Går bara upp
hjälp mig kanske lite pepp
har kört LCHF funkade bra ,men det blir jobbigt i längden !! massa olika fröer mm .
jag vill kunna äta scones någon gång o bröd eller knäckebröd lite pasta ca 1,5dl per gång, inget som jag gillar så men 2 små potatisar (hasselback ) mm det finns mycket gott man behöver ju inte äta mycket men jag kan inte
O jag är mycket gotte sugen på kvällarna ,någon som har tips till mig på vad man kan äta eller hur jag ska gjöra !!
O jag äter inte fisk (har fisk fobi) så nej tack inga fisk rekomendationer folk har inte dött av att äta det innan;)
O det som hör till det hela jag är 1,58 cm o väger 85 kg
mvh malin
Ha de gött
www.123minsida.se/Familgen Snygg
Jag äter vad jag vill dock i måttliga portiner alltså jag ser till att inte äta för mycket men jag kan äta pasta, choklad allt möjligt så länge jag tränar, dock tränar jag flera timmar varje dag, minst en timme iallafall varje dag. utom Onsdag och Lördag.
Har du tid att träna tycker jag att du ska göra det :) Fungerar kanon för mig och man märker stor skillnad på måttbandet, kanske inte så mycket på vågen men man blir fastare, starkare och mer hälsosam.
Jag tränar på Friskis och Svettis
#1 nje det hjälper inte att bara röra på sig hela dagarna
mvh malin
Ha de gött
Du måste minska portionerna, inte småäta mellan måltiderna och röra på dig varje dag som #1 skrev. Att bara röra på sig hjälper ju inte om du äter alldeles för mycket utan du måste göra båda sakerna.
MVH Ylva 
* Bloggen om mitt liv *
Men visst kan man äta lite sådant, men ändå gå ner… Man får ju se det till HELA dagen. Äter man 1,5 dl pasta, så går man inte upp av det, det beror på hur resten av dagens intag ser ut. :)
Och att vara godissugen på kvällen… Mycket handlar om att få hjärnan att förstå att man BESTÄMMER SIG. "Nej, nu ska jag inte äta godis. Punkt, och så var det med det". Vill man äta något gott på kvällen, så kan man ju äta någon chokladbit, men man måste förstå att man har en gräns om man ska kunna gå ner i vikt samtidigt.
Om man tänker över hela dagen, och ser om man "har råd" att äta lite choklad - gör det! Har man det inte, men man är sugen - låt helst bli! Tillslut kommer det gå över, för sug är ju inget annat än sug. Är man inte hungrig, så behöver man inte stoppa något i munnen. Då kan man sysselsätta sig istället på olika sätt för att få tankarna på andra håll.
Går suget inte över eller man vill äta något helt enkelt, så föreslår jag att man äter någon bit mörk choklad, några vindruvor eller kanske lite gurka/morot med dipp. :) Det blir inte så många kalorier, men hjälper ändå mot godissug - tycker JAG, men alla är olika.
Hur ser en normal dag ut för dig? Kolla över vad du äter på en hel dag, precis hela dagen. Frukost, mellanmål, lunch, middag, kvällsmacka, lite godis här och lite där… osv. Skriv upp allt, och så skriver du också upp hur mycket du rör på dig.
Så kan man se om man ser vad det är som gör att det blir som det blir, för det finns ju alltid en orsak :) (om man inte har något i kroppen som inte är som det ska)
Svarade dig på min tråd där du skrev.
Drick massa vatten, när du blir sugen, drick vatten eller borsta tänderna. Småät inte och jag kan inte äta frukt för det gör så att sötsuget inte försvinner, samma sak med tuggummi.
Skär upp gurka, paprika och morötter på kvällen och ät ifall du blir sugen :)
You are the writer of your own life.
Jag äter vad jag vill stort sätt fast i måttlga mängder :)
Sedan äter jag regelbundet, var 3-4 timme.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Aha jag är mycket tacksamm för hjälp jag har inga problem o småäter inte på dagarna ,är inte jätte förtjust i godis o kakor ,men det är klart att det kan slinka ner det måste va något med kvällen
tex i går (men då var det ju fredag
morgon :2 skivor med skogshuggarlimpa lite smör på båda skivor en med bredbar leverpastej o en med en halv skiva salami
1 kopp kaffe me lite mjölk mellanmjölk
MIDDAG:2 kokta kyklingkorvar med bröd o lite senap o ketchup ett glas vatten
KVÄLLEN: 2 medelstora hassebackspotatis 6 st skivor knappt en cm stora fläskfilee m en dl sås gjord på vatten o mjölk o 2 små glas vitt vin (sött
till tvn en fjärdedelspåse chips (så där var väll det onödiga
O så en promenad i rask takt med unden 20 min
Ha de gött
Vin och chips är stora kaloribomber.
MVH Ylva 
* Bloggen om mitt liv *
#8 jo jag vet men lite vin måste man ju kunna dricka o chips vet jag !
Om man gjör egna chips hemma såg ett tips på chips i micron är det bättre ? man skulle skiva potatis o krydda o sen in i micron 8-9 min någon som provat ? om man skulle vilja ha dipp vad ska man ta då (köpe dipp inehåller ju massa socker ?) tips ?
Min dag i dag
FRUKOST 2 scones med smör o salami o en med smör o marmelad
Överdriver inte med varken smör eller marmelad ,o så en kopp kaffe med mjölk till det
LUNCH: vet jag inte än ?/ någon som smidigt o gott till lunch som hela familjen äter ?
KVÄLL tänkte ta något med fläskfilee ,då det blev över både det o hasselbackspotatis
Är det jätte fett att äta pommes i ugnen eller sådana därana runda potatis bollar man kan köpa ?=)
Ha de gött
Vin och chips som sagt är inte alls bra, när du dricker alkohol måste kroppen göra sig av med det först innan den börjar förbränna något annat. Min viktuppgång beror mest på alkohol, men också mycket onyttigt. Och som sagt jag rekomenderar inte bröd, är en stadig frukost så du blir mätt länge, såsom havregrynsgröt eller fil. Och lunchen så har du korv med bröd, brödet är inte bra där heller och inte ketchup.
Ta ett mellanmål mellan lunch o middag, tex skinka på knäcke utan smör, eller keso eller kvarg. Är inte hasselbackspotatis väldigt stora?
Som sagt, det är jobbigt och ansträngande att gå ner i vikt. Men vill man så går det, man måste bara bestämma sig för det, ge sig f*n på det :)
Vill inte säga att allt du äter inte är bra haah. Men jag säger såsom jag gjorde fel förra året. Nu fungerar det för jag har ändrat min kost helt och behöver inte träna så mycket för att gå ner :) Promenader räcker.
Men jag tror om du skulle ta bort brödet och alkoholen skulle det nog hända endel, och om du lägger till sallad :) Det är bara mina rekomendationer :)
#7 Skogshuggarlimpan på morgonen hade jag bytt ut tll något bättre alternativ
Korvbröd och ketchup är med 2 bovar där, korvbrödet har mycket kolhydrater och ketchup mycket socker.
Och alkohol försämrar förbränningen väldigt mycket, även i liten mängd. Du borde öka promenaderna till i alla fall 40 min för att få igång förbränningen ordentligt :)
Låt bli halvfabrikat som pitatis bollar och pommer. En bra grundregel är att bara äta rena varor och göra maten från grunden.
Man kan göra egna pommes om man vill ha det, betydligt nyttigare. Mina föräldrar har en sådan maskin som gör att potatisen liknar pommes ;)
Det går alldeles utmärkt att vara utan alkohol. Har inte druckit på 10 år och innan dess var det 1-2 per år. Kan du inte lägga undan alkoholen så är det ett problem.
MVH Ylva 
* Bloggen om mitt liv *
Aha jag åt nämligen LCHF inann O det var såå tråkigt ! jag gick ner ca 24 kg men har nu gått upp 8 vill inte utesluta allt bröd ,jag kan tänka mig att äta knäcke i stället för skogshuggar limpan ketchupen jag har är den som är sötad med steia som är enligt mariannes LCHF rekomendationer så lite av den bör inte vara farligt då ser jag mer senapen som en bov
O ut o gå 40 min är ju as träkigt!!! hur ofta menar du då??=)
#10 jaha så du menar attd et blir extra dålig förbränning av både chips o alkohol
men jag dricker alldrig någon annan dag än på helgen ;)o det är inte varje helg heller
Potatisen som jag äter en mellan o en liten inga så stora som bakpotatisarna !!! då är de små små små
Har du något bra tips på en smothi ? sonen här i hushållet vill ha det som lördags gott o jag tänkte att den kan väll inte vara så farlig ett glas ?
Har du något bra middags tips ?
Jo föresten ,sa du leksands knäcke ? men utan smör är ju inte gott?=/
Ha de gött
#15 , man måste offra sig om man verkligen vill gå ner i vikt :) Jag vill äta allt just nu, men jag gör inte det för att jag vill inte se ut såhär längre.
