Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettallmänt-viktsnack
Läst 10342 ggr
Pelle Långlös
0

Sova på maten

De flesta har nog hört detta uttryck men är det bra för ämnesomsättningen?

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

[Devya]
0

Jag har inte hört uttrycket förut. Uttrycket får mig direkt att associera det till något väldigt "messy". :)

Men sova efter att man har ätit har jag hört att är väldigt dåligt. Kroppen får i sig energi och då man sover så går kroppen på lågvarv och bränner därmed fett väldigt dåligt. Sen kan det leda till att man sover sämre, beroende på vad man har ätit, eftersom kroppen får inte en chans att förbruka den energi den har fått i sig.

Ämnessättningen är inte riktigt igång då man sover och går på lågvarv.

Det här då något jag har hört men vet förstås inte om det stämmer eftersom jag är inte insatt i ämnet. Kanske någon har mera kunskap om detta och kan ge bättre info.

Pelle Långlös
0

Det du skriver låter vettigt att kroppen går i lågvarv osv.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Liss
1

Det en myt att man inte bör äta efter 20.00 iaf.
Tiden har inget med viktnedgång eller uppgång att göra. Men eftersom metabolismen blir långsammare när vi sover, bör man tänka på vad man äter. Den blir bara långsammare, den försvinner inte helt.

När man är hungrig och inte äter, går ens kropp automatiskt in i svält och sänker metabolismen för att spara på kalorier. Då vaknar man nästa morgon, utan någon energi. Det är ingen fara att äta en sen middag heller.

Att äta ett mellanmål före man går och lägger sig, om man är hungrig, är okej. Men som sagt, då bör man göra ett hälsosamt val också. Olika mat gör olika saker och kan försämra sömnen eller lägga sig på fettet i stället. Men protein och fiber skulle jag säga är det bästa. Om man håller det på en låg nivå med kalorier. Bär, frukt, nötter, havregrynsgröt, banan, kalkon, lax, jordnötssmör, vissa grönsaker, ägg etc. Fast är man inte hungrig, så ska man ju självklart skippa något innan man går och lägger sig.
Feta saker, socker etc. är ju självklart inte bra däremot.

Sen beror det lite på vad man är ute efter också. De som tränar mycket och bygger muskler äter mer än gärna, precis innan sovtime. Det hälsosamma valet då. Eftersom muskler gynnas från protein.

Det bästa är egentligen att äta regelbundet under dagen, flera gånger om dagen. För att hålla metabolismen på en bra och jämn nivå. Då lär man inte vara hungrig precis innan sömn heller.

Åsikterna om det här är väldigt olika.

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Pelle Långlös
0

Intressant. Skrattande

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

komet
2

Finns olika teorier så klart. För några år sedan var jag patient på Vidarkliniken i Järna. Där bäddades vi bokstavligen ner efter maten för 30 min vila. Vi fick röllekaomslag på levern för att kroppen skulle få lugn o ro att ta hand om maten. Jag var inte där i samband med övervikt utan detta var rent allmänt för alla patienter. En övervikt kommer ju oftast smygande på grund av någon disharmoni eller obalans i kroppen/själen. Genom att skapa oss en harmonisk och kärleksfull relation till oss själva tror jag att vi har lättare att gå ner och tackla svårigheter i samband med detta. Vi är ju ressigörer i våra egna liv eller hur

hjartelyckanskaniner
0

jag tar en shake med kaseinprotein innan jag lägger mig =) den ska man dock dricka 3h efter att man ätit, så då har man ingen stor mängd mat i magen direkt innan man ska sova =) shaken innehåller inget fett eller socker.

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

Halvdansken
0

De flesta varelser vilar väl när de ätit. Lejonen ger sig ju inte ut på savannen när det är mätta, så det handlar väl mycket om att fysisk ansträngning efter mat kan vara obehagigt.

I min pappas familj (bönder) så var det obligatoriskt med en "middagslur" efter maten om det var en större måltid, typ söndagsstek, julmiddag o liknande.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Pelle Långlös
0

#7 jo det är väl lite det jag tänker också. Kan inte kännas bra att göra något när man precis har ätit.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Karmatarerskanise
2

Vila efter maten är ingen fara. Men när man ska sova för natten bör man tänka på att inte äta tung mat. Alltå mycket fett eller kolhyrater.

Virvlan
0

Jag har fått höra av en doktor: "Dom som sover mycket går upp i vikt"

Karmatarerskanise
0

#10 Ja, det beror på hur mycket man sover. En som sover alldeles för många timmar rör ju också på sig mindre.

Halvdansken
2

#10. Det beror ju också på vad du stoppar i dig när du är vaken. man brukar ju säga att "den som sover syndar inte".

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Karmatarerskanise
0

#12 Precis.

inisklo
0

#10Förvånad…jag har hört helt tvärtom o läst oxå.Ju mer man sover destå smalare blir man…Obestämdvilket är snat o vilket int…men sova bort sitt liv bara,att man skulle gå ner nån hekto i vikten, kan väll int vara helt frisktSkrattande

#12Flört…detta var bra sakt…