Kalorier i hembakat bröd
Jag är ett stort fan av hembakat. Och jag bakar riktigt ofta. Men nu när man ska ta tag i viktien och räkna kalorier vill jag ju även hålla kolla på hur mycket det är i brödet.
Jag menar först gör man degen. Den får jäsa (och antar att den väger lite mer efter det). Sedan bakar man ut. Låter jäsa. In i ugnen. Och sedan är det klart.
Ska man bara väga ingredienserna och räkna ut kalorierna på dem? Funkar det även efter att brädet är gräddat? Eller måste man på något sätt ha någon formel för processen?
Den som kan ge ett bra svar på min väldigt veliga fråga förtjanar en guldmedalj :)
Jag hade räknar ingridienserna för att veta vad hela bröder innehåller, sedan hade jag ju vägt skivorna jag åt för att veta vad de innehåller.
Men det stämmer inte med jäsbröd, Hera. För jästen "tar" energi från ingredienserna för att jäsa. Det är det som gör jäsbrödet så attans svårberäknat. Men visst, man kan ju generalisera och ignorera det faktumet. Då kommer man få ett värde som är lite väl högt, men hellre räkna för högt än för lågt.
Jag använder en kaloriberäknare som maken kodat åt mig till allt jag lagar och bakar. Den ligger länkad i alla inlägg i min blogg, så man kan lätt använda den själv, till sina egna recept. Den tar inte minsta lilla hänsyn till jästens förbrukande av energi dock. Här är beräkningen till vårt Stompa-bak innan jul. Det är viktigt att väga hela brödet på slutet, för att få fram rättvisade siffror. Det har lättat rejält mot vad ingredienserna vägde, men det som "försvunnit" är fukt (vatten, nada kcal) så de kcal som fanns från början finns ju kvar. Räknaren som maken gjort ger energivärden per 100g, sen får man väga skivorna o räkna. Egenbakat bröd har ju sällan identiska skivor, vilket iofs inte ens det färdigskivade köpebrödet har.
I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet
#2 Nej exakt kan man nog inte få det hemma. Så länge man inte räknar för lågt så är det ok
Hera, precis! Men det faktum att det är svårräknat är en bra ursäkt att hålla sig undan jäsbröden, om man har jäst-skräck som jag! :D Har hittills inte lyckats bra med en enda jäsdeg NÅGONSIN så jag undviker sådant bröd. *skratt*
I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet
Haha, här är en till som inte lyckas ;) Inte ens ankorna vill ha de cementklumpar jag lyckas baka fram ;)