Bra smoothie som jag tycker är god och jättenyttig är om du tar kesella/kvarg och mixar med frysta bär, jag brukar ta där det är både jordgubbar, hallon o blåbär i , det blir jättegott om du misar det ordentligt :)
Middagstips, hm. Det finns ju hur mycket som helst, men du tycker ju inte om fisk. Gör något med kyckling? :)
Knäcke, kolla i affären vilka som innehåller minst kalorier. Jag har lärt mig äta utan smör och nu är det ingen skillnad :) Ha skinka och tex paprika på så blir det saftigt och gott :)
Ja det kanske är tråkigt att ut o gå, men vill man ner i vikt så får man offra lite. Du sa ju att du redan går ut 20 min? Sätt i musik i öronen och bara vandra på lika mycket till, i rask takt! :)
#15 LCHF skulle jag aldrig gå på ;)
Träning är inte alltid kul, men vill du se resultat kommer inte 20 min räcka.
40 min, en gång om dagen hade jag kört, om man vill se mer reslutat, sedan kanske öka längre fram.
Eller om du hittar en annan motionsform som du tycker är roligare.
Jag skrev ingenstanns att jag hade utan smör? Vart har du läst det? Jag har det på, men bara tunnt lager. :)
Dock kan det hålla i sig flera dagar när man druckit lite alkohol, så låt bli det helst helt, med tanke på att du inte motionerar så mycket, så förbränner du ju inte så mycket, så då är alkohol inget bra alternativ alls :)
Men om du har hund så borde väl inte 40 minuter vara så länge? :) En långpromenad om dagen med hunden, så är det avklarat!
40 minuters promenad per dag är inte så mycket… Tycker du att det är tråkigt kanske du kan lyssna på musik eller ljudbok samtidigt.
Eller hitta någon annan motionsform som du gillar, kanske träna med hunden på olika sätt? Spår osv.
Eller gå på någon gruppträning… Eller träna hemma (kolla pop pilates på youtube t ex, roliga övningar med peppande musik!). Eller skaffa en träningscykel/gåband som du kan få på framför tvn…
Det finns många sätt, men för att få igång viktnedgången så behöver du nog röra på dig mer än 20 minuter per dag, och kroppen mår bra av rörelse också! =)
Du nämnde familjen, då kanske du har barn också. Ut med dom och lek. Kull eller bara gå en promenad eller vad som helst men att du rör på dig hela tiden. Svettigt och roligt, framför allt med barnen. Sen kan barnen få en varsin kopp varm choklad medan du tar en kopp grönt te utan något i.
MVH Ylva 
* Bloggen om mitt liv *
#19 Ja men jag rör på mig hela dagarna jag jobbar o går på en stor industri hela dagarna o går o lyfter konstant jag leker med mitt barn ofta går till hästen o leker o håller igång (dock ser inte detta som är jobbigt ) då jag joggade ca 2-3 gånger i veckan innan december i år men har nu ingen att sprinag med är det tråkigt min mann säger att jag är jobbig för jag alldrig är still
Alltså ungspankaka till lunch är ett jätte dåligt alternativ då ?
Ha de gött
Instämmer mycket i vad som skrivits ovan men vill tillägga två saker;
1) Har du varit hos läkare nyligen och kollat exempelvis sköldkörteln så att du inte har hypotyreos i grunden? Eller PCOS? Det är ju sånt som kan göra viktnedgång svårare…
2) Skriv matdagbok i en vecka eller över en helg! Och då menar jag verkligen ALLT. Har du en våg så väg maten, skriv upp hur mycket ost du har på hasselbackspotatisen etc. Annars om du inte har en våg så försök åtminstone att precisiera dig, istället för att skriva "en tallrik med yoghurt" så mät hur många deciliter yoghurt och vad det är för någon yoghurt (tog bara yoghurt som exempel nu). Många missar att räkna med smöret man steker kött osv i och där finns det rätt mycket kalorier ofta..
Och känner du att du ibland vill unna dig alkohol så ta det då till maten någon dag då du äter hyffsat kalorisnålt och nöj dig med ½ glas. Själv tycker jag att rött vin ihop med någon god köttbit och sallad är fantastiskt gott så det unnar jag mig ibland, men samtidigt så dricker jag knappt ½-1 dl vin per tillfälle och är mer än nöjd så. När man dricker alkohol (särskilt vitt vin har jag själv märkt, därför dricker inte jag det längre) så blir man ofta hungrigare och dricker man det till maten bara så minskar risken för småätande.
Med vänliga hälsningar
Chess
#21 sköld körtlen o så har jag redan kollat för det gjorde läkarna med mig för längesen
Men jag menar det är ju så tråkigt att inte kunna umgås med lite vänner o ta några glas vin på en fredag eller gå ut o sätta sig på krogen o ta 2 cider
O jag skriver att det händer inte varje helg blir så trött på de som säger att om man inte kan låta bli så ser de detta som ett problem , finns de som har det som problem då de dricker varje helg tillomed varje dag blir fulla o til o med stygga ,det ser jag som ett problem !inte ta ett glas på helgen (när man umgås ),jag tycker det!alltså jag är som vilken människa som hellst har ett egte barn + bonusbarn +mann =) vi bor i hus renoverar massa gjör olkia aktiviteter nästan varje deg jobbar !
#17 då jag inte hinnr gå på en särskild motionsövnig (som jag älskar o gjorde inan jag hadde barn o bodde hemma )
Har du då något annat tips alltså 40 min varje dag det hinner jag knappt
Ha de gött
#22 det spelar ingen roll om det inte är varje helg, det försämrar förbränningen ändå, räcker med 1-2 glas vin t.ex :) Handlar inte om att man inte blir full osv för det lilla du dricker kan försämra förbränningen flera dagar:)
#22 , att vilja dricka ibland är abolsut inte ett problem. Det vill jag med, men nu avstår jag från det för det viktigaste för mig är att gå ner i vikt. Vad är viktigast för dig? Att dricka med vännerna eller att må bra med dig själv?
Ja det kanske är tråkigt, men det är inte roligt att gå ner i vikt. Du måste ju bestämma dig att det är det här du vill göra och sen gå för det. Ingen annan kan göra det åt dig, det är du och bara du som kan göra dig. Be om hjälp från din man att pusha dig :)
Om du inte hinner gå 20 min extra hur ska du då hinna träna något annat?
#22 Men alltså, problemet nu är att 1) Alkoholen bromsar viktnedgång i flera dagar, 2) cider etc innehåller kalorier + att du löper större risk för att småäta utan egentlig koll på kalorierna.
Men visst självklart kan man ta ett glas då och då, bara man känner att man har råd med det ur viktminskningssynpunkt och kan planera in det. Jag räknade efter en utekväll (vilket var många månader sedan) på kalorier och kom fram till att jag hade druckit närmare 1000 kcal. Och sen chips, snacks, mat + att jag ätit en lätt lunch och frukost tidigare under dagen - totalt blev det i runda slängar 3500-4500 kcal. Alltså mer än dubbelt så mycket som jag ska få i mig på en dag…
Efter det har det varit rätt lätt att skippa alkoholen när jag är ute och antingen beställt EN alkoholfri drink (och räknat in dess kalorier) eller helt enkelt cola light och på så sätt hindrat mig från att ohämmat vräka i mig snacks och sen fyllekäk. Dessutom undkommer jag ju då den där bromseffekten som alkoholen har på förbränningen.
Det handlar ju om att prioritera och rannsaka sig själv och hitta vart det brister och varför man går upp i vikt. Om det är krogrundor, småätande, förstora portioner mm eller en kombination. Vet man vart felet ligger blir det ju genast lättare att jobba vidare 
Med vänliga hälsningar
Chess
#25 Dock är inte coca cola light bättre än coca cola, pga sötningsmedel :)
#26 Och därom tvistar de lärde.
Personligen så ser jag lightläsk som ett alternativ vid vissa tillfällen då jag inte får ökat sötsug av det och tycker vanlig läsk lätt blir lite sliskig.
Med vänliga hälsningar
Chess
#27 Jag tål inte sötningsmedlet, får grymt ont i magen och illamående ;) Jag får tvärtom, mer sug om jag dricker light haha plus att det smakar inget vidare. Dricker för det mesta pepsi om jag väl dricker eller liten cola bara:)
alltså det blev stekt potatis med fläskotelett ner hackad ,men jag har bara knappt en normal potatis o lite kött o massa grönsaker
Ha de gött
Ts du verkar inte vara redo för viktnedgång eftersom du inte verkar vara beredd på förändring. Fortsötter man som förut händer självklart inget. Att avstå från alkohol helt en period borde inte vara svårt. Ut med vännerna lan man gå ändå, men välja kaffe, vatten eller liknande. Man måste vilja och satsa för att klara av det!
Vill du verkligen gå ner i vikt så är det ändring som gäller, inte bara "men jag åt ju lite…"
Klart du kan äta pasta, potatis o.s.v. men i måttliga mängder.
När jag äter potatis eller pasta tar jag knappt en halvstor potatis, blir det pasta så är den på fullkorn. =)
Tänk på att skippa halvfabrikat. Gör dina såser på grädde istället för mjölbaserat. Någon gång ibland kan du skippa kolhydraterna till middag, ta istället ex. broccoli lr blomkål till.
Ugnspannkaka är nästintill bara mjöl??? Skippa det. =)
Middagstips?
