Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettallmänt-viktsnack
Läst 2744 ggr
Loj
0

Varför så provocerande?

Jag har gjort en intressant reflektion. Jag äter normalt enligt LCHF det har lett till att jag gått ner i vikt och mår allmänt bättre. Men när omgivningen får reda på hur jag äter har dom alltid en massa åsikter om hur jag borde äta istället. Nu när jag kör en kickstart med nutrilett, stör detta oxå folk och återigen talar dom om för mig vad jag borde göra. Detta gäller både irl och på nätforum där jag söker råd. Jag kan inte förstå varför man tror sig veta vad jag borde göra. Jag gör ju val utifrån vad som funkar för mig och sen får alla andra göra vad som passar dom. Vad är det som gör att det är så provocerande?

emelie__88
0

Känner igen mig i det du skriver om LCHF… Tror det handlar om mycket okunskap, för när man frågar kritikern som föreläst om att det skulle vara livsfarligt om de läst på något så får jag alltid svaret, NEJ…

Dessa människor har också ofta fått uppfattningen om att  vi som kör LCHF sitter och hinkar i oss stekflott i mängder… Det handlar inte alls om det.. Med sunt förnuft formar man sitt eget sätt att äta LCHF.. man behöver inte äta det med högsta fetthalt i om man tycker det känns fel.. Vissa tycker ju att det blir äckligt när det är för fett också så man får väl prova det som funkar på sig.. Jag trivs jättebra med LCHF, är aldrig hungrig och har helt slutat att småäta! Kan det bli bättre?  :)

[Qimsid]
1

Det är mänskligt. En människa vill alltid påverka en annan eftersom att denne anser att det den gör är rätt. Du kan inte göra annat än att testa och samla egna erfarenheter. När någon upplever ett mirakel så vill man överföra miraklet till andra… men alla är olika och ett sk mirakel kanske inte är ett mirakel för en annan. Det här med LCHF funkar i mag-tarm perspektiv enligt mig, men inte i miljöperspektiv… det är bara vad jag kommit fram till och numera står fast vid. Funkar nutrilett för dig så fortsätt! Du behöver inte låta andra bestämma över dig. Du kan lyssna och ta del av deras erfarenheter men i slutändan är valet ditt. Gäller att stå på sig, för världen är inte alltid snäll och ofta måste man kämpa för sig själv.

Karmatarerskanise
0

De flesta vill väl och råder då självklart om den metod de anser vara bra. Inget konstigt :)

Just LCHF får många att reagera eftersom det är mycket uppe på tapeten, och en del frälsta går på som ångvältar och försöker omvända de som inte äter LCHF. Så det går på båda hållen.

[Moa-]
0

emelie__88; LCHF är enligt mig ej homogent utan finns i olika grader och versioner. Läser du på kolhydratsforumet på iFokus är många enligt mig extrema och det är mycket av klubben för inbördes beundran med ett sektliknande beteende där ifrågasättande ej välkomnas.

Många på det forumet hinkar i sig fett enligt mig, eller vad anser du om kaffe med smör och grädde i? Eller kaffe med kokosfett och grädde? Och diskussioner så som "hur skall jag få i mig fettet?" Andra på forumet säger att det handlar om att äta "riktig" mat, vem säger vad som är "riktig" mat? Stenåldersmänniskan eller majoriteten av jordens befolkning på 2000-talet?

Så jag förstår att LCHF är upprörande enligt vissa, dessa för att förespråkarna för LCHF sällan är "normala", alla är extrema, överdrivna och extremt hetsiga i diskussioner. Sedan när det är allmänt känt att hjärnan nyttjar kolhydrater som sitt främsta bränsle, hur kan man då försvara att påtvinga barn en kost som potentiellt kan vara skadligt för dem?

Sedan är det så som Qimsid framhåller, LCHF påverkar miljön mycket negativt så som allt köttätande gör.

Dock anser jag att vuxna människor får äta som du vill, och detta är varje människas val, däremot kan jag förstå att det till viss del ifrågasätts.

Emmsa
2

Jag tror helt ärligt att det beror på ren skär avundsjuka! DU tar tag i din vikt/välmående medans de själva inte är ens i närheten att ens tänka tanken… Det tror jag Tungan ute För det är ju som du säger, det spelar ingen roll om HUR du väljer att gå ner i vikt/ändra livsstil, nog sjuttan ska någon höja på ögonbrynen och ifrågasätta .

Jag blev som jag blev när jag blev som jag inte skulle bli!

ManU77
4

#4 Det du skriver om att hjärnan nyttjar kolhydrater som främsta bränsle är helt enkelt inte sant, OM man anpassat sig till en lågkolhydratkost. Då nyttjar hjärnan istället ketoner som bränsle. Hjärnans minimibehov av glukos, ca 30 g om dagen, kan lätt tillgodoses från glukoneogenesen, så man behöver inte alls vara orolig att hjärnan skulle ta stryk på något sätt.

Det där med att man hinkar i sig fett. Det kan nog se ut så om man är riktigt fettskrämd och tror att man dör av lite smör. Jag personligen är i vissa fall lite extrem med fettet, men äter jag alldelens för mycket mår jag illa, så det reglerar sig själv. Fett är mättande, vilket nog är anledningen till varför många öser på rätt ordentliga mängder.

Diskussioner som "hur ska jag få i mig fettet" är inte konstigare än diskussioner som "hur ska jag kunna äta mindre" eller "vilket pulver är bäst" aller "jag är så hungrig, vad ska jag göra". Jag personligen tycker inte något av fallen (fettet inkluderat) är riktigt friskt.

Det här med "sektbeteende" är något man hör så öronen lessnar. Jag har aldrig varit i kontakt med någon sekt, så jag vet inte hur ett sektbeteende ser ut, men du verkar ju vara expert. Vilken sekt har du varit med i?

Att man skulle vara extrem… ja, kanske extremt tacksamma att man hittat en kost som är så långt ifrån vad myndigheter rekommenderar och som gjort många människor så mycket friskare än vad läkare någonsin kunnat åstadkomma. Och vara en klubb för inbördes beundran… jag vet inte, kanske. Men å andra sidan har det ju visat sig att ifrågasättande inte passar sig på detta forum heller, så det gäller i så fall även här.

Sedan förstår jag inte varför det verkar vara så otroligt svårt för folk att förstå att LCHF inte går ut på att äta mer kött än t ex tallriksmodellen. Det är FETT man ökar på med, INTE KÖTT! Dvs, miljöpåverkan vad gäller köttkonsumption är SAMMA som tallriksmodellen.

Nåväl… jag tror nog det ligger mycket i det Hera säger här ovanför. Att många vill väl och har man själv fastnat för en metod man tycker är bra och fungerar vill man kanske hjälpa andra att åtminstone testa.

Gia91an
0

6# Måste bara säga att jag håller med dig helt och totalt, och tycker det är JÄTTESKÖNT att någon kunde uttrycka vad jag vill få fram, men på ett mycket bättre sätt än vad jag skulle kunnat! Superbra inlägg, håller med dig i varje ord!