Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettkost
Läst 1884 ggr
chickolycka
1

Behöver hjälp och tips

Hej!

Jag ska börja träna och äta rätt igen efter ett jävligt ohälsosamt år.

Jag är 166 och väger nu 78 kg. Jag ska ner till 63 och jag vill veta bästa och smartaste sättet att gå ner.

Har förslag själv och det är att äta ca 4-5 gånger om dagen beroende på när jag går upp och ta bort så mycket kolhydrater som möjligt och ligga på ett kaloriintag på ca 1200 om dagen och så promenader och lite träning på det?

Min kropp är van vid träning, men jag undrar om man inte fuskar nått och håller i med träningen, hur snabbt kan man gå räkna med att gå ner ungefär? Inte något önsketänkande nu utan realistiskt.

You are the writer of your own life.

Pelle Långlös
0

Det låter som om du vet det mesta redan. ;-)

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

chickolycka
0

Haha jag har läst på enheldel och testat massa olika det här året men tröttnat rätt fort, nu ska jag köra igång på allvar! Måste lära mig fatta att jag kan inte ha för höga förväntningar på vågen varje vecka.. för då tröttnar jag ;p Så jag undrar vad man kan räkna med att gå ner varje vecka ca? :D

Pelle Långlös
0

Det sägs att en sund viktminskning ligger mellan 0,5-1 kilo i veckan.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

ManU77
0

Ditt bästa sätt får du nog prova dig fram till. Jag t ex är en av dem som inte gillar tanken på att räkna kalorier. Jag förespråkar istället en lågkolhydratkost utan att behöva räkna kalorier. En del på detta forum använder lågkolhydratkost i kombination med att räkna kalorier och det verkar fungera bra för dem. Det är dock inget för mig.

Så… vi är alla olika och trivs med att göra på olika sätt, så prova dig fram till en metod du upplever fungerar för dig så kommer det nog gå bra.

chickolycka
0

Tack ska ni ha! :)

Kommer satsa på den viktminskningen per vecka :)

Jag tror att jag börjar med att räkna kalorier, sen när jag fått in rutinerna och vant mig vid att äta som jag ska så kommer jag nog inte behöva räkna kalorierna lika noga.

Fridaaaa
0

Jag ska gå ner i vikt med, från 69 kg till 58-60 kg, är 165 cm lång.
Jag äter regelbundet, var 3-4 timme, ska börja ordentligt på gymmet och har minskat på kolhydraterna men inte helt och är då fullkornsprodukter:)

Dricka vatten är med bra och viktigt .)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

chickolycka
0

Hur viktigt är det att äta lite kolhydrater? Menar stannar vikten upp annars pågrund av att man inte får i sig tillräckligt? Eller kan man bara äta det de dagarna man tränar? Just nu äter jag sallad och till det ex kyckling, kött eller fisk. Till lunch och middag alltså :)

ManU77
0

#7 Det beror på hur insulinkänslig du är. Måna överviktiga personer är insulinresistenta- Då kan det vara en bra idé att begränsa kolhydratintaget. Kroppen kan nämligen göra om glukos till fett även vid ett kaloriunderkskott, om man är känslig, och det är inget eftersträvansvärt.

chickolycka
1

Tack! Tänker att jag äter något extra de dagarna jag tränar :) Så får vi se hur det fungerar.

Just nu ligger jag på 1000 kcal om dagen, kanske är för lite? Jag vet inte. Sålänge jag får i mig protein och bra fetter och mycket vatten så går det väl eller?

ManU77
0

#9 Du får väl utvärdera hur du mår. Det låter ju lite, men samtidigt kanske du går ner i vikt och då ska ju dessa kalorier också läggas till de din kropp "äter", även om det är från den energi som finns lagrad på kroppen.

Proteinnivån bör ligga på mellan 1-2g/kg kroppsvikt. Den övre gränsen är till för elitidrottare, medan den nedre är för de som sitter still mest hela dagarna. Någonstans däremellan finns de allra flesta.

"Bra" fetter är ett hett ämne. Jag t ex äter mer än gärna det av myndigheterna så förkastliga mättade fettet. Mättat fett är, trots vad livsmedelsverket påstår, fullständigt ofarligt att äta, OM man inte kombinerar högt intag av fett med ett högt intag av kolhydrater.

Var noga med att få i dig viktiga vitaminer och mineraler. Ägg är helt fantastiskt näringsrikt, både vita och gula.

Fridaaaa
0

#9 Jag tycker att det låter för lite. Under det ska du inte gå i alla fall :)

chickolycka
0

Äter ägg och äter mycket fisk av olika slag såsom lax och torsk. Kvarg och keso är också något jag äter varje dag, så får nog i mig det mesta som jag behöver. Och havregrynsgröt på morgonen. Får se hur det går. Får försöka hålla mig närmare 1200 kcal om dagen ist.

Tack ska ni ha! :)

Vincent...
0

jogga är ett roligt sätt att gå ner i vikt.

HAHAHAHAHAHA…..

**Malin**
0

omjag vill minska 1 kg i veckan vad bör jag gjöra då??=)

mvh malin

bakgrunder räkro växter www.familjensnygg.se

Ha de göttCool www.123minsida.se/Familgen Snygg

chickolycka
0

Jag vet inte hur lång du är eller vad du väger så det är svårt att säga, det är ju olika från person till person hur fort man går ner beroende på hur stor man är. Jag har nu gått ner -2,5 kg på en vecka, det är min första vecka så det är ju endel vatten också. På min blogg skriver jag varje dag vad jag äter från morgon till kväll samlat i ett inlägg och om jag tränar något.