Idag ska jag äta currykyckling, fräser lite lök tillsammans med kryddor, häller på grädde eller kokosmjölk, låter det koka upp, i med kyckling och låt det koka tills kycklingen är klar…har i lite creme fraiche innan servering…serverar med broccoli. Blir jättegott=) Och det är nog många gånger bättre än hasselbackspotatis(!!) eller ugnspannkaka.
För att gå ner i vikt behövs det lite vilja!! Lycka till 
~mikkan
men om man ska kolla på vissa grejer så är inte kaffe bra alltid för vikt nergång
Jag är liksom ingen sådan som går ut o fikar det är det tråkigaste jag vet
jo jag är redo för viktnedgång söker en promenad kompis som vill ut o gå kl 5 på morgonen
jag tror nog att man ska äta lite o väldigt lite kolisar o motionera ,men jag måste ha en pusch
o torrt vitt vin är ju inte farligt att dricka enligt LCHF (om man vill)
men jag pratade med en kille som är sponsrad av ma body nutrution o han sa börja promenera 20 min 3 ggr i veckan inann frukost o han säger med kalorisnålt o lite kålisar
Ha de gött
Glömde nästan…om du har hund så är promenader jättebra. Du kanske kan ta med hunden ut på en joggingrunda? Hunden behöver mer än 20 min, du med!!!
~mikkan
#32 kaffe inte bra?
Dricker man det svart är det i princip inga kcal, jag tycker det ger mättnadskänsla och jag blir pigg. För mig är en espresso på förmiddagen nästan ett stående inslag numer. Tar det liksom som mellanmål, eventuellt ihop med en frukt.
Med vänliga hälsningar
Chess
Det sägs att kaffe hjälper förbränningen också :)
32 kaffe kan öka förbränningen, om det dricks svart, så jag vet inte vad du hört. Vitt vin innehåller minst kolhydrater ha, men det är fortfarande alkohol och det motarbetar viktnedgång. Vid bantning bör man helt låta bli alkohol. Är det svårt att avstå från det är det nog ännu viktigare att man gör det.
Jag dricker kaffe nästan var morgon, bara en kopp med lite laktosfri mjölk i, annars är det inte drickbart för min del, men påverkar inte min viktnergång alls, tvärtom, har jag jag gått ner lite sedan jag började med det och 2 kokta ägg på knäckebröd till frukost ;)
Ja det är ju så många olika som folk säger så man vet inte vart man ska lyssna är jobbigt när man verkligen vill!
En vecka för mig ser ut så här
Måndag gå upp 05,20 ta upp lillan åka till dagis börja jobba 06,30-14,00 hämta lillan på dagis åka hem jobba hemma tills kl 6,45 sen åka o fixa med posten ! Hinna laga mat äta vid 6 tiden sen lägga den lilla vid 7-halv 8 ca 8,30 ut o gå med hunden mellan 20-40 min beroende på vad jag tar för sväng
Tisdagar gå upp 05,20 lämna lillan börja jobba 06,30 -14 åka o hämta lillan fort in till hennes simmning ! efter simmning åka o handla hemma vid 6 tidenlaga mat lägga lillan mellan 7-7,30 vid 8 tiden gå med hunden !
Onsdag upp 5.20 lämmna lillan jobba 6,30-14 åka hem hämta lillan ner till stallet ta in hästarna mocka alla boxarna lägga i ordning all mat hälla upp vatten i hagen o boxarna slänga ut lite hö tar ca 3 timmar i stallet hemma vid 6 maken lagar maten lägger lillan vid 7,7,30 går ut med hunden !
Torsdag gå upp 5.20 ta upp lillan lämmna lillan åka o jobba 6,30-14,00 komma hem hämta lillan åka o leka med henne o någon kompis komma hem ca kl 6 mannen lagat mat =) lägger lillan mellan 7-7,30 sen ut med hunden
Fredag gå 5,20 ta upp lillan åka till dagis börja jobba 6,30-14,00 hämta lillan gjöra sig i ordning då vi brukar åka bort på fredagar till kompisra ,brukar vara mycket utelek eller skogen eller renoverar vi o när vi äter där på kvällen beror på vem vi åker till o det brukar i bland bli något glas vin (kan hända att jag går till pizzan o tar en cider vid kl 9ja jusst det går ut med hunden där på kvällen ;)
Lördag sovmorgon upp vid 8 tiden fixa frukost o sen är det fullt i gång här antingen renoverar vi eller ska vi åka iväg o leka med någon tja vi brukar vara ner på kvällen o så hunden
Söndag sov morgon men där mellan rullar det på ska försöka at åka till hästen med den lilla på söndagar detta året ,o sen blir det renovering eller lek med kompisar o hunden varje kväll givetvis
Hur ska man hinna,o så jobbar jag hemifrån mån tis ons I den mån jag hinner så när ska man hinna med o träna mer ? vill hitta en promenad kompis vid tioi 5 eller 5 tiden 3 mornar i veckan har stort så hunden springer lös här på morgonen !o sen är hon så lat så hon ligger så länge hon kan på morgonen
Givetvis gjör JAG O MIN MANN ALLT TILLSAMMANS
Tycker ni det ser ut som jag är en lat person som bara sitter ?=)
Lördagar
Ha de gött
Sorry kanske lite långt inlägg ,men jag hoppas verkligen att ni läser detta o kan försöka att hjälpa
glömde dock att jag brukar försöka att klämma in långpromenader 1-2 dar i veckan med voven o då är jag bota ca 1-1,5 timmar om inte mer .jag maken o flickan brukar gå mycket i skogo mark på helgerna
Ha de gött
#39 Går du bara 1 gång/dag med hunden? :) Eller går din man också med den? :)
Inte lat men kanske trött! Du ser ut att ha hetsiga dagar. =)
Om du inte har tid till att motionera mer än du gör så bör du lägga om kosten. Ta inte dom där mackorna på morgonen, om du är sugen på bröd, ta istället finncrisp eller något fullkornsbröd…ät helst gröt, osötad yoghurt, ägg o.s.v.
Gör storkok och frys in.
Vad äter du under jobbet? Många går ju gärna ut och äter och slinker meeeer än gärna in på mcdonalds eller liknande. Kom ihåg att faktiskt äta.
Du har ingen möjlighet att köpa hem något gymredskap som ex. en crosstrainer eller ett löpband? När ditt favoritprogram på tv går så kan du gå på bandet lr crosstrainern den timmen programmet går på.
Som sagt tidigare, ta helst längre promenader med hunden. =)
Hur tar du dig till jobbet? Ligger det nära så cykla…är det en bit därifrån så parkera lite längre ifrån och gå till jobbet därifrån. Ät frukosten på jobbet isåfall.
Det går om man vill!!!=)
~mikkan
Nej jusst nu är det bara en gång per dag, ska börja gå vissa morgonar men den springer mycket lös här ute, Ja gubben tar ju hunden på morgonen då jag inte hinner känner att det är jävligt tidigt ändå jag tar ju flickan varje morgon med då vi bara har en bil o han har promenad avständ tillsitt jobb men tänkte ju börja ta hunden en sväng på morgonen ändå MEN DET ÄR ENBART FÖR JAG BEHÖVER RÖRA PÅ MIG LITE TILL!! blir galen sitter i stort sett alldrig
Ha de gött
Mitt tips är att du borde fundera över hur du kan minska på kolhydraterna utan att avstå från alltför mycket. Du ska kunna leva med ditt kostval länge, så det är viktigt att det känns bra. Samtidigt får man vara beredd på vissa uppoffringar.
Jag förespråkar aktivt LCHF, vilket inte är så populärt på denna sida, men jag tror ganska starkt att svält kombinerat med intensiv träning inte är hälsosamt i längden. Många får bra resultat på kort sikt, få lyckas på lång sikt.
Motion är absolut bra för hälsa och välmående, så jag vill inte rekommendera någon att inte motionera.
I kommentarerna ovan ser man många skriva "det går om man vill" och "det är bara att bestämma sig" och liknande, men det man säger då är att om det inte lyckas så är det brist på viljestyrka som är orsaken. Det tror inte jag ett dugg på. Kroppen har kraftfulla sätt att skicka signaler som är svåra att övervinna med viljestyrka. De signalerna är primärt hormonstyrda. En måltid med högt innehåll av kolhydrater gör en sugen på mer tidigare än en måltid med lite kolhydrater och mer fett. Det är med andra ord generellt lättare att hålla sig mätt länge med en kost som begränsar kolhydraterna och ökar på fettet, men detta vet du ju om du redan provat LCHF.
Vad du än väljer att göra så håller jag tummarna för att det ska gå så bra som du vill!
Ja jag hoppas verkligen på att jag ska gå ner ! jag vill ju ner 25kg till ;) men det där med LCHF ,det var bar men det är inte min teori ,jag vill järna äta lite poatismos till plankan 2 små söta hasselbackspotatisar lite pasta o reten sallad kanske lite godis o några chips på helgen men jag har kanske inte hitat mitt rätta jag jag får se ……men jag rör ju på mig ganska mycket i alla fall o jag trivs med det ,blir rastlös av att vara still!!
Ha de gött
45 som sagt, i början av en viktminskning får man avstå från onyttigheter. Är du inte bredd på det så är det nig inte rött tid för dig. Godis, chips, cider, vin och pizza är sådant man klarar sig utan, meen bara om man verkligen vill. 44 har vänner som äter strikt LCHF, och de har sötsug mellan varven ändå. Dieten du förespråkar är inte allsmäktig eller ett mirakel för alla. Att dina inlägg om LCHF inte är omtyckta här är kanske pga hur du skriver dom och dessutom hur negativ du är mot andra tillvägagångssätt.
