Att jag är för odisciplinerad för att kunna följa en diet just nu, men att LCHF verkligen funkar för att få bort mitt godissug! Jag blir SÅ mätt på den maten. Och god är den också 
Kan inte säga något om vikt eftersom jag dels inte ätit LCHF i så långa perioder att min vikt skulle ha påverkats, dels för att jag är normalviktig redan.

Mvh Stephanie 

LCHF är något de amerikanska företagen som håller på med kött och mjölk startade för att lura folk så de skulla tjäna mer pengar. Bara det faktumet gör att man inte borde lite på dieten.
Och visst, folk går ner när de äter LCHF, men många drabbas av sjukdomar efteråt. Och eftersom dieten (eller livsstilen) inte är så gammal så har vi ännu inte sett alla effekterna av den. Som jämförelse så räknar jag kalorier, något man gjort sedan 20-talet, det om något är välbeprövat.
#4 Vad är det för sjukdomar? Jag har bara hört många säga det, men aldrig läst vad det faktiskt är för sjukdomar och problem man kan få?

Mvh Stephanie 

#4 Bra skrivet!
#5 Jag har hört hjärt&kärlsjukdomar, vet inte om det stämmer.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
LCHF fick min mage att må bättre igen. Efter ett år av att ha massa gaser och lös mage så blev allt genast bättre då jag började med LCHF. Fick inga mer problem med magen efteråt. Tyvärr blev det dyrt i längden att äta på det här sättet så jag övergick till en annan kost som också skulle vara skonsam för min mage.
Sen tror jag inte på att dieter fungerar i längden utan måtta med all mat så borde man kunna leva hälsosamt och gott.
#7 Min mage blev tvärtom, ännu sämre :P
Så man får kolla och känna efter sin egna kropp helt enkelt :D
#9 Ja jag studerar med, så man har inte direkt mycket pengar var månad över :)
#10 Precis. Bara för dem som har pengar. Hehe. :)

LCHF är inte dyrt. Man äter samma som vanligt, förutom pasta, bröd, ris, potatis, godis, läsk, chips osv. Hur kan det bli dyrare? man lägger till en matsked smör eller lite grädde och käkar upp fettet på köttet istället.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
LCHF ,ja det är metoden jag gått på gick ner 24 kg o om man ska äta enligt LCHF LÄS sanningen ,det är inte bara att äta jätte fet mat!!man måste tänka lite med ;))
men jag gillade det inte vill ha allsidig kost !! oi bland så blir det vääldigt dyrt ..
men det är ju hur duktig du är att föra en matlista ,o det är inte jag!!
men man väljer själ ,jag mådde bra i min mage =)) men nu kör jag!!! har laddat ner en jätte bra app =))
Ha de gött
www.123minsida.se/Familgen Snygg
Hhahha oki =/ sorry ;)
Ha de gött
#12 Istället för pasta och liknande måste man ju ha extra grönsaker med för att bli mätt och grönsaker här är verkligen inte billiga. Det syntes direkt på bankkontot att det minskades mer pengar än tidigare. Läsk, chips och godis brukade vi ändå sällan köpa hem så ingen ändring där.
Inte blir man ju mätt på bara kött, smör och grädde. Man måste ju lägga till något som är substitut för potatis/pasta/ris. Eller bruka du bara ät kött och såser? Det blir i såfall väldigt tråkig och enformigt. Jag skulle tröttna direkt åtminstone.
Jag höll på med LCHF i kanske tre månader och jag tyckte om det förutom då att det kosta mycket extra pengar för en studerande.
Har erfarenhet av LCHF, ej GI
Mätt och belåten och inget sockersug alls.. Min mage är 100 gånger bättre på sådan här kost än kolhydratsrik kost då jag alltid förr hade problem med lös mage och toalett besök x 5 varje dag i stort sett. Är alltså inte helt uppsvullen i buken längre och gaserna är obefintliga. Som någon här över skriver behöver man inte vräka i sig av allt som är fett… Man har väl ett sunt förnuft att gå efter, och får väl äta sådant som känns bra?
Det handlar om att äta mindre men vara lika mätt som på vanlig mat i slutändan.. och man behöver inte vräka i sig jätte mycket fett 7 dagar i veckan. Man lurar mer eller mindre kroppen fast ändå inte.. Kan knappt sätta ord på det men det fungerar på alla jag känner som äter det. Bara man blir mätt och det blir man även om man inte kör i en 5:a grädde i såser… Rekommenderar att man testar, sen får man hitta ett sätt som passar en själv. Denna kost har inte inneburit så stora förändringar för min del eftersom jag alltid har haft vispgrädde och riktigt smör i mat och alltid feta ostar hemma. Det ända för oss är att vi slutat med bröd, pasta, potatis, ris och mjöl. Självklart allt sött man kan tänka sig också….
Har istället ovanjord grönsaker som tillbehör till kött, kycklig eller fisk. Och det blir till och med godare än med pasta som bara är bukfylla… Enligt mig i allafall.

