har ju inte varit så på alla de arbeten jag har haft förstås. Tidigare har jag fått ta med yoghurt, frukter och några maffiga smörgåsar, men då har det rört sig om 6 timmars arbete så då fungerade det riktigt bra.

Annars så lagas det mat varje dag här vilket jag är så glad för. Min sambo älskar att laga mat så jag slipper den biten, annars skulle det vara annorlunda! :)

[TheMiko]
1

Lagar mat varje dag härhemma, antingen jag eller mannen. Tycker inte det tar så mycket tid faktiskt då man kan fixa undan så mycket annat under tiden potatis eller ris står och puttrar. Så länge man planerar lite i förväg och tar fram råvarorna ur frysen dagen innan är det ganska enkelt tycker jag.

Fridaaaa
1

#28 Ja så gör vi. Vi gör även upp ett matschema för var vecka, så hinner man förbereda mycket osv :D