#44 Det börjar bli lite väl tjatigt då nästan alla dina inlägg handlar om LCHF. Like a broken record.
Jag är inte emot LCHF alls, utan jag har testat på det själv då jag ville få i magen i skick. Tyvärr var det alltför dyrt att fortsätta i längden med det så jag slutade. Men trots mina bra erfarenheter av LCHF blir jag av någon anledning oerhört trött på att se hur du hela tiden tjatar om LCHF samtidigt som du försöker prata om varför andra metoder är dåliga och sällan fungerar.
Ha de gött
#48 Hon skrev inte till dig utan till ManU77 :)
ahhah jaha ja då läste jag fel ,fasen jag tänkte SORRY
#47 Devya DET VAR INTE MENINGEn
men jag fattade noll ,jag tycker väll inte LCHF är det bästa
#49 Fridaakesson Tack så jätte mycket ,får inte ha så brottom när jag läser kan bli så fel
Gjorde planka i kväll mmm gott det var men bara ca 1,5 dl pulvermos o bajasås inget smör i bara vatten o sen 3 st fläskfilee till det o ja lite bacon linda
efter det blev det 1 dl kesella 2 dl vaniljyogurt med 1 dl frusna självplockade bär mm så gott det var =)) vart det jätte onyttigt
snart bär det ut med doggi
Ha de gött
Nej nu blir det utgång!
Ha de gött
Om jag frågar så här:
Vad är du beredd att förändra? För det du gjort hitills har inte fungerat.
Man behöver inte alltid göra jättestora förändringar för att det ska ge resultat.
Nyttigare bröd, fullkorn eller knäcke.
Pizza kan man byta mot tex kebabrulle vilket är betydligt nyttigare. Ät med kniv och gaffel, alltid. Man blir mätt mycket fortare. Samma sak med maten på vardagar välj en mindre tallrik så att det ser mycket ut på tallriken.
Chips är en fara i min värld också men jag har kommit på att pringles eller de nya solos innehåller betydligt färre kalorier. (men det är inget jag äter speciellt ofta).
Förläng hundens promenad med en kvart?
Har du en smartphone så finns det jättekul appar för att göra ex en morgonpromenad roligare. Testade själv Zombierun= helkul.
Sätt upp delmål! Belöna dig! Men inte med något att äta, en ny tröja en ansiktsbehandling eller något annat roligt, nyttigt som du bara vill göra.
Sugen på något gott på kvällen kan jag också skriva under på. Morötter, gurka, selleri mm i stavar och en god dippa hjälper mig. Ibland tar jag ett eller två fullkornsrån och dippar, eller finn crisps 
En sak jag snabbt kom på är att jag hellre väljer kalorier i ätlig form. Hellre en god potatis än ett glas vin, jag dricker alltid vatten i med lite gurka, citron eller lime, massor med is och det är jättegott.
Kommer inte på mer just nu men det finns säkert många fler små ändringar man kan göra.
50 som jag skrev längre upp är halvfabrikat inget bra alls! Pulvermos går fetbort, likaså pulversåser! Gör din mat från grunden, det är bra att börja där.
Jag tror som Hera, att du inte är redo inners inne.
Tänk så här, för varje liten kalori för mycket så lägger man på sig mer. Det blir mycket till slut.
Det gäller att vara strikt och skippa allt onyttigt.
USA forskade på smooties. Dricker du bara en enda smoothie för mycket 1 gång om dagen så går du upp 6kg på 1 år, det är ganska mycket. Det var ändå bara vanlig frukt. Köper du 1st innocent(stavas?) så innehåller den lilla flaskan lika mycket kalorier som en sprite.
Så allt färdigköpt och annat onyttigt går helt bort.
Jag har ändrat min kost sedan 2a Jan och har redan gått ner 1,2kg på den korta tiden. Jag har inte ens tränat ännu pga sjukdom. Bytar ut bröd till 1port gröt med 3 ägg i eller en nyttig smoothie på 3 ägg, 1dl frukt/bär, 1dl vatten, 1/2dl proteinpulver och lite linfrö. Mellanmål på antingen en proteinshake + 2 riskakor eller 2,5dl lätt kesella, 1dl bär och 1/2dl proteinpulver. Lunch och middag är olika.Men inget som innehåller något onyttigt.
Om du är nyttig på vardagarna så kan du ju berömma dig med tex 1 glas vin eller lite choklad, men annars åker det bort om man inte ändrar kosten mitt i veckan.
Jag har ett högt mål till nästa år så jag är väldigt stikt med allt jag äter. Jag har själv varit den som tänker ''äh, detta lilla gör ingenting!'' och jag sitter här med 12,6kg som ska bort till sommaren! Jag är fd simmare som hade en underbar kropp innan och en kondis som hette duga men nu sitter man här med en massa extra kilon som man lätt käkat sig till men som är ett helvete att få bort. Men sen är jag nog sveriges mest envisa människa, fråga bara Fridaakesson haha.
Jag tror detta forumet är bra för dig, för att få en spark i baken och komma igång, bli pushad här och nå ditt mål =)
Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/
#55 Det kan jag intyga att du är ja! haha :D
#56 Vill man något, så klarar man det ;) Och min pappa är inte nyttig. Nötter varje kväll, öl till maten, vin på kvällen, choklad på helgerna. Men jag sitter där bredvid med min vattenflaska och tänker inombords att min kropp ska inte se ut som en fettbomb utan den ska vara hälsosam.
#50 hade du tagit bort potatismosen och såsen så hade det inte varit några problem. Ät klyftpotatis istället. Om du kollar på människor som tävlar fitness så äter de klyftpotatis och kokt potatis. Knappt pasta och ris. Isåfall är det fullkornspasta och råris, i små mängder! 50g vardera eller 100g potatis.
och sen efterrätten, antingen kesella eller yoghurt. Isåfall naturell yoghurt och inte smaksatt. Smaksatt med antingen frukt, bär eller vanilj är oftast onyttiga. Smaksätt själv istället med frukt och bär. Tror det är 4% frukt eller bär i 1-1,5l yoghurt, det är knappt någonting. Mest en massa sötningsmedel och förtjockningsmedel.
Ska du äta kesella så är det den lätta som inte är smaksatt.
De flesta som ska gå ner i vikt använder regeln 80/20. 80% är kosten, 20% är träningen.
Mvh Emma
Haloj o good morgon jag känner mig redan peppad
o jag gjör min smothis själv ! skulle inte köpa en köpt för jag vet att det är socker i !
Äter inte glass för det är massa socker (har nog inte ätit glass på riktigt länge !
Men som sagt jag har hittills gått ner 24 kg på uteslutande kålisar åt ca 20 kålisar om dagen men det var inte kul o jag höll på mig!men nu vill jag äta lite mer normalt (men upp 7 kg på 3 veckor )
Så i går vandrade jag till affären o köpte ett knäcke (hmmvad det nu hette men var bara fröer o inget vanligt mjöl 35 ckal per skiva
åt 1 kopp kaffe Ingen mjölk=
2 skivor knäcke 70 ckal
1 kokt ägg Hur många kalorier?
3 gram smör *2=lätta vet inte men det var inte många kcal jag tror det var kan jag tror det var 35 kal i 10 gram o jag åt 6 gram hmm matten är dååålig
en skiva salami (vet inte hurmånga kal det är i den
Känner mig nöjd
någon som kan hjälpa mig hur många kal det var i lätta 6 g 1 ägg o en påläggskiva salami
Lunchen vet jag inte än
Nej nu blir det nog snart stallet o gå en sväng med min lilla prinscessa som ska rida
Ha de gött
#58 Ägg innehåller inte så mycket kalorier, jag äter 2 st varje morgon på mackan/käckebrödet, idag blev det 3 st haha :P Men jag äter inte gulan ;)
#59 men hur många kal innehåller det?=)
Ha de gött
#60 Kollar du i länken jag skrev så ser du det! :)
#58 , mycket bättre frukost idag! Ett kokt ägg innehåller ungefär 80 kalorier, smöret du tog blir alltså ca 18 kalorier. Salamin är olika, kolla på förpackningen för där ska det stå :) Jag skulle säga att du skulle ta någon extra salami skiva och kanske ett till ägg så blir det ju ungefär 250-300 kalorier sammanlagt. :)
#62 Ungeför 70-75 står det på den sidan jag länkade och även på min app jag har säger sama :) Sedan är det mycket vatten i ägg = bara nyttigheter i ägg :D
Som jag även skrev, de gjorde smoothisarna bara på frukt och bär och det är där man faller i. Man tror att det är nyttigt för det är ju inget onödigt socker. Dricker du en vanlig smoothie som du gör själv, för mycket på en dag så går du upp 6kg/år. Blanda istället i något nyttigt stället för bara frukt och bär. 2 ägg, linfrön, loppfrön osv. Det är gott och nyttigt istället för 1 banan, 1-2dl bär och kanske lite vatten.