Läs gärna där ifall du vill ha tips, och tveka inte att fråga igen om det är något mera du vill veta eller undrar över :)

http://iminhell.blogg.se

Annso_
0

15# när du bara skriver te.x 150 eller 300 antar jag att det är kcal du menar ?? Ett litet tips är att skriva dit det för det ser lite konstigt ut ;) Plus att en som kanske inte riktigt förstår kan förstå mer av att du skriver till VAD det är 300 av

Annso_
0

kan ju vara hur många g du äter med..

**Malin**
0

#15 äter du inte kolisar ? jag brukar äta 2 mackor på morgonen=)) m smör o en halv skiva salami eller smör o marmelado i bland knäcke bröd

(middag 2 kokta m bröd till eller lite pasta (ris) ca 1,5 dl me lite köttfärsås )det dricker jag vatten bubbelvatten

middag blir typ fläskfilee med 2 små potatisar o kan du se några fel=)) jag bara går up upp upp=))

eller en fläskotlet + 1,5 dl ris =///

alltså jag tycker detta är väldigt lite o sugen på något på kvällarna !!jag vill inte äta en kost på lite kolhydrater (dels blir det dyrt o sen blir det så tråkigt!)

Promenerar med hunden ganska fort tempo 20 min på kvällarna,tänkte också gå ut några morgonar i veckan ca 20 min ==))) börjar jobba väldigt tidigt så jag måste gå upp redan kl 5 för att gå =// men får försök ändå=)))

Hur tycker du ?==))

äter inte fisk ,då jag har fisk fobi=))

mvh malin

**Malin**
0

Ja jusst det jag ärr 1,58  o väger 86 kg ALLDELES FÖR MYCKET !

chickolycka
0

#16 , helt rätt, det är kalorier jag skriver dit efter. Blir så jobbigt att skriva det efter varje haha. Men kan kanske räkna ihop allt och skriva det under i kcal :)

#18 , nej jag äter inga kolhydrater. Hela förra året har jag försökt gå ner i vikt med hjälp av olika metoder och den här fungerar. Nu tränar jag inte så mycket så då behöver inte kroppen kolhydrater. Men när jag kommer köra igång med träningen mera sen så kommer jag behöva lägga till mera mat för att inte kroppen ska ta stryk och jag ska må dåligt :)

På morgonen ät gröt med lättmjölk eller lättfil o sockerfri musli? Mackor är inte bra att äta om man vill gå ner i vikt, ta ett knäcke istället eller om du verkligen måste ha bröd köp något bakat på surdeg eller baka något själv? :)

Ägg är också jättebra att äta, sen ta mindre ris, inte 1,5 dl, ta ca 1 kanske? Ta hellre mera kött eller kyckling :) Spara på såsen, och ta hälften av tallriken med grönsaker :)

**Malin**
0

#20 jag menar 1,5 dl kokt =// är det för mycket =//  vilket knäckebröd bör man äta då ??=)) men någon gång är det ju gott o mysigt me scones till familjen =))

Jag brukar faktist äta mest kött ;)) säg att riset eller pastan är knappt ca lika stort som en knyten näve =)) om man jämför med barnen o min man så äter jag 3 ggr så lite pasta som dem =))

Jag kan inte baka :/// jag älskar knäcke eller flat bröd=))

Hur mycket brukar du träna då=))

mvh malin

Fridaaaa
0

#21 Jag använder Leksands knäcke heter det.

Innehåll: Fullkornsrågmjöl, vatten, jäst och salt :)
Jag har det till frukost varje morgon plus kokta ägg.
Fungerar bra på mig :)

Jag äter enbart fullkornspasta, dricker laktosfri mjölk.
Har hjälpt med en hel del.
Har Becel som bordsmargarin :)

chickolycka
1

Jaha, nej inte i makaroner är det inte för mycket, och inte ris heller tror jag inte. Ja det är klart det är gott, men vill man ner i vikt så får man avstå från endel :) Så tycker jag iallafall, vissa säger att man inte säga avstå för att då klarar man det mindre, så man gör vad man känner är bäst för än själv. Men om du bestämmer att ni bara får äta det på lördagsmorgonen? :)

Men det är nju bra! Lägg till massa grönsaker på det. Ät mellan 4-6 gånger om dagen, med 3-4 timmar emellan.

Knäckebröd är bra! Sport knäcke eller delikatess, kollar kaloriinehållet och det som innehåller minst är ju bäst :)

Tränar man så kan man ju äta kolhydrater, men rör man inte så mycket på sig så kommer det ju heller inte att försvinna från kroppen utan det mesta kommer tas upp och omvandlas till fett.

Nu den första veckan har jag bara ut och gått för att jag vill komma igång med maten ordentligt så jag håller det. Nästa vecka ska jag träna och det blir ca 4 gånger kanske om jag hinner :)

**Malin**
0

Du kan ju va o peta lite på mig i min tråd ;)) jag skulle va atcksamm för det =)) vill inte förstöra din =)));) men det är klart att jag kan ta mindre av pastan o ris o så=))