#16. Läs vad jag skrev "Man äter samma som vanligt", till det räknar jag grönsaker.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
#17 Min mage blev tvärtom av det haha :D Helkörd ;)
#19 Ja det är ju tyvärr så att detta inte fungerar för alla och då hittar man snart något annat som passar en bättre :)
# Helt klart finns det risker med LCHF som med all annan mat, men folk gör så mycket andra dumheter som att missbruka andra saker och skapa olika sorters beroende för ohälsosamma saker så mycket är det ju som är farligt för mänskligheten. Tänker man på allt sådant så vore det snart farlig att ens existera. Jag lever lite i nuet och försöker med motion att motverka högt blodtryck, hjärtkärlsjukdomar och andra följdsjukdomar. Vill man också med LCHF som många säkert också vill, förändra sitt liv och leva i en sundare kropp (tappa i vikt) så är det säkert bättre att äta under en tid än att fortsätta vara kraftigt överviktig, kanske lida av fetma och få följdsjukdomar från det, (Det finns det ju också evidensbaserad forskning på). Man väljer såklart helt rätt det man själv tror är hälsosamt för en själv! :)
Som sagt, alla människor har sunda förnuft, får man hoppas och det säger sig själv att man inte kan misshandla sin kropp med att övergöda den med hur mycket fett som helst och det har inte jag uppfattat att LCHF står för heller. Naturliga fetter såsom i vispgrädde/smör/ost och andra mejeriprodukter är sådant man har ätit i urminnes tider och det är nog inte mer skadligt än att äta Mc donalds och hinka litervis med läskedryck flera gånger i veckan. Intressant ämne att diskutera i allafall och vi får se vad forskningen framöver kommer fram till ytterligare :)
Jag menar kort och gott att man inte behöver överdriva mängden fett man stoppar i sig .. :D
Många med tex diabetes kan sluta ta sin medicin när de äter LCHF. Många med smärtor blir smärtfria eller i alla fall mycket bättre.
Hjärt och kärlsjukdomar tror jag inte stämmer att folk får mer av med den dieten. Innan sade man att de i riskonen för sådana sjukdomar skulle äta en fettsnål och kolhydratsbaserad kost, inte blev folket friskare för det.
Säger som någon annan gjorde. en del påstår att folk blir sjuka av dieten, men jag har aldrig sett några belägg för det. Inte heller träffat någon person som blivit sjuk av dieten.
Nej, man äter ju inte som vanligt då man måste äta mycket mera av grönsakerna för att bli mätt. Om man tar bort något så måste man också lägga till något extra. Det går ju inte att ta bort potatisen, pasta etc och bara nöja sig med köttet och samma mängd grönsaker som man annars brukar ha till maten.
Jag följde åtmistone LCHF recept och de innehöll mycket mera grönsaker än vanliga maträtter.
Jag tror att äter man heelt rätt så blir det inte sjukdomar ;) finns ju de som har bla diabets som blir bättre
och Mjöl = socker
Men man måste tänka på att man inte ärter för mycket fett ,det ska vara nyttigt fett o det ska inte äta i några mängder ;)
Om man tar en helfet produkt så behöver man inte så mycket för att bli mätt.
men det är mycket kött ,många blir dåliga o går inte ner i vikt av massa mjölko gräddprodukter (laktos produkter ,tror jag att jag vill säga ;) )
i light produkter o lätt produkter innehåller ofta socker som standard mjölk är mer socker än vanlig fet mjölk o lättmjölk är annu mer mjölk socker ,
Så som grädde o milda produkter är det ofta massa tillsatser mm feta är bäst
Om man vill köra på detta o ändra på hela sitt liv för maten ,man går nämligen upp!
Ha de gött
#26 Man kan få sjukdomar hur "rätt" man än äter :)
Dock minimerar man riskerna att få vissa sjukdomar om man äter rätt kost.
Lightproduker = skit pga att de har sötningsmedel = dåligt det med ;)
Och jag går ner lättare med laktosfritt, magen mår bättre osv :)
Mjölk är nyttigt, om man dricker i lagom mängd :)
#27 ja jag håller med dig
Men nu kör jag o vi
Ha de gött
#26 Lättmjälken jag köper innehåller samma mängd kolhydrater som vanlig mjölk. Så det stämmer inte att det är mer socker i den.
#29 Jag höll mig till så mycket man skulle äta ungefär, inte mer i alla fall :)
Tänkte på hjärt/kärlsjukdomar, kanske borde ha förtydligat det 

Mvh Stephanie 

att folk blir piggare av LCHF har oftast mer med det faktum att de äter mer grönsaker. så man kan egentligen minska på kolhydraterna och öka grönsakerna om man vill bli nyttigare. och minska på köttet. äter man mer kött än 16 kg/år så ökar man drastisk sina risker att få olika sjukdomar, hjärt- och kärlsjukdomar, cancer, fetma, åldersjukdomar osv…
nämner bara att vegetariskt är ett utmärkt alternativ. kanske inte till alla måltider, men kanske en gång i veckan, eller att ha kött som "lördagsgodis" och festmat. vi ska inte bara tänka på våra kroppar, även miljön är viktig :)