Ett ägg innehåller ungefär 75kcal om man äter hela ägget.
kalorierna på lätta står under paketet. Ta 100/antalet kalorier/100g*6 så får du ut hur mycket du ätit. Hade köpt bregott istället för lätta då lätta innehåller kemikalier för att det ska bli hårt, det hade egentligen varit flytande.
Eller skippa smör helt.
Vet inte vad salami innehåller men tror det var 200-300kcal/100g.
Mvh Emma
"63 , haha ja 5 kacl hit eller dit spelar ingen större roll, jag sökte också på nätet och då stod det så. Sen är det ju helt olika beroende på vad ägget väger, jag tycker det är bättre att räkna med för mycket än för lite :)
#65 De flesta ägg man köper i affär brukar väga ungefär det samma, annars är det inte mycket i vikt som skiljer ;)
Jag köper bara ekologiska eller tar hemma sen när mina börjar lägga :)
Och jag som inte äter gulan, har mindre kalorier med :P
aha oki fasen ett ägg 80 cal är inte det mycket men finns det något visst calori intag man bör ta
det står inte på min salami vad den har för cal intag
Men alltså 1 kopp kaffe
2 knäcke 70 kal
1 ägg 80 kcal
smör 21 kcal
salami
men det ser bra ut
hur många kal ska jag äta per dag o om jag nu gåt ut o går ca 4km på dagen o i kväll blir det väll ca30 min me doggen fasen man blir peppad här
Ha de gött
Det man också får tänka på är ju att det är i gulan som i princip alla näringsämnen i ägget sitter, även om det också är fler kalorier i gulan. :)
Äggula
NÄRINGSVÄRDE PER 100 G
Energi
1 334 kJ
Energi
319 kcal
Protein
16 g
Fett
28,6 g
Mättade fettsyror
7,6 g
Kolhydrater
1 g
Fibrer
0 g
C-vitamin
0 mg
D-vitamin
3,8 mcg
Folat
241 mcg
Järn
3,1 mg
Zink
3,4 mg
Kalcium
141 mg
(Från http://www.miljomat.se/html/naringsberakningLivsmedel.aspx?H=2&G=&L=5_904)
Äggvita
NÄRINGSVÄRDE PER 100 G
Energi
172 kJ
Energi
41 kcal
Protein
10 g
Fett
0 g
Mättade fettsyror
0 g
Kolhydrater
0 g
Fibrer
0 g
C-vitamin
0 mg
D-vitamin
0 mcg
Folat
3 mcg
Järn
0 mg
Zink
0 mg
Kalcium
11 mg
(Från http://www.miljomat.se/html/naringsberakningLivsmedel.aspx?H=2&G=&L=5_905)
#67 Köpt i lösvikt eller? För i färdigpackiterat brukar det alltid så, men jag tror inte det är så mycket kalorier :)
Att du inte tar med hunden på alla promenader? Tror jag den uppskattar eller den orkar inte det? :)
#67 Alltså jag äter ca 1200 kalorier om dagen, vissa tycker det är väldigt lite. Men det beror på helt hur fort man vill gå ner och hur mycket vilja man har. Jag skulle rekomenderna 1500 kalorier om dagen :)
Frukosten är mycket bättre än mackor, mycket mycket. Men jag skulle lägga till ett extra ägg och kanske ta ett par skinkbitar på knäcket ist för salami :)
#64 tips på en bra smothi jag hadde 1 dl bär i (blåbär smultron kesella o vaniljyogurt ;)
# 63 app om mäng kal
o så var det någon som skrev om en rolig träningsapp
Är det någon som kör runkeeper ?? jag har den =)) men tycker ni den stämmer
hur många kal bör jag äta på en dag ?
Jag är 158 cm o i dag vägde jag 85 kg!
Ha de gött
#71 Ja jag har den appen och ävenShapeUp, där kan man få fram ungefär hur mycket man bör äta för att gå ner osv :)
Jag tycker inte runkeeper stämmer helt, för vissa sträcker vet jag hur långa dem är men den säger annorlunda menmen :)
#67 ta din målvikt*24 så får du ut hur mycket du ska äta varje dag =)
Mvh Emma
#71 , ta naturell yoghurt ist för någon med smak :) det är mycket bättre och nyttigare.
Runkeeper är bra, den har jag :D
#73 , varför ska man ta gånger 24? jag testade och det visade ju rätt bra. Men är det under hur lång tid?
#73 Häftigt, stämde på mig! xD
#75 Ingen aning! Bara läst målvikten*24 för att se vad man ska äta. Stämde på mig med =)
Mvh Emma
#73 jag tog 60*24 vilket blev 1440 men under hur lång tid ? hur mycket går man ner per v ca ?
o om jag äter mindre ?
Men hur blir det om man inte vet exakt coolt om man äter lite ena dagen kan man äta mer nästa då
Kan man räkna in ett glas vin i kalori intagen
#72 nu har jag instalert hoppas att jag lär mig
Ha de gött
#78 Beror helt på hur mycket man rör på sig, tränar osv :)
Har du inte läst vad som skrivits? Alkohol försämrar viktnedgången, även bara 1 glas vin gör det. Så tar du det, så kan du gå ner långsammare pga det. :)
#78 , ja du måste såklart äta mindre för att komma ner till 1440 kalorier per dag.. och nej inte mindre en dag och mer en annan. Men det är ju upp till dig om du vill dricka och äta det o det under tiden. Det kan ju inte vi göra någonting åt. Vi förklarar bara för dig.
Lycka till!
Japp appen instalerad
ska kolla om hästen är ledig nu ;)
Ha de gött
Om jag ska äta köttfärssås o spagetti i dag ,hur mycket blandfärs bör jag äta ??=/
Ha de gött
Alkohol, godis och bakelser är sådant som verkligen går bort när man ska gå ner i vikt. Dessutom inte bra för kroppen oavsett om du minskar maten med 200kcal bara för att få det där vinglaset. Kroppen mår inte bra av alkohol. Klart att man ska kunna unna sig då och då, men i början så ska man inte dricka det.
Man kan leva utan onyttiga saker =) Är jobbigt i början men efter en månad eller två så tänker man inte på det.
Mvh Emma
#78 Om du dricker ett glas vin så är det klart att du ska räkna med det i kaloriintaget.
#64 Jag skrev ju en nyttig smoothie i kommentaren?
2 ägg
1dl bär
1dl vatten
lite linfrön
Vaniljyoghurt innehåller, som jag även skrven innan, massa onyttigheter. Ät naturell yoghurt istället. Eller kesella, inte båda.
Mvh Emma
#82 , det är inte blandfärsen du ska oroa dig över? Det är hur mycket spagetti du ska ta..
Jag brukar äta bönor med min köttfärssås, väldigt gott! :) eller grönsaker.
Nu så är man hemma efter stallet varit ute i 40 min sen mocka o ta hand om hela stallet
när ja komm hem var det middag på bordet 50 g pasta 100 g blandfärs 3 msk keso knapt 10 gr ketchup o den innehåller bara 45 kal per 100 ;) 1 msk smör vatten o dricka till det
så jag har ju laddat ner Shape up !!det är asa bra man kan liksom scanna matvarona o enligt det så har jag bara fått i mig 470 kalorier än i dag
ska man äta mer på kvällen då?? jag menar så det inte blir någon slags svällt !!
En ligt appen som jag har ska jag äta 1484 kal per dag om jag vill gå ner 1 kg i veckan ,men då räknar jag inte in de + poängen jag får när jag är ute o går eller springer (när jag går med hästen blir det lite skritt o lite trav ,så man kan säga intervall träning
#85 är det hela ägget eller bara gulan ! jag avskyr rått ägg jag spyr ju av bara det ,men kanske blir bra att blanda i kesella o det är inte ofta jag dricker det ändå ,men någon gång i bland
Jaha lite olika frågor någon som känner sig manad att svara
Ha de gött
#88 Hela ägget. Det smakar inte äckligt pga bären =)
Vad har du ätit utöver frukosten och middagen? Du vet att du kan ställa in träning också och vad du förbränner va? =) då drar den bort vad du tränat och hur mycket du ska äta utöver det =)
Mvh Emma
Jo men jag lägger in träning ,men jag tror inte den dar bort?=/ jag har faktist inte ätit något utöver frukost o middag frukosten var vääldigt sen (brukar inte va så sen =/ kl 12 o middag var vid 5
Jag brukar inte småäta ,o jag äter mer när jag inget har att gjöra ,så det brukar bli 3 el 4 mål per dag o jag behöver absolut inte mer ;) o sen äter jag inget socker som jag vet om o använder inget mjöl i såser .. så det socker som blivit nu är ju chips pocorn elså
Men om man har massa kalorier som man får äta meröver dagen ,då måste det väll vara okej att äta det i vi säger vanilj yogurt (inte för vi brukar ha det hemma ,men ett tips skulle jag vilja ha ) hur hadde du gjort
Ha de gött
#90 När man ska gå ner är det viktigt att äta regelbundet, var 3-4 timme: Frukost, mellanmål, lunch, mellanmå, kvällsmat.
Mellanmålen behöver/ska inte vara något större.
Sant som #91 säger. Ditt problem med att du inte går ner kan vara att du äter för lite mat och för mycket onyttigt. Vissa tror att om jag inte äter så mycket mat och inte så ofta så går jag ner. Men så är det absolut inte :)
Man måste äta små mängder och regelbundet, som sagt var 3-4 timme för att förbränningen ska hålla igång.
