Har min kompis en ätstörning?
Igår satt jag och pratade med min kompis om mat, och då tog hon upp att hon bara åt frukt och grönsaker, ibland lite yoghurt, och drack en massa light läsk för att motstå vanlig mat. Detta har tydligen pågått i två månader, och hon kan äta mer än 20 frukter om dagen, 1,5L light läsk och grönsaker, men vanlig mat har hon tydligen blivit rädd för. Hon grät en hel del när vi pratade om det här, och hon kallade sig själv tjock och ful flertal gånger. Hon sa även att hon ibland kunde äta lite 0,5% yoghurt om det fanns, men att hon gärna hade i en MATSKED kanel per PORTION för förbränningen och sötningsmedel istället för socker. Hon "kryddar" även frukten med kanel för förbränningen, och självklart blev jag orolig, jag har hört en hel del om att för mycket kanel kan vara farligt för njuren eller levern, kommer inte ihåg vilket det var. Hur som helst, hon sa att hon nästan aldrig fick någon ångest när hon åt frukt eller grönsaker, men att äta vanlig mat var som att be om att ligga resten av dagen, hemma i sängen och gråta för att man hatar sig själv så mycket för att man inte har någon kontroll. Jag såg inte om hon hade gått ner i vikt, eftersom att hon hade joggingbyxor och en pösig tröja på sig, men tror ni att hon går ner i vikt mycket av dethär? det kan ju inte vara nyttigt.. jag är rädd för att hon ska bli alldeles för smal och sjuk. Jag vet att hon inte är inne på iFokus eftersom att hon inte har något internet, så därför skriver jag här. Ursäkta stavfel, jag har lite panik just nu för jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag behöver hjälp.
Börja med att ringa bris eller gå till ungdomsmottagningen och berätta om hur du känner och fråga hur du bör gå tillväga. Din kompis har helt klart ett ätstört beteende och skulle behöva hjälp.
Föder upp:
Eurasier
www.godmode.se
Birma och Perser
www.minitassens.se
Ja, jag tror att hon har det.
Spruca
#0 imaca…
Jag vet int riktigt hur, skulle jag börja skriva…känner mig som "tant"för det som jag har läst o tolkat är det många nya här unga människor,med viktbroblem… o lite annat…
Nya menar jag för jag har varit borta kanska lång tid o int har jag sätt mina "kompisar"Var har dom tagit vägen
nå sak samma ålden spelar väl ingen roll o stavfel lika lite
Jag vill säga till dig,att du värkligen vill din väns bästa.Du visar din mod o försöker ta reda på hur du kan bästa sätt hjälpa…man nästan kan"ta"din oron o känna den.Ta vara på detta o var ärligt mot dig själv o din vän.
Ta int o bär för stor ansvar för den är int din.Ända som du kan göra är just ,att vara en vän…brevid..int före o int efter.Brevid vännen din..
Jag är lite dåligt med sånt,men jag tycker,att #1 Minisen har bra råd till dig…Jag önskar jag kunde bätre…hjälpa
oooo jag såg nu först,att det har gåt nån tid..hoppas att allt är ok.
Brätta gärna hur det har gått.
Kram
Du har rätt angående kanelen. Det finns två sorter där den billigare (som är ensam på kryddhyllan i butikerna) är den som är giftig. Båda är bra för förbränningen, men man kan bli förgiftad av den billigare. Och hon har helt klart en ätstörning.