Ja o i morgon så börjar jag jobba efter 3 veckors ledighet (men jag tror nog att detta är ENDA dagen på ledigheten jag bara ätit 2 ggr;)
Men det blir nog en gång till i kväll efter promenaden med doggen i dag Eller vad tycker du ?? jag haded velat att ha ett förslag ? jusst nu sitter jag i jobb !I dag
har det bara varit 4,5 timmar mellan målen (vad ska man gjöra när man är i stallet!) i bland tar det 4 timmar i bland tar det bara 2 o jag vet inte om det var så onyttigt med köttfärs o lök o frukosten var inte heller jätte onyttig med fiberknäcke o ägg
Jag använder mig inte av Mjöl o socker i onödan ,det är det jag tycker som är det mest onyttiga ?
Min läkare sa så här till mig o då är det överläkare !! Om du ser de barna som är under svält o krig !är de feta!? nej
Så det är läkar bevisat att äter man inte så svälter man sig !
Tar man för lite kalorier in så försvinner fettet ..
men det är inte rätt att gjöra så o det är inget kul o inget gott har alldrig haft några tänk på (skulle alldrig klara av att svälta mig själv
men i bland så kan det faktist även hända den bästa att man inte hinner äta så i dag har jag ju ätit rätt tid bara att det gick 4h o 30 min mellan måltiderna (det kan väll inte vara farligt ) jag ställer ju inte klockan direkt bara för att gå upp o äta ?=) Var uppe sent o jobbade halva natta ;)
Ha de gött
Borde jag äta en gång till vid 8 tiden ,eller är det för sent ? det har ju blivit heelt rubbat nu för jag åt frukost så sent
Annars äter jag 9.00 och 12,00 och 15,00 och ca17,30
Ha de gött
#94 Inget större bör du äta.
Men jag borde äta något ?=)
är det inte alldeles för lite med 740 kalorier på en dag ?? jag tänkte jag skulle väga upp det =))
En knäcka eller hur tycker du skulle du ha ätit något ?=)
Ha de gött
#96 Jo igentligen är det för lite men man ska inte äta något så här pass "sent" med för myckt kalorier, innan man lägger sig :)
Under 1000 kalorier på en dag bör man inte vara under, då kroppen kan hamna i "svältläge" och då går man inte ner i vikt, då lägrar kroppen det man ätit istället .
Jag brukar ta en liten tallrik neutral yoggi eller liknande på kvällen :) Bara något enkelt ^^
oki oki men en knäcka o ett äpple
Men jag ska säga att när jag jobbar så blir det samma mat både frukost o lunch ,fast har jag en köttbit så kan jag lägga till den vid lunch ;)
i morgon så ska jag till läkaren så det blir liiite rubbat kanske någon som har tips på vad man kan ta o vad det inehåller för kallorier på ett fik?
Jag äter alldrig på fik men i morgon så blir det nog kankse det
Men annars så blir det 2 fröknäcke till frukost med ägg på o en kopp kaffe o till lunch blir det 2 frö knäcke med en köttbit på typ kykling
Ha de gött
#98 Välj inga kakor eller bakelser och undvikt vitt btröd :)
oki jag lyssnar inga kakor o bakelser ja de borde väll ha något lite mörkare
Ha de gött
Jaha o nu blir det ut med doggen har försökt att ragga sällskap ut ,men ingen som orkar!vad lata folk är nu förtiden *fniss*
Ha de gött
Malin, är du samma tjej som sålde snäckor på Akvariefisk.ifokus under förra våren? Tycker jag känner igen ditt sätt att skriva. :) Hon hette oxo Malin, men jag minns inte nicket, o det går ju att ändra…
För egen del mår jag inte bra om jag ligger under 800kcal mer än en enstaka dag. Vid 800 ligger min "palla-med-gräns" eller vad man ska kalla det. Oavsett hur mycket jag rör mig, eller hur lite. 800 kcal behöver jag för att vara uthärdlig och uthärda. Dock är jag inte en av de som kan äta ofta. Jag funkar inte så, även om vetenskapen säger att det är bäst. Har ändå klarat att gå ner 25kg, så… Du måste testa dig fram till vad som funkar för dig, hurdan DU är. Enda gången jag äter "mellis" hemma är ett ägg innan ridlektionen, för annars orkar jag inte med den.
Om du använder shape-up eller liknande app (jag har fatsecret själv) så ska ALLT du stoppar i munnen in i appen. Annars funkar det inte. Dvs, dricker du ett glas vin ska du lägga in ett glas vin i appen. Äter du ett äpple ska du lägga in ett äpple. Det du kan skippa är vanligt vatten, som är helt kalorilöst, annars ska allt in. En bra hushållsvåg är din bästa vän i det här läget. Tyvärr stämmer inte förpackningarnas anvisningar om vad t.ex bröd väger. Ibland står det att en skiva väger tex 40g men de väger allt mellan 33 och 50. Alltså är det bättre att lägga in att man ätit 0.42 av en 100g-portion om brödet vägde 42g. I fatsecret kan jag lägga in egna maträtter, så när jag räknat ut vad dagens köttfärsgryta har för värde lägger jag in den i appen, med energivärde per 100g. När jag sen tar upp en matlåda ur frysen har jag redan vägt maten. Står det då på lådan att den väger 136g lägger jag in att jag ätit 1.36 portion. Gör-smidigt, som vi säger här i trakten. :)
I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet
#102 Nicken går bara att ändra om Niklas eller Staffan gör det eller om man skapar ett nytt konto :)
#102 hahah japps det måste bara vara jag alla mina komma o autrops tecken o vad det är nu heheh nu har jag startat en tråd här o jag vill ner o tacksamm för all hjälp känner mig SJUKT peppad
Jasså du är stallet galen du med ja men då kanske du förstår det där med måltider o stallet jag kör race i stallet minst 2 ggr i veckan o då mockar jag o fixar boxarna vatnnar hästar o fodrar Ena dagen får jag ju gå med min lilla
I kväll blev det promenix i 35 min o sen avslutade jag med en frö knäcke 8 g kaviar o ett stort äpple hadde 100 kalorier kvar ändå var nog så att den räknade av PEPP PEPP
Ha de gött
Hahha stavfel men kan inte rå för det
Men i alla fall en heldag hoss farbror läkaren !
frukost efter äkar besöket en mörk macka med enbart skinka o tomat
Sen delade jag o kompisen på en kebabrulle För det fanns ju inget kök där vi var !! o jag tog bort massa bröd
Men jag undar nu då hur man kollar upp hur många kalorier det är i en halv rulle m nötkött i appen schape upp
Ha de gött
Tvivlar på att shape up har kebab med i listan, kan du inte lägga in det själv? Har inte den appen… Men, faktum är att bästa ställe jag hittat för näringsvärden på kebab mm är Sibylla.
Sen är det svårt att säga hur mycket kött det var i just din rulle, det är därför man måste ha en våg i handväskan. :) När jag kostade på mig en kebabtallrik på pizzeria hade jag med mig våg (bra lunchsällskap som förstod att det va viktigt för mig!) och kom fram till att det var nästan 300g kött o lika mycket pommes. Jag tog med mig ungefär hälften hem o hade som matlåda dan efter…
Ebmfh
Trollcaféet
#106 hihihi ja det var ju ett sätt finns ju inga dåliga men jag åt en kebabrulle inga pommes . vet inte vad en rulle kan tänkas väga o så åt jag bara halva o plockade bort lite bröd som satt fast i onödan jo då på den appen finnsmen om man söker på vad folk har skrivit så är det ca 1100 kal i en rulle o om jag då åt hälften borde det ju bli 550 eller är jag heelt ute o promenixar men jag plockade bort en bit bröd med jag funderade efter undar vad en kebab m bröd väger ?? är det 1 kg eller 800 g??? hmmmm
Ha de gött
1100kcal i en rulle låter rimligt. Kebabrullebrödet brukar vara ganska likt pizzabrödet, som är samma som pizzabotten. Så kan du hitta vad en pizzabotten har för värden kan du nog räkna på sådan. Ska du vara petig, som jag är, ska du dissekera rullen, väga köttet för sig, sallad för sig, de olika grönsakerna för sig o brödet för sig. O givetvis ingen sås i rullen, där har vi den stora kaloriboven! Alltid såsen brevid så man kan ta så lite man måste, om man måste ha nån alls. Jag skulle gissa att 1100kcal/rulle är UTAN sås, annars är det en mindre rulle än vi har här i trakten. :)
Det är ju en annan faktor som gör att våg är av nöden tvunget om man ska vara någotsånär noggrann! En pizza här i trakten är bra mycket större än de minipizzor som finns i tex Sthm! O då är de ändå mindre här nu än de var för 15 år sen, när alla pizzeriorna i stan tävlade om vem som hade största pizzan. Det var underbara tider, bottnarna var så tunna de kunde bli, eftersom ingen ville kosta på mer deg, istället snurrades det ut tunnare o tunnare. Sen massor av fyllning. Nomnomnom, inte undra på att en annan blev stor som ett hus!
Ebmfh
Trollcaféet
#108 det jag hittade var en normal pizza ulle med allt tror jag tja jag kör på att jag åt 600 kalorier ,ska ju inte äta ute igentligen en liten hand våg skulle man ju ha ,vad har du
Men nu har jag i alla fall varit ute o gått i 37 min (fasen fattar inte hur man ställer run keeper så det syns på fb o jag hajar inte hur man ställer om den i km
någon själ som vill tipsa mig om hur jag gjör O nu sitter jag i soffan med en stor kopp grönt teo 3 msk mellanmjölk (utan socker använder inte sådan )
Mvh malin
Ha de gött
nu har jag inte läst alla andras kommentarer, men här är hur jag gör:
räknar kalorier, minsta lilla ska vägas. kan tyckas omständigt, men förra året gick jag ner 20 kg tack vare det. nu har jag gått upp 4 kg för att jag inte räknade under några månader, så jag har börjat räkna igen.
för de där stunderna när jag blir sugen så har jag alltid hemmagjord hoummus hemma som jag doppar mina faoritgrönsaker i. det funkar dessutom att ha på mackan, till maten, ja precis när man känner för det. proteinrikt tack vare kikärtorna och kalcium från tahini (sesampasta).
och jag har börjat röra på mig. började med detta programmet förra veckan http://viktigalistan.lugnagatan.net/motionera_ratt/traningsprogram/nyborjarprogram_jogga.html dock så kör jag på v. 1 för att se till att jag verkligen orkar med nästa upptrappning.för att slippa folks blickar ger jag mig ut tidigt på morgonen eller på kvällen. jag slipper känna mig fet, de få som jag träffar är sådana som själva är ute och tränar. men det brukar inte vara mer än två per pass.
ett annat tips är att äta mer vegetariskt. grönsaker innehåller mindre kcal. så om man har 100g kött och 100g grönsaker är grönsakerna helt klart bäst för figuren. dessutom gör du en stor tjänst för miljön :)
#110 Jag har börjat äta vegetariskt 1 gång/vecka.
har något vegetariskt till bulgur :) (liten mängd bulgur) :P
Jag brukar köra på att äta kolhydrater så gott som bara på morgonen. Är inte speciellt sugen då så jag ger mig själv tillåtelse att äta vad jag vill då. Så på kvällen när jag är sugen går jag och lägger mig för att jag ska få upp och äta god frukost!
Eller min käre brors bantningstips: 500 gram kött och svart kaffe, inget annat.
Te är också bra! Med goda fruktsmaker. Socker eller sötningsmedel, du väljer, men te i mängder när man är sugen.
#112 Inget bra bantiingstips av din bror hehe ;)
#112 Det skall vara te UTAN något sötningsmedel eller honung eller liknande. Det är kalorier i det. Grönt te förbränner lite mer än svart te.
MVH Ylva 
* Bloggen om mitt liv *
#114 Beror på vilket sötningsmedel det gäller. Det finns de utan kalorier. Tex stevia är ett naturligt sötningsmedel utan kalorier.
#114 Honung beror med på vilken sort och mängd.
den jag har är det runt 300 kalorier/100 gram, men honnung väger inte så mycket, och man tar inte så mycket,så blir inte så mycket :)
Min honung är utan tillsatser osv :)
Honung är desutom fullt med antioxidanter :)
Och väteperoxid! Jag har haft smått ont i halsen av och till hela vintern, som varje vinter, och druckit varmt vatten med honung i titt som tätt. Först nu läser jag att man dödar en massa nyttigheter genom att hetta upp den! Doh! Så nu tar jag en halv tesked och går och snuttar på ett tag när jag känner av något i halsen - funkar faktiskt bättre :)
Sorry för OT, ville bara dela med mig ifall någon annan haft samma problem ;)
Det stämmer att det kan hjälpa mot halsont. Och man ska som sagt inte ha det i teet fören det har svalnat.
Honung ligger som sagt på ca 300-330kcal/100g, vanligt strösocker på 400kcal. Då är honung att föredra, men bäst är ändå att skippa sötningen helt. Jag personligen vill bara ha te i mitt te, inte socker o mjölk. Möjligen kan jag doppa knäckemackan i temuggen…
Ebmfh
Trollcaféet
#120 Dock använder man inte så mycket honung så blir inte mycket kalorier:)
#121 - Det är väl oxo indiviuellt? Vet flera som tar en rejäl klick honung, för att det är godare. Jag har en kollega som mer än gärna tar honung i teet om det finns, socker vill han inte ha alls.
Ebmfh
Trollcaféet
Jag sääger så här !!
Är det aklorier i grönt te?
I kväll när jag komm hem blev det promenix med hunden o sen en grön kopp te;)
Ha de gött
#123 Honung kan man äta, i liten mängd, OM man väljer rätt. Finns många sorter med mycket tillsatser. Och det är bättre än vanligt socker :)
#124 Nej jag äter ingen honung socker som socker o det sa min dietist med jag vet att det är nyttigare med viss honung,men sockret är ju där.
Ha de gött
#125 Har inte sagt att du gör det heller.
Dietister litar jag inte 100% på :)
Tänk på hur du skriver tack, inte massa utropstecken osv :)
Står ingenting om socker på min burk, det är naturligt sött liksom :) Inget tillsat socker osv :)
Jag har det dock sällan men går bra då och då :)
men jag har nog inte sett en burk honung som inte är söt =/? vad är då smaken på honungen ?=)
Ha de gött
#127 Du har inte läst vad jag skrivit va? Jag sa inte att den inte är söt.
#126 - Vad är det för honung du har, och hur ser näringsfördelningen ut på den? kcal-protein-kolhydrater-fett? Bara nyfiken asså.
De honungsburkar jag köper hos kollegan med bigård är såklart inte märkta med näringsvärden, men det är bara ren honung från hennes bin. Jag brukar använda mig av SLV's tabell för honung när jag ska ha näringsvärdet.
Vad det gäller vad som finns i honung så är det "en trögflytande eller fast sockerlösning som produceras av honungsbin av pollen och nektar, alternativt sekret från levande växtdelar eller utsöndringar från växtsugande insekter som bladlöss. Honung är en fermenterad råvara och innehåller värdefulla mjölksyrabakterier.
Honung som produkt produceras av domesticerade honungsbin. Vad exakt som får kallas honung i handeln regleras i Sverige av Livsmedelsverket (LIVSFS 2003:10). För att en produkt skall få kallas honung får inget ha tillförts eller borttagits." (Kopierat från Wikipedia)
Alltså inget tillsatt socker, men ändå socker.
Ebmfh
Trollcaféet
#129 Har från en privat biodlare.Har tyvärr ingen burk hemma just nu
Ja det blir ju"socker" men tillsatt socker är värre :)
Plus att tar man liten mängd av honung då och då är det mest nyttigt :)
#130 Det beror ju helt på ur vilken aspekt man menar med "nyttigt". Själva sockret är ju aldrig det, men sedan kan man ju värdera hälsoaspekterna hos honungen högre. Är man däremot sockerberoende bör man ju undvika honung och ifall man vill gå ner i vikt och därför struntar i honung så är väl det okej också.
#131 ja är man sockerberoende bör man ej ha det men ändå bättre än socker i om man nu verkligen måste ha :) dem utan tillsatser då :)
Men jag funderar om man tar bär kesella o ett ägg ? kan det bli gott att mixa ?
jaha i dag så har man ätit 4 knäcke ett ägg 15 gkaviar lite gurka kafe,o en morot =)
Ha de gött
#133 Bär, kvarg… och lite honung ;) äter jag ibland, det är sjukt gott. Eller så hackar jag ett eller två ägg och vänder ner det i keso. Också gott :)
mumma låter det
Ha de gött
Ja jusst det ni som schape upp appen när ni slår in ris eller skannar in är det då okot den visar ?? för det blir ju huuur mycket som hellst bara på 50 gr !
Ha de gött
Ja, energivärdet på förpackningen visar alltid för innehållet i förpackningen. Så havregrynens värde är just havregrynen, inte kokad gröt. Ris är det okokta riset. Samma med pasta o liknande. Man får räkna. Men det är lätt med ris o allt som kokas med bara vatten:
* Väg kastrullen/grytan o skriv ner.
* Väg riset du ska koka. (Jag kallar det för "det råa riset" nedan)
* Häll på vattnet och koka riset som vanligt.
* Väg allt det klara riset, med kastrull o allt.
* Dra av vikten för kastrullen.
* Väg det av riset du ska äta.
* Dividera (dela) vikten på det råa riset med vikten på det kokade riset.
* Multiplicera (gångra) sedan detta värde med det du ätit, så får du hur många gram av det råa riset du åt.
Om du bara kokar ris åt dig själv och äter upp allt behöver du ju inte räkna så här, men eftersom jag ofta kokar ris/pasta/gröt åt hela familjen på en gång gör jag det dagligen.
Ebmfh
Trollcaféet
#137 *heheh*men den appen jag har står det 195 kal per jag tror det är 100 g kokt ris =)kan det stämma ?=/
Ha de gött
Kokt basmatiris ligger på 121 kcal/100g enligt SLV, det råa på 360 kcal/100g enligt påsen. Stämmer hyffsat med vad jag räknat ut. Enligt SLV har kokt snabbris 131 kcal/100g, okokt 365 kcal/100g. Jag litar mer på SLV än på några appar så vad det ska föreställa med 195 kcal/100g begriper jag inte! Är du säker på att det är per 100g och inte per portion? En portion behöver ju inte vara 100g…
Testa att räkna efter det jag skrev ovan. Steg för steg. Jag tar siffror från helgens grötkokande här, så ser du principen:
* Väg kastrullen/grytan o skriv ner. Min kastrull väger 504g
* Väg riset du ska koka. (Jag kallar det för "det råa riset" nedan) Havregryn till hela familjen väger 239g
* Häll på vattnet och koka riset som vanligt.
* Väg allt det klara riset, med kastrull o allt. Det väger 1587g
* Dra av vikten för kastrullen. Gröten i sig väger alltså 1587-504 = 1083g
* Väg det av riset du ska äta. Min portion väger 195g
* Dividera (dela) vikten på det råa riset med vikten på det kokade riset. 239/1083 = 0.220683287
* Multiplicera (gångra) sedan detta värde med det du ätit, så får du hur många gram av det råa riset du åt. 0.220683287 * 195 = 43,03, jag åt alltså 43g havregryn
Om det är ris eller havregryn eller bulgur eller pasta spelar ingen roll, så länge det bara är vatten och salt som tillsätts, och saltet är i det närmaste försumbar mängd. I gröten ovan väger saltet ca 4g och det kan försummas i beräkningen.
Ebmfh
Trollcaféet
använder ju mig av schape upp appen o det är lite knussligt i bland tycker jag ,om det är kalorier före eller efter tilllagning
Sen undarjag jag hur många kalorier är det i entricote
Ha de gött
men i går blev det puben med mycket vänner blev 2 cider en redbull vodka o en liten öl men kul var det i kväll blir det lååååång promenad
Ha de gött
#142 Om du verkligen vill gå ner ska du inte dricka sånt, det sätter sig, och det tar många dagar innan förbräningen blir normal igen osv.
Jo men måste ju få leva med ,ett normalt liv =)
Jagtycker det är så jobbigt att inte kunna umgås o ta ett glas ,det måste ju bli bättre om man rör på sig mycket ?=)
o har man rört sig o dansat på kvällen så måste det ju vara kalorier som försvinner?
Ha de gött
#144 Det kan man göra utan alkohol, jag gör det utan problem :)
Det är det att förbränningen blir sämre, såklart är det bra att man rör på sig osv, men det är mycket bättre att låta bli det, och som sagt, man kan lätt leva ett normalt liv utan det :)
ja visst ,men det är ju ungefär som att vara bort bjuden till kompisar på middag o inte äta Precis samma .
o det är inte det att jag är något beroende av alkohol som man kan få höra på sajter bara för att man vill ta ett glas eller en cider ;)
Hela världens befolkning dricker något i bland !
Hur vore det att ta natt varden utan att doppa i vin !
Åka på bad semester utan bikini eller baddräkt ;)) heheh så tycker jag ,finns de som dricker vin på vardagar eller öl.Skulle jag ALDRIG det är helt mot mitt ,jag skulle tycka att det kändes konstigt eller dricka 2 dagar i rad kan ju inte funka =))
Ha de gött
Ett bar o gott mat tips på 200 kalorier INTE FISK =/// Jag är hungrig nu ,men har inga ideer=///
Tacksam för svar =)))
Ha de gött
#146 Nej det är inte samma sak, bara för att man går ut, behöver man inte dricka med alkohol, finns alkohol fritt med:)
Det är ju inte samma sak, det du försöker jämföra nu, inte pål långa vägar.
hahah jooo då ;)) klart det är =))
Men det är ju så att om man inte kan at ett glas så har jag absolut inget för att gå ut o träffa folk o umgås på krogen ,då kan jag lika gjärna vara hemma !!
nej nu är jag lite hungrig något bra tips på ca 200 kal=))??
Men jag menar om jag inte
Ha de gött
#149 Nej det är itne samma sak, Alkohol klarar man sig lätt utan, inget måste i ens liv liksom.
Man kan ta alkoholfri drink :) Man går ju ut för att träffas och man kan ha minst lika trevligt osv utan alkoholen
Nej jag tror inte du förstår
men så är det om man går ut o inte känner folket i fråga väl (annars så har man inget gemensammt )
men så är det !!
Ha de gött
#151 Jo jag förstår mycket väl vad du skriver.
Det är du som inte förstår vad jag skriver verkar det som.
Ja ja så är det vill inte älta det !
känner att jag måste kunna leva lte normalt (vad jag tycker )
ingen som jag känner hoppar över att ta något glas vin (o jag är ju inte sjuk eller dålig ) det är ungefär som att ta en godis ;)
Ha de gött
Malin; det är ju helt upp till dig om du vill gå ned i vikt eller inte. Om du vill göra det på ett bra sätt eller inte. Om du vill sakta ned det eller inte.
Drick du alkohol, men klaga sen inte på att det går sakta eller att inget händer med vikten. Du har fått veta att det förstör, nu gör du vad du vill med informationen.
#154 ha ja tack ,men jag har inte klagat !bara frågat om man kan RÄKNA cider som kalorier ;)inget annat om det är dåligt eller ej .fett är ju dåligt att äta ex ;) jag vet att det som finn de som säger att det saktar ner,men =)
O det är faktist bra för blodet i kropen om man skulle ta sig ett glas vin varje kvälll;) men det är emot mina principer
Ha de gött
#155 Äh jag tror inte på det att det skulle vara bra varje kväll.
Och nu handlar det fortfarande inte om kalorierna utan om själva alkoholen, dt är den som förstör mest.
Märks nu när du skre vdetta, att du inte har läst vad som skrivits,
#155 Jag skrev inte heller att du HAR klagat.
Att du inte frågat om det är bra eller ej är orelevant, du bad om hjälp med din viktnedgång. Och det har du fått.
Att det finns dom som säger att det saktar ned beror på att det gör det. Dessutom bryter man ned sina muskler om man tränar i samband med alkoholintag, tex dagen efter. Flera dagar efter om man dricker många glas.
Det kanske är bra för blodet, men risken för cancer ökar markant om man dricker varje dag likaså risken för beroende. Så man får väl väga för och nackdelar med varandra.
Sedan är det skillnad på ett glas och flera.
För övrigt behöver fett inte alls vara dåligt.
#156 "jag vet att det som finn de som säger att det saktar ner,men =)" skriver hon ju. Hon får väl ändå välja själv hur hon gör med den saken.
vad trött jag blir ! jag bryr mig inte om alkoholen gjör att vikten saktas ner,det enda jag frågade om var om det kunde räknas kalorier ,ja jag men om läkaren säger en sak vem ska jag lyssna på??=/
Han har inte ordinerat! utan jag fick blod förtunande tabletter o det är INTE kul att äta resten av livet
Han sa att det hjälper faktist med ett glas rödvin varje dag .det funkar som tabletterna !
o jag vill inte höra mer att det inte är bra för vikten ,något som inte är bar i vikt grejer en ligt mig o många andra är pulverdieter ! o sopp dieter har själv gått på något sånt där som var för tjockisar o jag gick ner men jag gick upp ordentligt med!
o jag har gått ner 24 kg men nu vill jag ta tag i allt igen …
Ha de gött
#159 Ok.
Ganska dåligt av en läkare att råda en till att dricka alkohol som daglig basis.
Jag anser inte heller att pulverdieter är bra.
Bäst är en hälsosam kost i måttlig mängd samt motion.
Jag skrev han har INTE rådit till det !men det skulle ha samma effekt för det är bevisat att rödvin har den efekten ,eller vad det nu heter =/ men vad är en hälsosamm kost ?=)
alla tycker olika o ingen är bäst;)
Ha de gött
Aha, mitt misstag.
Men visst, alkohol är blodförtunnande.
Nackdelarna är dock av större vikt ;)
Hälsosam kost är kort och gott mat som är lagad från grunden med bra råvaror och socker och mjölfri.
Sedan kan man variera kosten från den grunden. En del äter inte kolhydrater, en del äter inte fett.
ja men i alla fall,jag äter alldrig i stort sett socker inget vitt socker i jalla fall (det sockret jag får i mig är det naturliga ) o mjöl använder jag inte i såser o så (mjöl är också onödigt ,men lite pasta eller en liten potatis eller som i dag blev det en macka o tosten med bara 15 gr ost 30 gr tonfisk o en heel toma o då var ju det vita brödet onödigt!'
innan åt jag LCHF det funkade bra men vill inte leva så lite pasta lite potatis o lite bröd mm finns det rostbröd som är mer nyttigt ?
Jag skulle vilja veta ,vad är grönt te bra för ? alla säger till mig grönt te är bra .men jag fattar inte varför
Ha de gött
En cider på 33 cl innehåller en massa vitt socker (5,9 gram/dl) och ca 215 kalorier.
"2 cider en redbull vodka o en liten öl" = 430 cider+ 120 vodka+ 100 redbull+ 141 öl = 791 kalorier, om det nu var 33 cl cider annars hamnar du runt 1000 kalorier.
Så ja cider är en massa kalorier. Hoppas att det var svaret på din fråga i # 155
Kaloriförbränning genom dans ligger mellan 105-270 kalorier per 30 min utan paus. Så det blir en massa dansande för att förbränna alkoholen.
Klandrar ingen, man väljer själv.